Baré akordy - bolest palce

Tabulatury, noty, školy, kytarové techniky, cvičení ...
Odpovědět
ppr
Nový uživatel
Příspěvky: 2
Registrován: 27.11.2017 19:17

Baré akordy - bolest palce

Příspěvek od ppr » 27.11.2017 19:52

Zdravím všechny. Na el. kytaru se učím hrát jako samouk už asi 2 roky. Ani po stovkách hodin tréningu ale nejsem absolutně schopen hrát baré akordy. Bohužel neznám, ani vzdáleně nikoho, kdo by hrál na kytaru a tak se nemám na koho obrátit o radu. Připadá mi, že musím dělat něco zatraceně špatně, protože ať to zkouším, jak to zkouším. Nejde to a nezlepšuje se to.
Připadá mi, že na umáčknutí všech strun musím vynaložit obrovskou sílu. Vydržím to asi 10 minut, než mě začne bolet palec natolik, že musím přestat. Pak trvá tak půl hodiny, než jsem s ním schopen normálně hýbat a než do něj dostanu zase trochu síly.
Struny mám 10. a výška dohmatu mi nepřipadá nějak přehnaná. Je možné, že prostě nemám dost síly v prstech? Zase mi ale nepřipadá, že by slečny kytaristky byly schopny v ruce drtit kameny.
Je tu někdo, kdo se potýkal s podobným problémem a vyřešil ho? I když mě hra na kytaru neskutečně baví, tohle mi docela bere chuť pokračovat.

Uživatelský avatar
Hendrek
Site Admin
Příspěvky: 5292
Registrován: 23.07.2009 12:11
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Baré akordy - bolest palce

Příspěvek od Hendrek » 27.11.2017 20:54

Nazdar. Určitě děláš něco špatně, hra na kytaru nesmí bolet ani po hodině/hodinách hraní.
Hraješ v sedě/ve stoje? Máš-li kytaru pověšenou na popruhu, jak je vysoko? Pod jakým úhlem se ti zalomuje zápěstí levé ruky?
Ideálně, kdybys zde dal odkaz na link na YouTube s videem tvé hry.
Obrázek

Uživatelský avatar
starypard
Příspěvky: 337
Registrován: 29.08.2016 14:36

Re: Baré akordy - bolest palce

Příspěvek od starypard » 27.11.2017 21:23

Otázkou jest, co myslíš stovkami hodin a co myslíš tréninkem. Většina světově uznávaných kytaristů vůbec "netrénovala", prostě hráli, jak jim emoce a touha exhibovat velely, a to s rukou a krkem kytary se nějak upravilo. Má zkušenost je taková, že barré mi dělalo v začátcích značnou potíž na španěle (široký krk a placatý hmatník) .... ve zralém věku u jedné Yamahy dvanáctky, která měla krk do výrazného V .... a pak u přechodu na strata (titěrný krk).
Vše se VŽDY upravilo hledáním vhodné polohy ruky, krku, těla, posazu nebo postoje.
Prostě zkus hrát jinak a jinde.
Sedni si na jinou židli, kytaru dej na druhou nohu, změň sklon krku, zkrať nebo prodluž si popruh kytary.
Pokud usilovně trénuješ, trénuj prostě jiné party (své i cizí), nehobluj do bolesti to, co ti nyní nejde a škodí.
A dále - nemysli si, že špičkoví kytaristé zvládají dlouho držené barré přes všechny struny a ještě dalšími třemi prsty vyhrávají melodii. Tak se na kytaru hraje málokdy. U barré jde většinově o pouhé zlomky sekund přidržení a všechny struny se drží .... nu skoro nikdy. Musíš se naučit levé ruce ulevit a levačkou hrát jen po tu dobu, co ty tóny hraje pravá. Časem se budeš divit, jak je to u začátečníků (a zřejmě i u tebe) v nesouladu (vedoucím ku nepohodě).
Držím palce (i ty bolavé :) ).

ppr
Nový uživatel
Příspěvky: 2
Registrován: 27.11.2017 19:17

Re: Baré akordy - bolest palce

Příspěvek od ppr » 27.11.2017 22:35

Hraji v sedě, bez popruhu. Jestli to teda chápu správně, tak chyba kterou dělám je, že se snažím ukazováčkem držet neustále všechny struny? Teď jsem to zkusil držet tak, aby zněla vždy jen aktuální struna a jde to opravdu lépe.

