Článek - Reverse Reverb

Místo pro zajímavé články ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5840
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Článek - Reverse Reverb

Příspěvek od pavlii » 28.11.2009 1:03

Vocal Processing – využití efektu „reverse“

Vzhledem k rozproudivší se diskusi o procesování vokálu jsem se rozhodl, že v rámci tréninku rozhodl spáchat menší článeček s nějakou tou ukázkou. Mohl za to koneckonců i fakt, že za mou odpovědí následovala jedna s odkazem na podobný tutoriál, který jsem na rychlé přečtení „odsoudil“ jako vyloženě podezřelý. Ve své mladické nabubřelosti mi jaksi došlo, že – kupodivu! ? i zde je více jak jedna možnost. Naštěstí mě včas probrala reakce typu „co je na tom nepochopitelného“ a sémě chuti po experimentu bylo zaseto.
Každopádně princip je velice jednoduchý a vzniknou dva výsledky, které tímto předhazuji k posouzení (podle hesla „kdo neslyšel, neuvěří“). Celá činnost byla prováděna v prostředí Cubase VST/32 a hlavy otevřené samozřejmě dokáží bez problémů postup naroubovat kamkoli ;-)
Vyšel jsem z kousku nabraného vokálu, jež jsem importoval do jedné audio stopy. Základ práce tedy vidíte na obrázku 1.

Obrázek

Pro formu jsem začal samozřejmě podle vzoru mé odpovědi. Čili připravil jsem si efekt reverbu do jednoho Send slotu a aby byl výsledný efekt jaksi patrnější, vybral jsem si preset pro Hall a ještě jsem mu trochu protáhl predelay a délku dozvuku. Ještě jsem zvětšil velikost místnosti (parametr ovlivňující zde pravděpodobně difůzní parametry tak nějak „v kostce“) a výstup dal kompletně na WET. Situace je na obrázku 2.

Obrázek

Následně bylo potřeba provést správný routing, aby bylo čím efekt nakrmit. Takže zvuk v audio stopě jsem odbočil do jednoho Send slotu, ten vytočil na maximum, aktivoval a přepnul do režimu „PRE“. Celkem důležitá věc, neboť bylo potřeba získat pouze efektovaný signál nijak nesmíchaný s původním; nyní tedy bylo možné stáhnout šavli hlasitosti audio stopy na minimum, přičemž signál putoval do sendu jak se sluší a patří. Obrázek 3 hovoří za vše.

Obrázek

Inkriminované místo je orámováno; situace je sice zachycena až při míchačce, ale to nevadí...... No tak dobře – jak vypadá nastavení sendu pro export samotného reverbu je na obrázku 4.

Obrázek

Tak to bychom měli a následuje vytvoření audia. K tomu se využije dialog Export Audio Tracks, kde se nastaví základní parametry (bitová hloubka, samplovací frekvence, v našem případě STEREO výsledek) a ještě něco navíc. Tím je oblast „Import to“, kde jsem zaškrtnul „Pool“. Tím jsem si zajistil, že vytvořený audio soubor s reverbem bude automaticky natáhnut do „zásobníku“ audio souborů, odkud ho později přetáhnu do stopy. Velice šikovná věcička...... Jukněte na obrázek 5 a 6.

Obrázek
Obrázek

Nezapomeňte zkontrolovat, máte-li zaškrtnuto (mělo by být defaultně) „Effects“, jinak z exportu nebude nic. Jakmile máte vše připraveno, klikněte na Create File a chvíli počkejte na výpočet. Následně si můžete otevřít Pool a ejhle – přibyl tam souborek :-) Výborně, zatím to jde jak po másle, což mě těší, dávám další svařák a vy se pokochejte na obsah Poolu (již po provedeném exportu i druhého způsobu, proto tam jsou soubory celkem 3).

Obrázek

Tak a co dál. Nyní je potřeba zkombinovat původní signál s reverbovaným, čili doplnit do další stopy nově vzniklý soubor a posléze s ním ještě něco provést. Takže vytvořím novou STEREO audio stopu a prostým přetažením souboru s reverbem z Poolu v ní vytvořím part obsahující příslušný audio soubor. Pokud byste si tento a původní zarovnali na stejný začátek, bude výsledkem klasicky zreverbovaný vokál (byť s dozvukem poněkud přehnaným...). Cílem je však dosáhnutí postupného nabíhání vokálu ještě před jeho začátkem. No a právě teď přichází ke slovu funkce Reverse, čiže „otočení“. Aplikuji na označený part (čili ten s reverbem), a to postupem dle obrázku 8.

