Článek - externí HW routing

Místo pro zajímavé články ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5872
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Článek - externí HW routing

Příspěvek od pavlii » 4.11.2013 15:15

Externí HW, routing a co s tím?
Protože se tu už dlouho neobjevil žádný famózní článek z mojí dílny a odbornost pléna pomalu upadá, rozhodl jsem se to napravit. Článeček bude zaměřen na pole, jež zde ještě nebylo orané (tedy alespoň pokud vím), čili v zásadě není postaven na nějakých dotazech z fóra. Ale možná nějaké podnítí, což by bylo pochopitelně jen dobře. Oprostit se totiž alespoň v jedné stopě od plug-in modulů a využít efektování nějakou „krabicí“ může být prostě fajn a nahrávka tím může (někdy i hodně) získat. Takže co se všechno okolo této problematiky točí?

Požadavky na HW
Základem budiž zvuková karta s ne méně než dvěma vstupy a čtyřmi výstupy. To je dost podstatné – pročpak vlastně? Jednoduché: dva výstupy jsou potřeba pro vlastní poslech (monitory) a nejméně jeden další potřebujeme pro přivedení signálu ze zvukovky do externího HW. Zvukovky se však se třemi výstupy nedělají, proto 4 (či více). Pro návrat signálu z externího HW je potřeba jeden nebo dva vstupy (je-li procesování do sterea). Takže tím jsou karty rozdány a pokračujeme dál. SW, čili jakýkoli DAW, zde žádnou překážku nevytváří, protože k danému účelu nejsou třeba nějaké speciální funkce. Lze tedy pracovat od ořezaných verzí „velkých“ DAW (Cubase, ProTools, SONAR) až po dnes hodně aktuální REAPER či Studio One 2.

Základní routing
Po zbytek textu se budu opírat o svoje studiové prostředí. Nebojím se, že by čtenáři byli nějak zmatení; naopak bych řekl, že to srozumitelnosti celého článku jen prospěje a ve výsledku budou na ostatních setupech jiné jen některé screenshoty; metodika většiny práce zůstane shodná. Co se týče terminologie, tak – díky mé dřevní verzi Cubase – budu zřejmě lehce žonglovat s pojmy BUS (=sběrnice), AUX (=pomocný výstup), VSTUP a VÝSTUP (=klasika, míněno fyzický vstup a výstup ze zvukovky). Ohledně sběrnic může být situace trochu matoucí, protože v novějších DAW je tato část zjednodušená (jsem si jist, že ve všech), ale uvítám jakýkoli dobře zpracovaný dodatek, který by situaci zpřesnil právě pomocí nějaké aktuální verze DAW.
Je tu tedy zvukovka DS2416, jež nabízí:
• sekci vstupů (Input Console)
Obrázek

• sekci výstupů (Output Patchbay)
Obrázek

• detailní nastavení kanálu (Channel Settings)
Obrázek

• šavle AUX a BUS
Obrázek

Pro srovnání například hodně populární karty od R.M.E. mají tzv. „TotalMix“, což jest de-facto to samé, ale v jednom okně.
Tím bychom měli SW stránku věci a teď ještě to HW zapojení. Vyjdeme z toho, že máme k dispozici 8/8 breakout box (AX88, úplně nahoře) a do něj tedy zapícháno několik externích krabic (viz fotka). Breakout box je určitý terminus-technicus a dneska se s ním už moc nesetkáte; každopádně je poplatný pouze interním zvukovkám. Jedná se vlastně o externí box se vstupy a výstupy, jež je s mateřskou zvukovou kartou propojen kabelem. Při manipulaci tak odpadá neustálé lezení pod/za stůl a šmátrání po skříni počítače s vědomím, že to napoprvé „určitě zapíchnu do špatný díry“, plus předzesilovače a převodníky jsou mimo problematické prostředí uvnitř case počítače. Protože je ale většina dnešních zvukovek externích (=všechno je již mimo počítač ve vlastní krabici), je to svým způsobem ojedinělost.

Obrázek


V praxi se zaměřím na využití řekněme multiefektu M2000, který je tedy připojen k výstupům 7/8 a do vstupů 7/8. Pro doplnění – připojení monitorů správně nevidíte, neb je využit S/PDIF výstup přímo ze zvukovky. V zásadě se ale jedná o výstupy 1/2, alespoň v mém případě.

