Článek - Natáčení & mix & mastering "To není jen tak" 2

Místo pro zajímavé články ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5848
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Článek - Natáčení & mix & mastering "To není jen tak" 2

Příspěvek od pavlii » 27.01.2011 7:32

Natáčení, mix & mastering - „To není jen tak“

Nadpis si lze vyložit dvěma způsoby a oba jsou správné :-) Uplynulo pár měsíců od práce nad třemi skladbami experimental-folkové kapely „To není jen tak“, kompilační CD „Studna neobjevená“ spatřilo koncem roku 2010 světlo světa a kromě určitého bilancování nad výsledkem (spolu s jedním z členů, Zdeňkem) se roztočila opět kolečka folkbyznisu a přišla opět ke slovu práce nad pár písničkami pro demosnímek. Kapela doznala změny na postu basáka a moje studio zase dalšího drobného rozšíření ve výbavě (konkrétně sestavená sada pro snímání bicích se základem v mikrofonech Beyerdynamic). Na úvod trochu ke zhodnocení skladeb pro Studnu:

- pravděpodobně standardní problém všech kompilací bude hlavně v tom, že každá kapela točila jinde, jinak, s někým jiným a míchačky se tedy silně liší. Masteringem se toho mnoho zachránit nedá, takže co mě (i kapelu) praštilo do ucha jako první byla hlasitostní nevyrovnanost napříč CD. Zde šlo zřejmě jednak o to, jak je kdo zvyklý míchat a používat audioprocesování, a potom i o dodaný materiál. Nevím jak ostatní, ale já předával čistě jen mix (protože masterovat se měla kompilace jako celek jinde).

- do určité míry absence výšek nebo spíš obecněji menší zaplnění spektra vyšších středů a výšek. Opět v porovnání s některými nahrávkami pak TNJT zněly lehce „pod dekou“. Zase na druhou stranu je to ošemetné srovnání, když není v kapele nástroj, jež by byl schopný při daném aranžmá toto frekvenční spektrum nějak zaplnit. Ale něco se dá udělat i při mixu a šlo si z toho vzít prostě pár nápadů do budoucna.

Takže to by bylo asi na úvod (rozebírali jsme výše uvedené body docela dlouho, ale zde stačí stručné shrnutí. V tomto článku bych chtěl opět popsat náš natáčecí den, poukázat na nějaké detaily (způsob nahrávání, míchání, použití efektů) a vše okořenit obrázky (ano, tentokrát jsem nezapomněl fotit!) i ukázkami. Možná, že konkrétněji rozebrané postupy spolu s nastaveními některých prvků přijdou někomu vhod...

Natáčení
Na natáčení jsme měli vyhrazen celý den a původní záměr byl tak 4-5 věcí. Vzhledem k obsazení kapely a zkušenosti z posledního natáčení mi přišlo toto množství skladeb celkem stihnutelné; ale opět mě převezl Adam, který se u první skladby dokázal hezky „zašprajcnout“ s jedním úderem, takže jsme byli po pár hodinách nuceni přehodnotit požadavky a počet skladeb snížit. Ještě před natáčením mi konečně z Audiopro dorazila objednaná sestava mikrofonů na bicí, takže jsem se vyloženě těšil – hodlal jsem pro tentokrát rozšířit snímání conga o jeden mikrofon navíc a dost jsem si od toho sliboval. Vzhledem k tomu, že již nějakou dobu mám v arzenálu i miniaturní mikrofon DPA4099, plánoval jsem rovnou akustickou kytaru točit do dvou stop. No předpoklady by tu byly, teď už všechno nějak zrealizovat.

Perkuse: jak jsem již předeslal, chystal jsem oproti prvnímu natáčení celkem dvě změny. Tou první byl mikrofon na spodek conga (kopákový Opus 99) a tou druhou byl kontaktní mikrofon Opus 87, kterým jsem snímal congo shora. Beyerdynamic MC930 vzaly na sebe opět osvědčenou roli OH mikrofonů, takže perkuse šly celkem do 4 stop.
Obrázek

