Článek - report z nahrávání rock/metalové písně

Místo pro zajímavé články ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Marylin
Příspěvky: 356
Registrován: 18.12.2008 16:13
Bydliště: Brno, UH

Článek - report z nahrávání rock/metalové písně

Příspěvek od Marylin » 22.03.2014 14:25

Článek: Report z nahrávání rock/metalové písně

Již nějakou dobu přemýšlím, že bych zde mohl napsat nějaký report z nahrávání. Toto fórum mi poskytlo řadu užitečných informací, tak proč bych se teď nemohl s Vámi podělit o pár poznatků z praxe mého vznikajícího domácího studijka.

Na úvod sděluji, že se studiové práci věnuji asi 3 roky, z toho opravdu vážněji tak poslední rok. Jsem tedy „poučený začátečník“. Pracovním zaměřením se pohybuji v oblasti humanitárních věd, nikoliv technických, takže prosím omluvte případné mé nepřesnosti v terminologii či technickém popisu a nebojte se na ně poukázat. Budu rád a opravím je. Zároveň jsem kytarista v jedné aktivně fungující a druhé „nefungující“ metalové kapele.

Právě tato zmiňovaná nefungující kapela (=já a basák, občas druhý kytarista) se rozhodla, že natočí jednu tříakordovou písničku s pracovním názvem „LDPHBB“, kterou použije jako pracovní a cvičební materiál pro živého bicmena, který nám to v budoucnu nabouchá. Ještě než přejdu k jednotlivým podrobnostem, tak si můžete pustit (případně šipkou vpravo stáhnout kvalitnější WAV 24/44.1) ke čtení výsledek mojí práce zde:
Moje bývalá kapela byla v klasickém složení - 2 kytary, basa a bicí. Vzhledem k tomu, že prozatím nebyl žádný schopný bubeník k dispozici, rozhodli jsme se, že si bicí uděláme virtuální. O zbytek se postarám již já jako zpívající kytarista a náš baskytarista, který se chopil úkolu s velkou vervou.

Na nahrávání používám DAW Reaper (dále jen „Reaper“ nebo obecně „DAW“ anebo skloňovaný tvar „v Reapru“ atd.), který je za svoji symbolickou cenu skutečně plnohodnotným programem k nahrávání. Co se týče hardwaru, tak jsem použil zvukovou kartu Focusrite Liquid Saffire 56, mikrofony Golden Age FC1, Shure SM57, Audix i5, Audix D4, Soundking ED007.

Bicí

Teď k samotnému nahrávání. Nejdříve jsme začali bicími. Jak už jsem zmínil, neměli jsme k dispozici živého bubeníka, tak jsem bicí naklikal v MIDI editoru ručně. Kdo to zažil, tak ví, že je to celkem opruz. Navíc pro člověka, který to běžně nedělá a nemá „bubenické“ myšlení :) , časově hodně náročný opruz. Výhodou bylo, že jsme ve zkušebně objevili nějaké staré nahrávky ze zkoušek z kazeťáku, tak jsem bicí nemusel plodit z hlavy, ale mohl jsem se přidržet bicí linky, kterou zahrál skutečný bubeník. Pro ty co neví, jak se klikají bicí do programu Reaper, sděluji, že k výrobě bicí linky můžou v klidu použít např. program Guitar Pro (mezi kytaristy je celkem rozšířený), ve kterém si podle not udělají prakticky totéž. Výsledek pak můžete vyexportovat do MIDI souboru a ten můžete pak dát do Reaperu. Pak stačí už jen přidat některý z VSTi nástrojů a voilá virtuální bicí jsou na světě. Já jsem to dělal přímo v Reaperu, a tak se Vám stručně pokusím popsat jakým způsobem.