Uživatelský avatar
Jester
Rádce
Příspěvky: 2266
Registrován: 10.07.2008 8:10
Bydliště: Brno

Re: Baré akordy - bolest palce

Příspěvek od Jester » 28.11.2017 6:48

Stary pard to napsal dobře (i když ze začátku jsem myslel, že to bude zase jenom nicneříkající litanie). Deset minut hrát jenom barré, to nevydržím ani já, a to hraju víc jak 30 let. U barré si stačí většinou pohlídat, aby ti zněla struna E, h, e (u typu E dur), maximálně struny E, A, h, e (u typu Emi). Většinou je dobré barré nějak prostřídat s normálním akordem nebo třeba nehrát přes všechny struny a ruce ulevit.

Uživatelský avatar
911
Příspěvky: 287
Registrován: 22.10.2009 19:51
Bydliště: Plzeň

Re: Baré akordy - bolest palce

Příspěvek od 911 » 28.11.2017 18:15

Chlapci to popsali dobře,prostě střídat akordy,dle únavy ,já na všech kytarách mám co nejnižší dohmat,aby to nedrnčelo a dnes už dávám jen 9ky struny,kdo se s tím má tahat,akorát používám E,A,D ze sady Elixír a g,h,e, kupuji samostatné Dadaria Carbon Steel s tím ,že tenké e dávám 9,5 ,tak mi to vyhovuje nejvíce. I když sedím na židli s kytarou za stolem ,tak pověsit popruhem na krk.
Parker Fly Select Artist 3TB USA , Parker DF 722 FR MaxxFly BB USA,
Gibson LP Custom Light USA, Fender Telecaster USA, Jolana Tornado 1965,
Kemper Profiler + remote,Line 6 Helix, sound KV2 Audio,Dynacord, Bose L1,musiccar MB Sprinter 216CDi


Rachomejtle
Příspěvky: 4
Registrován: 29.11.2017 16:54

Re: Baré akordy - bolest palce

Příspěvek od Rachomejtle » 29.11.2017 17:47

Ahoj vespolek!

Jako začátečník („elektriku“ jsem si coby dosud nedosažitelný a posléze tak trochu pozapomenutý životní sen „na stará kolena“ pořídila teprve letos v létě) určitě nemám co komu radit. Přesto opovážlivě přispěji svou troškou do mlýna (a budu jen ráda, pokud mě někdo zkušenější opraví, pokud žvaním nesmysly).

Z různých užitečných doporučení na tomto fóru i jinde jsem vyrozuměla, že je velmi důležité, aby člověk (resp. jeho fyzická schránka) nebyl v žádné křeči nebo tenzi.

A opravdu jsem si za tu krátkou dobu opakovaně empiricky ověřila, že jakmile něco moc bolí, tak to s největší pravděpodobností dělám špatně (tudíž je nutné vrátit se k začátku, vzít to „za jiný konec“, což sice jednoho neskutečně frustruje, ale jinak se nikam dál neposune).

Na základě svých (velmi malých) zkušeností mám dojem, že nejen konkrétně k „barréčkům“, ale i ke všemu dalšímu, je třeba najít si svou „komfortní tělesnou pozici“; a že pokud to „rvu přes ni“ a snažím se to nějak „přebojovat“, se zlou se potážu. Prostě musím, ať se mi to líbí nebo ne, jít zpátky na začátek.

Konkrétní výstup: když něco „nejde“, necpu to tam fyzickou silou (neboť se tím jen vyčerpávám a stejně to k ničemu nevede), ale vracím se „na začátek“, do postoje, že „vůbec nic nevím, nic neumím“ (což je v mém případě objektivní fakt); a hledám (třebas i velmi zdlouhavě a otravně) tu tělesnou pozici, v níž mi to ve výsledku „štymuje“.

Co se barré hmatů týče, vlastně to byla jedna z těch největších potíží, které mě kdysi pradávno odradily od veškerých aspirací ohledně kytarové hry; u všech lidí kolem mě (většinou samí „kotlíkáři“) byl jakýkoli zdařilý barré hmat téměř naprosté sci-fi (takže všechno hráli přetransponované do déčka či géčka, kde se člověk v základní kostře bez barré obejde); kdo umáčkl barré, byl frajer, ačkoli jinak byl třeba hluchý jak poleno.

