Článek - natáčení kapely Kyanid

Místo pro zajímavé články ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jens Ludwig
Odborník
Příspěvky: 2223
Registrován: 16.04.2007 21:58

Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od Jens Ludwig » 5.10.2010 10:19

Tak abych tu jen pořád neměl blbý připomínky a nevypadalo to, že si je tahám odněkud z paty, rozhodl jsem se, že taky vydám nějaký report. Od října mám ve studiu jihočeskou kapelu kyanid. Kluci hrajou dobrej bigbít a maj celkem solidně našlápnuto.

http://bandzone.cz/kyanid

Den 1. – Bum, prásk , ratata
Přijíždí kapela, řítí se do studia a stěhují všechny možný i nemožný cajky. Po krátké diskuzi je stěhování zastaveno a věci se nosí z5 do auta a ve studiu se kompletují pouze bicí. Po chvíli se začíná rýsovat poměrně větší sada - kick Premier, snare Mapex, 2x tomtom a 2xfloortom tama. Plechů je poměrně málo – HH, 2x Crash a Ride – všechno myslím Meinl... Po krátkém poslechu se rozhoduji, že bicí budu snímat raději čínskou sadou T-Bone. Bohužel mi po letech už jeden tomovej mikrofon vyhnil nebo ho bubeníci rozmlátili, takže nejhlubší tom byl snímanej Shure C606. Na snare byla shora použita Beta57 – mám jí raději než SM57... HH sejmuta T-bone SC140. Po suchém poslechu sady jsem se rozhodl, že room bude lepší nebrat – bylo by to akorát zbytečně zabraný místo na HDD.

Obrázek

Po chvíli bubeníkova rozcvičování jsem již měl srovnaný gainy a mohlo se začít ládovat matroš... Pracně jsem vyráběl tempo-tracky, načež jsem zjistil, že bubeník není schopen hrát s clickem – no vypadá to ještě na zábavu... Čili clil do ucha zrušit, naopak přidat pomocnou kytaru pro orientaci. Pomocnou kytaru jsem bral přímo linkou, v Cuase jí zakresloval nativním Amp Simulátorem a přes monitoring posílal bubeníkovi do ucha. Ta kytara měla takhle až nečekaně dobrej zvuk. Určitě to na nějakých jiných projektech využiju. A začalo se točit. Během asi pěti hodin postupnýho recordingu a přestávek se povedlo nahrát 13 bicích základů, který po lehkých korekcích pomocí apEQ zněj docela solidně. apEQ je vydařenej a ne moc drahej EQ, kterej kombinuje n-pásmovej parametrickej equalizer a spektrální analyzer a má i docela pěknej zvuk – rád ho používám, protože díky analyzeru jsem schopen namdelovat pootřebnej zvuk mnohem rychlejc.
Obrázek
Po natočení bicích kapela odjela na štaci a já si v klidu udělal takovou malinkou předmíchačku bicích. Bicí míchám na několik sběrnic – většinou používám jednu sběrnici na bubny, druhou na pllechy a ve třetí to pojím dohromady, u tohoto projektu přemýšlim ještě nad samostatnou sběrnicí na tomy. Dokonce zvažuju, jestli vůbec budu kick a snare podkládat nějakým samplem a nebo rozvrstvím původní. Ono ucelenou představu o tom, jak nakonec budu míchat bicí a koneckonců všechno ostatní si udělám až poo náběrech, kdy už bude jasný, jakým směrem se muzika ubírá a co bude pro výsledek nejlepší. Nicméně na sběrnici s bubnama jsem použil UAD PultecEQ na přidání jasnosti a „punche“, plechy, který byly takový protivně řezavý jsem zatím pooměrně hrubě zkomprimoval, ale i tak si zachovaly svůj charakter a tyhle dva signály jsem slepil pomocí UAD LN1176SE.

Druhý den, když přijeli kluci točit dál, divili se, kolik se ty bubny posunuly vpřed. A točila se basa. Basa šla do preampu nějakýho warwick zesilovače a z toho jsem vytáhl PRE-EQ DI – zvuk byl poměrně dobrej a dostačující, obzvlášť vzhledem k nástroji. Basu jsme nahrávali asi dvě hodiny, než 4 tracky před cílem basa nevydržela a povolila jí struna. A jelikož náhradní struny se snaží dorazit už 14 dní a moc jim to nejde, basa byla odložena na příště.