V Reaperu si vytvoříte MIDI stopu, na kterou pověsíte VSTi instrument. V mém případě to byl EZdrummer. Na youtube najdete spoustu videí, kde máte popsáno, jak se toto dělá (stačí zadat hesla jako EZdrummer + Reaper + multioutput atd). Vzhledem k tomu, že jsem chtěl, abych mohl v DAW editovat každý buben zvlášť, vytvořil jsem si tzv. multioutput výstup z VSTi, což mělo za následek, že se mi v Reaperu vytvořilo automaticky asi 8 samostatných stop (jedna stopa kopák, jedna virbl vrch, jedna virbl spodek atd.), zkrátka se nasimuluje jako by byly bicí skutečně reálně nahrávané pomocí mikrofonů do jednotlivých stop. Tak a teď již máme vše nachystané pro to, abychom mohli začít s naklikáním bicí linky. Dvojklikem na MIDI stopu v Reaperu se Vám otevře tzv. MIDI editor, ve kterém se všechno to klikání odehrává. Teď už je jenom na Vás jak a čím začnete. Já jsem začal dělat od začátku postupně údery celé soupravy bicích. Možné je však i např. udělat si nejdříve kopák pro celou píseň, pak k tomu přidat virbl, …, … (za pomocí aktivované funkce MIDI overdubing). Jak říkám, je to na každém, jaký způsob mu vyhovuje. Vzhledem k tomu, že jsem polovinu bicí linky zde publikované písně klikal myší asi 4 hodiny, rozhodl jsem se, že si pořídím za pár stovek MIDI kontroler s osmi pady (Akai LPD8). Tento mi práci výrazně ulehčil a zbytek už šel poměrně rychle.

Tak a bicí mám naklikané, přehraju si je, poupravím jednotlivé nepřesnosti, které se můžou vyskytnou, přidám některé činely navíc, upravím dynamiku (velocity) jednotlivých úderů,... Až jsem s bicí linkou spokojen, tak chystám Reaper na nahrání audia z MIDI stopy bicích (na jednotlivých stopách bubnů/činelů se musí aktivovat funkce recording output mono, případně recording output stereo u overheadů a pak každou stopu „zaarmovat“ a spustit nahrávání). Zjednodušeně mohu říci, že Reaper (nejenom on) umožňuje, aby se z virtuálního nástroje nahrály jednotlivé bubny, činely (či obecně jiné zvuky) do samostatných audiostop, ať už mono, či stereo. MIDI se tedy „převede“ na audio (ve formátu WAV). Tento krok není nezbytný, tzn. můžete bicí přehrávat/renderovat z VSTi nástroje bez toho aniž byste je převáděli na audio, nicméně já to na audio převádím, protože se mi s tím pak líp pracuje, když vidím jednotlivé vlnové průběhy graficky a navíc to nežere tolik výkon počítače. Vypadá to, jako bych skutečně nahrál živé bicí, a to je pro mě jaksi příjemnější. Jistá nevýhoda je to, že jakmile se rozhodnete poupravit původní MIDI stopu s bicími třeba o další přechod či úder bubnu, tak to musíte nahrát znovu.

Jak se s tím pracuje si můžete prohlédnout na následujících screenshotech:

Obrázek
Obrázek

Ještě než jsem se pustil do nahrávání basy, tak jsem bicí lehce smíchal, aby samy o sobě zněly dobře. Poupravil jsem hlasitostní poměry, zvuk kopáku, kde jsem lehce vytáhl basy a naopak ubral v místech, kde analyzer ukazoval jen zanedbatelný zdvih, vytáhl tečku, aby kopák pěkně mlaskal, jak se na metal sluší a patří :) Vytvořil jsem si grupu na virbl, ve které jsem měl zvuk horní blány virblu a struníku. Výsledný zvuk virblu je tedy poměr mezi horním a spodním mikrofonem snímající virbl. Osobně se mi líbí víc takový tříštivější virbl, takže ve výsledném zvuku mám více struníku nežli zvuku z horní blány, který jsem k tomu přimíchal jenom v takovém poměru, aby jeho zvuk nebyl zase až příliš úzký. Na EQ jsem upravil zvuk tomů - ořezal od spodku a odstranil jsem krabicoidní frekvence. Lowcut (highpass) obecně provádím prakticky na každé stopě bicí soupravy, dá se říct, že prakticky na každé stopě v mixu. Již jen ořezáním samotných basových a subbasových frekvencí se mix hodně pročistí, odstraní to takové zahuhlání... Pak jsem taky vytáhl vyšší frekvence na overheadech, aby byly cinkavější. Celkem dost jsem je ořezal od spodu. Přidal jsem trochu kompresoru na kopák, ne ani tak kvůli tomu, aby vyrovnal hlasitostní výkyvy (protože viz dále humanize), ale proto abych ho udělal takový šťavnatější. To samé u virblu.