Obrázek

No a půl práce je hotovo :-) Nyní je třeba si trochu pohrát s aranží a předsadit reverbovaný signál tomu původnímu a ve vhodný okamžik ho ukončit, aby se oba signály navzájem neprolínaly. Posouvání partů provádíme „podle ucha“ a výsledek bude zhruba podobný obrázku 9.

Obrázek

Vhodné ukončení otočeného reverbu lze provést taktéž několika způsoby a já jsem zvolil dle mého ten nejpřijatelnější, totiž úpravu obálky audio souboru. Pro nastínění dalších možností: lze využít automatizaci VST Mixeru, ale to je IMHO jako jít s kanónem na komára, případně destruktivní úpravu audio souboru s reverbem v nějakém audio editoru (ustřižení „natvrdo“), což ale dost zavírá vrátka dalším možnostem v mixu nehledě na to, že se střihem pravděpodobně netrefíte a podle zákona schválnosti soubor šmiknete moc....... V Cubase se obálka hlasitosti audio souboru upravuje v Audio Editoru (v mém případě), takže po chvíli experimentování to vypadá asi jako na obrázku 10.

Obrázek

Tak to bychom měli první způsob. Zrealizujeme tedy i druhý, který spočívá pouze v té modifikaci, že nevytváříme reverbovaný signál z původního, ale nejprve to původní audio otočíme (funkcí Reverse) a reverb vyexportujeme až z něj. Pokud využiji vazbu na popsané kroky, tak otáčení bychom provedli před obrázky 5 a 6 a vyexportovaný signál reverbu bychom ponechali tak, jak je. Audio soubor opět přetáhneme do další stopy a znovu si pohrajeme s aranží „původní audio vs audio part s reverbem“. Situaci zachycuje obrázek 11.

Obrázek

I zde platí postup o úpravě obálky hlasitosti partu s reverbem. No a jakmile jste s výsledky spokojeni, tak je vlastně dílo hotovo a zbývá už jen provést finální export obou dvojic do samostatných výsledných WAVů. Postup je stejný, jako při exportování samostatného reverbu s tím rozdílem, že hlasitost stopy s originálem nemáte stáhnutou na nulu a před exportem je potřeba zamutovat ty druhé dvě stopy. S odvoláním na obrázky tím myslím asi to, že jeden export provedete pro stopy s bílými party (stopy s červenými party budou ztlumeny) a druhý export zase obráceně. Tím získáte požadované výsledky: jeden případ bude mix vokálu s reverbem, který je otočený

Obrázek

a druhý bude mix vokálu s reverbem vzniklým z otočeného vokálu.

Obrázek

Už z grafického pohledu je zřejmé, že výsledky budou vyloženě odlišné, což ostatně můžete posoudit sami poslechem. Pro úplnost sem ještě dávám možnost poslechnout si oba reverby bez mixu s původním vokálem – opět pro celkové porovnání rozdílu výstupů obou metod. Nejprve tedy reverb z vokálu, jež je následně otočen:

Obrázek

A teď reverb z nejprve otočeného vokálu, který je následně otočen:

Obrázek

A jsme na konci. Článek nebyl zamýšlen jako vyložený tutoriál, nicméně ve výsledku se stal docela detailním, což ale bude asi dobře. To podstatné jsem snad zachytil jak textem, tak i obrázky; hlavně mi šlo o to předložit spoustě začínajícím dva různé postupy vytvoření speciálního efektu, kterým je funkce Reverse (otočení). Doufám, že si po přečtení uvědomíte to, co mi (v tomto případě) došlo až asi po jednom či dvou dnech – kreativita je omezená pouze vaší fantazií a při možnostech programů sloužících pro míchání a editaci zvukových souborů je vpravdě velmi široká. Nebojte se jí využívat a případně i aplikovat nestandardní postupy nebo kroky, které se zprvu zdají nelogické. Rozhodně tím můžete jen získat.
Pavel „pavlii“ Kappler
© 2009
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Odpovědět

Zpět na „Články“