Nuže, podle mých dosavadních „objevů“ je pro barréčka (a nejen pro ně) důležité sedět či stát (resp. mít svaly) v takové pozici, z které neumírám vyčerpáním. Prostě naštelovat tu ruku (ale nejen ji, nýbrž i celou paži a HLAVNĚ záda, zkrátka celý pohybový aparát) tak, aby běhala hladce, aby to nebyl boj, ale hra.
Mně osobně v tomto směru hodně pomáhá „klasická“ kytarová pozice, tj. nástroj na levé noze, která je něčím podložená (v mém případě dvěma tlustými knihami) krk trošičku nahoru (to z té pozice samo vyplyne), myslet POŘÁD na to, že se nemám hrbit (hlavně ne v ramenou) a všemožně se kroutit (ale je mi jasné, že toto nemusí sedět každému, každý má to své pohodlí jinde; plus bych asi měla zdůraznit, že neaspiruji na jakákoli jevištní vystoupení, že si chci hrát jen sobě pro radost, takže je mi dost jedno, jak u toho vypadám). Nicméně pro mě je už jen samotný „klasický posez“ (u kterého předpokládám, že se vyvinul z praxe, ne z nějakých rigidních dogmat) záležitostí, která mi výrazně usnadňuje vše, čeho se snažím dosáhnout, včetně těch barréček, která jsou náhle překvapivě snadná (laicky bych řekla, že proto, že už nejsou převážně „na sílu“); takže se člověk pak může soustředit nejen na to, zda „to umáčkne“, ale spíše na pravou ruku, na tvoření tónu tak, aby byl hezký, neumolousaný atd.

A ještě jeden empirický postřeh ohledně hmatníkové ruky: ta síla (např. ta, která je nutná ke zmáčknutí barréček) nesmí být převážně v prstech či v dlani, musí být ukotvená už v rameni, v nadloktí, v zádech, někde „za krkem“, v hrudní páteři, ba už v bedrech (či snad už v chodidlech). Připadá mi, že když sedím anatomicky a fyziologicky „správně“, tak ty prsty jsou volné, pohyblivější, šikovnější.

Omlouvám se za tu litanii, jsem strašně užvaněná osoba. A uvítám každý postřeh, námitku či upřesnění.

Uživatelský avatar
Hendrek
Site Admin
Příspěvky: 5292
Registrován: 23.07.2009 12:11
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Baré akordy - bolest palce

Příspěvek od Hendrek » 30.11.2017 9:20

Děkujeme za příspěvek.
Ať už člověk sedí s kytarou v "klasické" poloze nebo stojí, jasně z toho vyplývá, že hlava kytary musí být výše, aby hmatníková ruka nemusela být v zápěstí příliš zalomená, neměla pak žádnou "operační sílu", a potřebná energie na umáčknutí barré se nemusela brát odjinud, v tomto případě zvýšeným protitlakem na palec.
Obrázek

Ladap
Příspěvky: 33
Registrován: 28.02.2009 23:18

Re: Baré akordy - bolest palce

Příspěvek od Ladap » 30.11.2017 18:29

Zkus si zmáčknout baréčko (třeba A dur na pátým pražci)tak že nepoužiješ palec. Prostě pravým loktem zatlačíš na kytaru a ukazovákem levé ruky tlačíš přes struny protitlakem. Najdeš si postavení prstů levé ruky tak, aby to bylo co nejsnazší a pak teprv přiložíš palec. A na tom místě by ten palec právě měl být, aby to šlo co nejmenší silou.
Pak už je to jen o tréninku. A bude to i bolet, pokud je palec slabý.
Mě baréčka nedělaly nikdy problém dokud jsem se nezačal učit na španělku, pak ten palec docela bolel. Ale za pár měsíců prostě zesílil a bolest beze zbytku zmizela. A i když mi elektrická kytara připadala vždycky pohodlná tak teď to platí dvojnásob.

Odpovědět

Zpět na „Hraní na kytaru, tabulatury“