Dřevo pro stavbu kytary

Stavba a úpravy nástrojů všeho druhu
Odpovědět
Uživatelský avatar
tomaskra
Příspěvky: 189
Registrován: 26.11.2009 17:04
Bydliště: Krásná Hora n/Vltavou
Kontaktovat uživatele:

Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od tomaskra » 15.10.2013 18:11

Dávám sem tenhle článek, který jsem psal pro svoje webovky. Postupně to doplňuji když mám další zajímavé informace. Vím, že je tu threed DŘEVO, ale tam jsou spíš dotazy typu co je na fotce za prkno?
Článek obsahuje moje zkušenosti s konkrétními dřevinami. Dřevin je pochopitelně mnohem víc, ale s těmito druhy jsme pracovali při výrobě. Snad se to hodí i někomu z Vás.

Byl bych rád, kdyby tohle vlákno sloužilo k uveřejnění Vašich zkušeností s konkrétními dřevinami. Tedy ne četl jsem na jiném fóru ... atd, ale přímo Vašich konkrétních zkušeností.



Většina elektrických kytar je vyrobena ze dřeva. Existují i výjimky jako jsou kytary z akrylu, ze skla, grafitu, karbonu a nebo dokonce z konopí. Tento příspěvek se však bude věnovat většinovému zastoupení - tedy kytarám dřevěným.To že použité dřevo má vliv na výsledný zvuk nástroje je bez diskuse. Otázka o kterou se vedou učené spory je do jaké míry. Dřevo na hudební nástroje by mělo být především perfektně proschlé a vyzrálé. Na stavbu elektrické kytary je ( až na pár výjmek ) všeobecně vhodné spíše dřevo listnatých stromů / na rozdíl od akustik /. Předem varuji před použitím jakékoli listnaté dřeviny. Dřevo by mělo být znělé a mít pár základních vlastností. Naprosto nevhodné dřevo pro solidbody nástroje je například buk nebo evropská bříza. Tato dřeva jsou velmi náchylná k formátovým změnám vlivem teploty a vlhkosti. Co to udělá s Vaším laděním myslím nemusím zdůrazňovat. V následujícím příspěvku se pokusím popsat jaké dřevo ano a proč a pár základních vlastností. O problematiku dřeva se zajímám několik let, ale některé věci přesto berte jako doporučení a ne jako dogma, protože i dřevo z jedné dřeviny se může lišit v některých vlastnostech. V následujícím přehledu uvádím nejčastěji používané tuzemské i exotické dřeviny.

FOTOGALERIE S OBRÁZKY DŘEV ZDE http://fanaticguitars.rajce.idnes.cz/No ... pro_kytary./

Dřeviny z našich a Evropských luhů :

Lípa - měkké lehké dřevo nažloutlé barvy. Hmotnost 410 kg/m3.Má rovná nevýrazná léta. Je vhodná pro nástroje, které jsou zušlechtěny řezbou, případně vypalováním. Dobře se obrábí a leští. Zvukový charakter je teplejší s výraznějšími basy. Vhodné použití je pouze pro těla nástrojů. Pokud budete vrtat díry, například pro struny skrz tělo, vždy si druhou stranu podkládejte tvrdším špalíkem jinak se Vám okolí otvoru nehezky vyškube. Americká odrůda lípy je pod označením basswood.

Olše - také měkké dřevo. O něco tvrdší než lípa, ale ne o moc. Má nažloutlou medovou barvu. Někdy se vyskytuje černé pálení. Zvukově je vyrovnaná. Nejsilnější má střední pásmo. Používá se na těla nástrojů. 440 kg/m3. I olše má svou zahraniční verzi. Roste v Americe a říká se jí pacifická nebo také červená. Na rozdíl od evropské olše která roste poblíž vody jde o strom rostoucí v lesích.

Jasan - Pro stavbu kytar se používá jak Jasan evropský, který je tvrdší a podstatně těžší, tak Swamp ash - jasan bahenní. Evropský má hmotnost 620 Kg/m3 a bahenní 400 Kg/m3. Ten roste v Americe. Nejen, že je o poznání lehčí než Evropská verze, ale má i řidší strukturu. To vše při velmi pevném a pružném základu. Oba druhy mají bělavou barvu s výraznými hnědými lety. Zvuk má ostřejší a brilantní. Bahenní jasan je více do středních kmitočtů. Někdy vytváří figurální kresbu. Pokud chcete dosáhnout zrcadlově hladkého laku vždy si při broušení podkládejte smirek rovným špalíkem, jinak vybrousíte měkčí meziletí. Někdy se tohoto efektu využívá záměrně, když chcete nechat vyniknout léta. Pokud chcete docílit efektu selského prkna můžete využít i kartáčování nebo torpédování. Dalším druhem jasanu je Jasan Tamo z Japonských ostrovů. Má zajímavé figurální kresby. Zvuk je někde mezi evropskou a americkou verzí.

