Digitech Hardwire DL-8 (digitální delay s looperem)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Bummer
Příspěvky: 4668
Registrován: 3.06.2008 11:01
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Digitech Hardwire DL-8 (digitální delay s looperem)

Příspěvek od Bummer » 27.02.2012 11:58

Diskuze k této recenzi - recenze-vasi-vybavy-f61/digitech-hardwi ... 29053.html


____________


Model: Digitech Hardwire DL-8
Obrázek
Pořízen: Prosinec 2011, 3280 Kč, nový na www.audioworks.cz
Testováno na: Blackstar HT-Club 40, Cort EVL-Z4

Základní info:
  • Stereo digitální delay s looperem
  • Tap-tempo
  • Módy a jejich zpoždění (lze v každém módu prodloužit pomocí tap-tempa až na 8 sekund):
    • Čistý digitální delay: 10-8000 ms (10-500 ms, 500-1000 ms, 1000-2000 ms, 2000-8000 ms)
    • Reverse delay: 500-4000 ms
    • Delay s modulací (chorus): 100-1000 ms
    • Analogový delay: 35-1000 ms
    • Slapback echo: 80-150 ms
    • Lo-fi: 100-1000 ms
    • Tape echo: 100-1000 ms
    • Looper: 20 sekund
  • Přepínání mezi true a buffered bypass s dozníváním (delay tails)
  • Napájení možné adaptérem nebo baterií
První seznámení

Po otevření úsporně dimenzované krabičky naleznete kromě samostatně zabaleného efektu a rovněž úsporně řešeného manuálu také gumový chránič Stomplock umožňující nedobytně zafixovat nastavení efektu, tvarovaný Velcro samolepící suchý zip pro připevnění efektu na dno pedalboardu, fosforeskující nálepku určenou k nalepení na sešlapávanou část pedálu, aby muzikant i za tmy poznal, kam stoupnout a nechybí ani formulář pro registraci pedálu na webu výrobce.
Pedál je hned z výroby osazen devítivoltovou alkalickou baterií Energizer.

Firma Digitech u série pedálů Hardwire hlásá, že jde o bytelné a spolehlivé výrobky určené pro cestující muzikanty. A je pravda, že po vybalení pedálu na mě okamžitě zapůsobil povedený design a precizní zpracování beze známek jakékoliv potřeby šetřit materiálem. Šasí i knoby jsou celokovové, černý panel s bílými popisky je lesklý plast. Pod ním se nachází vícebarevná signalizační dioda. Dle barvy efektu jsem očekával, že půjde o stále populárnější ultrasvítivou modrou diodu, ale výrobce se naštěstí rozhodl kytaristu příliš neoslňovat a dioda tedy svítí zeleně, žlutě či červeně v závislosti na situaci jasem, co je tak akorát.
Knoby mají dobře viditelnou rysku, pěknou protiskluzovou úpravu a hlavně - pod nimi se skrývají krokové potenciometry, které zastaví rysku vždy přesně na místě určeném čárkou na panelu. Oblíbené nastavení si tak můžete místo na efekt zaznamenat na papír nebo kamkoliv jinam a v případě potřeby jej znovu zcela přesně nakroutíte.
Na footswitchi a na spodní straně pedálu je navíc silná vrstva černé gumy. V manuálu je uvedeno, že tu má majitel před nalepením suchého zipu odlepit. Už tam ale nepíší jak. Na úplně nový pedál jsem nechtěl používat hrubou sílu, takže jsem byl nakonec donucen nalepit suchý zip na tuto gumu, jelikož zkrátka nešla jen tak sundat. Později se ukázalo, že samolepící vrstva suchého zipu na gumě skutečně přiliš nedrží a po prvním pokusu sundat pedál z pedalboardu jsem mohl sucháč vyhodit.

Napájení, bypass přepínač

Pedál lze napájet baterií nebo standardním adaptérem ála Boss (9V, center negative).

