Blackstar HT-5H (kytarový lampový zesilovač)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Bummer
Příspěvky: 4668
Registrován: 3.06.2008 11:01
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Blackstar HT-5H (kytarový lampový zesilovač)

Příspěvek od Bummer » 30.05.2010 14:54

Diskuze k této recenzi - diskuze-k-recenzim-f56/blackstar-ht-5h- ... 19725.html



--------------

Model: Blackstar HT-5 Head
Foto:
Obrázek
Pořízen: Podzim 2009, cca 8200,- Kč (musiccenter.cz), běžná cena cca 9000,-
Testováno s:
  • Kytary: Cort EVL Z4 (EMG HZ-H4, později R.M. Custom AlNiCo a R.M. Color Sound), AXL Headliner (u kobylky snímač ze série R.M. Rails - nevím jaký)
  • Box: Doma dělaný, Celestion G12T-75, později Celestion V30 (China)
Základní info:
  • Malý (7kg), dvoukanálový lampový zesilovač určený k domácímu, studiovému nebo klubovému (s nazvučením) hraní.
  • Rozměry: 442 x 223 x 226 mm
  • Výkon 5 wattů
  • Osazení: 12AX7 v předzesilovači, 12BH7 v koncovém zesilovači
  • Výstupy: 1x16Ω, 2x16Ω nebo 1x8Ω
  • Sériová efektová smyčka s přepínáním -10dB/+4dB
  • Vstup pro footswitch (součástí balení)
  • Emulovaný výstup s přepínáním 1x12" open back / 4x12" closed back
  • Třípásmový ekvalizér společný pro oba kanály
  • ISF (popíšu dále v článku)
První seznámení:
Když jsem zesilovač vybalil, nenásledovalo žádné ááách. Kvůli svým malým rozměrům a váze totiž působí dojmem, že neumí do pěti počítat. Popravdě, když jsem ho zvedl, měl jsem pocit, že je dutý a uvnitř nic není.
Jak je vidět na fotce, jde o menší bedýnku, šířkou přesně padnoucí na 10" box, potaženou tenkou koženkou s nevýrazným vzorem, které na horní straně dominuje velké kožené ucho a zepředu nepřehlédnutelné logo výrobce. Dobrý dojem ve mě nevyvolalo ani lemování přední stěny, které (narozdíl od fotek) působí poměrně lacině. Je to zlatavá linka zalitá do modrého průhledného plastu. Celou situaci se snaží zachránit ovládací panel z velmi lesklého černého plexiskla s bílými popisky a chromovými knoby, na kterých je ovšem velice špatně vidět jejich momentální pozice. Kromě knobů jsou zde dvě velké jack zdířky, dva malé nenápadné knoflíky - jeden na přepínání kanálů, druhý na přepínání voicingu u emulovaného výstupu - a dva páčkové spínače, jeden power, druhý stand-by. Ty se mi moc líbí, je to machrovina. Lepčí, než nějaké obyčejné knoflíky. :)
Rohy bedýnky jsou rovněž černé. Jsou vyřešeny velmi elegantně, každý z nich uchycený pouze dvěma šrouby. Vypadají jako z plastu, ale na omak je jasné, že jde o matně lakovaný kov.

Žádné zvláštní překvapení se nekonalo ani po zapojení. Zde musím zmínit, že jsem zesilovač zkoušel u sebe v pokoji, v paneláku - tj. s hlasitostí méně než na 9h - a to celé ještě se snímači EMG HZ-H4. Berte proto prosím tento odstavec s rezervou.
Jako první jsem vyzkoušel zkreslený kanál. Zde přišlo trochu prvotního zklamání. Až dosud jsem byl zvyklý na simulaci recta z Rolanda CUBE. Toto zkreslení bylo velmi odlišné - bylo podstatně chlupatější a ostřejší. A přišlo mi, že je ho poměrně málo. Čekal jsem od toho víc.
Pak jsem se přesunul k čistému kanálu. A tady už jsem byl o mnoho spokojenější. Byl barevný, plný basů i výšek, u HB zapojení kulatý, u SC zapojení cinkavý, přesně tak, jak jsem čekal.

Celkově to pro mě ale bylo zklamání.