Javor - nažloutlé středně těžké tvrdší dřevo. Hmotnost zhruba 620 kg/m3. Je neporézní a výborně se opracovává, ale tupí nástroje. Zvukově je brilantní a konkrétní. Používá se na těla, krky i hmatníky kytary. Celkově je to jedno z nejvhodnějších dřev. Vyskytují se velmi často i jeho figurální formy. fládrovaný, obláčkový a očkový javor. Ty se využívají zejména pro výrobu vrchních desek. Krásný a velmi používaný pro vrchní desky je také jeho kořen. Figurální formy jsou, ale mnohonásobně dražší. Ještě jedna forma se kterou se můžete setkat je takzvaný spalted javor. Ten je na povrchu pokryt speciální plísní, která vytvoří ve dřevě různé obrazce. Vhodnost tohoto druhu je pro topy.

Jilm - Těžší tvrdé dřevo. 570 - 650 kg/m3. Má jednu z nejkrásnějších kreseb. Je porézní a při broušení platí totéž co pro jasan. Zvukově má konkrétní tón s dobrými výškami. Dnes je již velmi špatně k sehnání, protože stromy začaly usychat vlivem nemoci. Z Asie pochází dřevo jilmu velmi podobné vzhledem i vlastnostmi - Sen.

Ořech - Středně těžké - 500 kg/m3 málo porézní dřevo s odstíny od světlé až po tmavě hnědou. I ořech má svou Americkou verzi, ta je opět lehčí než Evropská. Výborně se opracovává. Americký ořech má několik dalších pododrůd, které se liší vlastnostmi i zvukem. Nejvzácnější je Bastogne ořech. Je těžší než ostatní druhy a jeho zvuk i struktura jsou podobné vzácnému Rio palisandru. Stromy se však velmi špatně opylují a proto je málo k sehnání. Claro ořech je o třetinu měkčí. Zvukově je trochu podobný exotickému mahagonu. Takže teplý a kulatý příjemný zvuk, ale s výraznějsím středovýškovým pásmem. Jeho odstíny jsou místy až do fialova. Další ořech , tentokrát z Asie je Franquette, který pochází z oblasti Persie. Je tvrdší než evropská i americké verze. Ořechy se používají na výrobu těla, topy a někdy na krky. U akustických kytar na luby a zadní desky.

Topol - lehké neporézní dřevo šedavé barvy. Hmotnost 390 kg/m3. Zvukem podobný olši - vyrovnaný zvuk. Používá se na výrobu těl. Velmi dobře se moří. Má rovná nevýrazná léta. Někdy je k sehnání i topolový kořen. Ten má velmi hezkou kresbu s černým pálením. Kořen topolu se používá pro vrchní desky.

Občas se využívá i ovocných stromů - hrušeň, třešeň a švestka. Jsou to dřeviny s krásnou kresbou, tvrdší a těžší. Hmotnost od 500 kg/m3 do 600kg/m3. Většinou se používají na výrobu hmatníků. V některých kombinacích zní velmi zajímavě. V Německu se pro výrobu hmatníků například švestky i speciálně pěstují. Dobře se obrábí , moří a leští. Využívají se i pro řezbu. Při sušení však často rozpraskají.

Oliva - to není přímo dřevo co by rostlo u nás, ale do Evropských dřevin rozhodně patří. Olivy mají krásnou kroucenou kresbu hnědé barvy. Jejich dřevo má vyrovnaný zvuk. Je to tvrdé těžké dřevo s minimální porézností. Hmotností 900 kg/m3 je asi nejtěžší v Evropě rostoucí dřevinou. Používají se hlavně pro výrobu topů, někdy na krky nebo na odýhování hlavy kytary.

Exotické dřeviny: při použití exotických dřev je dobré vyhnout se vzácným druhům dřevin, nebo takovým dřevinám, které mohou pocházet z nelegální těžby z pralesů. Většina seriózních prodejců je schopna doložit zda dřevo pochází z oblastí s plánovanou obměnou.

Mahagon - dřevo střední váhy a střední tvrdosti. zhruba 500 kg/m3. Je porézní, má hnědou až načervenalou barvu. Při bočním dopadu světla dělá velmi pěkné odlesky. Sesychání je střední a při schnutí málo pracuje. Zvukově je mahagon s teplým kulatým tónem. Používá se na těla, krky a figurální formy i na topy kytar. Dřeviny, které jsou mahagonu vlastnostmi velmi podobné jsou Sipo, Khaya je o něco lehčí, Sapeli a Meranti. Swietania macrophyla někdy označovaná jako Honduras mahagoni je v podstatě jediný pravý mahagon. Je poměrně vzácná a cenově zhruba třikrát dražší než podobné dřeviny, které ji někdy nahrazují. V součastné době je již dřevo pod ochranou CITES, takže do zemí EU se nedováží. Dají se, ale občas sehnat kusy dovezené v dřívější době.