Podobně jako u pedálů Boss - ani zde není k výměně baterie nutné žádné speciální vybavení. Baterie se skrývá pod footswitchem, který lze sundat s trochou šikovnosti pouze rukama a to tak, že z obou stran promáčknete osičku, na které footswitch drží. Pokud nevládnete obratnými prsty, manuál Vám poradí použít pro tento úkon dva jacky. Ty jsou okamžitě po ruce, protože je jimi pedál připojen do signálového řetězce. Chytré.

Manuál také uvádí, že baterii sice vyměnit můžeme, ale smysl to má pouze pro demonstrační použití efektu, jelikož na ně příliš dlouho nevydrží. Výrobce uvádí životnost baterie pouhých pět a čtvrt hodiny. Na druhou stranu není na místě se bát, že by byl tento čas nějak přestřelený (jak bývá zvykem), pokud je použita kvalitní baterie. Digitech tvrdí, že efekty Hardwire pracují na vysokém napětí a že dokáží baterku ždímat až do úplného vyčerpání, přičemž pracovní napětí zůstává zachováno a nedochází tak k ovlivnění kvality zvuku či dynamického rozsahu signálu, který dokáže pedál bez zkreslení zpracovat.

Standardní odběr efektu při 9 voltech je 70 mA.

Než vrátíme footswitch na původní místo, stojí za to zmínit užitečnou možnost zvolit si mezi true-bypass přepínáním a buffered-bypass přepínáním neořezávajícím dozvuky. Učinit tak lze malým přepínačem vedle miniswitche vlevo dole pod baterií.
Obrázek
Ovládání a funkce

Vzhledem k velikosti jde o poměrně dobře vybavený pedál a vzhledem k velikosti má také rezervy v ovládání. Začnu nedostatky, protože jich je málo. Vlastně jen jeden a ten se týká absence vstupu pro tap-tempo switch, případně expression pedál. V případě prvním je to trochu nepochopitelný nedostatek (z pohledu zákazníka: ,,Proč by se nevešel sem, když se vejde do konkurenčního Boss DD-7?''), v druhém případě je to neskutečná škoda. Proč - to v zápětí vysvětlím.

Načal jsem tap-tempo, tak tedy nejprve o něm. Pro jeho aktivaci je nutné pedál zapnout šešlápnutím footswitche na dvě sekundy. Poté signalizační dioda zeleně zabliká a následně bliká v právě zvoleném tempu. V tuto chvíli je delay spuštěný a tedy slyšitelný a tempo se volí jako interval mezi dvěma posledními krátkými sešlápnutími, přičemž lze navolit zpoždění dosahující až osmi sekund. Co si natapete, to máte. Tečkované osminy a jiné blbiny to bohužel nezná. Opětovným dlouhým sešlápnutím se delay přepne do normálního režimu, kdy svití signalizační dioda červeně a nebliká.
Nevýhody takového přístupu jsou zajisté každému zřejmé, ale dá se na to zvyknout a alespoň je zde ta dioda pomáhající v orientaci, v jaké fázi procesu se vlastně nacházíme.

Nyní se podívejme na ovládací panel. Delay lze štelovat pomocí čtyř knobů, kde první tři jsou standardní Level, Repeats a Time a posledním volíme režim.
Popiska Level navozuje pocit, že se prvním knobem ovládá hlasitost delaye, ale ve skutečnosti se jím nastavuje poměr dry a wet signálu, takže lze dry signál úplně ztišit a nechat znít pouze dozvuky.
Potenciometr Repeats slouží k ovládání zpětné vazby delaye, tedy k redukci dozvuků. Pracuje v rozsahu od právě jednoho opakování (v některých případech velice užitečné) do nekonečna a v analogových režimech i více. A právě zde by se nám hodil expression pedál. Totiž - kdyby jím bylo možné ovládat hodnotu Repeats, byla by funkce nekonečného opakování velice užitečná. V analogových režimech lze navíc dosáhnout pozvolné samooscilace pedálu a kdyby šla regulovat nohou, kytarista by si rozhodně užil spoustu legrace. Takhle se může tak maximálně chlubit, že to ten pedál umí. Na znamení smutku přeskočím nudný knob Time a přejdu rovnou k tomu poslednímu.