Obrázek

Z fotek je jasně patrné rozmístění mikrofonů; omlouvám se za kvalitu obrázku s kopákovým Opusem – asi se zrovna klepala ruka :-) Overheady šly přes předzesilovač D.A.V. BG1U, kontaktní Opus přes SSA P1 a kopákový Opus rovnou do mikrofonního vstupu zvukovky. Kontaktní Opus byl přes P1 „hnán“ záměrně, protože jsem si nechtěl lámat hlavu ošetřováním vstupní úrovně proti zkreslení; věděl jsem, že vestavěný limiter v P1 udělá práci za mě, takže jsem si udělal základní nastavení dle zvyku a pokud by se Adam do toho víc opřel v zápalu hry, měl bych každopádně klid ;-)
Obrázek

Spolu s perkusemi se točila i basa. Ta šla bez jakýchkoli skurpulí rovnou linkou do channel stripu Joemeek SixQ, na kterém nebyly použity žádná ze sekcí EQ ani Kompresor – zafungoval tedy čistě jako předzesilovač s nástrojovým (Hi-Z vstupem.
Obrázek

Posledním nástrojem byla akustická kytara, kterou jsem – jak již bylo naznačeno – točil rovnou z linky i do mikrofonu. Jako předzesilovač byl opět využit D.A.V., přičemž první kanál s Hi-Z vstupem pro linku a druhý pro kontaktní kondenzátorový mikrofon DPA 4099. Vzhledem k současnému snímání se nejedná o typické „zdvojení“ partu, nicméně z pokusů, které jsem si již dříve udělal, byla zřejmá lehká odlišnost ve zvukovém charakteru linky a mikrofonu DPA. Tudíž to ani ve výsledku nebylo bohapusté zkopírování jedné audio stopy do druhé, takže kýžený efekt – zhutnění – tento systém přinesl, což bylo to podstatné.
Obrázek

Finále byl zpěv, kdy přišel ke slovu tentokrát velkomembránový mikrofon sE 3300A poháněný SSA P1. Opět záměrně volená kombinace, kdyby se Petra náhodou nějak rozvášnila :-D Každopádně jsem ani v tomto případě nepracoval se sekcí kompresoru na P1. Použitý pop-filtr je kovový od sE. Protože jsem se nějak zapomněl s focením, dám pro ilustraci dobré atmosféry fotku z pokusného využití páru Beyerdynamic mikrofonů (Petra zkoušela současně zpívat se Zdeňkem), ale díky absenci rozumného zpěvového prostoru nebyla Zdeňkova polovina použitelná díky přílišným odrazům od stěn. Ale oba dva to dali postupně a i tak docela s přehledem. Nicméně červíček již hlodá a myšlenka na dotvoření interiéru tak, aby se duet dal zazpívat ve dvou naráz s tím, že se snímat bude s minimem přeslechů do dvou stop, je již zasetá a budu nad ní přemýšlet...
Obrázek

Mix
Základ práce stále stejný – připravit si materiál. V mém případě se jednalo o znormalizování na 0 dB, vyčištění začátků a konců použitých náběrů a prostřihy. V pár místech bylo třeba srovnat rytmické nepřesnosti, což se jednoduše provedlo posouváním vystřižených míst po časové ose tak, aby zapadly do celku. Takže v některých místech to dopadalo třeba i takhle:
Obrázek

Pro info – v Cubase je logika, že slyšet je vždy to, co je v nejnižší tzv. „Lane“. Obrázek je po rozkliknutí obsahu jednoho audio partu. V daném případě bylo nahrávání aktivováno celkem 3x (vznikly tedy 3 záběry), přičemž ve druhém jsme zkusili chybu opravit střihem a posunem, nicméně se jako lepší ukázalo dané místečko přehrát ještě jednou. Těchto „Lanes“ může být v každé audio stopě de-facto libovolné množství; všechny jsou však očíslovány a přehledně řazeny a pokud je udržován nějaký rozumný styl práce, tak se není možné nijak ztratit.
Pro ilustraci – jak vypadá aranž jedné ze skladeb:
Obrázek

