Akordové značky a jednotlivé tóny (vytvoření basové linky)

Tabulatury, noty, školy, kytarové techniky, cvičení ...
Odpovědět
Marek4455
Příspěvky: 90
Registrován: 2.04.2011 20:07

Akordové značky a jednotlivé tóny (vytvoření basové linky)

Příspěvek od Marek4455 » 25.02.2013 20:29

Zdravím,

děláme teď v kapele nový song a zpěvačka vymyslela zpěv a protože její táta dělá ve filharmonii, tak jí odposlouchal tony a do textu je zapsal, takže to budeme dělat zhruba podle toho. Například když je napsaná akordová značka fmi - tak to bude f moll, takže akord obsahuje tony ze stunice f moll, nevím přesně jak to v praxi využít. Nebo f7 - f dur a zmenšená septima? Jak zjistím které tony mohu využít?

Uživatelský avatar
Durin
Příspěvky: 1012
Registrován: 14.08.2010 22:39

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od Durin » 25.02.2013 22:27

Marek4455 píše:Jak zjistím které tony mohu využít?
Uchem. :)

Ze začátku se podržte akordů a vymyslete nějaký základ, který potom můžete rozvíjet. Když bude něco znít zle, není to dobře.
Jinak skládání hudby na tóny zpěvu je, alespoň pro mě, trochu zvláštní. Většinou je to obráceně: Máš hudbu a text a podle hudby vymýšlíš, jak nafrázovat slova a jakou melodií je zpívat.

MilanT
Příspěvky: 3850
Registrován: 23.06.2011 9:07

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od MilanT » 26.02.2013 10:04

Marek4455 píše: takže akord obsahuje tony ze stunice f moll, nevím přesně jak to v praxi využít.
Na basu můžeš hrát akord Fmi rozloženě nebo složeně kytarovým způsobem.
Jinak na baskytarové akordy je tady téma - hrani-na-baskytaru-tabulatury/baskytara ... 0na%20basu
Ale možná jsem nepochopil otázku :oops:


Uživatelský avatar
shoooter
Příspěvky: 1280
Registrován: 12.09.2010 9:42

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od shoooter » 26.02.2013 11:48

MilanT píše: Ale možná jsem nepochopil otázku :oops:
Já to také nechápu. Nechápu co vlastně máte zapsáno (akordy nebo tóny ... ), a nechápu ani co chceš vědět.
Na tohle demagogické fórum už nechodím.
Pokud by měl někdo dotaz přímo na mne, klidně mi napište email na shoooter@gmail.com

MilanT
Příspěvky: 3850
Registrován: 23.06.2011 9:07

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od MilanT » 26.02.2013 12:00

Já jsem si jistý jediným - jsme v sekci Hraní na baskytaru a tak se to natuty týká baskytary.

Uživatelský avatar
whisoure
Příspěvky: 456
Registrován: 29.06.2009 13:50
Bandzone: http://bandzone.cz/fan/dondak
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od whisoure » 26.02.2013 12:42

Já si myslim, že jim táta zapsal akordový značky do textu podle melodie zpěvu, a kluk teď neví, jak s těma akordama naložit při hraní.

Zkus si třeba ty akordy zahrát rozloženě po tónech a z těch tónů vytvořit basovou linku.
Fender Am. Deluxe JAZZBASS 08´|Fender Standard PRECISION|Squier Affinity TELECASTER|Stamar DREADNOUGHT
http://bandzone.cz/BENDOVER
MARKBASS Little Mark Tube|MARKBASS Standart 104HR Bl|EHX Memory Boy|EBS WahOne|TC Electronics Polytune
Struny:.045|PONIKL OCEL

nowacki
Příspěvky: 57
Registrován: 22.10.2012 16:42

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od nowacki » 26.02.2013 17:21

Taky zkusím poradit kolegovi. Jako začátečník (kterým jsem stále) jsem se s tím taky musel poprat, prokousával jsem se teorií, harmonií apod. Momentálně já to vidím takhle. Tak jak postupuje melodie skladby, tak v různých úsecích s ní harmonicky souznějí vhodné akordy. Akordy jsou seskupení různých tónů podle určitých pravidel harmonie. Tóny v akordu spolu souznějí a aby souzněly i s melodií, tak se musejí obměňovat.To je právě to, co vám napsal ten muzikant. Určil vám ty akordy.