Eben - dřevo které je velmi těžké a velmi tvrdé. Hmotností 1000 kg/m3 je asi vůbec nejtěžší. Má černou barvu. Extrémní pevnost v tlaku a ohybu. Silně sesychá, ale při schnutí nepracuje. Zvukově je velmi výrazný a konkrétní. Použití je vzhledem k váze nejčastější na hmatníky, dělají se z něj i kobylky a nulté pražce. Viděl jsem z něj udělaný i celý krk. Také Eben má svoje figurální druhy. Striped ebony - černobíle pruhovaná verze, Macassar černo oranžové pruhy. Tyto odrůdy se používají i pro topy. Všeobecně je eben považován za dřevo rostoucí v Africe. Má i asijský ekvivalent, který je do hněda a říká se mu Sabah, z Asie pochází i zmíněný Macassar.

Palisandr - často se používá anglický název Rosewood - růžové dřevo, podle vůně, kterou dřevo za syrova vydává. Palisandr je porézní středně těžké, tvrdé dřevo. Hmotnost 700 - 800 kg/m3. Minimálně sesychá. Vyskytuje se ve všech odstínech hnědé. Zvuk má teplý a kulatý. Používá se ho pro všechny součásti kytary - hmatníky, krky i těla. U nás je k sehnání většinou Indický palisandr. Nejvíce ceněný pro hudební nástroje je brazilský Rio palisandr. Ten je však chráněný CITES a do zemí EU se nedováží. Další odrůda je Madagascar rosewood z ostrova poblíž Afriky a takzvaný Amazonas z jižní Ameriky.

Korina - někdy také pod názvem Limba. Pochází z Afriky. Je bílý a černý druh. Černá korina má po sobě černobílé pruhy. Dřevina střední tvrdosti a nižší váhy mírně porézní. Hmotnost 450 kg/m3. Bílá korina o něco těžší. Snadno se opracovává. Málo sesychá. Někdy se jí říká supermahagon, pro zvukovou podobnost obou dřev. Korina má však zvuk s výraznějšími okrajovými pásmy. Jinak jde o jinou dřevinu a s mahagonem nemá nic společného. Vražená tříska má sklon způsobit zánět. Používá se pro krky a těla.

Ovangkol - někdy se vyskytuje pod názvy Amazouke nebo Dgibouti. Jeho domovina je opět v Africe. Je to těžší tvrdší dřevina žlutohnědé barvy. Hmotnost 720 kg/m3. Poréznější. Má výrazné pruhování. Matný lesk. Při opracování dráždí sliznice. Zvukově spíše brilantní. Používá se pro výrobu krků, vrchních desek u baskytar i pro celá těla.

Bubinga - těžká tvrdá dřevina, středně porézní, hnědé až hnědočervené barvy. Hmotnost 820 kg/m3. Při schnutí téměř nepracuje. Často se vyskytuje i její figurální forma - Bubinga pomele, která vytváří bublinové obrazce a Bubinga kewaziango ta má kroucená divoká léta.. Vyrábí se z ní krky, hmatníky, vrchní desky a u baskytar i celá těla. Zvukově brilantní, konkrétní s výraznějšími výškami.

Redwood - Středně těžké málo poorézní a měkké dřevo výrazně červené barvy. Do 500 kg/m3. Zvukově vyrovnané, frekvenční pásmo posunuté směrem k středovýškovým frekvencím. Má velký rozdíl v tvrdosti jednotlivých let. Takže brousit pouze přes tvrdý špalík a ostřejším smirkem. Dřevo je poměrně křehké, opatrná manipulace se slabšími kusy materiálu je na místě. Figurální formy připomínají plamen. Kořeny mají také ůžasnou kresbu. Kořenová kresba se někdy označuje jako Vavona. Používá se na topy kytar. Vzhledem k vysoké ceně jen u opravdu luxusních nástrojů. Jedno z nejkrásnějších dřev. Český název je sekvoj. Vzácně se vyskytuje také Sinker redwood ( horník ), z dřev, které byly nějakou dobu pod vodou a zbarvily se minerálními látkami. Zvukovým vlastnostem to nevadí, spíše naopak, protože redwood je extrémně odolné proti hnilobě. Pochází z USA a Kanady. Zajímavost - stromy sekvojí jsou největšími živými organismy na Zemi.

Koa - Hnědo oranžové dřevo s krásnou kresbou a výraznými léty. Zvukově vyrovnaná, mírně k teplejšímu charakteru. Využívá se pro výrobu těl, krků a topů kytar. Je lehčí a měkčí. Zhruba 480 kg/m3. Cena tohoto dřeva je také poměrně vysoká. Roste totiž jen na dvou ostrovech na Hawai.