Bicí jsem záměrně ponechal dost strojovité, neboť jsem toho názoru, že v rámci žánru nejde o žádnou výjimku, ba naopak. Funkci humanize ("polidštění") MIDI not jsem použil opravdu jen minimálně... Tu a tam, jsem zvolil jinou dynamiku úderu např. u virblu. Většinou tedy můžete zaslechnout těžký rimshot, a občas "tišší", jakoby míň intenzivní úder. V písničce je tohoto však jen minimálně…

Bicí jsem tedy nějak udělal. Po odsouhlasení ze strany basáka, jsme si řekli, že to s bicíma týden, dva pocvičíme a začneme nahrávat, až to dostaneme trochu do kůže, jako za starých časů na pódiu :) Připraveným štěstí přeje… Když člověk pravidelně koncertoval, tak měl písničku „ohrkanou“ a byla to zkrátka automatika pohodys. Po roční, dvouroční pauze se toto kouzlo přirozeně jaksi vytratilo, nicméně trénink napomohl k jeho znovunalezení.

Nahrávání baskytary

Nacvičeno jakž takž je, takže nic nebrání tomu, abychom nahráli basu. Basák disponuje vintage zesilovačem Carvin PB 500 a k tomu má jednu 410 bednu a pod tím bednu s jedním 15ti palcovým reprákem. Je to celkem hradba.

Obrázek

Je vícero možností jak basu nahrát. Já jsem zvolil kombinaci linky z basového zesilovače a dvou mikrofonů. Jeden mikrofon (Audix D4) jsem dal k horní bedně s desetipalcovými repráky a druhý mikrofon (kopákový Soundking ED007) jsem dal dole k patnáctce. Pozice mikrofonů můžete vidět na přiloženém foto. Po umístění mikrofonů a chvilce laborování s jejich pozicí jsem celý basový aparát obehnal akustickými paravany, aby se mi do mikrofonů dostalo minimum odrazů z místnosti... Zkrátka abych nabral basu co nejvíc "suše".

Čistý neupravený náběr si pro představu můžete poslechnout zde:
Překvapilo mne, že 10ti palcový reproduktor produkuje daleko více basový hutný zvuk nežli 15ti palcový. Ve finálním mixu jsem tedy zvukovou stopu z tohoto většího reproduktoru vůbec nepoužil.

Jestliže v basovém zvuku slyšíte nějaké artefakty, tak se nemýlíte. Basová kytara je handmade prototyp (dutá a z několika druhů dřeva) a má hodně silný výstup, takže produkuje prakticky už nakreslený zvuk, který občas vytvoří nechtěný artefakt, páč se s tím zkreslením basové zesilovače perou různě…. Lehce jsme to zmírnili zatáhnutím clony na baskytaře. Závada se zjišťuje a zatím není vyřešena. Pojali jsme to tedy jako umělecký záměr :) Z těchto důvodů jsem také nenahrával basu přímo přes Hi-Z vstup zvukovky, což by se leckomu mohlo zdát logičtějším...

Poté jsem si v Reaperu vytvořil grupu na basu. Co se týče ekvalizace, tak jsem v náběru z 10ti palcového repra nechal pouze hutné spodky a vše ostatní tvrdě ořezal. Taky jsem úzkým Q vyřezal frekvenci někde mezi 70-200 Hz, kde to produkovalo celkem silné dunění… U náběru z linky jsem postupoval opačně - spodky jsem ořezal a ponechal jsem pouze středovýšky, dáli se to tak nazvat. Záměrem bylo to, abych si mohl určit poměr mezi basovým hutným zvukem a cinkavým, který činí basu v mixu čitelnější. Pro lepší pochopení přikládám screenshoty, které zobrazují dva equalizéry:

Obrázek

Přichází řada na kompresor, který by srovnal hlasitostní výkyvy. Na basu ho stačilo jen trochu, protože náš basák je už postarší kus človíčka (jak sám říká „starý k*k*t“ :) ), který nahrával asi popáté a nepodcenil přípravu, takže to zahrál fakt dobře, s docela rovnoměrnou dynamikou prakticky na dva pokusy. Zhodnotil své zkušenosti :) Pak jsem na basu dal také plugingate (interní z Reaperu) z důvodu jsem odstranění přeslechů, které působily rušivě v některých sekaných pasážích písně, protože – a teď se narovinu přiznávám - se mi je nechtělo ošetřovat ručně... Nezdá se to, ale celkem pěkně to funguje. Na stopu z linky jsem aplikoval free VST efekt TSE BOD 2.0 – jedná se o basový overdrives různými možnostmi nastavení, abych basu ještě více nakreslil. Mým záměrem bylo, aby šlo něco z basy slyšet i když se bude písnička přehrávat na mobilu, tzn. na minimalistických repráčcích… Nakreslení tomu podle mého názoru pomohlo.

