digitalni piano (pro a proti)

Klavíry, keyboardy, digitální piana, syntezátory, ...
skeble
Příspěvky: 13
Registrován: 1.10.2013 19:41

digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od skeble » 1.10.2013 19:44

Syn začal chodit do ZUŠ, doma hraje na klávesy a v ZUŠ na klavír. Učitel nám
říká, že bychom měli domů pořídit klasický nástroj. Bohužel nemáme doma dost
prostoru. Nicméně našel jsem si, že existují tzv. digitální piána. Bohužel
hudbě nerozumím, takže nedokážu moc posoudit, jak moc se liší výuka hry
na klasický nástroj od digitálního piána. Učitel digitální piáno nezná.

Můžete mě odkázat na nějaký text, který pokud možno vysvětluje rozdíly
klasického nástroje versus digitálního piána. Rád bych ho učiteli vytiskl
a předložil, aby si na tento typ nástroje udělal názor.

Lze případně nějak popsat jakou ujmu žák utrpí, když by se učil hrát na digitální
piáno namísto klasického nástroje?

Děkuji
Naposledy upravil(a) PtJaa dne 29.06.2015 10:48, celkem upraveno 1 x.
Důvod: [zpřesnění názvu tématu]

Uživatelský avatar
Hendrek
Site Admin
Příspěvky: 5544
Registrován: 23.07.2009 12:11
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: digitalni piano

Příspěvek od Hendrek » 1.10.2013 20:04

Učitel a nezná digitální piana? To se asi moc nevzdělává a ustrnul v nějakých dobách dávno minulých.
Vlákna o digitálních pianech zde: search.php?keywords=digit%C3%A1ln%C3%AD ... mit=Hledat

Doporučuji nastudovat.

PS: digitální piana jsou v případě studentů ZUŠ dostatečnou náhradou za klasická piana/pianina. Kvalita zvuku a věrná nápodoba klaviatury se bude samozřejmě odvíjet od investovaných peněz.
Obrázek

skeble
Příspěvky: 13
Registrován: 1.10.2013 19:41

Re: digitalni piano

Příspěvek od skeble » 4.10.2013 13:03

Hendrek píše: PS: digitální piana jsou v případě studentů ZUŠ dostatečnou náhradou za klasická piana/pianina. Kvalita zvuku a věrná nápodoba klaviatury se bude samozřejmě odvíjet od investovaných peněz.
Jen pro zajímavost si dovolím připsat své zjištění ohledně postoje různých ZUŠ. Brouzdal jsem po stránkách ZUŠ v ČR a našel jsem jen dvě školy, které se k tomu nějak postavili.
http://www.zuspraha9.cz/hudeb-obor/klav ... eleni.html
Nezbytnou podmínkou pro kvalitní postup výuky je soustavná domácí příprava a
vlastní hudební nástroj. Doporučujeme akustický klavír - křídlo, pianino, eventuelně
elektronický nástroj - digitální klavír odpovídající kvality.
a opačné stanovisko
http://www.zusricany.cz/cs/klavirni-oddeleni
Upozorňujeme rodiče, že podmínkou zařazení dítěte do klavírního
oddělení je vlastní nástroj - pianino nebo křídlo - nelze
používat při domácí přípravě žádný elektronický nástroj !!

Pro výuku elektronických nástrojů jsou vydány jiné osnovy
než pro výuku klavíru!!
přičemž u této ZUŠ se dokonce rodiče ptali v diskusi na stránkach školy
http://www.zusricany.cz/cs/diskusni-forum?from=10
a obdrželi jasné ne.

Uživatelský avatar
Hendrek
Site Admin
Příspěvky: 5544
Registrován: 23.07.2009 12:11
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: digitalni piano

Příspěvek od Hendrek » 4.10.2013 13:10

Já se spíše obávám, že ředitelka si pod pojmem elektronický nástroj představuje pouze samohrajky (klávesy) a o existenci digitálních pian nemá moc ponětí, o čemž svědčí věta, že pro elektronické nástroje existují jiné osnovy - ano, obor klávesy se skutečně běžně vyučuje a je o něčem jiném, než piano.
U jiné ZUŠky to sami potvrzují, že dig. piano pro domácí cvičení stačí.

