Článek - Natáčení & mix "To není jen tak"

Místo pro zajímavé články ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5837
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Článek - Natáčení & mix "To není jen tak"

Příspěvek od pavlii » 19.05.2010 1:22

To není jen tak...
...platí o natáčení a mixu a vůbec celkové práci se zvukem a hudbou. Kromě toho je to ale i název jedné folkové (tedy konkrétněji „experimental-folkové“) kapely, která má svůj profil na Bandzone.cz a jež mě oslovila s prosbou natočení tří písniček pro projekt „Studna neobjevená“. Nuže vezměme to jako stručnou reportáž ze studiového natáčení plus subjektivní informace s ukázkami použitých mikrofonů a další studiové techniky.
Celá akce proběhla rychle, energicky a naráz :-) jinými slovy: natáčelo se v průběhu jedné krásné soboty a ve studiu byla vynikající nálada. Na úvod bych podotknul, že kapela – ač bez nějakých zkušeností se studiovým natáčením – se chovala naprosto perfektně, muzikanti si nevymýšleli žádné nesmysly, měli konstruktivní připomínky, ale hlavně: umějí hrát a podle toho to také proběhlo. Pokud si to někdy zkusil (myslím tu roli studiového zvukaře), tak mi určitě dá za pravdu, že kromě bezproblémové techniky je hlavním pilířem hráčské umění jednotlivých členů kapely. Opravdu není nad to, když se kytarista přehmatává v každém druhém taktu a sólo se nahrává na 10-15 záběrů s tím, že „ono se to přece sestříhá a upraví...“, rytmika (bicí/perkuse, basa) hraje sice sama o sobě možná dobře, ale spolu každý v jiném rytmu a podobně. No tohle rozhodně nebyl popsaný horrorový příklad a všechno šlo jak po másle. Suma sumárum jsme měli natočeno za nějakých 4,5 – 5 hodin; tomu předcházela zhruba hodinová příprava (instalace mikrofonů, kabelů, doladění projektu v Cubase atdatd.).
Příprava aneb „jak na věc“
Protože jsem znal složení kapely, udělal jsem si již v několikadenním předstihu vzorovou šablonu aranžmá v Cubase, do které pak budu točit. Měl jsem rozmyšlené mikrofony, nějaké požadavky měla i kapela a do toho se mi ještě naskytla příležitost jedné zápůjčky, takže stopáž byla daná. Připravená aranž se tedy skládala ze dvou stop pro basové mikrofony (Beyerdynamic M88 a TG 69), OH mikrofony perkusí (stereo-pár Beyerdynamic MC 930), stopy pro basu (nahrávané linkou) a pro akustickou kytaru (taktéž linkou). Samozřejmě ještě dvě stopy: hlavní zpěv a doprovodný vokál.
Obrázek

Kytara a basa byly nahrávány přes preamp D.A.V. BG 1U (nástrojový vstup), stejný preamp byl použit pro dvojici OH mikrofonů a oba basové šly přímo do zvukovky přes převodníky v AX88 jednotce. Škoda, že nebylo dost času na „blbnutí“, mohl se jak na zpěv, tak i na oba strunné nástroje vyzkoušet ještě channel strip Joemeek SixQ a P1 od firmy SSA. No snad příště.... Při natáčení vokálů byl pro odposlechovou cestu zpěváků použit efektový procesor Yamaha REV500, kdy se jim do sluchátek přimíchávala trocha reverbu.
Stavba aneb „jak si kdo ustele, tak si lehne“
Předem omluva za absenci fotodokumentace. Nějak jsem si pořád ještě nezvykl dělat si fotky z průběhů natáčení a detaily umístění mikrofonů apod., nicméně věřím, že se to časem poddá ;-) Ale Zdeněk (kytarista) myslím něco nafotil, tak bude-li materiál aspoň trochu použitelný, přidám ho k článku. Slovně se to má asi takhle:
Perkuse byly tvořeny jedním congo a dvěma bongo bubny, malým činelem a tamburínou. Snímání probíhalo MC 930 shora ze vzdálenosti cca 40cm (na straně, kde nebyl činel s tamburínou, měl mikrofon rovnou charku, na straně druhé byla aktivována HPF) a M88 plus TG 69 zdola, zasunuté zhruba 5cm do conga (na vstupu zvukovky otočená fáze). Jak je již zmíněno výše, MC 930 šly přes D.A.V. preamp, zbylé dva mikrofony přímo do vstupů zvukovky (jednotka AX88).
Průběh čili „když se kácí les, létají třísky“
Obrázek

Na přání kapely jsme točili schématem „nejdřív akustika nahrubo do metronomu a pak zbytek“. Zbytkem se rozuměly perkuse (příposlech nahrané akustiky + metronom), následně basa a nakonec akustická kytara načisto. Důvod: malý prostor studia. Je to prostě komorní záležitost, takže veškeré natáčení je tomu třeba přizpůsobit a prostě se s tím sžít. Pro ideální stav (točení všech naráz v akusticky upravených a oddělených prostorách) si muzikanti musí zajít jinam než ke mně....
S pracovní verzí kytary nebyl problém, do sluchátek se Zdeňkovi pustil klik a vstup, my jsme se kochali LIVE dojmy. Následoval perkusista Adam, do sluchátek dostal mix kytary, kliku a vstupů. Třetí v pořadí nahrávala Magda basu; protože se točili linkou, jela bez sluchátek a do monitorů se pustila normálně dosud nahraná stopáž (pouze u jedné věci jsem tam lehce přicpal i klik, ale jinak ho Magda nepotřebovala). Jako poslední přehrál načisto part akustické kytary opět Zdeněk; chtěl víc kliku, dostal tedy sluchátka a my využili výstup z monitorů – bez protivného klepání. Technika šlapala jako hodinky, takže za zhruba 2,5h jsme měli veškerý materiál a kapelu jsem vypustil do terénu s tím, ať se vrátí okolo 15h, kdy by se měl vzbudit můj povedený synátor Denísek a my tím pádem mohli pokračovat v natáčení. Protože to znamenalo už jen zpěvy, základ strategie Zdeňka a Petry byl nepřecpat se :-)
Odpolední meeting aneb „čekání na Godota“
Obrázek