Tasmanian blackwood
- dřevo velmi podobné s KOA. Oba stromy patří do rodu Akacia. Velmi ceněné dřevo pro těla elektrických i akustických kytar. Zvukově vyrovnaná s teplejším charakterem. Blacwood má mezi dřevy jednu z nejlepších rezonančních schopností. Zvuk se v ní šíří rychlostí 4950 m/s. Je dobře opracovatelné. Výborně se brousí.

Padouk - těžší a tvrdší dřevo červené barvy. Hmotnost 700 kg/m3. Má menší poréznost a velmi dobře se opracovává. Velmi málo sesychá, mechanicky odolný. Zvukově vyrovnaný s mírně zvýrazněnými brilantními výškami. Zvuk se dobře prosadí a má výrazný atack. Ideální pro rockové kytary. Používá se na těla krky a topy. Při opracování dráždí sliznice.

Bocote - středně těžké, tvrdé dřevo s výraznými léty. Má střední poréznost a hnědou barvu. Zvukově je vyrovnané. Nejčastěji se používá na topy kytar, občas na krky.

Canary - hnědo žluté dřevo střední váhy a poréznosti. Hmotnost 450 kg/m3. Jemně rýhované v podélném řezu. Střední sesychání. Menší houževnatost. Je tvrdé, zvukově vyrovnané. Používá se pro výrobu hmatníků a krků.

Tasmanian Sassafras - lehčí dřevo s velmi vyrovnaným zvukem a skvělou rezonancí. Využívá se pro těla elektrických i akustických kytar. Má velmi zajímavou kresbu. Na světle hnědém podkladu dělá černě orámované pruhy. Někdy v opravdu zajímavých formacích. Proto je velmi ceněné i pro topy kytar. Skvěle opracovatelné dřevo.

Goncalo alves - barvou i vlastnostmi se velmi podobá canary. Má však vyšší hmotnost cca 700 kg/m3. Vyšší tvrdost. Dřevo má velmi jemné zrno. Hůře se opracovává. Výborně se lakuje.

Cocobolo - Těžší tvrdší dřevo cca 830 kg/m3 žlutohnědočervené tvrdé málo porézní dřevo s vyrovnaným zvukem. Má krásnou a výraznou kresbu. Používá se pro výrobu hmatníků a topů. Vyskytuje se ve střední Americe. Obsahuje však mírně dráždivé látky, které při vdechnutí prachu při jeho zpracování mohou způsobit alergické reakce. Cocobolo také obsahuje přírodní oleje. Proto se obtížně lepí. Před lepením je vhodné lepenou stranu důkladně odmastit acetonem nebo isopropylem. Ze stejného důvodu se i špatně lakuje. Naopak je ideální pro olejové finiše.

Zebrano - černobílé dřevo s výraznými pruhy. Zvukově je vyrovnané v celém spektru. Výrazné harmonické kmitočty. Má střední tvrdost, hmotnost 700 kg/m3, je porézní . Hůře se opracovává frézou a kovovými nástroji, ale skvěle se brousí. Houževnaté a pružné. Špatně se hojí třísky, které si vrazíte do ruky. Využití je především pro topy a na krky. Poměrně často se zaměňuje s Beli, které je zvukově podobné, ale světlejší a pruhy mají až zlatavé odstíny.

Basswood - lehké hnědošedé dřevo, neporézní s vyrovnaným zvukem s výraznými spodními frekvencemi. Odtud také anglický název basswood. Hmotnost 420 kg/m3. Jde o americký ekvivalent naší lípy. Použití při výrobě kytary pouze pro těla.

Pauferro - žlutohnědé dřevo vlastnostmi podobné palisandru, zvukově však je výrazné a brilantní. Pauamarello - žlutá barva. Nejčastěji je k vidění na hmatnících, Pau amarello se využívá často i k dekorativnímu prolepování těl slabými proužky této dřeviny.

Primavera - Lehčí, střední tvrdost, velmi porézní. Vhodná pro výrobu těl. Vyrovnaný zvuk. Nažloutlá světlá barva.

Tulipwood - středně těžké a tvrdé, málo porézní. Barva je šedá s narůžovělými pruhy.Využívá se pro výrobu krků a někdy těl.

Myrtlewood - lehké středně tvrdé až tvrdší dřevo, středně porézní, hůře opracovatelné kovovými nástroji. Lze vybrousit do perfektně hladké plochy. Používá se pro výrobu těl. Její kořen, který má zajímavou kresbu se používá na topy. U akustických kytar je vhodná a žádaná na boky a spodní desky. Velmi dobře se ohýbá. Myrta má dva druhy. Jeden roste v Americe a má hnědavou až nazelenalou barvu, druhý druh je z Tasmánie a ten je červený.