Je na vás (resp. na toleranci vašich sousedů), zda pořídíte domů pianino, nebo si pořídíte kvalitní dig. piano, na které se dá cvičit třeba i do sluchátek.
skeble píše:Lze případně nějak popsat jakou ujmu žák utrpí, když by se učil hrát na digitální
piáno namísto klasického nástroje?
IMHO žádnou. I samotná akustická piana mohou mít různé klaviatury (tvrdost, atd.) a tudíž by ani doma dítě necvičilo na 100% stejné piano jako v ZUŠce. Pokud máte doma malého Mozarta a projevuje příznaky talentu, kupte mu akustické piano. Pokud má dítě ZUŠ jen jako hobby, neblázněte a pořiďte nástroj vhodný do bytu.
Pokud bude chtít časem hudbu studovat, pořiďte adekvátní nástroj až pak.

Jen pro info: mám celkem pestré možnosti pro porovnání akustických pian vs. digitálních. U nás doma, po blízké rodině a u známých se nachází pestrá paleta zástupců obou skupin. Pro mě, jako člověka nestudovaného to není podstatný rozdíl, když na ně něco zahraji. Žena má ukončeny dva cykly na ZUŠ a také si nestěžuje, pokud má hrát na dig. stage piano (což je navíc mnohem praktičtější, než tahat na koncerty akustickou potvoru = to je stejně nemožné, koncertní místo musí být pianem již vybaveno a to se stane jen málokdy). Rozdíl mezi těmito nástroji ve prospěch akustických pian činil můj kamarád, profesor na varhanické škole a koncertní mistr (piano, varhany, čembalo, atd.), který měl v panelákovém bytě dlouho křídlo a na digitály se koukal shora. Až jednou za mnou přišel, zda nemám tip na kvalitní digitál, že už pro křídlo doma není místo (narodily se mu děti :) ).
Pokud člověk investuje dostatečnou částku, pak dostane i odpovídající kvalitní a věrohodnou náhradu za akustické piano na doma.
Obrázek

skeble
Příspěvky: 13
Registrován: 1.10.2013 19:41

Re: digitalni piano

Příspěvek od skeble » 21.05.2015 10:05

Uběhly téměř dva roky a bohužel se musím vrátit zpět k tématu. Syn hraje aktuálně hraje na digitál Yamaha Arius YDP 162 a nezbývá mi než konstatovat, že z něho odrostl. Občas hrává na školním koncertíku na pořádné křídlo a pak si vždycky doma stěžuje, že "to" co máme doma není ono. Na nástroj hraje necelé dva roky a aktuálně hraje skladby, které hrají žáci cca 4.-5. ročníku. Akustický nástroj bohužel nepřipadá v úvahu. A tudíž jako nehudebník prosím o radu. Financí bych se nebál - tedy v rozumné míře. Jde však o to, zda-li existuje možnost, jak hrát doma občas bez a občas se sluchátkami a přitom, aby to bylo jako by člověk hrál na akustiku se všemi náležitostmi. Všiml jsem si, že Yamaha má tzv. hybridní piána. Ovšem nechce se mi každé dva roky kupovat nový digitál. Mohl by na takový nástroj cvičit kupříkladu žák konzervatoře (nemyslím tím jako nouzovku, ale opravdu pro kvalitní cvičení)? Případně je vhodný jiný nástroj jiného výrobce?

Děkuji

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5848
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: digitalni piano

Příspěvek od pavlii » 21.05.2015 13:05

Ano - teď je už jednoznačně a bez diskusí uzrálý čas na to rozjet se po prodejnách (místních a posléze i třeba Thomann) a odzkoušet. PtJaa určitě napíše přehršel tipů, kterými zúží výběr, což věci jen prospěje, ale i v rámci skupiny nástrojů "s ucházející klaviaturou" jsou rozdíly, takže tady už je praktický výběr zcela nevyhnutelný. Syn už zjevně ví, co chce, takže není, co řešit 8)

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

PtJaa
Moderátor
Příspěvky: 555
Registrován: 31.01.2012 1:03
Bydliště: Praha

Re: digitalni piano

Příspěvek od PtJaa » 21.05.2015 14:56

Co přesně vadí vašemu synovi? Zvuk (lze snadno zlepšit i např. počítačem), klaviatura, nebo i něco jiného? YDP162 nemá zvuk ani klaviaturu nic moc.

Doporučil bych udělat si výlet do dobře vybavené prodejny - přesně jak píše Pavlii. Např. v Praze lze udělat kolečko mezi Kytarami.cz a MusicCity, případně i Muziker na Andělu a vyzkoušet kvalitní digitální piana - Kawai CA67/CA97, Yamahy CLP535 a výše, případně i hybridy N1,N2,N3,NU1, Rolandy HP506, HP508, apod. Každá značka má výrazně jinou klaviaturu i zvuk. Vezměte si ale s sebou kvalitní sluchátka, to dělá opravdu hodně, a dejte pozor, ať máte dobře nastavenou hlasitost (tj. ne příliš tiše).