Akord lze zahrát dvěma způsoby, buďto harmonicky, tzn. všechny jeho tóny najednou (tak to typicky hraje doprovodná kytara) anebo melodicky, tzn. jednotlivé jeho tóny postupně, a pozor, ke všemu ani na pořadí nezáleží. Teď jsme u toho. Úsek, po který je vhodný jeden konkrétní akord je stejný pro všechny nástroje, tedy jak pro kytaristu (hraje ho harmonicky), tak pro basistu, který hraje stejný akord, jenže melodicky (protože harmonicky se na basu nehraje, to je pak vyšší level pro někoho, kdo ví, co dělá, ale na to klidně zapomeň). No a to, co můžeš sestavit z tónů toho akordu je právě ta kýžená basová linka. Teoreticky můžeš hrát kterýkoliv z tónů akordu a nebude to tahat za uši. Můžeš to zahrát líp nebo hůř nebo úplně blbě, ale harmonicky to bude v pořádku, pokud se bude jednat jen o tóny toho správného akordu. To už pak je na tobě, aby to bylo hezké, ale správně to bude vždycky. Doporučuje se, když začíná úsek s novým akordem, hrát jako první tón jeho tón základní, tedy u Fmi je to tón F, u F7 je to taky zase jen tón F... atp...

Pro začátek bych se omezil na kvintakordy, což jsou akordy složené jen ze tří tónů. Ty složitější akordy většinou obsahují kvintakord jako svou podmnožinu, takže z toho plyne, že kvintakordem se trefíš většinou vždycky, jen se trochu omezíš. Nevadí. No a pak je tu ještě berlička v podobě tzv. powerchordu, což je kvintakord s vynechanou tercií (má jen root a kvintu), takže pak už se nemusíš ani starat, jestli je to mol nebo dur, protože právě jen ta tercie určuje kam to patří.

Takže takhle si s tím pohraj a nastuduj si něco z té harmonie. Vynikající je například tohle http://www.noty-video.cz/baskytara/Bask ... eprints-CD, vyčerpávající (ale už zase ne tak snadná na čtení je zase tahle klasika: http://www.noty-video.cz/knihy-o-hudbe/ ... e-harmonie. Ale i na netu najdeš a tady na fóru samozřejmě také je hrani-na-kytaru-tabulatury/neco-o-hudeb ... t7261.html.

nowacki
Příspěvky: 57
Registrován: 22.10.2012 16:42

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od nowacki » 26.02.2013 17:53

Snad mně nikdo nenařkne z grafomanie. Já osobně postupuju konkrétně takhle. Pustím si nahrávku a projedu si to v základním tónu, abych si zvyknul, kde se mění akordy, pak si zkusím někde přidat oktávy, jsem harmonicky pořád tam, kde jsem byl předtím, ale už vím, kudy ta linka můž vést. Je to doprovod na jednom tónu, velmi plochý, nic moc, ale harmonicky správný. Pak přidám v akordech kvintu a je to zase o stupeň lepší (to je ten powerchord) a opět je to harmonicky správné. Když pak mrknu na akordy podrobněji, můžu přidat i tercie, malé nebo velké, jsou-li akordy mol nebo dur. No a to stačí, u složitějších akordů dál je to jen už o tom, co kdo zvládne v reálném čase zpracovat.

Pak ještě existuje pravidlo, že jsou v zásadě typizované hmaty pro durové a molové akordy a díky tomu, že basa je laděna všude do kvarty, tak jsou všude stejné, na rozdíl od kytary, kde je situace podstatně složitější díky velké tercii mezi strunami g a h. Durový akord se na base nasazuje typicky na základním tónu 2. prstem, molový pak 1. prstem - důvod: lze je pak zahrát beze změny polohy - vyzkoušej. Pro detaily můžu doporučit http://www.studybass.com/.

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od Nero » 26.02.2013 21:18

Durin píše: Jinak skládání hudby na tóny zpěvu je, alespoň pro mě, trochu zvláštní. Většinou je to obráceně: Máš hudbu a text a podle hudby vymýšlíš, jak nafrázovat slova a jakou melodií je zpívat.
Nicméně není to tak nutně. Někdy přijde holt jako první nosná melodická linka...
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Durin
Příspěvky: 1012
Registrován: 14.08.2010 22:39

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od Durin » 26.02.2013 21:30

Jojo, toho jsem si samozřejmě vědom, proto jsem pro vlastní obhajobu zahrnul "alespoň pro mě". :D

Marek4455
Příspěvky: 90
Registrován: 2.04.2011 20:07

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od Marek4455 » 27.02.2013 20:52

člen: whisoure to pochopil přesně jak jsem to myslel.

