Článek - mastering melodického death-metalu

Místo pro zajímavé články ...
Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5853
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pavlii » 28.12.2010 1:05

Mastering melodického death-metalu (srovnávací ukázky)

Vzhledem k tomu, že Scyther dal skoro veřejně v plen jeden svůj mix s požadavkem na master a našlo se zde několik zájemců, zrodila se v několika makovicích myšlenka výsledky odprezentovat spolu s nějakým komentářem. Pro většinu (troufám si říci) zdejšího osazenstva by se tak naskytla možnost nakouknout pod pokličku tohoto procesu, což se může rozhodně hodit; pojem „mastering“ má stále jakýsi punc toho, že se jedná o minimálně děsně magickou záležitost občas hraničící s neskutečnem – přirozeně, protože spousta kapel má na tento finální krok zpracování nahrávky zpravidla neskutečné nároky :-) se zcela mylnou představou o možnostech.

Zde je zdrojový mix. Pojďme se tedy společně kouknout, jak se se zadaným úkolem někteří vyrovnali a co k tomu řeknou:


pavlii (hudební studio Kappka)

Já jsem si do poslední chvíle říkal, že by – s trochou štěstí – mohlo jít o něco ve stylu Nightwish (mohl za to termín „melodický“). No přání sice bývá otcem myšlenky, ale zde se oba muzikální časoprostory jaksi zcela minuly; ovšem už bylo pozdě bycha honit a protože se začalo mluvit o případném srovnávacím článku, nemohl jsem z celé akce bez ztráty kytičky nijak vycouvat :-) Ale budiž.

Zadání bylo jasné – mastering jedné skladby. Tohle je docela ošemetná záležitost, protože z mého pohledu se jedna skladba až tak nemasteruje (chybí další koexistující materiál¨, ale to je čistě můj problém. Po prvním poslechu mi bylo jasné, že tady se moc neprojevím; tento styl jde zcela mimo mě. Každopádně jsem otevřel WaveLab, ve kterém mastering provádím, a zdrojový WAV natáhnul do okna. Průběh dodaného WAV souboru vypadal zhruba takto (interval pro ilustraci):
Obrázek

První krok, který dělám vždy před začátkem prací, je poslech spojený (nebo těsně následující) s analýzou audio materiálu. Nejstěžejnější je pro mě informace o maximální špičce (PEAK) v signálu, jeho průměrná hlasitost (RMS) a chyby (zejména CLIPPING). Skladba „Vengeance“ tedy nabídla následující:
Obrázek

Obrázek

Obrázek


Už fakt, že v mixu byl zaznamenán clipping, by jinak vedl k tomu, že bych danou věc donutil autora přemíchat. Zde jsem to přešel z důvodu zbytečné komplikace další komunikace a i z důvodu, že by se to mohlo dobře právě v článku rozebrat. Co clipping znamená detailně si můžete prohlédnout na následujícím obrázku:
Obrázek

Vybral jsem dvě místa – první má nejkratší délku a další druhou největší (přišel mi o něco více vypovídající o clippingu než nejdelší úsek). Krásně je vidět ořez v 0 dB; výsledkem je neovlivnitelné zkreslení, které ale nemusí být slyšet (případ Vengeance).

Další můj postup spočíval v tom, že jsem si určil maximální hlasitost (RMS), do které nahrávku povedu; je to metalová pecka, takže to může snést víc, ale jsem zásadním odpůrcem likvidace dynamiky – čili zase nepřehánět. Řekl jsem si tak okolo -10 dB RMS bude tak akorát. Vzal jsem freeware maximizer Aradaz, od oka nastavil parametr zesílení na 2.5, přepnul do režimu FAST a vyzkoušel Render.
Obrázek

Spektrum nahrávky vypadalo v každém případě asi následovně:
Obrázek

Po renderu vypadal průběh takto (opět pro ilustraci jen úsek):
Obrázek

A následná analýza (se zaměřením hlavně na Loudness a Errors záložky) dala výsledky:
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Potěšující fakt (do určité míře vypovídající i o kvalitě použitého maximizéru) bylo nezvětšení počtu míst clippingu a ani délka těch původních. Pro ilustraci opět detail po maximalizaci:
Obrázek

Jsou to stejná místa, jako ve zdrojovém souboru a krásně si můžete všimnout, jak se změnil průběh po aplikování maximizeru.