Pro zajímavost, mám podobnou zkušenost s nedostatečností digitálů. Moje první piano bylo Yamaha YDP161, o generaci starší model.
- Hned od začátku jsem byl hodně rozčarovaný ze zvuku. Koupil jsem slušná sluchátka (Sennheiser HD558) a pro hlasitou reprodukci jsem připojil zesilovač a reproduktory, výsledek byl trochu lepší, ale kvalitním zvukem bych to nenazval ani omylem. Zejména dynamika a barva zvuku kulhaly.
- Po pár měsících jsem piano připojil k počítači, nainstaloval virtuální piano a od té doby jsem spokojený se zvukem.
- Po roce hraní s učitelem mi začala vadit klaviatura - měla příliš velký odpor, zejména u zadního konce kláves. Když už jsem to nemohl dále snášet, koupil jsem si lepší piano - Kawai CA65, dokonce jsem se na pár měsíců zadlužil :-), a od té doby jsem spokojen i s klaviaturou (na zvuk používám pořád počítač, i když nové kvalitní digitály se mu kvalitou zvuku pomaličku přibližují).

Mně osobně má sestava dostačuje, i když s dobrým křídlem se měřit nemůže. Při porovnávání ale také záleží na účelu - záleží, jestli jde o výsledný zážitek (zde mají akustiky navíc pocit "opravdovosti"), nebo jen o možnost kvalitního cvičení (zde má dobrý digitál k dobru perfektně vyrovnanou klaviaturu i přesné ladění).
Technikou jsem možná kolem začátku konzervatoře, např. zítra si na koncertu žáků ZUŠ jako host zahraji mj. Chopinovu etudku 25/1 "Aeolian harp", která se myslím často hrává v 1. ročníku konzervatoře.

Anebo jinak - na konzervatoři myslím mívají možnost žáci cvičit i na školních křídlech. Pak si myslím, že dobrý digitál by mohl stačit. Rozhodně je IMHO lepší mít dobrý digitál dostupný stále, s občasným cvičením na akustice, než křídlo např. jen pár hodin denně.

Co se týká hybridních Yamah - klaviatura je trošku věrnější než např. moje Kawai, jestli to stojí za ty peníze nevím, IMHO to tak velký rozdíl není. Mě osobně se moc nelíbí jejich zvuk (jsem zvyklý na kvalitu počítače) a i klaviatura je prý docela hlučná. Jestli si ji ale můžete dovolit, tak by mohla odvést dobrou práci. Rozhodně to chce vyzkoušet, je to hodně o preferencích (mimochodem - Kawai svoje CA97 také nazývá hybridem - evidentně má toto slovo více výkladů :-) ).
Kawai CA65 :: Galaxy Vintage D, Vienna Grand a Giant :: Pianoteq 5 Stage :: Kontakt :: Reaper

Radek Lička
Nový uživatel
Příspěvky: 2
Registrován: 5.01.2017 23:25

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od Radek Lička » 11.02.2017 1:17

Dobrý den, chtěl bych také přidat několik postřehů a názorů, které by pomohly rodičům začínajících žáků zorientovat se právě v takové situaci, kterou popisuje tazatel. Mohou se tak vyhnout řadě velmi zbytečných komplikací a hlavně ušetřit mnoho peněz. Sám jsem učitel elektronických klávesových nástrojů (EKN) a akordeonu na ZUŠ. Jsem autorem mnoha skladeb pro děti a mládež a také publikací Škola hry na EKN (vyšla v roce 2014) a Veselých etud (2015), což je sbírka skladeb, která Školu hry velmi dobře doplňuje. Se svými žáky jsem se úspěšně zúčastnil řady soutěží u nás v Německu a na Slovensku. Za všechny výsledky bych uvedl alespoň absolutní vítězství ČR v roce 2013 ve hře na EKN (s podporou MŠMT). Některé věci jsem již napsal v rubrice: Dig. piano nebo klávesy?