O dva měsíce později, ve zkušebně:
Blackstar konečně dostal možnost ukázat, co v něm je. A nezklamal. Naplno se projevila ta bestie dřímající v malé bedýnce. Těžko popisovat první dojmy - myslím, že nejlépe to vystihl kamarád slovy "Ty vole, ten prcek má koule."
Ano, má. Nedělejte si naděje, že by vám oněch pět wattů sundalo kalhoty. To skutečně ne. Ale že vám z něj zalehnou uši, to myslím smrtelně vážně.
Zpátky ke zvuku. Teď už budu mluvit o tom, jak si zesilovač rozumněl se snímači od Radovana Macha, protože ty EMG mi až tak nesedly a rozhodně s nimi moje kytara nedokázala pokrýt tolik stylů.

Čistý kanál:
Záměrně jsem tento odstavec nepojmenoval čistý zvuk. Zesilovač má poměrně malý headroom a velmi záleží na snímačích, jejich zapojení a kytaristově stylu a snaze, kolik čistého zvuku z něj dostane. V zásadě je bez problémů možné mít čistý zvuk i na maximální hlasitosti, kdy dostanete z aparátu excelentní dynamiku zkreslení, se kterou lze pracovat. Se silným snímačem se dostanete hravě na úroveň zkreslení ve stylu AC/DC. V tu chvíli jde zesilovač neuvěřiteně krásně za rukou a dokáže výtečně podat kytaristovy emoce. Pak stačí ubrat na síle, přepnout snímač na slabší nebo ubrat volume na kytaře a hned máte dostatek čistého zvuku. Dokáže být jiskřivý a plný twangu i les-paulovsky kulatý, vše je to jen o snímačích. Rozhodně s ním není nuda a je použitelný na téměř jakékoliv nastavení EQ.
Abych to shrnul - využitý čistého kanálu je od žánrů vyžadujících úplně čistý zvuk, přes blues až po rockovou klasiku. Bohužel - s čistým zvukem u středně hlasitého bubeníka neuspějete. Na to je ho příliš málo.

Zkreslený kanál:
V úvodu jsem psal, že mě na domácí hlasitost nepřesvědčil. Na tom trvám. Do paneláku je to hodně nahlas a zkrátka z něj nelze dostat maximum.
Jakmile ale hlasitost přeleze 9h, celé to začne být úplně o něčem jiném. Zkreslený zvuk se vybarví, zmizí jeho uprskanost a celkově je na něm znát i ta jedna jediná lampa. Při vyšších hodnotách gainu je pak slyšet, že jí ve zkreslení poměrně hodně pomáhá sada polovodičů, bez které by to asi těžko zvládala. I tak toho gainu není příliš a pokud se kytarista snaží, stačí i na metal ve stylu Černého alba od Metallicy.
Další možností, jak dosáhnout vyššího zkreslení, je aparát vytavit. Při volume za polovinou už se totiž nemalou měrou podílí na zkreslení i koncová lampa. Tady právě přichází ten důvod, proč si pořídit takový aparát místo tranzistoru. Teď už je totiž podstatně složitější takový zvuk ukočírovat. Je slyšet každé škobrtnutí a zároveň je nutné se do toho opřít (dvakrát se mi stalo, že jsem to přehnal a přetrhl jsem úplně novou tlustou E strunu). Zkrátka to není zadarmo.
Další zajímavá možnost, jak dosáhnout ještě hezčího zvuku, kde se částečně zbavím polovodičového zkreslení, je tato: Teď, když už kreslím i koncem, mohu (jen jako) prohodit úlohy knobů gain a volume. Volume vytočím na maximum a gain stáhnu lehce nad polovinu. Přišel jsem na to minulý týden na zkoušce. Odměnou mi byl opravdu skvělý rockový zvuk, který šel pěkně za rukou a přitom to celé s podstatně menším rizikem zpětné vazby (vyzkoušeno) a na poslouchatelnou hlasitost (nezmínil jsem jednu věc - na zkoušce nehraji na maximum; zkoušel jsem to a to bysme se tam asi všichni zbláznili, už takhle je bubeníkův rytmičák málo slyšet). Otázka je, co na to asi říká koncová lampa, která to celé odnese.
Využití zkresleného kanálu jsem v kombinaci se svými snímači nalezl v muzice od blues, přes Hendrixe, po rock a lehčí metal.
Opět, stejně jako u čistého kanálu, je zde zvuk použitelný na téměř jakékoliv nastavení ekvalizéru.