Wenge - porézní, těžší a tvrdé dřevo - 820 kg/m3 tmavě hnědé barvy. Matný lesk. Vysoká mechanická pevnost.Odolné proti vlhkosti. Má vyrovnaný zvuk. Používá se nejčastěji na hmatníky a občas na krky. Poměrně špatná opracovatelnost kovovými nástroji.

Camphor - česky Kafr - využívá se většinou pouze kořen pro výrobu topů. Má nažloutlou barvu s odstíny hnědé, červené a šedé barvy. Vytváří zajímavé trojrozměrné iluze. Zvukově je konkrétnější.

Palma - vyskytují se zejména dva druhy. Černá a červená. Oba jsou velmi znělé s vyrovnaným zvukem. Palma má středně tvrdé poréznější dřevo složené ze slabých proužků. Používá se většinou na těla a topy.

Macore - střední tvrdost, hmotnost 500 - 600 kg/m3. Střední sesychání, nepropustné pro vodu. Pružné, méně houževnaté, silně dráždí sliznice kvůli obsahu saponinů. Zvukově podobné mahagonu. Časté použití pro topy - figurální formy.

Lacewood - dřevo které připomíná svým vzhledem hadí kůži. V lacewood se dala dohromady pevná osnova s kruhovitými měkčími výplněmi. Rezonuje proto jako dvě různá dřeva. Ozývají se z něj pevné konkrétní výšky podobné javoru a z výplní jdou silné středy podobné olši. Často se používá jako TOP pro elektrické kytary díky svému vzhledu, ale je k vidění i na bocích a zádech luxusních akustik. Pravé Lacewood pochází z Austrálie, někdy se zaměňuje s Leopardwood nebo Platanem. Tato dřeva jsou podobná kresbou. Jsou, ale tvrdší a mají zvuk posunutý spíše k brilantnějšímu podání. Lacewood je někdy nazýváno hedvábný dub - ( silk oak )

Tineo - někdy se také vyskytuje pod názvem indická jabloň. Tenhle název je, ale zavádějící v obou slovech. Tineo totiž neroste v Indii nýbrž v jižní Americe ( Chile ) - patrně to pochází ještě z doby kdy si starý svět myslel, že našel novou cestu do Indie. No a za druhé není to jabloň. Má průměr kmene až 2m a dorůstá kolem 30 metrů. Hmotnost Tinea je zhruba 710 kg/m3. Jde o tvrdší dřevinu. Textura je jemná. Dělá červeno hnědé pruhy občas proložené nazelenalými. Zvukově je přirovnávané k javoru s větším podílem harmonických kmitočtů. Vyrábí se z něj hlavně topy, případně luby a zadní desky akustik.

Black chery - černá ( americká ) třešeň. S tou naší nemá nic společného. Dřevo využívané renomovanými staviteli akustických kytar na luby a zadní desky. Skvěle se hodí i pro hollow body kytary ( nástroje s frézovanou dutinou ), které využívají piezo snímání. Zvukově a zpracováním je trochu podobná javoru má, ale středovější podání zvuku. Na solidbody kytary se používá málo především kvůli vyšší váze.

Ziricote - těžké a tvrdé dřevo. Má velmi malé zrno a lze ho vyleštit do velkého leslu. Ziricote se vzhledem k jeho tvrdosti docela dobře obrábí a netupí tolik nástroje jako ostatní tvrdá dřeva. Má hnědou barvu a dělá výrazné černé mapy. Tato kresba ostře kontrastuje se světlou bělí. Ziricote má zvuk dost podobný legendárnímu rio palisandru takže teplý, příjemný a přitom se neslévá.



Následující dřeviny se pro stavbu elektrické kytary využívají k výrobě hmatníků případně pro topy. Na jiné části nejsou příliš vhodné Blackwood ( africké ) - těžké, černá barva, někdy ohraničená bělí což dělá zajímavé efekty. Satine - dřevo citronovníku - červené nebo žluté, velmi tvrdé, střední až vyšší váha a malá poréznost. Purpleheard - dřevo purpurové barvy, střední váha, vysoká tvrdost, střední poréznost. Někdy pod názvem Amaranth , Bois du rose - Tmavě červené dřevo, teď už ho patrně neseženete, protože je pod ochranou CITES. Snakewood - dřevo které vypadá jako hadí kůže. Velmi exkluzivní i cenou. Pink Ivory - ( růžový javor ) spolu se Snakewood nejdražší dřeva pro výrobu hmatníků - nad 100 Euro za hmatník!