Režimy

Zde má uživatel na výběr z jedenácti poloh:
  • První čtyři aktivují klasický digitální delay a nastaví knobu Time jeden z časových rozsahů uvedených na začátku článku. Není tak problém s přesným nastavením jak menších tak větších časů.
  • Další režim je reverse delay. Netuším, k čemu by mohl být dobrý, ale zřejmě má své zastánce. Jeho poznávacím znamením jsou opakování přehrávaná pozpátku a dry signál není slyšet. Těžko popisovat.
  • Uprostřed se nachází delay s modulací. Jde o normální digitální delay, ale na dozvuky je navíc aplikován chorus. Jeho parametry sice nelze měnit, ale je na místě poznamenat, že předvolené nastavení zní opravdu fantasticky.
  • Následuje analogový delay, jaký známe z pedálů s bucket-brigade čipy. "Analogový" efekt je logicky patrný hlavně u delších zpoždění.
  • Další je slapback echo. Preset pro nastavení krátkého vintage echa. Osobně mám podezření, že je jeho součástí i nějaká slabá modulace, ale výrobce nic takového oficiálně neuvádí.
  • Devátá pozice skrývá preset Lo-fi, což by měla být simulace starých digitálních delayů s technologií omezenou šířkou pásma.
  • Předposledním režimem je tape echo, tedy simulace páskového echa.
  • No a poslední na řadě je looper

    Ten umožňuje zaznamenat v monu či stereu až dvacet sekund souvislého hraní a poté jej do nekonečna opakovat. Podporuje vrstvení, takže lze do již nahrané smyčky nahrávat další věci, ale nikdy ne déle, než jak dlouho trvala původní smyčka. Pak totiž začne vrstvení nanovo.
    Looper se aktivuje stisknutím footswitche. Signalizační dioda se červeně rozbliká a pedál čeká až začnete hrát. S prvním úderem do strun zůstane dioda svítit až do uvolnění pedálu nebo vypršení dvaceti sekund. Signalizační dioda poté změní barvu na zelenou a smyčka se začne přehrávat.
    Vrstvení funguje stejně jako tvorba základní smyčky, ale pedál nečeká na první úder a nahrává rovnou. Dioda signalizuje vrstvení žlutou barvou.
    Přehrávání lze vypnout krátkým sešlápnutím pedálu.

    Looper je tedy u této krabičky spíše taková okrajová záležitost. Na domácí pokusy se hodí, ale i tak - dvacet sekund je prostě málo.
Zvuk

Zvuku nemám co vytknout a ani nemám moc, s čím bych mohl srovnávat. Delší dobu předtím jsem používal delay od core88 a byl jsem s ním - po zvukové stránce - neskutečně spokojený, protože přestože je to digitál, má příjemný, teplý zvuk. Z toho důvodu jsem byl z DL-8 nejprve mírně v rozpacích, protože tam má oblíbená nastavení nefungovala. Zvuk je zde výrazně čistší a člověk užívající delay jako doplněk k základnímu zvuku musí trochu více šetřit wet signálem a počtem opakování. Nalézt vhodnou konfiguraci mi ale netrvalo příliš dlouho.
Používám delay hlavně jako podklad pod sólovou kytaru a DL-8 se na to hodí stejně dobře jako pro účely, kde je naopak vyžadováno hlasitých a čistých dozvuků. V "digitálních" režimech nemáte šanci poznat, zda hraje kytarista nebo krabička a totéž platí pro looper.
Naopak u Analog, Tape a Lo-fi se opakování u delších časů slyšitelně degradují. Bohužel - rozdíl mezi těmito třemi režimy je nepříliš patrný a v zásadě moc nezáleží na tom, který si vyberete.