Nakonec je třeba dodat, že jako poslední (čili za maximizerem) byl ještě efekt Ditheringu, neboť zdrojový WAV soubor měl bitovou hloubku 24b a master je třeba směřovat do 16b (samplovací frekvence byla 44100 Hz, takže s tou se nic dělat nemuselo). Použil jsem dodávaný UV22 HR využívající Apogee algoritmus:
Obrázek

To by asi bylo vše. Protože nepřistupuji k masteringu jako ke kreativnímu procesu (pokud není ze strany zadavatele nějaký vstupní požadavek na případné frekvenční úpravy nebo přiblížení se nějaké vzorové nahrávce), neprováděl jsem žádné další operace. Je třeba mít na paměti, že jakékoli zásahy v masteringové fázi mají dopad na nahrávku jako celek, takže se zde musí pracovat velice opatrně s neustálou kontrolou s původní nahrávkou.

Zde je výsledek.
*****************************************

Amorph (www.martinlinda.cz)

Po prvnim poslechu mixu skladby jsem se rozhodl, ze matering pojmu spise kreativnim zpusobem, protoze mix se mi vubec nelibil a slysel jsem v nem spoustu nedostatku. Ty jsem se pokusil pokud mozno zakryt a naopak dodat mixu to, co podle me postradal. Takze cely postup je ponekud slozitejsi a manipuluje se zdrojovym signalem vice, nez by bylo u masteringu zdravo:)

Mastering provadim v programu Cubase Studio 4. vytvoril jsem si nasledujici session:
1. track pro samotnou skladbu.
- pomoci transient designeru Digital Fisphones Dominion upravim dynamiku tak, ze lehce pridam attacky.
- ekvalizerem UAD Neve 1081 jsem pridal lehce uzka pasma na 100Hz, 3900Hz a shelf nad 10KHz abych na jedne strane trochu pridal hutnost na base a kopaku a na druhe trochu rozsvitil kytary a bici.
- pluginem Tesla PRO pridam nejrychlejsi transienty, coz lehce zvyrazni kontury bicich
- ekvalizerem UAD Pultec Pro pridam shelf pod 60Hz, abych jeste zvyraznil kopak, uberu pasmo kolem 200z, aby se ztratila zahuhlanost zpusobena tim, ze v tech mistech hraje vsechno prez sebe a pridam shelf nad 12KHz pro dalsi rozsviceni celkoveho zvuku.

Ruzne pluginy jaksi duplicitne pro podobne ucely pouzivam proto, ze kazdy z nich meni signal trochu jinym zpusobem. Napriklad ekvalizer Neve 1081 pekne hladce pridava subbasy a dokaze zajimavou rezonanci zaplnit stredy, ale pri pridavani vysek je trochu hruby a zrnity, kdezto Pultec je naopak ve vyskach krasne hladky, ale v basech jde trochu do zkresleni.

Dale mam vytvorenych nekolik grup kanalu, do kterych paralelne z prvniho tracku posilam signal podle potreby. Je to tak o neco variabilnejsi system, nez kdybych vsechno daval jen klasicky seriove primo na inserty jednoho tracku. Takhle mam v podstate vytvorene na etch grupach jakesi multi-pluginy a pridavam nebo ubiram jejich proces jednoduse tim, ze taham za jejich volume savle.

2. grupa pro rychlou paralelni kompresi celku, ktera opet zvyrazni udery bicich - na te pouzivam Two knees compressor z pluginu NI Reaktor 5.

3. grupa pro pomalejsi kompresi basu. Zde je pouzity lo-pass, ktery propousti jen pod cca 400Hz a za nim je kompresor UAD LA-2A. Tahle grupa muze zahutnit basy tim, ze je prida, ale zaroven hlida jejich dynamiku, aby pak na masteru v limiteru zbytecne nedusily zbytek spektra .

4. grupa pro rychlejsi kompresi vysek. UAD Pultec s maximalnim utlumem na basech a vyraznym pridanim vysek na 10KHz a za nim kompersor UAD Fairchild v nejrychlejsim nastaveni attacku i releasu. Tahle grupa umozni pridat hladce vysky tak, ze napr. zvyrazni jemne udery na cinelech, ale zaroven omezi delsi vyrazne sykavky na vokalech.

5. send s plate reverbem UAD EMT 140 pro pridani prostoru, aby nahravka nepusobila tak suse a jednotlive nastroje se vic spojily.

6. stereo out
- Izotope Ozone se zapnutym modulem Multiband Harmonic Exciter v rezimu Tape, ktery pomoci simulace obohacuje puvodnim signal a s modulem Multiband Stereo Imaging, kde ve spodnim pasmu stereo lehce zuzim, aby se zvysila srozumitelnost basy a kopaku a lehce rozsirim ve stredech a vyskach, aby kytary ziskaly lepsi objem a overheady prostor.