Kytara se točila přes MB Triple Recto, 4x12 Kustom Quad box, kterej hraje na jeho finanční úroveň nezvykle dobře. Snímáno to bylo Betou 57. Chvíli se laborovalo s poozicí, ale asi po 30 minutách se našla taková, že nebylo třeba dávat room-mic. Na kytaru se najelo asi 8 backing tracků, každej 2x, aby pak byla možnost vymíchat kytaře větší prostor a tím víceméně bylo nahrávání odloženo na další víkend.

Jinak kluci jsou na svůj věk poměrně šikovní, takže počítám, že do konce října budu mít náběry hotový.
Ukázky přidám po víkendu – nějak jsem teď línej chodit do studia a exportovat. Ale docela se těším na míchačku
PetrPeter * 1.5.1975 - 1.8.2008 +

omlouvám se za překlepy, jsem rád, že mi můj ntbk vůbec ještě píše....

boolocks
Příspěvky: 236
Registrován: 27.05.2010 18:38

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od boolocks » 7.10.2010 9:50

heja heja dobrý dobrý ;-)

Škoda jen že je to rozdělaný, a neni tu už celej report :-)

Hale, jak píšeš že jsi tu sadu poslechl, a radši jsi room nebral, to jako že hrála na sucho tak strašně? Já room na jistotu beru vždycky, a už se dlouho nestalo, že bych ho nepoužil (vlastně se to nestalo od tý doby, co jsem se ho naučil správně nabírat a komprimovat)....Měl bych teď dost strach, aby bicí zněli přirozeně, krom do týhle muziky...za další je škoda, že jsi neměl ještě mikrofon pod virbl na struník...to ti bude chybět při mixu...když by jsi měl dobrej room, tak klidně ten spodek můžeš oželet...pak bude možná problém s ridem, aby byl zřetelně slyšet - nevim kolik máš vstupů a mirkofonů, ale radši bych vzal mikrák od hajtky a dal ho k rajdu...hajtka ti tam poleze vždycky hodně, navíc když jsi měl ov danej někde mezi hajtkou a crashem (jestli je to teda z fotky dobře vidět) :-)
Určitě sem nahoď ukázku těch bicích.

K tý kytaře: já taky neberu room, protože mám uplně suchou místnost, ale přesto jsem si zvykl používat dva mikráky vedle sebe - pokud to teda je jednoreprový kombo, pokud třeba 4x12, tak jeden dávám ke spodnímu repru, a druhej k hornímu . Zkus to taky, už jen když si pak zahejbáš s volume a zkusíš si jaký jiný barvy můžeš pouhejma poměrama hlasitostí udělat, určitě tě to okouzlí ;-)

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5837
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od pavlii » 7.10.2010 9:56

Spíš jsem to pochopil tak, že ten room (do)zvuk nebyl nic moc, proto ho nebral.

Já člověče zatím nikdy nesnímal virbl zespoda, nějak mě to vůbec nebere :|

Hajtku osobně většinou nepřizvučuju, protože máš naprostou pravdu v tom, že prolejzá všude, kam může (takže i tam, kam by neměla). Bral jsem jí třeba teď pro ty JJF a v mixu jsem jí využil pro zvýraznění čitelnosti R strany (já panuju bicí z pohledu posluchače).

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

boolocks
Příspěvky: 236
Registrován: 27.05.2010 18:38

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od boolocks » 7.10.2010 10:06

pavlli: vážně je ten spodek důležitej - zvuk virblu, kterej slyšíš reálně když si stoupneš před sadu může bejt klidně i 70% spodní blána se struníkem, a zbytek úderka nahoře...

