10 tipů pro zdravé cvičení na kytaru od A. Raffertyho

Tabulatury, noty, školy, kytarové techniky, cvičení ...
Odpovědět
Brnkal
Příspěvky: 104
Registrován: 29.03.2013 18:55

10 tipů pro zdravé cvičení na kytaru od A. Raffertyho

Příspěvek od Brnkal » 10.06.2018 12:40

Dovolil jsem si přeložit zajímavý článek z blogu vynikajícího fingerstyle kytaristy Adama Raffertyho, který by mohl inspirovat i další muzikanty.

Dnes se s vámi podělím o pár postřehů o tom, jak cvičit na kytaru a jak pečovat o vaše tělo a ruce.

Tohle je důležité obzvláště v současnosti, kdy se spousty lidí učí z videí sami doma a nemají tak zpětnou vazbu od skutečných "živých" učitelů.

Mýtus "On / ona nikdy nepřestane cvičit" byl vyvrácen!

Jedním z mnoha oblíbených "mýtů", které se mezi fanoušky a studenty tradují, je to, že "skvělí hudebníci cvičí 24 hodin denně, že skoro nedělají nic jiného, a právě kvůli tomu - že jsou tak dobří!"

Někteří lidé se mě ptají na to, "jak moc hodin denně cvičím" a já vidím, že žijí přesně touto fantazii, že jsem "fanatický umělec, který celý čas jenom cvičí!"

Je skvělé, že mají tuto "představu života umělce", ale přátelé, řekněme si to narovinu. Všichni jsme jen lidé a všichni máme své limity.

Hodiny a hodiny cvičení vám možná dají pocit, že jste hudebními superhrdiny, ale také se díky tomuto přehánění můžete fyzicky zranit a nakonec kvůli tomu budete muset na několik měsíců hraní na nástroj přerušit.

Proto uvádím tento mýtus na pravou míru: Já nepracuji 24 hodin denně.

Cvičit na nástroj všímavě a správně je určitě mnohem důležitější než jen hodiny něco "tupě" procvičovat.

Nevěřte různým vyprávěním velkých hvězd o "tak a tak nekonečné praxi." Jsou to jen smyšlené příběhy, které se používají v reklamách k prodeji různých produktů.

To, co naopak příliš často neuslyšíte, budou skutečné příběhy o různých systémech cvičení, jejichž následkem vznikl např. syndrom karpálního tunelu.

Dobré zprávy

Ukážu vám, jak zacházet s vašima rukama a tělem s láskou a péčí - abyste mohli dělat hudbu dlouhodobě.

Zlepšení ve hře na nástroj přichází díky pravidelným a uvolněným cvičením, rozděleným na několik 15-20 minutových úseků, které jsou dopředu naplánované na několik měsíců nebo dokonce i na roky. Proto popřemýšlejte o "dlouhodobém" plánování a raději dejte přednost malému, ale zato stálému pokroku.

Nikdy nepokračujte ve cvičení po momentu, kdy vám vaše tělo říká, abyste přestali. Nejde o žádnou soutěž a zranění rukou vám může zcela znemožnit hraní.

Je tedy naprosto v pořádku, když si řeknete, že: "Pro dnešek jsem skončil."

Já osobně každý týden nacvičím mnoho hodin, ale vždy si vyhradím čas na odpočinek, protažení se a na spánek. Také praktikuji dýchání hlubokým dechem a piji dostatek vody.

Pokud se kdykoli při cvičení cítím nějak nepohodlně - přestávám hrát a jdu odpočívat. Často bych chtěl "pokračovat", ale vím, že by to pro mne mělo fatální následky, kdyby mi mé tělo vypovědělo službu.

Jinými slovy - vím, kdy skončit.

Mnoho profesionálních hráčů a dospělých hráčů zejména ve věku 35-45 let má problémy s rukama kvůli stresům v životě, kvůli stresu z nedostatku peněz, díky nedostatečnému rozehrání se před koncerty, atd.

