CAGED System

Tabulatury, noty, školy, kytarové techniky, cvičení ...
Odpovědět
Pytes
Příspěvky: 55
Registrován: 31.07.2007 22:13

CAGED System

Příspěvek od Pytes » 4.04.2008 14:35

zdarec, chtěl bych se zeptat co je CAGED System, už jsem trochu hledal na anglických stránkách ale nějak jsem nepochopil ten princip.
Dík za odpověď

Epiphone Les Paul Custom PRO, Schecter S-1,Cort EVL-Z4 > Marshall TSL 602, Roland Cube 15X

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 4.04.2008 14:40

Těžko říct, co by to mohlo být, ale první, co mě napadlo, když jsem to viděl, je to, že jsou to tóny C-dur pentatoniny...
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Boom!
Příspěvky: 90
Registrován: 24.09.2007 21:09

Příspěvek od Boom! » 4.04.2008 17:27

jj to jsou tony Cdurr pentatoniky pozpatku resp sestupne

Uživatelský avatar
impact
Příspěvky: 1256
Registrován: 18.05.2006 18:11

Příspěvek od impact » 6.04.2008 19:35

Tóny pentatoniky to sice jsou, ale CAGED je systém založený 5 pozicích, které jsou odvozené od tvaru akordů C, A, G, E, D. Dají se podle toho rychle najít stupnice, tóny a akordy na hmatníku kytary.

Je to alternativa ke klasickému naučení se hudební teorie a její aplikaci na hmatník kytary. Někdo třeba ví, že ve stupnici té a té jsou takové a takové intervaly mezi tóny a podle toho je najde na hmatníku. U CAGED si pamatuješ boxy (takový jakoby schémata) pro jednotlivý stupnice a stupnice najdeš podle těch boxů.

Základní tvary:

Obrázek

Všechno to spočívá v tom, že těch pět pozic se na hmatníku kytary neustále opakuje. Např. akord C - zahraješ ho jako klasický C-dur s otevřenými strunami, dále u třetího pražce jako barré ve tvaru akordu A, pak u pátého pražce jako barré ve tvaru akordu G, pak u osmého pražce jako barré ve tvaru E, dále u desátého pražce jako barré ve tvaru akordu D.

Nebo můžeš začít obyčejným A-dur a pak dalš bude A s požitím tvaru akordu G, potom tvaru E, potom tvaru D, potom tvaru C...

Prostě ty tvary se pořád opakujou C-A-G-E-D-C-A-G-E-D-C-A-G-E-D, ta sekvence je pořád stejná.

Tady je příklad, jak do toho zapadají stupnice:

http://www.cyberfret.com/scales/major-caged/index.php
http://www.ultimate-guitar.com/lessons/ ... scale.html

Ke každému tvaru patří jeden box, opět se po sobě systematicky opakujou. Na webu je milion příkladů, takže to asi nemá moc cenu rozepisovat. Prostě se naučíš jednotlivý boxy a pak je posouváš po hmatníku podle toho, v jaké stupnici chceš hrát.
Practice doesn't make perfect. Practice makes permanent.

Sebevětší porce cvičení nepomůže, pokud bude prováděno špatně, příliš rychle a s chybami. Takové cvičení jenom zafixuje chyby a o to těžší bude se jich později zbavit.

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 6.04.2008 19:41

No, celkem věda, jak koukám... Mimochodem, chtěl bych někoho vidět chytat barré s Gdur základem...
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
impact
Příspěvky: 1256
Registrován: 18.05.2006 18:11

Příspěvek od impact » 6.04.2008 21:03

Já ho třeba od čtvrtého pražce výš chytnu, ale zabralo mi asi půl roku se to naučit, aby to bylo plynulý... :)

Ale důležitý je, že nejde o to být schopen ty tvary chytit, jde o to si je umět představit, protože z nich vycházíš, když pak sestavuješ stupnice a hledáš ty správné tóny - když sóluješ, tak nepotřebuješ držet celej akord, ale mačkat ve správnej čas ty správný struny.

