Bad Cat 2-Tone (lampový podlahový preamp / overdrive)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
wikxzen
Rádce
Příspěvky: 3411
Registrován: 31.01.2007 8:12
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Bad Cat 2-Tone (lampový podlahový preamp / overdrive)

Příspěvek od wikxzen » 19.07.2010 11:13

Firma: Bad Cat Amplifiers Co.

Model: 2-Tone
Obrázek
Pořízeno: březen 2009, cena 390 EUR

Testováno na zesilovači Ampeg J-12T a Laney LC30, s kytarami; Eastwood GP, Reverend Buckshot a Reverend Jetstream 390

Základní charakteristika
Dvoukanálový elektronkový hi-gain podlahový efekt/preamp. Efekt 2-Tone je zkonstruován na základech legendárního podlahového efektu Hot Box firmy Matchless - obvod je takřka identický. Osazen dvěma elektronkami 12AX7. Obsahuje 6 potenciometrů; I. kanál (Tone Boost) - Volume a Tone, II. kanál (Gain Boost) - Gain, Bass, Treble, Master. Pod potenciometry se nachází 3 LEDky: červená pro II. kanál, žlutá pro I. kanál a zelená signalizuje aktivaci efektu. Na spodní levé straně opatřen true bypass spínačem, kterým se efekt aktivuje a napravo přepínačem mezi dvěma kanály. Uvnitř se nachází malý transformátor, napájení efektu (230V) je vedeno silnou odpojitelnou "tří-kolíkovou" šňůrou přímo ze sitě. Vstup a výstup kytarového signálu je veden ve směru zprava doleva, nachází se na bočních stranách.


Zpracování
Na první pohled se 2-Tone nedá přehlédnout díky mohutné cca 2-3 milimetry tlusté ocelové konstrukci poměrně velkých rozměrů (21 x 21 x 6 cm), chromovaným horním krytem a v neposlední řadě velkým logem Bad Cat na čelní straně pedálu (škoda, že není podsvícené). Z hlediska váhy se nejedná o lehký pedál, úctyhodné 3 kg jsou rozhodně znát, ať už v kufru, nebo na podlaze. Díky těmto parametrům je 2-Tone jedním z velmi odolných efektů vůči neurvalým chodidlům různých kytaristů. Všechny "kuřecí" krytky potenciometrů jsou upevněny malými šroubky. Vůle jednotlivých potenciometrů je solidní, přesto tu jistá opatrnost, z hlediska úprav výstupní hlasitosti efektu, je určitě na místě. Při aktivaci 2-Tone není v reproduktoru slyšet žádné lupnutí, či jiný nežádoucí zvuk. To samé se dá říci o přepínači mezi oběma kanály. Z hlediska mechanického, oba spínače působí jistě a pevně. Všechny tři LEDky svítí jasně, bez přerušení, popř. spoždění. Vstup a výstup pro kabely/propojky jsou rovněž pevně utažené.
V případě potřeby výměny páru elektronek je třeba oddělat horní chromovaný kryt. Je to však poměrně složitá operace. Je nutno povolit dva šrouby v horních rozích, dvě matice u obou spínačů a odmontovat jednotlivě všechny krytky potenciometrů. Elektronky jsou pevně umístěny v paticích, jejich samotné vyjmutí z patic není rozhodně lehké. Pro časté experimentátory s různými typy a značkami elektronek to může být malá noční můra. Aby se efekt vyzkoušel s jinými elektronkami, musíte operaci s montováním znovu a znovu absolvovat. Před nějakým časem jsem se rozhodl původní elektronky značky Ruby HG vyměnit. Vyzkoušel jsem značky JJ, Mullard, TungSol a Electro-Harmonix. Mým uším nejvíce lahodil pár od EHX. Jako jediná značka z těch vypsaných dokázala vrátit I. kanálu tu správnou, mnou požadovanou jiskru. Zkreslenému zvuku se navrátila vitalita.
Samotné "point-to-point" zapojení uvnitř efektu je na pohled úhledné. Malý transformátor se nachází v levém dolním rohu. V obou spodních bocích jsou zdířky pro odfiltrování tepla z vně efektu ven.