Perkuse jsou stažené do svojí skupiny (Group Channel), stejně tak i obě stopy akustiky, všechny stopy zpěvu mají také svou skupinu a i basa si jednu „uzurpovala“, byť to nebylo nutné (basu obvykle routuji rovnou do Master sběrnice).
Protože jsem základní požadavky kapely na zvuk znal víceméně již z prvního natáčení/míchání, tak jsem měl lehčí práci o hledání funkčních efektů/procesorů. Congo je zvukově hodně tlačeno do tlustého hlubokého tónu, který si ovšem musí zachovat svou konkrétnost (hodně zde pomáhala „tečka“ z kontaktního Opusu). Základ je tedy v kompresoru s rychlým Attackem a delším časem Release, čímž byla zajištěná rychlá reakce na nahraný signál a zkrácení tónu, takže nedocházelo k nežádoucímu „rozpliznutí“. Nevím proč, ale nějak mi zde prostě nejlépe funguje Kjaerhus Classic Compressor. Pro efekt „uvedomování si“ conga i po zahraném úderu jsem ho samostatně lehce reverboval středním Roomem; jinak celá skupina perkusí byla reverbovaná typem Plate. EQ jsem každopádně ořezal vše pod cca 50 Hz (Low Cut). V průběhu mixu jsem ještě před kompresor vřadil Gate, čímž jsem si odstranil většinu přeslechů, takže výsledek je ještě čitelnější a zvukově nejsou relativně velkou kompresí zvukově ovlivňovány ostatní perkusivní zvuky, které tento kopákový mikrofon zachytil. U OH jsem na EQ ještě navíc zvedl trochu výšky od nějakých 10 kHz a i ořez spodních frekvencí byl výše (cca 70 Hz; u kontaktního Opusu to bylo cca 100 Hz).
Protože basa má krásný plný zvuk, tak jsem se rozhodl zaplnit s ní většinu nejnižšího spektra (potlačil jsem frekvence na cca 30 Hz, ale neodřezával) a lehce zvýraznil užším kopečkem nějakých 800 Hz. Od 12 kHz odřezal výšky (Hi Cut). Použitý limiter se simulací lampy k podpoření hutnosti.
Akustická kytara doznala práci pouze na EQ – Low Cut a zvýraznění výšek od cca 10 kHz. Stopy jsou panorámovány na přibližně +/- 50% rozsahu.a hlasitější je linka (vůči mikrofonu).
U zpěvů použito opět Low Cut a v případě stopy se zpěvem Petry ještě potlačení výšek na 16 kHz a „vyzobnutí“ úzkého pásma okolo 10 kHz (asi o 4 dB – sykavky). Tentokrát jsem nepoužil paralelní kompresi, ale jen zhutnění zpěvu pomocí Limiting Amplifier od TLa.
Z efektů jako takových je tedy ve výsledku použit jen reverb na perkuse a akustickou kytaru. U zpěvu neprošlo ani minimum reverbu a opět jsem se do jedné skladby snažil protlačit delay (na dvě místa v refrénu), ale to mi neprošlo též :-D Produkce mi holt zjevně moc nejde ;-)

Premastering
K celé akci jsem přistoupil se svým minimalistickým pohledem na věc (jak jsem již několikrát v různých diskusích prezentoval), takže žádný extra kreativní workflow. Když to vezmu stručně, tak řetězec tvořil Spectralizer (jemné obohacení o vyšší harmonické - „projasnění“ nahrávky) -> grafický EQ (Low Cut na 39 Hz) ->vícepásmový limiter (hlavně jemné potlačení basového pásma nikoli na úkor jeho hutnosti a čitelnosti) -> Maximizer (finální zesílení nahrávky s nastavením výstupní PEAK úrovně) -> Dithering (24bit na 16bit). Setup je dle mého funkční a odvedl přesně tu práci, kterou jsem zamýšlel.

Ukázky
Congo BOTTOM
Congo TOP
Congo OH

ac_guit LINE
ac_guit MIC
basa LINE

zpěv Petra
zpěv Zdeněk

celkový MIX

Výsledné skladby si budete moci poslechnout na BZ profilu kapely (http://www.bandzone.cz/tonenijentak), jakmile je tam dají, takže zde jen krátké ukázky z jednotlivých stop náběrů (nijak neupravované) a celkového mixu jedné skladby. Myslím, že lze dobře srovnávat s prvním natáčením (viz sousední článek).
Doufám, že jsem opět čtivější formou ukázal a přiblížil atmosféru studiového natáčení, mixu a premasteringu. Díky zpracování konkrétního příkladu by celá problematika mohla být o něco srozumitelnější (včetně poslechu ukázek).

© 2011 Pavel „pavlii“ Kappler
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: Článek - Natáčení & mix & mastering "To není jen tak" 2

Příspěvek od Nero » 27.01.2011 8:53

Moc hezký článek, Pavle, parádně se to čte a je to zajímavé - díky :wink:
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Odpovědět

Zpět na „Články“