- na 7. (prvnim post-fader) insertu mam pro stlaceni signalu a hlidani spicek limiter TLs Maximizer. Vystup ma omezeny na -0.4 pro CD a je v nastaveny na rezim sharp pro co nejlepsi zachovani transientu i pri velke kompresi. To je sice za cenu lehkych frekvencnich zkresleni, ale v tohle pripade to nevadi:)

- na 8. poslednim insertu mam UV22HR dithering plugin, ktery se stara o dithering do 16ti bitu pro vystupni CD format.


Nakonec zbyva jen dodat, ze vysledek stale nesplnoval me predstavy o dobrem metalovem zvuku, troufam si rict, ze predevsim pro zavazne nedostatky v mixu.

Zde je výsledek.
*****************************************

Mastering by Jens Ludwig

Následující článek krátce shrne postup, který používám při masteringu.

V první řadě si poslechnu mix – několikrát na různých soustavách…

Dále si naimportuju daný track do Cubase – používám Cubase 5. Současně s ním si do dalších stop neimportuju i několik skadeb různých interpretů podbného žánru pro porovnání…

Dále je nutné stanovit si, co je v daném tracku masteringem nutné spravit, ale taky co je možné spravit… a teď již konkrétně ke Scytherovu tracku…

Jako první jsem na poslední (after-fader) insert u tracku pověsil oblíbený Waves PAZ Analyzer – tím kontroluji hlavně fázovou korelaci a pak taky PEAK a RMS Level – úpřed něj věším Sonnox Oxford Native Limiter, kde output level dávám pro CD na -0,4dB PEAK.. to je taková rutinní práce.

Další kroky byly následující – trochu potlumit bicí oproti zbytku tak, aby byly průrazný, ale zbytečně nepřehlušovaly a správně tlačily – zde přichází na řadu rychlý UAD SSL G series bus Compressor – při správném nastavení nechá projít transienty a tlak, ale potlačí těla tónů… dostatečně jemně na to, aby zafungoval pouze na přelézající bicí… následovala equalizace – zde posloužilo apEQ – přiostřit výšky a po dlouhém uvažování trochu potahnout basové frekvence… následoval Waves S1-Imager na kontrolu stereoobrazu a naskorokonec pagin verze kompresoru Tubetech na snížení celkové dynamiky… před Oxford limiterem ještě přibyl oxford inflator a dohnání hlasitosti…

Veškeré úpravy a procesy byly neustále pod kontrolou PAZ analyzeru, který hlídal signál tak, aby nedocházelo k vytváření pětifázového signálu, či ke zkreslení...
*****************************************

Boolocks
*****************************************
Naposledy upravil(a) pavlii dne 30.12.2010 11:31, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
Demilich
Příspěvky: 3041
Registrován: 17.03.2007 12:28
Bandzone: www.bandzone.cz/fan/lich
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od Demilich » 28.12.2010 11:39

Tohle mě velice zajímá :)
Sice půlce výrazů nerozumím, ale určitě mě zajímají výsledné nahrávky po zmixování.
Myslím, že by bylo dobré taky uvést, za jakých podmínek, kde a na co byl nahrán surový materiál, který do mixu šel.
K nahrávce ze studia kapka - Celkový dojem pohoda, ale to je tak vše. Zdá se mi, že celá nahrávka postrádá určitou metalovou drzost a dynamiku, je to takové moc urovnané a nevýrazné. U kytar mi příjde málo presence, nebo celkově, čitelných výšek, nabroušenosti. Schválně jsem ještě poslouchal dost mp3 co mám na PC abych to porovnal a správně se vyjádřil, co mi tam vlastně chybí :D Prostě to skoro vůbec nepumpuje, je to všecko moc "do latě"...
EDIT: Áha... Tak pokud jsi na zmixování obdržel jako surovinu jednu jedinou a ještě mp3, není se čemu divit :lol: To potom jo...
Kytary: B.C. Rich Warlock Pro X, Schecter Damien 7 (EMG-707TW), Fender Deluxe Roadhouse Stratocaster (MIM)
Fullstack: Carlsbro CS 100 TC (~1970), SoundCity 4x12'' (Fane, ~1970), Orange PPC 412 (~2003)
Hračky: Line6 Spider Jam, Earthquaker Devices - Acapulco Gold V2, Enormous Door - Scud, Starbuck Multipower VII, Behringer SF300, EHX Germanium Big Muff Pi, EHX Canyon, Vox 847A, EHX Small Stone, Doumbek (Meinl HE-3030 HandMade), Lexicon Alpha, Zoom H4N, Shure SM57-LCE, kabeláž Hendrex