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5837
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od pavlii » 7.10.2010 10:08

Njn - ale mě se prostě nelíbí :| ale třeba je to tím, že jsem neměl doposud štěstí na pořádnou bicí sadu :lol:

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

boolocks
Příspěvky: 236
Registrován: 27.05.2010 18:38

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od boolocks » 7.10.2010 10:25

:-) já nevím jestli si rozumíme - sejmout ho zezhora je samozřejmně důležitější, ale přimíchat spodek je prostě fajn :-) Pokud to má někdo blbě nalazený, nebo jsou struny až extrémně hlasitý, tak v mixu třeba ten spodní mikrofon vůbec nevyužiju, stačí to z roomu....jinak já ten room neberu kuli dozvuku, ale kuli přirozený barvě bicích - když si stoupneš před sadu, tak jí slyšíš reálně...
zkusim exportnout nějaký bicí s roomem a pak bez ;-)

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5837
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od pavlii » 7.10.2010 11:10

Ne - rozumíme si a ta poznámka je OK; buď přimíchám nebo ne....je to fakt, ale nějak jsem se tím prostě zatím nezdržoval - uvidíme jak u "Z ničeho nic" :wink:

Room jsem zatím nikdy nebral, neb všechny bicí jsem točil na různých místech, kromě ideálních...takže jsem room vždycky dělal uměle.

Ale postni, bude fajn srovnání.

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
Jens Ludwig
Odborník
Příspěvky: 2223
Registrován: 16.04.2007 21:58

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od Jens Ludwig » 7.10.2010 14:02

přečet sem si tu 5 příspěvků naráz, takže nebudu reagovat konkrétně - trochu se mi ta diskuze slejzá... zkusit tedy odpovědět tak nějak na všechno, doufám, že se mi povede zareagovat alespoň na zlomek

co se týče HH - tu beru právě proto, abych jí případně moh odečítat, kdyby prolejzala moc...
room sem nebral kuli bicím ne kuli akustice... tak jak si myslim, že by měl vypadat výslednej zvuk, tak ty bicí ani zdaleka nehrajou...

kytaru sem bral jedním mikrofonem proto, že
1) ribbon jsem ještě nestačil pořídit,
2) dávat vedle sebe dva mikrofony s docela podobnou charakteristikou mi přijde zbytečnej opruz - tohle dělám na velkejch live akcích, kde jezdim s velkým zvukem a velkým pultem - tam kytary zvučim 2 mic.....

co se týče struníku - ta sada na suchej poslech hrála tak, že jsem hodně uvažoval o téměř kompletním resamplování...což teda nejspíš nakonec dělat nebudu vůbec, spíš si hodně pohraju s kmpresema a EQ nicméně když mi bude chybět, tak si ho jednodušše dosampluju

co se samplování týče - nerad bych to rozváděl nějakej flame, co je lepší, horší, v čem je a v čem neni víc "života". Každej má svůj způsob práce, každýmu funguje něco jinýho...
PetrPeter * 1.5.1975 - 1.8.2008 +

omlouvám se za překlepy, jsem rád, že mi můj ntbk vůbec ještě píše....

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5837
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od pavlii » 7.10.2010 14:58

Jasný :D tak já nepředpokládám, že bychom to tady zatím brali jako "hádání se", co je lepší; prostě každý to dělá nějak a liší se tím samozřejmě výsledky - což je IMHO dobře.

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

boolocks
Příspěvky: 236
Registrován: 27.05.2010 18:38

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od boolocks » 7.10.2010 17:29

Jens Ludwig: tak je mi jasný, že když by jsi přidáváním roomu přidával akorát bordel hnusný sady, tak je to k ničemu..proto jsem se hned na začátku ptal, jestli ta sada hrála tak strašně...

Nemusíš mít hned Ribbon, a ani bych do něj neinvestoval na tvym místě, když v podstatě bicí zvučíš sadou mikráků za pár tisícovek...Radši bych koupil přednostně jiný mikrofony...
já nasnímání toho aparátu nemyslel dát majky uplně stejně vedle sebe.....

Uživatelský avatar
Jens Ludwig
Odborník
Příspěvky: 2223
Registrován: 16.04.2007 21:58

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od Jens Ludwig » 7.10.2010 17:56

tak ono hlavně na tu sadu jsem neměl potřebu tahat Bety 98 - to sou mikrofony mnohem lepší, ale taky potřebujou mít hrající sadu - jinak je s tím víc práce než užitku.... navíc původně sem myslel, že celousadu budu resamplovat, takže sem bral číňany, který měly sloužít spíš jako triggery.....

tak je jasný, že mikrofony ke kytaře ne hned vedle sebe, ale jako dávat k boxu dva mikrofony s hodně podobnou charakteristikou - a dynamiky pro mě nemaj mezi sebou tak zásadní zvukový rozdíly jako třeba dynamika a právě ribbon - proto sem nebral dvěma. navíc kytary se budou celkem vrstvit, takže by to mohlo vést až ke zmatku mezi stopama...

kdysy sem na jeden projekt nabíral kytaru 3ma mikrofonama a vždycky my vyšlo nejlíp používat jen jednu stopu a ne poměr mezi nima...

ale je to pouze otázka zvyku stylu a zkušeností....
PetrPeter * 1.5.1975 - 1.8.2008 +

omlouvám se za překlepy, jsem rád, že mi můj ntbk vůbec ještě píše....