Plánování, aneb „kdo chce kam...“
Jako u všeho je potřeba mít nápad a jít za jeho realizací. Takže si jako příklad vezmeme stopu vokálu, jíž chceme přidat něco toho reverbu. Je tu tedy jako zdroj MONO signál (=1 stopa) a očekávat budeme STEREO signál (=také 1 stopa, ale STEREO). Kdyby to pořád někdo odmítal pochopit, jak tomu ostatně čas od času stále je, tak se to dá napsat i takto: zdrojem je MONO signál (=1 kanál) a návrat bude STEREO signál (=2 kanály). Takže z HW pohledu budeme na zvukovce alokovat 1 výstup a 2 vstupy. Schématicky bych to načrtnul asi takto:

Obrázek

Následovat bude předpříprava HW efektu, takže na M2000 si vybereme konfiguraci DUAL INPUT nebo SERIAL, pro „ENGINE1“ zvolíme nějaký reverb, ze kterého hodláme vycházet, a pro „ENGINE2“ buď cokoli a „bypassujeme“ tlačítkem na panelu nebo vybereme „THRU“, čili „bez efektu“ (toto platí pro routing SERIAL; pro DUAL INPUT nastavení ENGINE2 nijak neřešíme, nebude se uplatňovat). Na vysvětlení: M2000 je „duální“, čili obsahuje vlastně dvě efektové jednotky, jež mohou být vzájemně uspořádány v celkem pěti kombinacích a v každé běžet jiný typ efektu. Naší konfiguraci vystihuje následující obrázek:

Obrázek

V zásadě jde prostě o to nakonfigurovat HW efekt správně, čili podstatné je tady dostat STEREO výstup, jinak nám bude získaný reverb k ničemu (jedná se přeci o prostorový efekt, tak musí být STEREO).

Obrázek

Na straně DAW to bude vypadat zhruba následovně: máme audio stopu s vokálem a je třeba zajistit, aby se audio signál dostal do příslušného výstupu a tím i do M2000. V mé verzi Cubase to zajistím pomocí interní sběrnice, kterou aktivuji a do níž nasměruji výstup z audio stopy.

Obrázek

Protože pracujeme s MONO signálem, ovladač PAN nasměruji úplně vlevo, aby byl signál směrován pouze do toho jednoho výstupu (interní sběrnice jsou zde pouze STEREO).

Obrázek

V aktuálních DAW je tento krok výrazně zjednodušen a to tak, že prostě výstup audio stopy nasměrujete do požadovaného HW výstupu dle definice sběrnic (v Cubase to je VST Connections/Outputs).
V mém případě se tak signál z audio stopy s vokálem dostane do vlastní šavle vstupu v sekci Input Channels, takže je „oddělen“ od zbytku mixu, ale díky aktivnímu „Stereo Mix“ tlačítku se na výsledném poslechu stále nic nemění. Nicméně díky tomuto oddělení lze tento audio signál poslat do libovolného AUX kanálu, což je přesně to, co potřebujeme. A do kterého AUXu to tedy bude? To je celkem volitelné, protože v sekci Output Patchbay je nejprve třeba vyrobit uspořádanou dvojici HW výstupů a AUX/BUS kanálů (viz screenshot Output Patchbay). AX88 je identifikována jako „IOA“, výstupům 7/8 přiřadíme tedy AUX 5/6.

Obrázek

Jak již bylo několikrát zmíněno, návratový signál bude STERO, čili připravíme si v sekci Input Console příslušnou dvojici vstupů; v mém případě to budou vstupní šavle 15/16, neboť těm lze přiřadit HW vstupy IOA 7/8 a o to tady jde:

Obrázek

Obrázek

Nastavení
Pokud nikde nenastal zádrhel, tak po spuštění přehrávání bude všechno pracovat dle předpokladů, což by měla reflektovat i sekce BUS/AUX měřáků:

Obrázek

Aktivitu by měl vykazovat i měřák na M2000 a měl by to být jen levý kanál (logicky):

Obrázek

Pokud někde něco nefunguje, tak je potřeba vzít rozum do hrsti a postupovat „od lesa“, čili od audio stopy v DAW: kam vede její výstup, zdali je správné fyzické propojení a je-li u nové audio stopy správná konfigurace vstupů. Zdá se to mírně problematické, ale jde jen o zažití postupů (jako ostatně u všeho) a při vynikající znalosti používaného HW a SW (nižší znalost by neměla připadat v úvahu – jinak nemá cenu se do podobných extempóre pouštět...) je případné odhalení chyby otázkou několika desítek vteřin či něco málo minut ;-)