Ze všeho nejdřív děkuju, lidem co mi sem hodili odkazy a polopatě mi to vysvětlili ;)

Chodím do nauky a zatím do sebe nasávám hudební teorii, vím co jsou to stupnice, akordy a intervaly, ale spíše mi dělá problém toto duchaplně využít.

Zatím máme jenom zpěv, do toho asi nejdříve vymyslíme bící a až potom baskytaru, osobně se mi to tak dává dohromady mnohem snadněji, když už je nastavený nějaký groove a je se od čeho odrazit.

Ještě se chci zeptat na co brát největší ohled, vím že se říká, že basa a bicí musí "šlapat" ale zase co kytara. No abych to řekl nějak srozumitelně, mám se držet hlavně bicích a jenom si hlídat abych tónově ladil s kytarou a jeho linkou se nezabývat?

Uživatelský avatar
Durin
Příspěvky: 1012
Registrován: 14.08.2010 22:39

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od Durin » 27.02.2013 23:08

Marek4455 píše: Chodím do nauky a zatím do sebe nasávám hudební teorii, vím co jsou to stupnice, akordy a intervaly, ale spíše mi dělá problém toto duchaplně využít.
To znám moc dobře, taky jsem to tak ze začátku měl. Rozuměl jsem teorii, ale neuměl ji aplikovat. Ale to časem přijde samo, uvidíš. :)
Marek4455 píše: Zatím máme jenom zpěv, do toho asi nejdříve vymyslíme bící a až potom baskytaru, osobně se mi to tak dává dohromady mnohem snadněji, když už je nastavený nějaký groove a je se od čeho odrazit.
To je samozřejmě ze všeho nejlepší. Basa a bicí jdou ruku v ruce a podle bicích by jsi basovou linku měl tvořit.
Marek4455 píše: Ještě se chci zeptat na co brát největší ohled, vím že se říká, že basa a bicí musí "šlapat" ale zase co kytara. No abych to řekl nějak srozumitelně, mám se držet hlavně bicích a jenom si hlídat abych tónově ladil s kytarou a jeho linkou se nezabývat?
Záleží na tom v jakém hudebním stylu. Například v jazzu se třeba kytarou můžeš zabývat podstatně méně, než v metalu. Obecně bys měl brát ohled na obojí. :wink:

Uživatelský avatar
Jazzman
Rádce
Příspěvky: 1112
Registrován: 4.08.2009 14:42

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od Jazzman » 1.03.2013 21:07

Záleží na tom v jakém hudebním stylu. Například v jazzu se třeba kytarou můžeš zabývat podstatně méně, než v metalu. Obecně bys měl brát ohled na obojí.
Jinak skládání hudby na tóny zpěvu je, alespoň pro mě, trochu zvláštní. Většinou je to obráceně: Máš hudbu a text a podle hudby vymýšlíš, jak nafrázovat slova a jakou melodií je zpívat.
Děláš si legraci?
Hledám možnost hrát jazz v Praze a Berouně. Od swingu po cubano jazz. Nabízím kytaru, conga-bongo-timbales.
http://janbisek.webnode.cz/ http://bandzone.cz/janbisek

Uživatelský avatar
Durin
Příspěvky: 1012
Registrován: 14.08.2010 22:39

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od Durin » 1.03.2013 23:39

Nedělám. V metalu se dosti často setkáš s basou, která přesně kopíruje rytmus, který hraje kytara, a často tu kytaru kopíruje úplně i do posledního tónu. V metalu jsem nikdy nenarazil například na chodící bas a vyhrávky jsou tam zřídka (samozřejmě tímhle to generalizuji a nelze to říct doslova o každém druhu metalu). Nehraju jazz, takže o jazzové basové lince moc nevím, jen je IMHO v základu volnější a více nezávislá na rytmice kytary, než v metalu.