Upravená basa zní takto:
Nahrávání kytar

Na tuto část jsem se moc těšil, protože to byla právě kytara a touha zaznamenávat vlastní nápady, která mě dovedla k dalšímu velkému koníčku – zvukařině a taky k vytvoření domácího studia. Byla to tedy výzva…

Ve zkušebně jsem objevil dva kytarové aparáty :) - Peavey 6505+ a Framus Dragon s nějakou custom úpravou jak zvuku, tak i vizáže...K tomu dva boxy - Orange PPC412 a Marshall 1960AV. No nakonec jsem pro účely nahrávání využil jen ten Orange, protože Marshall je ve výsledku vždy jen Marshall (samozřejmě nadsázka a osobní pohled) :) Co se týče mikrofonů na sejmutí, tak jsem použil dvě klasiky - Shure SM57 a Audix i5. S umístěním jsem si pohrál tak, abych dostal pěkně nabroušený a pokud možno co nejmíň zahuhlaný zvuk... Celkově se mi líbí zvuk co má dostatečný presence. U nahrávání Framuse jsem chvíli musel laborovat s nastavováním zvuku, protože s mojí kytarou ten aparát měl pořád jaksi tendence se v palmutingu zahlcovat, jít nepříjemně do basového zahuhlání… V náběrech je to trochu cítit. Možná je to jen tím, že tento apec je druhého kytaristy a já s ním nemám tak důvěrný vztah jako s mým Píví :) V konečném výsledku je to však podle mě relativně v pohodě a o to tady přece jde, že…

Protože jsem v Reaperu měl již nahrané bicí a basu, vždy jsem kousek kytar nahrál a poslouchal, jak to pasuje ke zbytku. Když jsem nebyl spokojený, tak jsem pohnul mikrofonem a znovu jsem si kousek nahrál až do té doby, kdy byl výsledek „v souladu s mým záměrem“. Pak jsem obehnal kytarový aparát akustickými paravany. Opět za účelem nabrání co nejsuššího kytarového zvuku. S room mikrofony jsem nepočítal, protože se to do stylu moc nehodí...Ve finální nahrávce jsem nakonec nepoužil mix náběrů z mikrofonů Shure Sm57 a Audix i5, jak jsem původně zamýšlel. U 6505 jsem použil náběr z Audix i5 a u Framuse náběr z Shure SM 57. Bylo to tak z toho důvodu, že mix dvou mikrofonů mi nadělal zřejmě fázové problémy, které jsem zjistil v průběhu míchání a které se mi nepodařilo uspokojivě odstranit ani pluginem, ani ručním srovnáním. Možná jsem dělal něco blbě a může za to třeba moje malá zkušenost, nicméně jsem se s tím nemohl domluvit a po chvilce laborování jsem uznal, že použití pouze náběru z jednoho mikrofonu je lepším řešením… Projevovalo se to tak, že se z kytar občas vytratil tlak a zvuk byl takový zmršený. Při použití náběru z jednoho mikrofonu to samozřejmě nehrozí. Zřejmě se k tomu ještě vrátím, abych se to pokusil vyřešit…

Zde si můžete poslechnout surové náběry kytar:
Zřejmě fázový problém v mixu dvou neupravovaných náběrů můžete slyšet zde od cca 0:15 (sorry za tu basu tam...):
Co se týče úprav kytar, tak jsem nejprve udělal v Reaperu společnou sběrnici pro kytary a pak je equalizerem ořezal od spodu – celkem razantně asi od 170 Hz, tak aby se nemlátily s frekvencemi basy a úzkým Q jsem vyřezal z mého pohledu problematické frekvence. Komprimoval jsem jen lehce, protože zkreslená kytara je již sama o sobě dost stlačená… Na sekané pasáže jsem opět použil interní gate z Reaperu. Aplikoval jsem na ně taky VST overdrive, konkrétně TSS Maxon OD9. Původně jsem si myslel, že to zvuk lampového aparátu spíše zmrší, ale po aplikaci jsem se ve svých názorech zmírnil :) Kupodivu to funguje celkem dobře (na rozdíl od TSE 808, který mi nesedl). Nakonec jsem se rozhodl, že VST overdrive na kytarách ponechám, přestože to kytarám dodalo lehký nádech chemie…. Ani vlastně nevím proč :) Ale jo, vím - ovedrive pěkně zpevnil kytaru, její středy…. Nemyslím si, že by to byl krok špatným směrem.

