Blackstar HT-Dual (lampový booster / overdrive / distortion)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Blackstar HT-Dual (lampový booster / overdrive / distortion)

Příspěvek od Nero » 11.12.2010 16:44

Diskuze k této recenzi je zde - recenze-vasi-vybavy-f61/blackstar-ht-du ... ml#p387505


________________

Model: Blackstar HT-Dual
Foto:

Obrázek

Pořízeno: září 2010 – kytary.cz, aktuální cena asi 4800,- Kč
Testováno na: Mesa Boogie F-50 Combo, Ibanez SZ520 (snímače DiMarzio), PRS Custom 24, Lexicon Ionix U22 + Apple MacBook Pro, AKG K77


Základní charakteristika
Jde o podlahový lampový kytarový efekt, který poslouží jako preamp, booster, overdrive i distortion. Jeho srdcem je elektronka ECC83, disponuje dvěma kanály a třemi zvukovými módy. Napájen je přiloženým adaptérem. Má výstup s emulací reproduktoru. Nenašel jsem info o tom, že jaký typ bypassu je použit, pravděpodobně tedy nejde o true-bypass, nicméně žádného negativního vlivu na zvuk jsem si nevšiml.

K ovládání slouží jedna řada potenciometrů, a to dvojitý Gain, Bass, Middle, Treble, ISF a znovu dvojitý Level. Každý kanál má tedy separátní nastavení gainu a hlasitosti, společné je nastavení ekvalizace. U prvního kanálu lze přepínat mezi módy Clean a Crunch pomocí malého přepínače vedle poťáku Gain.

Chytře je řešeno přepínání – každý kanál má svůj spínač, první kanál je po aktivování označen svitem zelené diody, druhý kanál je červený. Pokud je pedál v bypassu, stisknutím daného switche aktivujete daný kanál. Pokud přepnout na druhý kanál, stačí stisknout jen tlačítko druhého kanálu, první se automaticky vypne (nelze tedy kanály vrstvit, což ani není třeba). Pro vypnutí stačí stisknout footswitch aktivního kanálu. Toto řešení mi přijde mnohem lepší mež systém dvou přepínačů typu On/Off a CH1/CH2, jak to má řada jiných efektů.


Zpracování
Efekt je postavený fakt bytelně – čemuž odpovídá i poněkud větší váha. Z hlediska mechanického bych se o HT opravdu nebál. Šasi je pořádný kus kovu, elektronka je dobře krytá, spínače šlapou spolehlivě, potenciometry chodí dobře. Rozmístění ovládacích prvků je dobré, footswitche jsou dost daleko od sebe, potecniometry lze jistě ovládat bez problémů i méně šikovnou velkou rukou. Jedinou chybou může být to, že polohu potenciometrů značí jen drobný vlis na horní straně, tzn. že zdálky není moc dobře vidět, jaké je zrovna aktuální nastavení.


Zvuk
V kategorii zvuku není HT moc co vyčítat. Hodně se mi líbí rozsah gainu, z HT-Dual lze dostat fakt cokoli od boosteru až po hodně brutální zkreslení, které musí stačit na cokoli. Neumím si představit, co by tenhle pedál nezvládl. Dobře funguje i ekvalizér, dobře zabírá a hezky modeluje zvuk. Tolik oslavované ISF, což je jakýsi pomyslný posuvník mezi americkým a britským zvukem, pro mě zas tak slavný není – osobně se mi líbí zvuk pouze v extrémních polohách, tedy full-UK nebo full-US. Navíc jde v podstatě jen o parametrické ovládání středů a lehké zadekování zvuku. Obešel bych se bez něj, na jeho místě by mi bohatě stačil dvoupolohový přepínač.

Teď k jednotlivým zvukovým módům:
CH1 Clean – tento mód poslouží skvěle buď jako čistý kanál preampu (pokud posíláte signál přímo do koncáku, mixpultu nebo do sluchátek či počítače), při použití s aparátem ho lze použít pro změnu ekvalizace tónu nebo jako booster. Což je velmi šikovné. Kromě “boostření” umí i lehoučký overdrive. Podle mě opravdu šikovné, zvouček je hezký, i když na můj vkus má občas sklony až k přílišné ostrosti. Chce to dávat bacha na nastavení EQ… Mělo by jít pravděpodobně o stejný zvuk, jaký nabídne HT-Boost

CH1 Crunch – toto nastavení nabídne v podstatě overdrive a distortion, záleží na nastavení gainu. Jestli si myslíte, že jeho možnosti končí u crunche, tak chyba. Z tohohle módu v klidu vytáhnete metalové zkreslení (samozřejmě bude záležet hodně na vašich snímačích). Rozsah gainu je fakt hodně velký a hlavně využitelný v jakéhokoli poloze. Pro mě asi nejzajímavější mód. Jestli se nepletu, měl by vycházet z pedálu HT-Drive.