Uživatelský avatar
Jens Ludwig
Odborník
Příspěvky: 2223
Registrován: 16.04.2007 21:58

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od Jens Ludwig » 11.10.2010 13:19

jsem po víkendu z5 a ssebou mám i kousek ukázek.

Tento víkend se přehrála basa a dohrály. V odkazu jsou základy stop, samotný bicí narychlo upravený pro orientaci a stejně tak narychlo upravenej celek bicí+basa+kytara

příští pátek se ještě budou dotáčet nějaký bicí, přemejšlim, že bych na ně vzal Shury, jestli na to nezapomenu
PetrPeter * 1.5.1975 - 1.8.2008 +

omlouvám se za překlepy, jsem rád, že mi můj ntbk vůbec ještě píše....

Uživatelský avatar
Moleek
Příspěvky: 3565
Registrován: 8.03.2007 7:08
Bydliště: Prague / Bítovany

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od Moleek » 11.10.2010 18:50

Jens Ludwig píše:jsem po víkendu z5 a ssebou mám i kousek ukázek.

Tento víkend se přehrála basa a dohrály. V odkazu jsou základy stop, samotný bicí narychlo upravený pro orientaci a stejně tak narychlo upravenej celek bicí+basa+kytara

příští pátek se ještě budou dotáčet nějaký bicí, přemejšlim, že bych na ně vzal Shury, jestli na to nezapomenu
Docela mě zaujaly ty přeslechy u jednotlivých drum stop... řeší se to Gatama nebo se to míchá takhle pro ehm.. bohaší zvuk? Minimálně ten rytmičák leze do hajtky až to pěkný není
:Apollo LP junior::Molk telecaster::Dimavery Precision Bass::Cort AD810 NS::Bugera 6262::Molk custom box 412:
:Mapex Voyager(22",10",12",14",14")::Anatolian, Paiste, Zildjian a Amati činely::HW Mapex, Sonor::Vater 5A


http://bandzone.cz/fadetogrey
http://last.fm/user/Moleek

Uživatelský avatar
CzechJoker
Příspěvky: 378
Registrován: 13.12.2009 10:25
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od CzechJoker » 11.10.2010 19:23

Přeslechy se ztratí, až se to smíchá dohromady. Basa mi přijde mimo rytmus. Pletu se, nebo je to umělecký záměr? V tom celkovým zvuku to ale moc slyšet není, musím se na to soustředit.

Uživatelský avatar
Jens Ludwig
Odborník
Příspěvky: 2223
Registrován: 16.04.2007 21:58

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od Jens Ludwig » 12.10.2010 8:59

Moleek píše: Docela mě zaujaly ty přeslechy u jednotlivých drum stop... řeší se to Gatama nebo se to míchá takhle pro ehm.. bohaší zvuk? Minimálně ten rytmičák leze do hajtky až to pěkný není
záleží na přeslechu - někdy se to dá řešit pomocí Gate, ale to je většinou moc ostrej a rázněj zásah a je to docela poznat a ve výsledku to spíš škodí - proto se většinou používá jinej - podobnej nástroj - Expander - ten od prahu dolu dokáže zeslabovat ve větších poměrech... navíc je potřeba dobře equualizovat...
na obrázku pod jsou gate a pak expander - je dobře vidět graficky znázorněnej rozdíl práce....
Obrázek
CzechJoker píše:Přeslechy se ztratí, až se to smíchá dohromady. Basa mi přijde mimo rytmus. Pletu se, nebo je to umělecký záměr? V tom celkovým zvuku to ale moc slyšet není, musím se na to soustředit.
oni jsou hlavně mimo rytmus bicí, takže ta basa může mít umělecký záměr jaký chce, ale ve výsledku nenaděláš nic...