klavesove-nastroje-syntezatory/dig-pian ... 24-20.html

V dotazu je psáno, že pan učitel ze ZUŠ „nezná” dig. piano. To působí opravdu divně. Požadavek, aby měl žák hned na začátku studia na ZUŠ doma klasický klavír, je poměrně obvyklý. Pro rodiče tím ovšem vyvstává řada nepříjemností. Koupě nového nástroje vzhledem k ceně pro většinu rodin nepřipadá v úvahu. Řešením tedy může být zakoupení staršího nástroje. Ani v tomto případě nemusí být cena zrovna malá. Navíc, co když to vaši ratolest nebude dlouho bavit a s hraním za dva roky skončí? Nástroj zabere v bytě mnoho místa a také ruší sousedy. Podobné je to i s možností půjčit nástroj z půjčovny. Musíte také zaplatit stěhovací firmu. I když vám dítě bude hrát třeba sedm let, co potom? Dcera nebo syn by si občas zahrála (zahrál). Má ale smysl platit stále za půjčení nebo znovu řešit pořízení nástroje?
Proto vřele doporučuji výuku hry na EKN. To jsou všechna ta elektrická piana, digitální piana, stage piana, syntezátory, workstationy, keyboardy, masterkeyboardy atd. Všechny tyto nástroje jsou dnes již daleko více rozšířené než klasický klavír. Žák se tedy již od mala seznamuje s nástroji, se kterými se bude v životě setkávat nejčastěji. I cena je také daleko příjemnější. Přesto nedoporučuji kupovat úplně nejlevnější typy. Je vhodné konzultovat koupi nástroje s učitelem. Pokud se za pár let ukáže, že žáka hra baví a má talent, může se potom řešit koupě opravdu kvalitního nástroje. Navíc podle zájmu se vaše dítě časem více orientuje na určitý způsob hry, který je spíše „klavírní hrou” nebo využívá výrazně možností elektronických kláves v podobě různých dalších ovladačů. Více o nich píšu v rubrice Dig. piano nebo klávesy. Co se týká klaviatury, považuji za správné naučit se hrát na různé typy klaviatur od měkké keyboardové mechaniky až po simulaci kladívkové mechaniky. Klávesy s měkkou mechanikou jsou velmi lehké a proto praktické při častějším přesunování. Pokud cvičíte na klaviaturu se simulací kladívkové mechaniky, nebude vám pak dělat žádný velký problém zahrát na klasický klavír. Naopak, pokud budete od mala hrát pouze na klasický klavír, je pak hra na klaviaturu s měkkou mechaniku obtížnější. Přitom pro svou váhu a kvalitní zvuk je již v dnešní době využití těchto kláves u amatérských i profesionálních hudebníků veliké. Nechci brát nikomu iluze o zázračnosti svých dětí. Tu a tam se objeví opravdu velmi talentovaný žák, ale i pokud by jste měli doma malého Mozarta, stejně by bylo lepší hrát na EKN. Do dnešní doby je to daleko lepší nástroj také pro své nahrávací možnosti s počítačem i bez něj. A zrovna Mozart komponoval od útlého dětství, tudíž by jistě takovéto vymoženosti uvítal. Velcí hudebníci a skladatelé v minulosti byli také pokrokoví a kdyby tehdy elektronické klávesy existovaly, jistě by je používali pro svou barevnost a ovládání i těch nejjemnějších zvukových nuancí. Také bych poznamenal, že žáci kteří hráli od mala na EKN se nakonec klidně dostali na konzervatoř na nástroje příbuzné (klasický klavír, varhany). Žáci, kteří vyhrávali soutěže EKN, vyhrávali i soutěže klavíru (po přechodu na klavír). Proto je obava tazatele naprosto bezpředmětná, že by dítě „utrpělo újmu”.
K postoji různých ZUŠ bych napsal, že nemohu souhlasit s poskytnutím informací pro rodiče jedné ZUŠ v Mariánských Lázních. Musím říci, že článek je v řadě věcí zkreslující až matoucí, navíc také zastaralý, je z roku 2008. Například je tu psáno, že možnosti při tvorbě zvuku na el. pianu zůstávají oproti klasickému klavíru stále omezené. To ale vůbec nemusí být pravda. Pokud vezmu např. Yamahu S90 ES, což je zároveň el. klavír, syntezátor, masterkeyboard i workstation, jsou možnosti naopak úžasné, v mnoha ohledech převyšující kl. klavír. Pisatelka zřejmě neví co je after touch, nezná dechový kontroler, tahové ovladače, Pitch Bend, různé nožní pedály atd. Dále je psáno, že se na keyboard má hrát především užitá hudba. Co když ale bude žák chtít hrát na keyboard raději Bacha, Beethovena a další skladatele klasické hudby, zatímco užitou hudbu jen okrajově pro zpestření hodiny? To mu pak nebude umožněno? Tomu nerozumím. Klasický repertoár se dá velmi pěkně hrát i na EKN. Navíc lze vhodně využít také zvuky varhan nebo cembala. Myslím si, že takovýto pohled na problematiku EKN je velmi silně ovlivněn dobou dřívější, hlavně obdobím 90. let, kdy se s výukou teprve začínalo. Dnes je však situace úplně jiná, navíc kvalita nástrojů jde stále velmi rychle nahoru. Ani učitel EKN na ZUŠ nemusí vědět o všem, s čím zrovna ta či ona firma přichází na trh. Nechávat ale takto zastaralé informace na svých webových stránkách? To mi přijde nekorektní především vůči rodičům.
Osnovy pro EKN existují. Nikdy se mi však nestalo, že by se o ně rodiče zajímali. V zásadě panuje shoda na tom, aby se žák naučil co nejlépe hrát, přitom výuka probíhala v příjemné atmosféře a byla pro něj co nejzábavnější a nejpřitažlivější.
Radek Lička