Zvuk
Nyní se podívejme na to nejpodstatnější, co nám 2-Tone může nabídnout.
I. kanál (Tone Boost), který je čistý a bez saturace, nikterak neovlivňuje přirozený charakter zesilovače. Naopak jeho dobré vlastnosti více vytáhne do popředí. Čistý kanál zesilovače 2-Tone kultivovaně vyjasní. S potenciometrem Tone lze nastavit břitkost (jiskru) čistého (i zesíleného) zvuku. Ovladač Tone je nastaven uvážlivě, nedochází k tomu, že výšky by řezaly nepříjemně do uší v maximálním nastavení. Zvuk má přirozenou jiskru a velmi hezky podporuje dynamiku hraní. Pro mne osobně je to primární kanál. Upřednostňuji jej před čistým zvukem zesilovače. Není problém s tímto kanálem dosáhnout přirozeného vybuzení lampového zesilovače (crunch), popřípadě využít k zesílení / zjiskření / dokrmení zkresleného kanálu zesilovače.
II. kanál (Gain Boost), zkreslený zvuk 2-Tone, anebo také dokrmení zkresleného zvuku v zesilovači. Tlusté, plnohodnotné, teplé a transparentní zkreslení (avšak velmi hlasité), typické pro zkreslené zvuky lampových zesilovačů. Potenciometr Gain nabízí míru od lehkého, svěžího crunch zvuku až po silné, nekompromisní zkreslení. Zkreslení nabírá na chlupatosti již v pozici mezi 8 a 9 hodinou. Ve 12 hodinách je zkreslení stále velmi přirozené a nehltí se. Zkreslení po půlce až do konce se již dramaticky nemění, sustain se stává téměř nekonečným a vybízí k dlouhým sólovým vyhrávkám. Akordová hra, dvoj- i trojhmaty jsou velice čitelné. Je dobré vždy dbát na vzájemný poměr mezi ovladači Gain a Master. Čím vyšší Gain se nastavuje, tím nižší by měla být úroveň Masteru a naopak.
Vše podstatné v celkovém zvukovém výsledku, včetně zmíněného ovladače Gain, se dá nastavit v interaktivních a aktivních EQ potenciometrech Bass a Treble. Dovolím si směle tvrdit, že nelze v EQ ovladačích najít vyloženě nehezkou kombinaci. Díky této vynikající vlastnosti lze bez obav přizpůsobit 2-Tone k jakékoli elektrické kytaře s nejrůznějšími typy snímačů. Stejně tak to platí i o širokém spektru nastavení za účelem dokrmení již nakresleného, potažmo plně zkresleného zvuku.
Pedál je poměrně hlučný, pochopitelně, s čím větším zkreslením se pracuje, tím je šum zřetelnější. Během hraní je však šum naštěstí nepostřehnutelný. Z vlastních zkušeností vím, že pokud trpí váš zesilovač, popř. jiné zařízení v řetězci nějakým neduhem, který se projevuje ve zvuku. Například opotřebovanější elektronky, popř. nějaký problém uvnitř obvodu nebo nedotažený kontakt, tak 2-Tone jakékoli neduhy nelítostně vyzdvihne do popředí a začne to být nepříjemné. Bohužel, i okolí, kde zesilovač se nachází, je důležité. 2-Tone je zkrátka v tomto zlý pán a neodpustí starou elektřinu, okolní elektroniku i staré domy, kde je mnoho kovů ve zdech, stropech i podlahách a samozřejmě nedostatky v samotných kytarách. Vše díky tomuto pedálu vylézá z reproduktoru 2-3x hlasitěji. Jak bylo však psáno výše: během hraní nic z toho nezaznamenáte, o to více je třeba být pohotovější při vypínaní efektu, když přestanete hrát.

Spolehlivost
Z hlediska provozu je to spolehlivý pedál. Ode dne pořízení efektu vše funguje stále dobře. Jednou za uherský čas je třeba jen dotáhnout krytky potenciometrů, které vlivem silnější vůle se uvolňují.

Shrnutí
Velký a těžký podlahový dvoukanálový pedál. Svou velikostí a váhou odpovídá i jeho zvuk. Svými možnostmi je dobře využitelný v bluesu, alternativě, punku, rocku i hard-rocku. Charakterem je to klasický vintage zvuk, který je srovnatelný se zvukem zesilovačů Bad Cat ze série Hot Cat. Pro modernější (a větší i tvrdší) zkreslení lze doporučit vzhledově velmi podobný model X-Treme Tone. Nedoporučuje se dávat do efektové smyčky, jeho pozice je hlavně před zesilovačem. Dále se, dle zkušeností některých recenzentů, hodí především k aparátům "Class A". Není to však přímo určující. Důležité je, jaký z toho máte sami pocit. Původně jsem si 2-Tone pořídil z čiré zvědavosti. Říkal jsem si, že to bude spíše šlápnutí vedle a dám jej jistě brzy do bazaru. Vzhledem k tomu, že na internetu se nenabízelo příliš mnoho zvukových ukázek. To se ovšem nedalo říci o velkém počtu nadšených recenzí, ty 2-Tone místy velice vychvalovaly a to byl impuls, abych to risknul. Obrátil jsem se tedy na nejbližšího (nejvýhodnějšího) distributora Pedaler v Dánsku a pedál se slevou pořídil. Nakonec vše dopadlo tak, že na něj nedám v současnosti, i přes potíže se šumem / "vrrrrr"-kotem vlivem nepříznivého okolí, dopustit. Z hlediska zvuku je to zkrátka nejlepší, co se dá od takového dražšího lampového pedálu očekávat.

Kdyby mi efekt ukradli, koupil bych si ho znovu?
Pokud by se opravdu již nenašel ten můj, rozhodl bych se spíše "jen" pro sestavení přesné kopie (s možnými dalšími úpravami).

Ukázky (mp3/320kbps)
Rekordér Zoom H4n, zesilovač Ampeg J-12T, kytary Reverend Jetstream 390 a Eastwood GP.

2-Tone s kytarou Reverend Jetstream 390 http://www.box.net/shared/5045azr48l
- krátce čistý kanál Ampegu, posléze I. kanál (Vol. cca 11 hod. a Tone na max.), následuje II. kanál (Gain 9 hod. Bass 10 hod., Treble 12 hod., Master 10 hod., přibližně v půlce je krkový snímač přepnut na kobylkový

2-Tone s kytarou Eastwood GP http://www.box.net/shared/ltrsfa89tp
- zapnuté oba snímače (kobylka vol. 10, clona 10, krkový vol. 3, clona 3), čistý kanál Ampegu, poté I. kanál (Vol. cca 11. hod, Tone na max) a II. kanál (Gain na 12 hod., Bass a Treble na 12 hod., Master mezi 9-10 hodinami).
- nejsem moc na tvrdou muziku, tak pokud to někoho uráží, nemusí to poslouchat do konce... :mrgreen:
G&L USA Comanche Custom 2015 • Ampeg J-12T JET II • Reprobox s Celestion G12-35XC LE

Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“