Zranění si můžete způsobit i tehdy, kdy sice budete cvičit správně, ale zároveň budete "nadměrně" namáhat své tělo. Slyšel jsem o případech, že někteří kytaristé dělali 2 čtyřhodinové koncerty denně a pak se ptali, proč mají problémy s rukama. OW!

Jenom si představte, kolikrát v jedné písni použijete vaše oba ukazováčky! Některé skladby obsahuji stovky not, a to znamená, že vaše prsty, klouby, šlachy – budou muset 1000x opakovat různé pohyby. Takže – i nadměrné opakování dokonale normálních pohybů vám také může způsobit zranění.

Nová technika? Nová kytara?

Nikdy se neunáhlujte s nácvikem nové techniky hraní a ani nezměňte různé nástroje bez rozehrání se na ně. "Náhlé" změny nejsou dobré a stresují svaly, které nejste zvyklí používat. Jako například když …

• na koncertě máte na Stratocaster zahrát sólo s vytahováním strun, i když jste to už roky necvičili!
• někdo vás požádá, abyste udělali vystoupení s basovou kytarou i přesto, že normálně na basovou kytaru nehrajete.
• jste hráč na akustickou kytaru s ocelovými strunami a máte odehrát tříhodinový koncert na klasickou kytaru se širším krkem a s nylonovými strunami.
• získáte novou kytaru a budete na ni hrát 5 hodin bez přestávky.

Vždy si ulehčujte nové techniky hry a pomalu si zvykejte na novou kytaru, kterou jste právě dostali - jak nová technika, tak nový nástroj mohou vyžadovat zapojení různých a často odlišných svalů.

10 tipů pro zdravé cvičení na kytaru

Měl jsem to štěstí, že jsem měl dva skvělé klasické učitele, kteří mě naučili několik dobrých konceptů.
Tyto koncepty jsem si nějakou dobu postupně zaznamenával a i díky nim se při hraní cítím a hraji mnohem lépe než kdy jindy.

Tady jsou ...

1) Ujistěte se, že se vám na vaši kytaru pohodlně hraje.

Zde je nastavení mé kytary (s ocelovými strunami a pro hraní prsty):
Nasaďte kapodastr na první pražec.
Na 13ctém pražci (u mé kytary MATON se strunami 12) změřím výšku strun nad pražcem:
U basového E je výška struny nad pražcem: 4/64 (1,5875 mm),
U horního e je výška struny nad pražcem: 3/64 (1,190625 mm).
Měří se vzdálenost mezi vrcholem 13ctého pražce a spodkem příslušné struny.
Při aranžování a hraní svých skladeb se také snažím, pokud je to jen trochu možné, vyhnout se použití barré akordů!

2) Cvičení - Hledání bodu "Buzz".

Vyzkoušejte to - hrajte levou rukou pokud možno tak lehce, že jednotlivé noty začínají doslova "bzučet" díky tomu, že se jich tolik nedotýkáte,
Poté danou notu dostatečně lehce přitiskněte tak, aby bzučivý zvuk zmizel.
Pokud jste tón stiskli silněji než je moment, kdy vznikne "bzučivý zvuk" – přestaňte. Abyste si tento moment zafixovali, budete potřebovat každodenní rozcvičování, kdy budete opakovat nalezení "dostatečné" míry stisku přes svalovou paměť, trénovat ruce a hrát "jen tak akorát".
Jakékoli silnější "stlačení" tónu, než které potřebujete, je ztracenou energií a napětím, které může vést ke zranění.

3) Zkontrolujte si pozici ruky.

Tohle je vážné téma a jde o toto.
Zápěstí by se neměly extrémně ohýbat v žádném směru. Many guitarists have a left hand wrist hulking forward, and a cocked back right wrist as they fingerpick. Mnoho kytaristů má levé ruce vystrčené příliš dopředu, a kohout zpět pravé zápěstí, jako jejich fingerpick.
S tímhle vám může pomoci váš učitel.
Pro více podrobností se podívejte na mé lekce na adrese http://www.steviewonderguitarlessons.com
Myslím, že správná pozice ruky je vidět na videu u 2. a 3. série.