Porovnání upraveného kytarového náběru Peavey 6505 (Audix i5, EQ, komprese, krátký reverb) s a bez VST overdrivu:
V písničce jsem použil dualtracking, tzn. každý kytarový part (v doprovodu) jsem nahrál dvakrát a pak jsem ve stereu jednu kytaru dal na 100% doprava a druhou na 100% doleva… Nalevo můžete slyšet Peavey a napravo Framus. Dualtracking je náročný na přesnost, proto jsem některé pasáže musel i několikrát přehrávat… Bezchybně to rozhodně nemám… Pak jsem dohrával sólo, různé vyhrávky, pasáž s flažolety, nějaké jednoduché oktávové podklady a pár dalších drobností, jež mě napadly při nahrávání, kterých si možná v mixu ani nevšimnete :) Do stereobáze jsem je umístil různě, podle mých pocitů a tak aby dostaly svůj prostor…

Krátce před tím, než jsem zde zveřejnil tento článek, jsem dodatečně dohrával jednu kytarovou vyhrávku. Můžete ji slyšet mezi první a druhou slokou. Jaksi jsem na ni při nahrávání kytar zapomněl…

Zde nějaké foto:

Obrázek

Nahrávání zpěvu

Po lehkém smíchání dosavadních náběrů jsem se pustil do finální fáze nahrávání – na zpěv. Použil jsem kondenzátorový mikrofon Golden Age FC1, před který jsem umístil kovový popfiltr. Všechno jsem to umístil do „kukaně“ z paravanů… Zpěv byl pro mě asi největší zádrhel, protože jsem dost dlouho do mikrofonu neřval, hojně podporuji tabákový průmysl a nacvičeno, co si budem povídat, nebylo dostatečně (neberu v potaz lehký zpěvový nácvik v autě po cestě do práce) :) Co se týče pozice před mikrofonem, tak jsem zpíval asi ze 40cm vzdálenosti. Když jsem to zkoušel blíž, tak mi některé „p“ a „b“ lezly přes popfiltr do mikrofonu a znělo to blbě. Zpěvových linek je v nahrávce hned několik. Některé pasáže mají i tři a více vrstev zpěvu. Záměrem bylo udělat v některých pasážích jakoby výkřik sboru, čemuž dopomohl i náš basák :). Po nahrání zpěvu jsem jednotlivé náběry prostříhal od zbytečností, srovnal jsem je rytmicky pomocí timestrech (s tím opatrně, někdy to rozhodí ladění a nadělá to paseku). Co se týče techniky timestreche, tak jsem vždy jel po jednotlivých slovech/větách. Tam kde bylo potřeba zvětšit/zmenšit/zarovnat délku tónu, tak jsem to slovo stříhl někde před koncem tak, aby tam nebyl lupanec (anebo i když byl a nešlo to vyřešit crossfadem, tak jsem ho nechal, když v celkovém kontextu nebyl postřehnutelný) a natahoval/zkracoval v čase jen ten ustřihlý konec. Základ slova zůstane nezměněný a protáhne se/zkrátí se třeba jen poslední slabika. Zde screenshot jak vypadá trimestrech náběrů zpěvu v refrénu v Reaperu, kde jsem srovnával asi tři pomocné zpěvy k hlavnímu (přidržíte alt a natahujete/zkracujete střihlý konec náběru):

Obrázek

Pak jsem začal na jednotlivé stopy aplikovat pluginy. Je jich tam poměrně málo - pouze EQ, kompresor a reverb. Některé náběry jsem dost ořezal od spodků, dle toho jakou úlohu v mixu hrají. Některé hlasitostní nesrovnalosti jsem pořešil ručně. Mou snahou bylo co nejvíce prosadit a udělat místo hlavní zpěvové lince, dá-li se to tak napsat.

Surový náběr zpěvu:
Mix, automatizace, sidechain, paralelní komprese

Přemýšlel jsem jestli je při mixování výhoda, že jsem zároveň autorem písně a tudíž ji znám jak vlastní boty nebo zda je to naopak nevýhoda, která mi nasazuje klapky na uši a nedává mi zdravý odestup. Co myslíte? Snažil jsem se přenést pocity z písničky, které jsem zažil na koncertech i do mixu samotného…

Za zmínku stojí to, že jsem v mixu použil automatizaci, což je funkce běžná pro každý solidnější DAW. Konkrétně jsem automatizoval na interním EQ v Reapru parametr Frequency Hz s nějakým navoleným band passem a pan, což můžete slyšet u zefektovaného flažoletového zvuku někde uprostřed písně na kytarách… Pak byla taky užita na postupný náběh sola, kde jsem automatizoval parametr volume a na bypass efektu gate na kytarách, u něhož jsem chtěl, aby zabíral jen v sekaných pasážích a ve zbytku ne, protože to s nastavením na sekané pasáže občas „požíralo“ či deformovalo určité jiné úseky kytarové linky.