johncreek
Příspěvky: 16
Registrován: 20.10.2016 13:22

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od johncreek » 15.03.2017 22:14

Zkoušel jsem YDP 163 a teď mám doma Clavinovu 525 a abych řekl pravdu, obrovský rozdíl v tom není. Dokonce si dovolím říct, že ani zkušenější hráč by podle mě nedokázal po 5 minutách hraní na jeden a následně na druhý nástroj říct, který je který a který je lepší. Ty nižší Clavinovy (CLP525 a 535) jsou hrozně podobný těm vyšším Arium (YDP 163). Mluvím tady o tom proto, protože zde někdo pravděpodobně mnohem zkušenější než já zmínil, že YDP 163 nemá zvuk ani klaviaturu nic moc a potom doporučil Clavinovu. Přitom CLP 525 a pokud vím tak i 535 mají zcela stejnou mechaniku klaviatury (GH3), akorát CLP 535 má GH3X, což znamená, že samotná klaviatura je tišší. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že když někdo hraje na mojí CLP 525 do sluchátek, tak to klapání je celkem slyšet, ale je to v pohodě.

Zvuk pokud vím je taky téměř stejný (stejné nahrávky nástrojů), Clavinova má akorát (a to především tak 535) masivnější zvuk, ale není to nic tak velkého (nic, kvůli čemu by si člověk řekl "Tyvole, to je boží, připlatím si za to 10-12 tisíc"). Jediný velký rozdíl je ona polyfonie, která je u Clavinov 256 tónů at once a u Ariů 128, což člověk při pokročilejším hraní pocítí.

Můj cíl není nijak útočit, či někoho zpochybňovat. Pokud tvrdím nesmysly, tak se rád vzdělám a svoje názory poupravím, ale přijde mi opravdu divné někomu kdo je nespokojený s YDP163 doporučit Clavinovu, kde ten rozdíl tak velký není, dokonce si myslím, že to školáček nepozná (já sám jsem ten rozdíl taky nepoznal, ale nejsem dobrý pianista). Naopak skutečný profík pianista by to rozhodně poznal.

TLDR: Clavinovy jsou boží nástroj, ale takový rozdíl mezi nižšími Clavinovami a vyššími Arii není. A také si myslím, že nic moc lepšího digitálního co má věrně nahrazovat piano/pianino sehnat nedá. Buď si kupte Clavinovu a nebo už za stejnou cenovou hranici (kolem 40 tisíc) pianino.

PtJaa
Moderátor
Příspěvky: 555
Registrován: 31.01.2012 1:03
Bydliště: Praha

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od PtJaa » 16.03.2017 2:00

Johne Creeku, kdo tady prosím doporučoval Clavinovu 525? Nemůžu to nikde najít. Pokud chceš s někým diskutovat, měl bys říct s kým, případně ještě lépe dát odkaz na příspěvek. Za sebe mohu říct, že jsem CLP525 nikdy nikomu nedoporučoval - přesně jak tady píšeš - protože rozdíl vůči Ariům je velmi malý.

Hlavní výhoda dražšího CLP535 je mnohem lepší zvuk. Tj. místo starého zvuku piána CFIIIS obsahuje zvuky 2 pián CFX a Boesendorfer. Nevím, jestli jsou zvuky i "masivnější", jak píšeš, pro mne je např. u CFX hlavní přednost nesrovnatelně lepší dynamika a expresivita - IMHO se blíží až Rolandům, a to je co říct. A to je rozdíl, za který si někdo rád připlatí. Naproti tomu rozdílů díky polyfonii jsem si v praxi nikdy nevšiml.