4) Vytvořte si rutinu pro roztahování prstů.

Na Youtube jsem našel několik skvělých procvičení pro ruce a na ramena. Tato cvičení, která praktikuji jako "preventivní procvičení" jsou pro mé hraní na kytaru velmi nápomocná.
Když jsem vyhledával výraz "jóga pro karpální tunel", narazil jsem na kanál "expertvillage", na kterém jsem nalezl několik odkazů, které se dají aplikovat pro všechny kytaristy!
Zde jsou, ale předtím, než začnete cokoli zkoušet, se nejdříve poraďte se svým lékařem! :
https://www.youtube.com/watch?v=-IJC0bckKBY
https://www.youtube.com/watch?v=11bX6_dM6UQ
https://www.youtube.com/watch?v=MC1ZHSgwIS4
https://www.youtube.com/watch?v=R1ihdWRUHDI
https://www.youtube.com/watch?v=rk4cDYoNw3E

5) Naučte se správně dýchat.

Někdy (před tím, než jsem šel na pódium a byl jsem nervózní), jsem na tohle zapomínal a dýchal jsem do horní části hrudníku.
Teď už vím, že je dobré dýchat pomalým, hlubokým dechem do bránice. Uklidňuje mě to a já díky tomu hraji uvolněněji, lépe – mám lepší tón.
Pokud se dostanete do stresu a budete nervózní, zkuste to.
Když dýcháte hlubokým a úplným dechem, se změní celá fyziologie vašeho těla, Proto se nejprve naučte nadechnout se do bránice, pak nahoru do hrudníku a nakonec vydechněte ... a dělejte to při hře!
Zde je skvělé video, zaměřené na dýchání:
https://www.youtube.com/watch?v=5hitveWT0Oc

6) Během cvičení na nástroj dělejte přestávky.

Během svého cvičení na kytaru dělám přestávky po každých 15-20 minutách, i když si mnohdy nemyslím, že bych to v ten moment potřeboval. Hrát hodinu bez přestávky a nevnímat při tom čas, je docela snadné.
Tímto způsobem dosáhnete většího pokroku - váš mozek si zapamatuje více.
Pokud máte komorní koncert (např. v klubu), na kterém musíte nepřetržitě hrát, buďte velmi opatrní na svou techniku hry. Může to být pro vás mnohem náročnější, než např. udělat velký koncert s kapelou!
Tip - můžete snadno hrát s mnoha otevřenými strunami a pomalými až středními tempy (have easy stuff to play with lots of open strings and slow to medium tempos).

7) Připravte si rozumné rozcvičení a cvičení.

Každé své cvičení na nástroj začínám dlouhou verzí mojí "groove stupnice". Hraji velmi pomalu, "pozoruji" své tělo a ujišťuji se, že mám volná ramena, že dýchám pomalým hlubokým dechem a že pří hře svou levou ruku příliš "netlačím" na hmatník kytary a moc silně "nestiskávám" jednotlivé prstoklady.
youtube: http://www.youtube.com/watch?v=XKDoAD0r-HM

Při hraní se nesnažte mít hlavu moc předkloněnou dopředu, ale pohodlně ji nechte "sedět" na ramenou. "Předkloněná hlava" způsobuje všechny druhy nepohodlí.
Po procvičení hudebních stupnic začněte hrát VELMI POMALU a PROCÍTĚNĚ (DEEP POCKET). Ujistěte se, že ve vás není nic napjaté nebo stresované. Grooving (rytmické hraní) napomáhá fyzickému uvolnění, takže si hraji "velmi uvolněně (loose as a goose)"!
Mentální obraz, který máme v mysli, ovlivňuje naše tělo!
Představuji si, že celé mé tělo funguje jako dobře naolejovaný rytmický stroj (well oiled groove machine), jehož kyvadla rytmicky kmitají a ozubená kola nekladou žádný odpor.
Pokud je naopak mentální obraz vašeho těla takový, jako že tvrdě pracujete, namáháte svaly, jste vyčerpaní, prožíváte sílu, agresi, napjaté žíly na krku a chcete vyhrát wrestlingový zápas – ZMĚŇTE TO.
Nejde o vítězství ... jde o rytmus (groove).