Co se týče té druhé citace, která tě zaskočila. Opět, jsem rockový a metalový basák a přednáším tu, s jakou tvorbou jsem se doposud nejvíce setkával. A upřímně, melodie zpěvu byla vždycky až na konec, až když byla hotová nástrojová sekce skladby. Naši hudbu hodně zakládáme na kytarových riffech, které nechceme mít tuctové a chceme, aby byly komplexnější. Vymyslet nejdříve melodii zpěvu a pak se ve fantazii s kytarami omezovat již danými tóny vokálů by nebylo fajn.
Opět opakuji, že jsem do svého příspěvku zahrnul "alespoň pro mě". Netvrdím, že jiná kapela a jiný žánr to nemůžou mít jinak.

Uživatelský avatar
Jazzman
Rádce
Příspěvky: 1112
Registrován: 4.08.2009 14:42

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od Jazzman » 2.03.2013 19:44

Jen pro informaci - v jazzu se od basové linky a jejího pohybu odvíjí naprosto vše, od bicích po sóla. Tohle je nesmysl:
Nehraju jazz, takže o jazzové basové lince moc nevím, jen je IMHO v základu volnější a více nezávislá na rytmice kytary, než v metalu.
Pokud jde o tzv. hudební teorii, jak je vnímána v našel hudebním školství, kde duch Gustáva Husáka bloudí v noci po chodbách, tak nauka o harmonii v současné hudbě ( v překladu - co jsou to akordy, k čemu se používají, kdy a jak ) není vyučovaná ani na konzervatořích a hudebních fakultách, mimo skladatelského a klavírního odd.

Také je legrační, že ji Luboš Andršt špatně pochopil a zapsal do svých, jinak moc dobrých, učebnic, ze kterých se jí špatně naučil celý kytarový národ, včetně mě.
Hledám možnost hrát jazz v Praze a Berouně. Od swingu po cubano jazz. Nabízím kytaru, conga-bongo-timbales.
http://janbisek.webnode.cz/ http://bandzone.cz/janbisek

Uživatelský avatar
Jester
Rádce
Příspěvky: 2291
Registrován: 10.07.2008 8:10
Bydliště: Brno

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny

Příspěvek od Jester » 12.03.2013 10:37

Jazzman píše: Pokud jde o tzv. hudební teorii, jak je vnímána v našel hudebním školství, kde duch Gustáva Husáka bloudí v noci po chodbách, tak nauka o harmonii v současné hudbě ( v překladu - co jsou to akordy, k čemu se používají, kdy a jak ) není vyučovaná ani na konzervatořích a hudebních fakultách, mimo skladatelského a klavírního odd.

Také je legrační, že ji Luboš Andršt špatně pochopil a zapsal do svých, jinak moc dobrých, učebnic, ze kterých se jí špatně naučil celý kytarový národ, včetně mě.
Můžeš prosím napsat, co je u Andršta špatně. Zajímá mě to hlavně vzhledem k akordům, které jsem se i já učil podle něho. Díky.

Uživatelský avatar
Jazzman
Rádce
Příspěvky: 1112
Registrován: 4.08.2009 14:42

Re: Akordové značky a jednotlivé tóny (vytvoření basové link

Příspěvek od Jazzman » 13.03.2013 22:27

Ano, Andršt popisuje ( zjednodučeně řečeno ) skladbu jako sled dominantních jader, do kterých máš hrát vždy v dané tónině. Potíž je, že je to nesmysl, vůbec to nezní jako jazz ( vlastně to obecně nezní jako hudba ). Když dám příklad Satin Doll, tak sled akordů:

dm7/G7/dm7/G7/em7/A7/em7/A7......... je popsán jako dominantní jádro na C dur a pak na D dur. Omyl!! jde o 2.stupeň / 5.stupeň / 2.stupeň / 5.stupeň / 3.stupeň ( jako náhradu prvního!! ) / mimotonální dominandu / 3.stupeň / mimotonální dominantu........

Nikdy ho nezarazilo, že to, co celý život hraje, zní jinak než to co hraje zbytek jazzového světa. Například udělat harmonický rozbor nějaké bossa novy jeho způsobem je zhola nemožné. Je výborný muzikant a kapelník, ale tohle mu fakt uniklo.
Hledám možnost hrát jazz v Praze a Berouně. Od swingu po cubano jazz. Nabízím kytaru, conga-bongo-timbales.
http://janbisek.webnode.cz/ http://bandzone.cz/janbisek

Odpovědět

Zpět na „Hraní na baskytaru, tabulatury“