Jako povedené lze hodnotit fungování efektu ve stereu. Efekt zpracovává levý i pravý kanál zvlášť a s výjimkou delaye s modulací (kde nejsou ve stereu dozvuky, ale chorus, který je na ně aplikován) jsou dozvuky do obou kanálů přidávány střídavě, přičemž původní signál jde středem.
Dle mého názoru jsou ve stereu nejpovedenější režimy slapback echa a delaye s modulací.

Efekt sám nevytváří vůbec žádný šum (kritici by mě mohli obvinit ze lži, ale nesmí zapomínat na to, že se vytváří dozvuky i pro šum, který do kabičky přijde z kytary či preampu) a spínání je úplně tiché. Zatím se mi nijak nepodařilo jej přebudit příliš silným výstupním signálem a to ani takovým, který z mého chorusu ve stejné signálové cestě vytvoří zajímavě znějící fuzz.
Jak už jsem uvedl - uživatel má možnost si vybrat mezi true-bypass a buffered-bypass spínáním. Buffer je zde velice povedený a pokud je zapnutý, dělá to, co má, přičemž jeho efekt je při použití delších kabelů skutečně slyšitelný. Doporučuji nechat jej zapnutý a vykašlat se na true-bypass mojo. Nepřijdete tak o dozvuky, které by se jinak ořízly a pokud budete mít delay ve smyčce a budete si hrát se samooscilací, nepřijdete o ten pocit, kdy už delay osciluje příliš nahlas a vy najednou zjistíte, že se vám jej nedaří vypnout. Stačí ale zachovat chladnou hlavu, nechat jej zapnutý a otočit Repeats na nulu.

Shrnutí

Digitech Hardwire DL-8 je povedený digitální delay s kvalitním zvukem a bytelnou konstrukcí. Je to pracant a rozhodně nejde o vintage záležitost s "vlastním xichtem". Co mu pošlete, to zopakuje a dělá to dobře. Má mnoho drobných detailů, které dokáží učinit majitele šťastným z vydařené koupě a rovněž pár detailů, které by mohli inženýři v příští sérii vyřešit lépe. Kromě zmíněných drobných nedostatků je to například manuál. Obsahuje sice vše, co potřebujete jako majitel pedálu vědět, ale existuje tu určitá schyzofrenie mezi uvedenými údaji a skutečností. Pro příklad - na efektu je uvedeno, že doba, po kterou je nutné mít pedál sešlápnutý pro aktivaci režimu tap-tempo, jsou dvě sekundy. Manuál ale uvádí tři. Proč? Zní to jako detail, ale pro živě vystupujícího muzikanta (což má být cílová skupina) může být takový údaj stěžejní.

Pokud by mi byl pedál zcizen, byl bych postaven před stejné dilema, jako před jeho koupí. Koupit DL-8 nebo vzít raději dražší MXR Carbon Copy? Pro mé učely by byly oba pedály dostačující. Pokud bych však neměl právě tuto možnost výběru a finančně bych byl omezený, pak bych s opětovnou koupí DL-8 neváhal.
Po zkušenostech s ním mám nutkání vyzkoušet i další pedály Hardwire. Všechny jsou postavené stejně. Se smyslem pro detail.

Video

Výborná recenze demonstrující vše, co potřebujete o zvukovém projevu Hardwire DL-8 vědět. Ve stereu.

Gibson Explorer '76 RI Cort M600 BCS Cort EVL Z4 (R.M. ColorSound, R.M. Custom AlNiCo) Ibanez RG570CT (olše+javor, SD SH-5) DIMAVERY PB-320 Hardwire CM-2 Michalík Wah-Volume Boss GEB-7 Hardwire CR-7 Hardwire TR-7 Hardwire DL-8 Laney VH100R 2x12" DIY bedna s Celestion Vintage 30 Peavey Bandit 112 Sheffield USA fake Shure SM58 M-Audio MobilePre USB mkII M-Audio Firewire 410

Bias je slovo, ne zkratka.

Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“