OBECNÉ INFORMACE:

Základ všeho je, že strom, který poslouží pro výrobu kytary by se měl kácet v zimním období kdy stromy nemají mízu. Ideálně leden nebo únor. Pokud při výrobě nástroje není tahle podmínka dodržena může to zkazit zvuk i jinak vhodné dřeviny. Před uskladněním je dobré ošetřit pečlivě fošny přípravky proti červotoči. Dřevo by mělo přirozeně schnout podle síly materiálu zhruba 1 cm za 1 rok. Tahle poučka v praxi znamená, že například pěticentimetrová fošna je suchá po pěti letech. Tedy alespoň co se týká truhlářské výroby. Dřevo pro hudební nástroj je dobré začít sušit třeba v 65 mm fošně. Každý rok dřevo přeložit a trochu z něho odhoblovat, aby se otevřely póry. Po pár letech se dostanete na tu pětku fošnu a tu už necháte dál zrát protože suché neznamená vyzrálé. Vyzrálé dřevo je zhruba od deseti let výš. Takže takový pětadvacetiletý přířez je už maximální lahůdka. Sušení většinou probíhá po půdách nebo zastřešených hráních, takže i když je dřevo vzduchosuché nemá většinou ideální hodnotu vlhkosti. My děláme ještě to, že přířezy před stavbou proženeme sušičkou a potom je necháme aklimatizovat v místnosti se stálou teplotou, v zimním období ideálně dva tři metry od kamen. Aklimatizace by měla být zhruba měsíc, ale může být i víc. Pokud stavíte kytaru z více kusů dřeva, měly by být všechny v jednom místě a dvě dřeva které potom budou například tvořit sendvič těla je dobré k sobě přes hranolky stáhnout truhlářskými svěrkami. Osobně jsem problém z aklimatizací dřeva vyřešil trochu kuriózním způsobem. Udělal jsem postel tak, že úložný prostor tvoří jakési truhlíky do kterých dřevo vyštosuju. Mám tam udělaný ventilační systém takže přířezy mají stálou teplotu a cirkulaci vzduchu. Po těchhle úpravách se s klidem můžete pustit do stavby svojí nové kejtry.
Naposledy upravil(a) tomaskra dne 31.07.2015 20:33, celkem upraveno 6 x.

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od Nero » 16.10.2013 20:26

Díky za velmi zajímavý článek. Jistě jde o téma, které bude zajímat více uživatelů, takže ho vypichuju na začátek sekce jako "Důležité".
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
tomaskra
Příspěvky: 189
Registrován: 26.11.2009 17:04
Bydliště: Krásná Hora n/Vltavou
Kontaktovat uživatele:

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od tomaskra » 17.10.2013 13:23

Díky. Je to čest. Zaznamenal jsem pozitivní reakce což potěší. Doplním to o fotky pro představu. Přebírám archiv.

EDIT: Doplněna fotogalerie s náhledy dřev. Někdy se vzhled liší, ale přibližnou představu to splňuje.
Dal jsem ji před popis dřevin. Doplnil jsem obrázky dole v rohu o název dřeva, aby jste se v tom vyznali.
Naposledy upravil(a) tomaskra dne 18.10.2013 14:28, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Moon
Příspěvky: 436
Registrován: 26.05.2010 16:19
Bydliště: Plzeň

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od Moon » 18.10.2013 7:34

Tak to je opravdu famozní!!! Škoda, že to nebylo napsáno před mnoha lety - byl bych ušetřen těch trápení POKUS - OMYL :) . Věřím, že to mnohým pomůže. Super!!!
GK MB 150 S, GK MB 800
J. Bass Hand Made / Lindy Fralin p.u.-------------- P. Bass Hand Made / SPB1 p.u.
J. Bass Hand Made / Bare Knuckle 60 PE p.u.------P. Bass Hand Made/ Bare Knuckle 58 p.u.

Uživatelský avatar
jeleniste
Příspěvky: 933
Registrován: 23.09.2010 12:23
Bydliště: Lipník (okres Mbol), Kousek od Lysý

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od jeleniste » 27.01.2014 10:10

Obrázek

Mohl bych se optat? Dá se použít taková spárovka na lapsteel kytaru celou z jednoho kusu, nebo to lepení tomu ublíží?
Nejsem blbý, jen se hloupě ptám.

Uživatelský avatar
Mastr
Příspěvky: 1610
Registrován: 6.02.2007 21:44
Bydliště: Vidlákov

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od Mastr » 27.01.2014 17:57

Úplně v klidu se dá... viděl jsi někdy kytary za 50 klacků u kterých je krk lamina z 6ti a více kusů?
Obrázek
Kytara: Homemade Bonewhite Exp EMG81/60, Macassar Ebony Flying V EMG81/85, Flying V Custom white EMG81/60, LP Custom black (kopie) EMG81/85, Apec: Blackstar S1 100, Blackstar HT, Marshall 4x12 A, Marshall 4x12 B, efekt: Dunlop 95Q, biyang chorus, Dunlop Carbon Copy delay,Behringer harmonist, TC. Polytune mini, http://bandzone.cz/blackshard Kdybyste někdo chtěli nějaký upgrade kytary týkající se frézování, vrtání nebo i úprav elektroniky napište sz.