boolocks
Příspěvky: 236
Registrován: 27.05.2010 18:38

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od boolocks » 12.10.2010 16:28

je nějaká divná komprese na činelech v těch smíchanejch bicích? Ty činely zněji strašně zle..pouštěl jsem si to teď doma na repráčkách u kompu, a ta hajtka mě přímo zabijí...
Jinak jak už jsem psal o tý hajtce v nějakejch minulejch příspěvkách, tak jak tak poslouchám v OH je taková spousta hajtky, až to není pěkný :-) Na druhou stranu, ride je tam taky dost, takže pohoda...
Za další jsou divný tomy (v podstatě nezní jako tomy v tom mini mixu).
Jsem zvědavej co s těma bicíma dál vymyslíš, ale zatím nezněji moc reálně. Možná za to taky trochu může ten nereálnej reverb na virblu.

Kytary jsou v pohodě...ale k base radši nic psát nebudu :-D Nahravat jí muselo bejt za trest :-)

Uživatelský avatar
Jens Ludwig
Odborník
Příspěvky: 2223
Registrován: 16.04.2007 21:58

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od Jens Ludwig » 12.10.2010 16:37

kompresor na činelech je nějakej preset už ani nevim čeho - bylo to dělaný myslim kuli nějakýmu crashi, kterej tam děsně prolejzal co se týče HH v OH, tak právě proto jí mam nahranou zvlášť, abych si jí pak z těch tracků moh mírně odečíst...

tomy sou divný - leč v tom mixu jsou jenom vyequalizovaný - zatim tam neni jedinej sampl...
je teda pravdou, že maj trochu moc přetažený vejšky - to z nich dělá takovej nepřirozenej paskvil... - nicméně pro účely dalších náběrů to posloužilo

no a reverb na snare mi tam proniklo nějaký divoký nastavení TC M300 - používám ho jako externí FX a asi sem nějak zapomněl najet správnej preset
PetrPeter * 1.5.1975 - 1.8.2008 +

omlouvám se za překlepy, jsem rád, že mi můj ntbk vůbec ještě píše....

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5837
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od pavlii » 15.10.2010 0:14

Mno - tak jsem si v rychlosti pustil jen "all.mp3" na NTB repráčkách a pak i na nějakých PC bedýnkách a mám globální dotaz zaměřený spíš na Honzu :D zajímalo by mě vysvětlení pojmu "bicí neznějí moc reálně" v tomhle konkrétním kontextu. Prostě to nemůžu nějak furt strávit - jako mě tam pár věcí taky vadí (dozvuk u hajtky, kopák), ale pokud přece neznám ten konkrétní nástroj, tak nemůžu říct, že sám o sobě nezní přirozeně, no ne? Jako chápu, že samozřejmě máme nástroje hrající špatně, průměrně a dobře/velmi dobře, bicí sady jsou taky laciné, střední třída a špičkové výrobky (což se samo o sobě pochopitelně projeví na zvuku toho kterého nástroje), ale když ty bicí takhle hrají, tak je to prostě jejich zvuk. Alespoň takhle to chápu já.

Hajtka do OH bude vždycky dost nechutně prolejzat - nebo by mě zajímal způsob, jak nebude, ale technicky to IMHO nejni přece možný (zvlášť pro tuhle hudbu, kde jsou pasáže s otevřenou stále rozeznívanou HH).

Jen dodávám, že to je čistě osobní postoj - možná je jen problém v odlišném chápání termínu od toho druhého :wink:

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

boolocks
Příspěvky: 236
Registrován: 27.05.2010 18:38

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od boolocks » 16.10.2010 6:59

jo, napsal jsem to asi blbě :-) Jak píšeš, každá sada hraje jinak, a když je špatná, navíc blbě nalazená, tak nebude znít dobře :-) ale spíš jsem myslel ty tomy a nepřirozenej reverb...nebyla to snad ani žádná kritika,,,ta sada vážně nezní na sucho nijak zvlášť dobře, a bude těžký z ní dostat přesvědčivej zvuk bez samplů...

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5837
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - natáčení kapely Kyanid

Příspěvek od pavlii » 16.10.2010 15:59

Jasan, v pohodě :wink:

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Odpovědět

Zpět na „Články“