Zní to, že jsi s Clavinovou CLP525 nespokojený. Přemýšlel jsi, že bys nástroj vrátil, jestli tedy ještě můžeš? Vlastně ti moc nerozumím - upgradoval jsi z Aria na Clavinovu, stěžuješ si, že rozdíl je malý, a přitom na konci píšeš, že se podle tebe nic moc lepšího digitálního sehnat nedá. To se ale dá určitě, třeba dražší Rolandy a Kawai jsou klaviaturou úplně jinde (delší klávesy k ose, klavírnější odpor (zřetelnější setrvačnost) apod.). Nebo by možná bylo dobré aspoň upřesnit, co přesně se ti na Ariech zdálo vůči akustikám nedokonalé a tedy jsi doufal, že se s Clavinovou zlepší - od toho se pak odvíjí hodnocení ostatních modelů.
Kawai CA65 :: Galaxy Vintage D, Vienna Grand a Giant :: Pianoteq 5 Stage :: Kontakt :: Reaper

Bombi
Příspěvky: 19
Registrován: 17.10.2013 12:18

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od Bombi » 16.03.2017 9:46

Dotaz na PtJaa:
Jaký Kawai máš na mysli? Třeba ES100 (ES110) ?

PtJaa
Moderátor
Příspěvky: 555
Registrován: 31.01.2012 1:03
Bydliště: Praha

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od PtJaa » 16.03.2017 10:32

Ne, myslel jsem drahé modely - reagoval jsem na větu "A také si myslím, že nic moc lepšího digitálního co má věrně nahrazovat piano/pianino sehnat nedá.". Má pointa byla, že samozřejmě existují mnohem lepší klaviatury, i když třeba jsou piána dražší.

Konkrétně jsem u Kawai myslel vynikající dřevěné klaviatury GF a GFII, (modely CA67/CA97/CA65/CA95/MP11) a u Rolandů všechny modely řady HP.
Kawai CA65 :: Galaxy Vintage D, Vienna Grand a Giant :: Pianoteq 5 Stage :: Kontakt :: Reaper

MartasK
Příspěvky: 64
Registrován: 3.02.2016 21:42

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od MartasK » 16.03.2017 14:18

.. a Kawai CA-9x mají i rezonanční desku, což dál posouvá kvalitu zvuku směrem k akustickým nástrojům (mě to aspoň přijde že je to dost slyšet). Nevím zda něco podobného mají i Rolandi. Ale určitě se nad nižšími Clavinovami nachází další kvalitativní úrovně digit. pian s rozpoznatelnou vyšší kvalitou.
Samozřejmě příplatek je značný, ale rozdíl kvality také, oproti nižším Clavinovám nebo vyšším Auriusům. Jako u každého prémiového zboží, jen pro někoho tato vylepšení stojí za tu cenu, není to pro každého (ani pro mě :) )
A ke srovnání s pianinem - obojí uspokojuje jiné potřeby, otázka není co je lepší, ale co přesně potřebuju.

Petr13
Příspěvky: 135
Registrován: 31.01.2016 14:10

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od Petr13 » 17.03.2017 13:59

Upřímně řečeno, já se divím tomu tlaku na akustický klavír. Podle mého je to v dnešním světě překonaný nástroj. Velmi nepraktický. Rozumím tomu, že digitální piáno nedokáže akustický klavír zcela věrně napodobit, ale no a co? To přece neznamená, že se na něm nedá produkovat kvalitní hudba. Jízda v autě také není podobná jízdě na koni, ale v dnešním světě je praktičtější umět řídit auto, nikoliv jezdit na koni. A v dnešním světě hudby je podle mě praktičtější umět hrát na elektronické klávesové nástroje, ať digitální piáno nebo klávesy, než na akustický klavír. Přesto v naší ZUŠ je EKN považováno za něco podřadného. Mému synovi hraní docela jde a tak se dozvěděl, že je ho na EKN škoda. Docela ho to zmátlo, asi i zamrzelo, protože ho hra baví, dávándo toho hodně a teď mu někdo vlastně naznačuje, že nedělá nic pořádného. Tyhle zapšklé učitelky, které kdysi vystudovaly na konzervatoři klavír a jedou si 30 let pořád to samé dokola, by měl někdo konečně pořádně probudit, aby se rozhlédly a uviděly, jak vypadá dnešní svět.

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5848
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od pavlii » 17.03.2017 14:12

To je sice pravda, ale zcela tomu rozumím. Podobně je tomu i u ostatních nástrojů - namátkou třeba tábory tranzistorových vs lampových komb ;-) ideální by bylo zachovat víc empatičnosti podle hesla "každému co jeho jest" a nedívat se zkrz prsty na někoho, kdo hraje přes multiefekt, digi piano nebo zbožňuje zvuk Yamaha koncertního křídla v prímové akustice poslechového sálu.