CH2 – jestli je pravda, že tento kanál vychází z modelu HT-Dist, tak fakt nechci vědět, co za zvuk leze z HT-DistX… Druhý kanál totiž vytáhne opravdu silně zkreslený zvuk, který musí stačit jakémukoli metalákovi. Rozsah zkreslení je opravdu velký, na můj vkus skoro až zbytečně – osobně bych nepotřeboval jít za půlku. Nicméně díky angažování lampičky je tón pořád muzikální, i při té největší kompresi, při které bez problémů pochopíte, co se myslí medově tekutým tónem.

Sečteno a podtrženo, HT-Dual nabízí sice dva kanály, ale v podstatě zastoupí tři efekty z řady Blackstar HT a dle mého názoru pokryje kompletní zvukové spektrum, které kytarista potřebuje. Jde teda o zvuky spíše moderní, vintagistům bych ho asi vyloženě nedoporučoval. Hodně se mi líbí, jak reaguje na dynamiku hraní a práci s volume na kytaře, to umí skvěle.

Já osobně ale HT nekupoval ani tak kvůli použití s aparátem (u Mesy ho fakt neuživím…), ale kvůli jeho emulovanému výstupu a možnosti hraní do sluchátek či do počítače. Proto ve seznamu věcí, s kterými jsem HT zkoušel, je i zvuková karta Lexicon Ionix U22, notebook Apple MacBook Pro a sluchátka AKG K77. A výsledek?

Zatímco při hraní do aparátu ukázal HT-Dual veškeré své kvality a schopnosti, při hraní do sluchátek přes zvukovou kartu mě zklamal – a to je důvod, proč ho také prodávám.

První chybou je, že emulovaný výstup je “hard-mono” – při zapojení sluchátek vám bude hrát jen do jednoho ucha, proto je nutné signál prohnat ještě něčím, co signál pošle do obou sluchátek (já použil právě zvukovku Ionix). To ale není zas takový problém.

Zásadní zklamání pro mě byla emulace reproduktoru. U čistého zvuku je to ještě v pohodě, ale u zkresleného zvuku to prostě nejde. Zvuk je pod dekou, nemá žádný objem ani šťávu, je takový celkově vykuchaný. S takovýmhle zvukem mě hraní fakt nebaví. Bez dalších úprav bych ho rozhodně nedoporučil k nějakému vážně myšlenému nahrávání – to je lepší tahat z něj signál běžným výstupem a pak aplikovat nějakou virtuální simulaci reproboxu v DAW softwaru. Nezkoušel jsem sice zvuk posílat přes mixpult do PA, protože na to nemám výbavu, ale pochybuji, že by se něco nějak změnilo.

Bohužel ve srovnání se software typu Amplitube nebo Guitar Rig HT-Dual neuspěl, což pro mě bylo značným zklamáním. Proto ho také pouštím do světa a pro domácí hraní budu hledat jiná řešení.


Spolehlivost
HT sice nemám moc dlouho, ale ve spolehlivosti se nebojím mu dát 10/10. Na tomhle efektu se nemůže nic zkazit.


Shrnutí
Blackstar HT-Dual je pro mě jako Jeckyll a Hyde. Při hraní do aparátu je to skvělá krabička, která nabídne perfektní zvuk a mnoho možností. Pokud jde ale o hraní do sluchátek nebo počítače, tak tudy cesta nevede. Nutno ale podotknout, že proto rozhodně není primárně stavěn, a tak mu to lze odpustit.

Takže hledáte-li univerzální zkreslovadlo k vašemu kombu či zesilovači, tak ode mě na 100 % palec nahoru.


Kdyby mi efekt ukradli, koupil bych si ho znovu?
Ne, vzhledem k výše řečenému.


Ukázky

"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“