Moje kapela: Wall of bone - BandZone - BandCamp

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5853
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pavlii » 28.12.2010 11:57

Jen uvádím na pravou míru: všichni jsme obdrželi hotový mix (poznámky k němu ZDE). Byl to samozřejmě formát WAV, jak se sluší a patří - ale přede nedám ke stažení 45MB soubor (nehledě na to, že MP3 320kbps je na srovnání před/po masteringu ažaž).

Podmínky vstupní tedy byly shodné pro všechny zúčastněné, takže do mixu se zasahovat nedalo. Ve výše uvedeném linku jsou i následné mixy po dodání části zdrojových náběrů. Asi úplně nejvíc k tomu pak bude mít co říct Amorph, který dostal všechny věci zgruntu k přemíchání. Náběry byly taktéž dodány; k tomu by se mohl případně vyjádřit Scyther.

Nebylo by možná od věci (asi až tu budou všechny texty), aby se Scyther vyjádřil i ve smyslu, jak ten který master viděl (slyšel). Prosil bych pokud možno držet si odstup od míchání a opravdu se zaměřovat jen ma postupy masteringu a brát vstupní mix jako hotovou věc.

Díky, P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od Nero » 28.12.2010 16:23

Moc zajímavé čtení, doufám, že se brzy doplní i zbylé dvě části :wink:

pavlii, mám jen jednu otázku amatéra:
neboť zdrojový WAV soubor měl bitovou hloubku 24b a master je třeba směřovat do 16b
Proč to?
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5853
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pavlii » 28.12.2010 16:27

2Nero: mastering je proces vytvářející podklad pro CD. Takže 16b/44100. Technické parametry Audio CD.

Audio DVD to má samozřejmě jinak.

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od Nero » 28.12.2010 16:33

Díky, v tomhle ohledu jsem totální mimoň :wink:
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Dante
Příspěvky: 221
Registrován: 30.10.2009 18:57
Bydliště: Tam na konci světa.

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od Dante » 29.12.2010 14:46

Já bych se zeptal jak ovlivní výslednou nahrávku počet míst clippingu je to slyšet ?
Když otevřu poslední Metallicu v Audacity a dám zobrazit clipping tak tu křivku ani nevídím kolik jich tam je.
Vztek, zkreslení.
Obrázek
∞=0

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5853
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pavlii » 29.12.2010 15:32

Podle toho. V daném případě, jak jsem již podotknul, slyšet nebyly. Hodně do toho bude mluvit i charakter konkrétního zvuku, protože pro zkreslené kytary bude zřejmě větší "odolnost" než při záznamu akustické kytary nebo zpěvu. Hlavně záleží na délce clippingu (v samplech).

Z technického hlediska je to ale prostě nepřípustné ať to je slyšet nebo ne; clipping vlastně říká, že byly překročeny mezní vstupní podmínky A/D převodníku a došlo tak k nenávratné ztrátě informací.

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
Dante
Příspěvky: 221
Registrován: 30.10.2009 18:57
Bydliště: Tam na konci světa.

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od Dante » 29.12.2010 15:56

pavlii píše:Z technického hlediska je to ale prostě nepřípustné ať to je slyšet nebo ne; clipping vlastně říká, že byly překročeny mezní vstupní podmínky A/D převodníku a došlo tak k nenávratné ztrátě informací.
P.
A proč se to vlastně stává ? Metallica asi nebude mít nekvalitní techniku dělají to schválně ?

edit: Teď sem tam hodil verzi z GH3 tam neni clipping žádný, souvisí to tedy se zvyšováním hlasitosti v masteringu ?
Ale ve Vengeance to bylu zesíleno už v mixu nebo vzniknou i jinak ?
Vztek, zkreslení.
Obrázek
∞=0

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5853
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pavlii » 29.12.2010 16:41

Na první a druhou otázku - nevím, možná to dělají schválně (když to vezmu kolem a kolem, tak je clipping přípustný, pokud ho neslyšíš).

Ve Vengeance to bylo už v mixu.

Clipping může vznikat v obou fázích, tj. jako výstup mixu i jako výstup masteru.