Uživatelský avatar
jeleniste
Příspěvky: 933
Registrován: 23.09.2010 12:23
Bydliště: Lipník (okres Mbol), Kousek od Lysý

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od jeleniste » 27.01.2014 19:56

No, tak to je asi lepený nějakym spešl lepidlem. Tohle jsou nějaký desky na obložení koupelny, či kýho výra. Zjistim, co by mě potřebnej kus stál. Voni prodávaj i hranoly... Jak moc by bylo obtížný si tu spárovku slepit?
Nejsem blbý, jen se hloupě ptám.

Uživatelský avatar
Mastr
Příspěvky: 1610
Registrován: 6.02.2007 21:44
Bydliště: Vidlákov

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od Mastr » 28.01.2014 0:50

čím víc lepených spojů tím odolnější vúči ohýbání. Paradoxně je to pevnější z více kusů než z jednoho, ale zase spojů nesmí být moc aby to nebylo samé lepidlo pak to nebude nic moc hrát.
Kytara: Homemade Bonewhite Exp EMG81/60, Macassar Ebony Flying V EMG81/85, Flying V Custom white EMG81/60, LP Custom black (kopie) EMG81/85, Apec: Blackstar S1 100, Blackstar HT, Marshall 4x12 A, Marshall 4x12 B, efekt: Dunlop 95Q, biyang chorus, Dunlop Carbon Copy delay,Behringer harmonist, TC. Polytune mini, http://bandzone.cz/blackshard Kdybyste někdo chtěli nějaký upgrade kytary týkající se frézování, vrtání nebo i úprav elektroniky napište sz.

Tengli
Příspěvky: 727
Registrován: 23.01.2013 22:41
Bydliště: Studénka

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od Tengli » 28.01.2014 9:29

jeleniste píše:No, tak to je asi lepený nějakym spešl lepidlem. Tohle jsou nějaký desky na obložení koupelny, či kýho výra. Zjistim, co by mě potřebnej kus stál. Voni prodávaj i hranoly... Jak moc by bylo obtížný si tu spárovku slepit?
Jestli je to určené do vlhkého prostředí tak to bude slepeno kvalitním lepidlem. Pokud nemáš vybavení ( dlouhé svorky,široký protah,slušná bruska atd.) tak bych se do lepení nepouštěl,když už to máš hotové pod nosem. Mimochodem,co je to za dřevo? Z té fotky se nějak nechytám... :?

Uživatelský avatar
jeleniste
Příspěvky: 933
Registrován: 23.09.2010 12:23
Bydliště: Lipník (okres Mbol), Kousek od Lysý

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od jeleniste » 28.01.2014 10:57

Padouk. Je to z nějakýho webu, dělaj to snad na terasy. No hledam, kde splašit lacinou tlustou fošnu na první pokus o lapsteel.
Sem tak spočítal, že by mě nemusel dostatečně velkej kus stát víc než litr.

vocaď
Nejsem blbý, jen se hloupě ptám.

Uživatelský avatar
Mastr
Příspěvky: 1610
Registrován: 6.02.2007 21:44
Bydliště: Vidlákov

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od Mastr » 28.01.2014 11:41

Kurňa takové tenké dlouhé desky Padouku by se mohly hodit jako prostřední lamina do krku :twisted:
Obrázek
Kytara: Homemade Bonewhite Exp EMG81/60, Macassar Ebony Flying V EMG81/85, Flying V Custom white EMG81/60, LP Custom black (kopie) EMG81/85, Apec: Blackstar S1 100, Blackstar HT, Marshall 4x12 A, Marshall 4x12 B, efekt: Dunlop 95Q, biyang chorus, Dunlop Carbon Copy delay,Behringer harmonist, TC. Polytune mini, http://bandzone.cz/blackshard Kdybyste někdo chtěli nějaký upgrade kytary týkající se frézování, vrtání nebo i úprav elektroniky napište sz.

Tengli
Příspěvky: 727
Registrován: 23.01.2013 22:41
Bydliště: Studénka

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od Tengli » 28.01.2014 11:47

jeleniste píše:Padouk. Je to z nějakýho webu, dělaj to snad na terasy. No hledam, kde splašit lacinou tlustou fošnu na první pokus o lapsteel.
Sem tak spočítal, že by mě nemusel dostatečně velkej kus stát víc než litr.

vocaď
Padouk...
Jenom počítej s tím,že prostor (dílna) kde to budeš zpracovávat bude plný červeného dráždivého prachu. Pokud nemáš hodně účinné odsávání. Dráždí oči,plíce,nosní sliznice. Citlivějším osobám do krve. Takže brousit nejlépe v polomasce. Respirátor mi příjde málo...
Jinak pěkné tvrdé dřevo. Kdybys hledal,z výše uvedených důvodů,něco jiného,tak se vyhni i dřevu Ipe.
Tož tak...

edit: Dráždivost zmiňuje ve svém článku výše i tomaskra...