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
Diogenes
Nedůvěryhodný žvanil
Příspěvky: 290
Registrován: 13.02.2014 13:51
Bydliště: Σινωπεύς

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od Diogenes » 17.03.2017 14:59

Petr13 píše:Upřímně řečeno, já se divím tomu tlaku na akustický klavír. Podle mého je to v dnešním světě překonaný nástroj. Velmi nepraktický. Rozumím tomu, že digitální piáno nedokáže akustický klavír zcela věrně napodobit, ale no a co? To přece neznamená, že se na něm nedá produkovat kvalitní hudba. Jízda v autě také není podobná jízdě na koni, ale v dnešním světě je praktičtější umět řídit auto, nikoliv jezdit na koni. A v dnešním světě hudby je podle mě praktičtější umět hrát na elektronické klávesové nástroje, ať digitální piáno nebo klávesy, než na akustický klavír. Přesto v naší ZUŠ je EKN považováno za něco podřadného. Mému synovi hraní docela jde a tak se dozvěděl, že je ho na EKN škoda. Docela ho to zmátlo, asi i zamrzelo, protože ho hra baví, dávándo toho hodně a teď mu někdo vlastně naznačuje, že nedělá nic pořádného. Tyhle zapšklé učitelky, které kdysi vystudovaly na konzervatoři klavír a jedou si 30 let pořád to samé dokola, by měl někdo konečně pořádně probudit, aby se rozhlédly a uviděly, jak vypadá dnešní svět.
Já si myslím, že jsi se v žádné ZUŠ nikdy ani nezeptal, proč učitelé elektronické nástroje nechtějí. Jinak bys sem nepsal takovéto bláboly.

Určitě je lepší důvěřovat profíkům s třicetiletou praxí, kteří vědí jak něco někoho naučit nežli dojmům nějakého internetového pisálka. Bez urážky a beze srandy.
Titul, kterým mne obdařili místní nedůvěryhodní prodavači je spíše ukázkou jejich malosti a hlouposti. :)

Uživatelský avatar
Hendrek
Site Admin
Příspěvky: 5544
Registrován: 23.07.2009 12:11
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od Hendrek » 17.03.2017 15:11

Bez urážky a beze srandy Diogene, existují ZUŠky, kde je výuka na piano od výuky na klávesy oddělena. Jelikož pochopili, že jsou to dva odlišné nástroje, kde si každý vyžaduje jiný přístup. Co je profíkovi platná třicetiletá praxe hry na piano, když neumí na klávesách ani pořádně navolit rytmy nebo rejstříky.
Petře, pokud máš ve svém okolí na výběr ZUŠku, kde ti výuku na klávesy nabízejí, není důvod syna nutit hrát na klavír, pokud chce hrát na klávesy. Pokud takovou možnost v místní ZUŠce nemáš, nebo jej na klávesy vyučují pianisté, kteří nechápou, že klávesy jaou svébytný nástroj, tak máš holt smůlu a musíš se buď přizpůsobit (resp. syn) nebo si najít soukromého lektora (např. z řad muzikantů). Každopádně hodně štěstí.

PS: ale je třeba rozlišovat mezi dig. pianem a klávesama! V tomto vlákně se řeší dig. piana, proto bych tu Petře netahal hru na klávesy.
Obrázek

Uživatelský avatar
Diogenes
Nedůvěryhodný žvanil
Příspěvky: 290
Registrován: 13.02.2014 13:51
Bydliště: Σινωπεύς

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od Diogenes » 17.03.2017 15:21

Je mi jasné, že se nacházíme na diskusním fóru, které provozuje nejmenovaný obchod s (digitálními) hudebními nástroji a přispívají sem lidé, kteří nejsou profesionály v oblasti vzdělávání.

Já se za profíka v téhle oblasti také nepovažuji, ale přijde mi hloupé, když tady někdo bez jakýchkoli znalostí propaguje něco, co dětem moc nepomůže a spíše jim do budoucnosti uškodí.

Všem doporučuju, aby si přečetli něco o digitální demenci a spíše než na internetu hledali informace u odborníků ...
Titul, kterým mne obdařili místní nedůvěryhodní prodavači je spíše ukázkou jejich malosti a hlouposti. :)

Petr13
Příspěvky: 135
Registrován: 31.01.2016 14:10

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od Petr13 » 18.03.2017 6:51

Já si myslím, že jsi se v žádné ZUŠ nikdy ani nezeptal, proč učitelé elektronické nástroje nechtějí. Jinak bys sem nepsal takovéto bláboly.