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
Dante
Příspěvky: 221
Registrován: 30.10.2009 18:57
Bydliště: Tam na konci světa.

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od Dante » 29.12.2010 16:45

Dík za odpověď. :wink:
Vztek, zkreslení.
Obrázek
∞=0

Uživatelský avatar
pigdestroyer
Příspěvky: 1900
Registrován: 2.09.2007 13:37
last.fm: tlumok
Bandzone: pigdestroyer
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pigdestroyer » 29.12.2010 19:56

no zni to docela dobre, kytary maji peknej zvuk, ale trochu bych je naveckoval, vytahl basu aspon o polovinu, at to tam jede jak tank a bici jsou na tento styl moc potichu.
no nevim jesi se bavite o tom stejnym albu metaliky jak ja, ale slysel sem ze na nejakym nedavnym to blbe nahrali a ze jak to pak tlacili hlastitostne nahoru tak to tam de hrozne slyset.

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5853
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pavlii » 29.12.2010 21:34

Znovu prosím pouze o konstruktivní připomínky k masteringu (a ještě lépe k tomuto konkrétnímu článku) - poznámky o "navéčkování kytar" a "vytažení basy" směřujte do příslušné diskuse o této skladbě, protože zde jsou nonsense :wink: 8)

Dík, P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
pajaKahan
Příspěvky: 288
Registrován: 25.07.2007 21:43
Bydliště: Pohořelice(zlín)
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pajaKahan » 29.12.2010 21:55

Nemohli by jste tu hodit ten surový WAV at vlastně víme, co se tam změnilo? :roll:
Díky. :)
Kytary: Cort EVL K4, stratocaster SX(hand made)
Aparát: ENGL E322 Drive
http://www.bandzone.cz/daystheends

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5853
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pavlii » 29.12.2010 21:59

Teda jako sorry, ale doporučuju příště při surfování sundavat klapky z očí :lol:

...to snad ani nejni pravda - čet`s ten článek vůbec???

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
pigdestroyer
Příspěvky: 1900
Registrován: 2.09.2007 13:37
last.fm: tlumok
Bandzone: pigdestroyer
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pigdestroyer » 29.12.2010 22:00

ok, no ja sem myslel ze byl ucel udelat co nejlepsi zvuk, pokud vim tak se to hrne na celou nahravku zaraz, aby to znelo kompaktne a ne kazdej val jinak. kdyz tedy mastrujes jen jeden val, tak bych pochopil ze se snazite vytahnout max z toho jednoho.. prave proto ty me pripominky.. ale sorry jesi su mimo.

Amorph
Příspěvky: 285
Registrován: 18.07.2010 22:57

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od Amorph » 29.12.2010 22:06

2pigdestroyer: no jde o to, ze se master aplikuje na uz hotovej mix - tedy stereo wav. Takze je velmi obtizny udelat vecko na kytarach, aniz bys udelal i vecko na virblu, vokalu a vsem dalsim. Vsechno pak souvisi se vsim a lze to upravovat spis kosmeticky, aniz by to clovek zkurvil;) Tvoje Vecko na kytarach muze/musi clovek udelat uz v mixu, kdy se pracuje se vsemi stopami oddelene.

Uživatelský avatar
pigdestroyer
Příspěvky: 1900
Registrován: 2.09.2007 13:37
last.fm: tlumok
Bandzone: pigdestroyer
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pigdestroyer » 29.12.2010 22:08

ok, tak ted uz to chapu. myslel jsem ze mastering - je prave prace se vsemi stopami, jejich vzajemna hlasitost a ekvalizace, aby nelezly cinely do kytar a basa do kopaku atd. tim padem se omlouvam za zmatene pripominky :)

Uživatelský avatar
pajaKahan
Příspěvky: 288
Registrován: 25.07.2007 21:43
Bydliště: Pohořelice(zlín)
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pajaKahan » 29.12.2010 22:16

2pavlii: Omlouvám se. :lol: Má chyba. Už jsem si toho všimnul. Úvodní slova jsem nějak přeskončil, takže pardon. :lol:
Kytary: Cort EVL K4, stratocaster SX(hand made)
Aparát: ENGL E322 Drive
http://www.bandzone.cz/daystheends

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5853
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - mastering melodického death-metalu

Příspěvek od pavlii » 29.12.2010 22:19

2pig: No to je právě mix :lol: a proto to klidně ventiluj, ale v tom jiném tématu, kluci to tam už probírali :wink:

2paja: 8) OK, pohoda.

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Odpovědět

Zpět na „Články“