EDIT: přijde mi to jako schůdnější cesta, než se učit hudební teorii :)
Practice doesn't make perfect. Practice makes permanent.

Sebevětší porce cvičení nepomůže, pokud bude prováděno špatně, příliš rychle a s chybami. Takové cvičení jenom zafixuje chyby a o to těžší bude se jich později zbavit.

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 6.04.2008 21:12

No, jako chytnu to taky, ale přijde mi to poměrně zbytečné, dá se to chytit vždy nějak jednodušejc...

Já ty berličky nemám rád, to je takový jako umět zpaměti že 1+1 je 2 a 2+2 jsou 4, ale ve výsledku nevíš že 1+2 jsou 3... Něco umíš na zpaměť, ale nevíš, proč to tak je... Nejsem blázen do teorie, ale nějaký základy by člověk mít měl, aby taky chápal co a proč zrovna dělá...
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
impact
Příspěvky: 1256
Registrován: 18.05.2006 18:11

Příspěvek od impact » 7.04.2008 19:44

Jasně, ale zase záleží na tom, co hraješ. Pro blues/rock je to naprosto dostačující. Pro nějaký jazz fusion experimenty to nestačí.
Practice doesn't make perfect. Practice makes permanent.

Sebevětší porce cvičení nepomůže, pokud bude prováděno špatně, příliš rychle a s chybami. Takové cvičení jenom zafixuje chyby a o to těžší bude se jich později zbavit.

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 7.04.2008 19:48

To máš pravdu... :wink:
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Graywolf
Příspěvky: 264
Registrován: 27.07.2007 21:12
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: CAGED System

Příspěvek od Graywolf » 21.11.2017 12:55

Čas na resuscitaci mrtvého tématu.
Poslední dobou o CAGED systému slýchám čím dál častěji a to právě od jazzových a fusion hráčů. Teprve jsem v začátcích učení se ho (složitý přerod z čistě rock/metalového hráče který si spokojeně mastí licky v molové stupnici dokola do někoho, kdo se snaží víc v improvizaci vycházet z harmonie, resp. i pohodlně improvizovat do mimo tonálních harmonií).
Jsem s tím hodně v začátcích, tak uvítám jakýkoliv upozornění na to, co plácnu nepřesně.

-Ani náhodou nejde o systém nahrazující hudební teorii. Spíš o systém orientace na hmatníku. Přesněji řečeno, o systém pokrytí celého hmatníku rozkladama kvintakordů.

-Zrovna kytara kvůli své nesymetričnosti určitě systém orientace na hmatníku potřebuje. To, že teoreticky vím kterej interval chcu zahrát k akordu co se právě objevil v pozadí je mi k prdu, pokud potřebuju dovolenou na to, abych ho našel v té části hmatníku kam jsem se dostal přes minulý akord, tak je mi holá teorie bez orientace na hmatníku k ničemu.

-Dlouho jsem nechápal proč i jazzoví hráči nevychází ze septakordů ale z kvintakordů ale asi mi dochází, že na pohodlné dovození míň základních intervalů stačí bohatě s jistotou vědět vedlejší. A kostry kvintakordů jsou dost na to, aby člověk měl všude po hmatníku minimálně sousední interval od čehokoliv. Oproti septakordům je to polovina učení. A platí snad pro všechny krom alterovaných akordů.

-V každé oktávě je na každé struně každý tón jednou. Žádný objev ameriky. Pokud vím kde mám základní tón dalšího akordu (a tím pádem na jaké struně), hned mi z toho vyleze kus nějakého z tvarů z CAGED. A na to už není takovej problém doroubovat stupnici.

-Na tvar kvintakordu už lze celkem pohodlně naroubovat jakoukýkoliv mod stupnice a většinu míň obvyklých stupnic.

Chápu to správně? Má to nějaké nevýhody? Jsou nějaký výhodnější alternativy (tzn. aby na to člověk nepotřeboval 5 životů ale stejně mohl pohodlně hrát cokoliv kdekoliv?)

Odpovědět

Zpět na „Hraní na kytaru, tabulatury“