Určitě je lepší důvěřovat profíkům s třicetiletou praxí, kteří vědí jak něco někoho naučit nežli dojmům nějakého internetového pisálka. Bez urážky a beze srandy.
[/quote]

Za prvé jsi to špatně pochopil, za druhé jsi zbytečně agresivní. Na té ZUŠ se EKN vyučuje, dokonce i EZHZT a kupodivu i tady vyučují profíci s třicetiletou praxí a řádným vzděláním. Na diskriminaci EKN ze strany učitelů klavíru ve škole si stěžují sami tito učitelé a bohužel tahle nevraživost dopadá i na děti. To nejsou dojmy, to je fakt, na který jsem narazil ještě před nástupem syna na ZUŠ při konzultacích (jsem se dozvěděl, např. že klávesy nejsou hudební nástroj, ale jenom hračka pro děti), během přijímacího řízení a narážím na to stále, viz předchozí příspěvek. ZUŠ je rozdělena do několika budov, klavír sídlí v hlavní budově a tito učitelé mají větší slovo, odráží se to ve financování (synovi do školy nosím vlastní klávesy, protože ty školní, to je ostuda), pořádání akcí (naše učitelka začala pořádat vlastní, soukromé, aby si děti z EKN vůbec zahrály na veřejnosti) i výběru dětí na tyto akce (syn několik měsíců cvičí na hlavní koncert, aby se dozvěděl, že na něm nebude hrát, protože EKN se tak nějak nevešlo).

Nemám nic proti klavíru, líbí se mi a rád ho poslouchám, jen si myslím, že je to dnes trochu přežitý a nepraktický nástroj. Ale komu to nevadí a chce na něm chce hrát ať hraje, je to jen dobře. Co se mi nelíbí je opovržení učitelek klavíru vůči EKN a nátlak na rodiče, aby jejich dítě nešlo na EKN. Většinu rodičů to znejistí, neorientují se a mnozí tomuto nátlaku podpásových argumentů podlehnou, obávám se, že k vlastní škodě i škodě svých dětí. Jenže přece autorita profíka s třicetiletou praxí, jak tu předvedl Diogenes. Proto si myslím, že by mělo ze strany odborné a profesionální veřejnosti jasně zaznívat, že EKN jsou normální a přirozenou součástí hudebního světa. A vůbec nevadí, že to není dokonalá simulace klavíru, právě naopak. EKN hudební svět podstatně obohacují.

Osobně se domnívám, že je za tím strach. Že ty učitelky si dobře uvědomují nevýhody klavíru a toho, že veřejnost čím dál tím víc tíhne k EKN, jak se tyto hudební nástroje zlepšují a zlevňují. To je ohrožuje. Nebude to asi náhoda, že odpůrci EKN se rekrutují především z osob ženského pohlaví vyššího věku. Byť synova učitelka rovněž spadá do této kategorie, takže tím určitě nechci odsoudit všechny starší ženy. Ale obecně platí, že ženy a starší osoby mají problém s přijímáním nové techniky.

Dávání do souvislosti EKN a digitální demence, to bych rád slyšel řádně vyargumentované. Jak hraní na digitální piano způsobuje demenci? Jak se projevuje?

Uživatelský avatar
Diogenes
Nedůvěryhodný žvanil
Příspěvky: 290
Registrován: 13.02.2014 13:51
Bydliště: Σινωπεύς

Re: digitalni piano (pro a proti)

Příspěvek od Diogenes » 18.03.2017 8:29

Petře13, zjednodušeně řečeno, digitální demence vzniká z lenosti. Když nebudeš používat svůj mozek, zhloupneš, když nebudeš používat svoje svaly, nejdříve zeslábneš a pak o ty svaly přijdeš (atrofují ti). Tak to v přírodě prostě funguje.

Kdyby sis dal trochu práce a sousloví digitální demence by sis vygoogloval, zjistil bys, že je to vážné odborné téma na které toho bylo už dost napsáno.

Zjednodušeně je to popsáno zde:

http://protiproud.parlamentnilisty.cz/z ... -zivot.htm

http://echo24.cz/a/igHPc/digitalni-deme ... -i-nejisti

Na tohle téma existují i odborné knihy, namátkou kniha Digitální demence od Manfreda Spitzera.

Učitele, kteří se chovají tržně a budou učit cokoli, bez ohledu jestli to funguje (nebo dokonce škodí), nebudu komentovat a žáků, kteří jsou těmihle trendy často doživotně postižení, je mi upřímně líto.
Titul, kterým mne obdařili místní nedůvěryhodní prodavači je spíše ukázkou jejich malosti a hlouposti. :)

Odpovědět

Zpět na „Klávesové nástroje a syntezátory“