Screenshot automatizace EQ a pan:

Obrázek

Abych v mixu prosadil více kopák, použil jsem lehkou sidechain kompresi. Zjednodušeně to má jediný výsledek – v okamžiku, kdy udeří kopák se basa ztiší, čímž mu dá jakoby „více“ prostoru… Základem bylo poslat signál z kopáku do kompresoru zavěšeném na stopě basy. Kompresor pak fungoval tak, jak jsem popsal na začátku tohoto odstavce…. Použil jsem k tomu interní kompresor v Reaperu. Více viz screenshot:

Obrázek

Na bicí jsem použil taky paralelní kompresi, protože jsem je chtěl celkově „ztučnit“ a myslím si, že právě tento zásah tomu dost napomohl. Sběrnici se všemi stopami bicích jsem poslal do kompresoru a poměrně dost jsem ji zkomprimoval… Tuto zkomprimovanou stopu jsem pak přimíchal k bicím… Taky jsem silně zkomprimoval room náběr celých bicích a jen lehce domíchal ke zbytku na zhutnění a lehké povzbuzení prostorové informace bicí soupravy….

Mixuji do limiteru. Konkrétně jsem měl na konci zavěšený TLS maximizer + Voxengo SPAN analyzer a TT meter, BootEQ, kde jsem vybral nějaký preset…. Nic víc…

Celý můj mix jsem se snažil porovnávat co nejvíce s referenční nahrávkou (noví Carcass), abych měl hlasitostní poměry plus mínus podobné… Také jsem mix často poslouchal třeba z vedlejší místnosti, z jiného poslechového místa, anebo třeba hodně potichu… Poslouchal jsem to i v autě, v práci na běžném hifi repro, na sluchátkách před spaním či na mobilu. Dost to člověku napoví.

Závěr

S výsledkem stále nejsem spokojený, páč moje představy o dokonalém zvuku jsou někde jinde než v této mojí postnuté písničce… Celkem jsem se pral s basou, u níž ty některé artefakty v tišších pasážích dost ruší… Z kytar by se určitě dalo vyždímat více. Když si poslechnu některé nahrávky 6505 (či 5150) na komerčních albech, tak je to poměrně velký rozdíl. No a VSTi bicí jsou kapitola sama pro sebe. Ke zpěvu se snad radši už nemusím vyjadřovat… :)

Vše jeto zkrátka běh na dlouhou trať. Již poněkolikáté jsem si ověřil, že práce zvukaře je především o samotné praxi. Z vlastní, ať už pozitivní či negativní zkušenosti, si člověk vezme asi nejvíce. Jednou si ručičku popálí, podruhé si už dá pozor… Alespoň u mě to tak je. Chce to tedy vydržet a výsledky snad jednou zaťukají na dveře mého domu :)

Toť pár chabých osobních postřehů…

Milan/Marylin

PS: Kdyby si to chtěl někdo zkusit cvičně smíchat, tak klidně poskytnu všechny surové stopy…

PS2: Pokud moderátoři dovolí, tak můžete klidně vytýkat i chyby v mixu… Stále na tom pracuji, mohl bych zde dát průběžné výsledky mixování… Budu rád za zpětné reakce od neovlivněných posluchačů.
Naposledy upravil(a) Marylin dne 22.03.2014 16:32, celkem upraveno 4 x.
Kapela:
AV Guitar s EMG 81 + 85, Peavey 6505+, Orange PPC 412 V30

Studio:
Reaper DAW, Focusrite Saffire Liquid 56, Focusrite Saffire 40, JBL LSR 305, GAP FC 1, Line Audio CM3´s, Shure SM 57, Soundking ED007, Audix OM 2, Audix D4, Audix i5, Akai LPD 8, Presonus Faderport, Hammerwave comps, 500 series rack by Vandaalelectronics, Golden Age Pre 573, LaChapell Audio Pre 583s

Odpovědět

Zpět na „Články“