8 ) Pijte dostatečné množství vody!

Nejsem žádný doktor, ale můj krk, záda, ruce a mozek se cítí mnohem lépe, když piji dostatek vody. Často jsem dehydratován a ani o tom nevím ...
Když piju dostatečné množství vody, jsem bdělejší, vnímavější a cítím se šťastný.

9) Přestaňte se soustředit na kytarové techniky a začněte se učit vnímat a hrát hudbu!

Věci "techniky", jako je rychlost nebo plynulost hraní, prostě "sami přijdou", když začnete vnímat hudbu, kterou hrajete.
Občas vidím lidi, kteří cvičí "rychle ..., napjatě ..., aby byli dobří!" ... dokud nejsou modří v obličeji! To je "šílená" praxe!
Nejenže to může být špatné pro vaše tělo, ale ztrácíte tím i cit pro hudbu. Pracovat takovýmto způsobem je naprostou ztrátou času. Věřte mi, zkusil jsem si to.
Nejlepší praxí je přemýšlení o hudební myšlence, se kterou pracujete a její následné pochopení. Můžete tak při cvičení nových skladeb ušetřit spoustu času.

10) Hledejte "krásu" hudby, spíše než to, abyste "byli nejlepší."

Kdykoliv jsem se snažil "být nejlepší", měl jsem problém ...
Vždy, když se zaměříte více na vaše "EGO" než na "hudbu", pocítíte napětí, strach z konkurence, dušnost a všechno, co s tím souvisí.
Postavte na jeviště dva takovéto "EGO muzikanty" a z krásného koncertu se stane soutěž.
Když se naopak soustředíte na "hudbu", rytmus, krásu melodie a zvuk, vaše tělo se bude cítit dobře. Všechno bude v pořádku a v rovnováze.
Kdykoliv převáží vaše EGO, vaše tělo bude stažené a hudbu pořádně neprocítíte.
Takže - buďte dárci, spíše nežli příjemci.
Ověřte si to! Pokud na sobě budete cítit napětí, strach a budete skoro bez dechu - opravdu se podívejte a uvidíte sami, jestli "pracujete na hudbě" nebo "pracujete na tom, abyste byli skvělí" … ?
(Pocit, jako by sis nasákl i EGO ...) (Feeling like you suck is also the EGO…)

Buďte v rytmu (Groove On)!

Tak to je prozatím vše, přátelé, pokusím se pokračovat ve zveřejňování lekcí a videí k předvedení všech těchto technik.
Pokračujte! Cvičte na nástroj důsledně, hudebně a pozorně a pečlivě se starejte o své tělo.

Zdroj: Blog Adama Raffertyho

Uživatelský avatar
starypard
Příspěvky: 371
Registrován: 29.08.2016 14:36

Re: 10 tipů pro zdravé cvičení na kytaru od A. Raffertyho

Příspěvek od starypard » 11.06.2018 18:54

Já to jen podepisuji a napsal bych to doslova ouplně stejně.
Mám osobní zkušenost s přechodem na strata (milovaného), na který jsem nebyl zvyklý. Do tejdne jsem měl zkurvenou levačku (chtěl jsem si ho honem honem užít).
Vopatrně, s láskou, ale rozumně.
Střídat kytary a baskytary, různé krky, různé struny, ale nebejčit.

Odpovědět

Zpět na „Hraní na kytaru, tabulatury“