Uživatelský avatar
jeleniste
Příspěvky: 933
Registrován: 23.09.2010 12:23
Bydliště: Lipník (okres Mbol), Kousek od Lysý

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od jeleniste » 28.01.2014 11:52

No, já to čet. Řikal jsem si, že to budu pižlat venku. Nabízej ještě iroko, to neni červený, ale taky pěkný.

Píše tam, že budou mít i sapelový desky 50 * 300 * metr a půl. Což by mě rozměrově asi vyhovovalo, těch pět cáků tloušťky.
Nejsem blbý, jen se hloupě ptám.

Uživatelský avatar
lathur
Příspěvky: 605
Registrován: 6.04.2012 9:45

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od lathur » 19.02.2014 9:38

Hellou, čili nazdar. Co říkáte na tělo osika a krk jasan(možná s něčím barevným středem) JleT
proč to kupovat, když se to dá postavit

Uživatelský avatar
MrB14ck
Příspěvky: 1561
Registrován: 26.08.2008 16:59
Bydliště: Chotěšov (u Plzně)

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od MrB14ck » 19.02.2014 11:59

ten krk bude těžkej (aby to nepadalo na hlavu) jinak by to mělo být dost v pohodě myslím...
ARIA->BlackAudio Super Buzz Fuzz->TC Polytune mini->BlackAudio Munch Drive->Line6 DL4->St.Anley Model T 15W
BLACK AUDIO - moje bastlení efektů

Uživatelský avatar
lathur
Příspěvky: 605
Registrován: 6.04.2012 9:45

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od lathur » 19.02.2014 13:13

Přišel jsem k tomu tak nějak po lopatě a napadlo mě, že si vyrobím(postavím) Tele, ale podle mých představ-tělo, jakkdyž Precision, krk jak z Broadcastera snímače a pick... a la Cabronita atd. Vnitřek částečně dutý zkrátka takový divný hybrid, a ke všemu baryton. A ještě nevím, z čeho udělám top, asi nějaký ovoce. JleT Sorry za lehce OT JleT
proč to kupovat, když se to dá postavit

bluesbob
Příspěvky: 19
Registrován: 22.01.2013 20:12
Bandzone: bluesbob

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od bluesbob » 11.06.2014 13:48

Zdravím všechny uživatele fora. Mám dotaz zda-li má někdo zkušenosti s dubovým dřevem... nebo co si o něm myslíte (chci vyrábět el. kytaru)

Tengli
Příspěvky: 727
Registrován: 23.01.2013 22:41
Bydliště: Studénka

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od Tengli » 11.06.2014 14:07

Moc těžké... Zvolil bych raději olši. Nebo do toho dubu vyfrézovat dutiny.

martina72
Nedůvěryhodný žvanil
Příspěvky: 1373
Registrován: 11.04.2013 8:42

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od martina72 » 11.06.2014 16:05

bluesbob píše:Zdravím všechny uživatele fora. Mám dotaz zda-li má někdo zkušenosti s dubovým dřevem... nebo co si o něm myslíte (chci vyrábět el. kytaru)
O dubu víme to, že se na kytary používá velmi málo, profesionálně v podstatě vůbec. Jeho hudební vlastnosti jsem nikdy nezkoumal, ale z malého rozšíření plyne pravděpodobně to, že se chová prapodivně.
Dub je obecně velmi drahý, protože to je dříví s velmi malou výtěžností, má velký rozdíl mezi letním a zimním dřevem, je značně nestejnorodý, svalovatý a sukatý. Neexistují z něj čtyřmetrové fošny bez jediného "kazu". A když, kolik by stály, že? Cena dnes, v době globalisace, nehraje roli, užívá se jakékoliv dříví, ale zřejmě není nijak výhodný. Nábytek je z něj skvělý, jeden z nejlepších, a mnoho nestojí, pokud to děláš z masivu a v patřičných tloušťkách a délkách a šířkách s abstrakcí od stejnorodosti. Jakmile to začneš opracovávat, tvarovat, ztenčovat, chtít nějaké dílky a tloušťky a určitou kvalitu v daném rozměru, narazíš. Nicmoc o tom detailně nevím, ale myslím, že v éře internetu jest spoleh na to, že pokud ho skoro nikdo neužívá, nehodí se na tu věc. Jasan (na korpusy užívaný) se zdá vzhledově blízký, ale je to úplně jinde.
Tož vyzkoušej a poreferuj.
Klasický materiál na el. kytary je olše, javor, mahagon, palisandr, a ten jasan, občas. Nikdy nezklamou.
Zbytek je hokuspokus.

Kód: Vybrat vše

Administrátorem zablokovaný účet. Uživatel nemůže přispívat ani používat soukromé zprávy.

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: Dřevo pro stavbu kytary

Příspěvek od Nero » 11.06.2014 17:17

"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Odpovědět

Zpět na „Nástroje“