Tím čekáním mám na mysli chvilkové období nejasného dalšího vývoje, neboť bylo lehce po 15h a Denďulín vypadal, že je zrovna v nejlepším :-/ Vyhlídka na ukončení natáčení (bylo by mi samozřejmě žinantní držet kapelu dost neurčitou dobu v Hostivici – tím spíš, že jako „pán tvrze“ bych se ani já nemohl věnovat ničemu jinému, takže celý čas by byl pro všechny celkem kontraproduktivní) byla neradostná, protože by to znamenalo přesunutí zpívání na neděli, takže zase rozebraná většina dne. Nu což – nač stahovat kalhotky, když brod je ještě daleko; dáme čaj a když se během něj nic nezmění, tak to holt přeorganizujem. Vyplatilo se to a zhruba v půlce hrnků s lahodnýmmokem se ozval konečně slastný řev naší ratolesti a nám spadnul kámen ze srdce :-)
Jakmile Denďulín s maminkou vyklidili pozice a odebrali se na prokazatelně zdravou procházku na čerstvém vzduchu a pálícím sluníčku, vrhli jsme se na to. Já jsem se těšil moc, protože to bylo konečně první pořádné ozkoušení kombinace mikrofonu JZ V47 a D.A.V. preampu. Předběhnu události – výsledek mě nezklamal a předpoklady hodně pěkného řetězce pro točení zpěvu se mi jednoznačně potvrdily. Zpět k akci.
Obrázek

Do každé skladby jsme točili jako první Petru, protože její zpěvová linka byla ta dominantnější, takže Zdeněk to celé pak uzavíral svými kratšími vstupy. Nastavení klasické: mikrofon ve výšce podle zpěváka (vycházelo to na mírně výš než jsou ústa), před ním pop-filtr (použitý sE kovový).
Závěr čili „neříkej hop, dokud nepřeskočíš“
První část práce tedy byla za námi. V průběhu natáčení probíhaly samozřejmě postupné kontrolní poslechy (vlastně po každém náběru), takže případné chyby se řešily pochopitelně hned; buď přetočením celého partu nebo jen problémové části. Dlužno dodat, že těchto oprav bylo naprosté minimum, což je jednak silně pozitivní (jednoduše to nezdržuje) a jednak to prostě vypovídá o hráčské/zpěvové úrovni jednotlivých členů kapely. Materiál tedy máme nabraný, takže co s tím dál...
No dál už je to vlastně prakticky už jen moje práce. Začistit jednotlivé stopy, místa střihu, srovnat úrovně a případně doplnit krátké fade in/out v Audio Editoru Cubase (platí pro opravované úseky) – prostě připravit si základní verzi audio materiálu tak, aby se dalo přistoupit k míchačce a efektování.
Co jsem použil: v souhrnu to je kombinace freeware i komerčních plug-in (EQ, kompresor, reverb) a HW efektů (kompresor, reverb). Práce s plug-in moduly je samozřejmě jednodušší; při použití HW je třeba nahrát samostatné stopy s aplikovaným efektem, což trošku prodlužuje práci, nicméně má to svoje pozitiva. Jako ukázkový materiál bych tedy vyprezentoval kousek písničky „Sobota“, a to jak ve formě samostatných stop (čisté náběry pro ukázku ), tak i výsledek mixu. Obrázek nechť si každý udělá sám a třeba to někomu pomůže při rozhodování o koupi mikrofonu či preampu.

Beyerdynamic M88 (congo zdola)
Beyerdynamic TG 69 (congo zdola)
Beyerdynamic MC 930 (perkuse shora, strana dál od činelu a tamburíny)
Beyerdynamic MC 930 (perkuse shora, strana s činelem a tamburínou, HPF)
akustická kytara (linka)
basová kytara (linka)
JZ V47 (zpěv Petra)
JZ V47 (vokál Zdeněk)
smíchaný úsek

© 2010 Pavel „pavlii“ Kappler
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
CzechJoker
Příspěvky: 378
Registrován: 13.12.2009 10:25
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - Natáčení & mix "To není jen tak"

Příspěvek od CzechJoker » 17.01.2011 11:54

Mohl bych se zeptat na efektování elektroakustické kytary? Pochopil jsem to tak, že je tam použitý jen kompresor a reverb, nebo ještě něco jiného? Linka zní sama o sobě hodně ostře, ve finále je pak taková pěkně "uhlazená". Díky ;)

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5837
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - Natáčení & mix "To není jen tak"

Příspěvek od pavlii » 17.01.2011 12:38

Z hlavy říkám, že jsem na kytaru použil lehce kompresor, "přidavač" vyšších harmonických a následně reverb.

V dalším článku, který aktuálně píši, budou jasné nějaké změny (akustiku jsme tentokrát brali linnkou i mikrofonem pospolu), takže bude možnost i zpětného srovnání.

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Odpovědět

Zpět na „Články“