Fíčrs:
Zesilovač disponuje několika věcmi, které by asi moc lidí u 5W hlavy nehledalo. Rozhodně stojí za to je zmínit.
  • Infinite Shape Feature (ISF):
    ISF je patentovaný obvod, který má za úkol posunovat středové pásmo k basům nebo výškám, což umožňuje simulovat takzvaný americký a britský zvuk a cokoliv mezi nimi. Díky němu můžete skutečně nalézt svůj zvuk a snáze se tak rozhodnout, co bude váš další, dospělý aparát. Slovy těžko popisovat, nutno vyzkoušet. Celý efekt je ovládatelný jedním knobem na předním panelu a v zásadě je znát jen u zkresleného zvuku.
  • Emulovaný výstup:
    Umožňuje posílat předzesílený signál přímo do sluchátek, mixu nebo počítače ve stavu, v jakém by byl reprodukován aparaturou 1x12", respektive 4x12". Z ukázek na YT je znát, že s kvalitním nahrávacím vybavením je tento výstup poměrně použitelný a zvuk je z něj pěkný. Já to vybavení nemám a bohužel mě nepřesvědčil. Jeho výhoda je ta, že jej lze používat i bez připojeného boxu, ovšem za podmínky, že není v žádné ze zdířek pro repro zasunut kabel, jehož zapojením dojde k připojení koncového stupně a ten by se mohl bez zátěže snadno poškodit. Nevýhoda je naopak to, že kabel v emulovaném výstupu odpojí výstup do reproboxu.
  • Efektová smyčka:
    Obyčejná sériová, co o ní vlastně říci... Má přepínání mezi dvěma úrovněmi signálu, jak jsem uvedl na začátku; zatím jsem ale využíval jen hodnotu -10dB, takže nevím, jak se chová při té druhé úrovni. A nešumí. :)
    Co je ale docela dobré vědět před koupí tohoto aparátu, je to, že smyčka má zřejmě již od prvního prototypu dost významnou chybu. Při přepnutí kanálu ze zkresleného na čistý totiž dojde k vyvolání impulsu, který se dostane právě do efektů zapojených ve smyčce a odtud zas zpět do zesilovače, kde je opět zesílen a poslán na výstup. Výsledek může být poměrně rušivý - sám mám ve smyčce zapojen reverb a pokud je zapnutý, není to nic příjemného. Dovedu si představit ten rozruch, jaký by to mohlo vyvolat při živém vystoupení někde v klubu. Zkrátka musím reverb před přepnutím kanálu vypnout.
Shrnutí:
První otázka by mohla být asi ta, jestli tento aparát za daný peníz skutečně stojí. Co se mě týče, jsem rád, že jsem za něj ty peníze dal. Ačkoliv na (mojí) domácí hlasitost není zvuk nijak excelentní, tak pokud hrajete jinde než v bytovce, případně hledáte aparát na menší jamy, do studia nebo s trochou umu a na tvrdší věci i do dobře vytlumené zkušebny, toto by měl být jeden z vašich kandidátů, protože ten zvuk za to stojí.
Vlastně mi trvalo půl roku než jsem na něm nalezl nějakou vadu, která se netýká hraní potichu. Nalezl jsem jen jedinou a to ten problém týkající se efektové smyčky.
  • + Zvuk
    + Variabilita
    + ISF
    + Hlasitost
  • - Problém u efektové smyčky
    - Vzhled
    - Společný EQ pro oba kanály
    - Cena
Zvukové nahrávky ze zkušebny poskytnu až časem.
Gibson Explorer '76 RI Cort M600 BCS Cort EVL Z4 (R.M. ColorSound, R.M. Custom AlNiCo) Ibanez RG570CT (olše+javor, SD SH-5) DIMAVERY PB-320 Hardwire CM-2 Michalík Wah-Volume Boss GEB-7 Hardwire CR-7 Hardwire TR-7 Hardwire DL-8 Laney VH100R 2x12" DIY bedna s Celestion Vintage 30 Peavey Bandit 112 Sheffield USA fake Shure SM58 M-Audio MobilePre USB mkII M-Audio Firewire 410

Bias je slovo, ne zkratka.

Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“