Příklad ve STEREO
Zde popíši přípravu záměru "oteplení" submixu bicích lampou s využitím konkrétně dvojkanálového lampového preampu IGS Audio DTL, jež disponuje i limiterem na každém kanálu. Abychom nemuseli nic překabelovávat, aktivujeme v Cubase druhou interní sběrnici a do ní bude směrován výstup z Group (=submixu) bicích. S ovladači panorámy v tomto případě nijak nemanipulujeme - zdrojové audio je STEREO a výsledné bude taktéž STEREO.
DTL mám připojeno k výstupům 3/4 a do vstupů 1/2, vše opět na AX88. Protože DTL je mikrofonní preamp, musíme buď snížit citlivost vstupů (přepínač PAD) nebo snížit výstupní hlasitost z výstupů 3/4, aby vstupy nebyly přebuzené (=nevratné znehodnocení audio materiálu). Následně v rámci několikerého přehrávání skladby (s případným vysólováním jenom skupiny bicích) nastavujeme oba kanály DTL tak, že jsme s výsledkem spokojeni. Poté provedeme záznam již popsaným způsobem (do STEREO stopy). Ve výsledku pak původní skupinu bicích zamutujeme a dále se již pracuje s nově získaným materiálem.

Na co nezapomenout
• Pozor na signálové úrovně! Pracuje se s analogovým signálem, takže mít v pořádku standard +4 dBu/-10 dBV a v každém případě hlídat úroveň na vstupech jednotlivých komponent. Pokud někde něco přeženete, vystavujete se nebezpečí nenávratně zničeného záznamu a opakování celého procesu nahrávání efektovaného signálu.
• Příslušný HW efekt by měl být nastaven na 100% WET; prostě tak, aby na jeho výstupu byl JEN efektovaný signál (a nikoli mix původního a efektovaného). Opět logicky – nikdo nemá zájem o nežádoucí zkopírování původního audia, ale pouze a jen o to zprocesované. V následném mixu si pak již vzájemný poměr nastavíte podle potřeby, plus lze využít i spoustu dalších „čachrů“ prováděných jen s tou stopou s efektem. Nesmíte však zapomenout řetězec buď kabelově rozpojit nebo jinak přerušit, jinak se budete chvíli divit, kde se vám v mixu bere tolik reverbu (bodejť by ne, když jedna porce hraje z audio stopy a druhá přímo z HW efektu).

Závěrem
Jak vidno, VST plug-in moduly by nestálo za to popisovat ani na desetině rozlohy tohoto elaborátu a navíc nejste v práci nijak zdržováni ve smyslu opětovného přetáčení při jakékoli změně efektu. Při práci ve virtuálním prostředí použijete prostě nový Render či Freeze, což zabere pár (desítek) vteřin, ale rozhodně ne 3-5min (neboli celou délku skladby). Přesto však má práce s HW své kouzlo a upřímně řečeno pokud někdo chce ten který efekt, jež existuje pouze v HW podobě, není jiná cesta (stejně jako chce-li někdo ten který zvuk například syntezátoru, nebude hledat alternativu v SW).
Stejně jako u všeho i zde je třeba na HW pohlížet jako na jednu z alternativ; rozhodně není samospasitelný ve smyslu „jak to není reverb z Lexiconu, tak to stojí za houby...“ - to v žádném případě neplatí. Účel světí prostředky a je jedno, zdali má podobu rackové krabice, šlapky s Bypass přepínačem nebo obdélníčku se spoustou hejblátek na LCD počítače. V první řadě má být myšlenka založená na záměru a následně pak cesta, jak tuto myšlenku zrealizovat tak, aby nám, jakožto autorům a případně producentům, vyhovovala.

©2013 Pavel „pavlii“ Kappler
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

safa
Příspěvky: 19
Registrován: 27.06.2011 14:40

Re: Článek - externí HW routing

Příspěvek od safa » 22.11.2013 14:36

Vyborny clanek Pavlii, sam jsem v tech gratulacich nemel jasno :-D ! Jeste myslim, ze by bylo zajimave popsat zpusob jak vlozit hardwarovy efekt, napriklad lampovy kompresor pro otepleni zvuku, do cesty signalu (napriklad pri masteringu).

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5872
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Článek - externí HW routing

Příspěvek od pavlii » 22.11.2013 23:05

Dík za připomínku, doplněno nastínění příkladu s využitím dvoukanálového lampového preampu :-)

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Grazlll
Příspěvky: 10
Registrován: 28.08.2012 18:41

Re: Článek - externí HW routing

Příspěvek od Grazlll » 27.01.2015 5:33

Pěknej článek!! A ten preamp by se mi taky hodil..zrovna ho vyndavám z krabice :-D

Odpovědět

Zpět na „Články“