EHX Bass Big Muff Pi (baskytarovy efekt)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
KIWI
Příspěvky: 4396
Registrován: 3.01.2007 16:16
Kontaktovat uživatele:

EHX Bass Big Muff Pi (baskytarovy efekt)

Příspěvek od KIWI » 4.05.2014 9:23



Zakoupený v Music-city v březnu 2013 za 1780,-.

Fičury:

- Potenciometry – Volume, Tone, Sustain
- Třípolohový přepínač (Bass Boost, Norm, Dry)
- Indikační LED dioda
- 2 výstupy (Effect Out, Dry Out)
- Provoz na 9V baterii/adaptér (není součástí)
- True by-pass

Fakta a popis (možno přeskočit)

Jedná se distortion/sustainer/fuzz určený pro baskytaru. Jak z názvu vyplývá, jedná se baskytarovou verzi slavného Big Muffa, v tomto případě staré zelené obří verze, na kterou odkazuje i samotná zelená barva pedálu. Na internetu se dá najít řada spekulací a srovnávání, jak moc se tato krabička přiblížila „originálu“. Závěr je většinou že příliš ne. Já nemohu srovnávat.
Krabička je typické „die-cast body“ od EHX ve velikost jako je například Germanium OD, Little Big Muff či Bass Blogger. Kvalita zpracování opět na standardní. Co mi přijde jako tradiční fail je nutnost odšourbovat 4 šroubky v případě nutnosti vyměnit baterku (proto dávam radši přednost adaptéru).
Potenciometry a podobné jsem zmínil v úvodu, ale musím upozornit na dva výstupy – Dry Out a Effect Out. Effect Out je klasický výstup z efektu, kdy vychází signál ovlivněný nastavením potenciometrů, v případě Dry Out se jedná jen o průchozí čistý signál z baskytary. Hodí se pokud chcete jet stereo nebo jednoduše mít pořád přístupný čistý signál nástroje.

Zvuk a ovládání
Popsat zvuk? Běžte a zkuste si to, to vám přece nebudu vykládat! Konec vtipu.
Přestože řada lidí popisuje basového Big Muffa jako spíše chemické šumítko, já s tím nesouhlasím. Zvuk je dost bordelózní, tohle prostě není krabka na jemné nakřápnutí zvuku. Nicméně zvuk není úplně do extrémního až synth soundu jako třeba Wooly Mammoth od Zvex. Pokud jde o barvu a tónovou variabilitu, tak popravdě řečeno v některých videích a ukázkách na netu lze slyšet větší rozptyl barev a zvuků, než se daří nastavit mně.
Má zkušenost je, že barva jako taková se při točení čudlíkem Sustain (míra zkreslení, gain) zase tak nemění. Ano, zkresluje to brutálněji, ale pořád si to jakoby zachovává podobný charakter. Efekt mě také překvapil tím, že reaguje slušně na dynamiku. Krásně je to slyšet při Sustain úplně na minimu – při normálním hraní prakticky bez zkreslení, ale jak se do toho hrábne, už to kreslí.
Potenciometr Tone umožňuje dělat se zvukem pěkné skopičiny. Samozřejmě točením doleva přidáváme basy, točením doprava výšky. Když je Tone na maximu, zvuk už je opravdu hodně tenký, v kapele spíš na sólo, než na trvalé zkreslení jako podklad zkreslených kytar. Moje ucho mi navíc říká, že když je Tone na 12h, koná se stejně nějaký basový boost.
Přepínač nám umožňuje tři polohy. První (Norm) je klasický zkreslený zvuk, nic víc, nic míň. Spodní poloha (Dry) smíchá čistý zvuk baskytary a zkreslený zvuk z efektu. Zde je důležité vědět, že čistý signál z baskytary není ovlivněn ani potenciometrem Volume, tzn. nedá se měnit jeho hlasitost. Vlastně jen můžeme domíchat zkreslený signál k pevně danému čistému. Mně osobně to vyhovuje, i když se najde řada lidí, co by dala přednost klasickému potenciometru blend (k nalezení na Deluxe Bass Big Muff). Každopádně pro zachování basů šikovná věc. Nutné je také zmínit, že výstup Dry Out (popsáno výše) nijak nesouvisí s módem Dry.
Třetí, horní poloha (Bass Boost) nám zesiluje basové frekvence (nečekaně). Funguje skvěle hlavně při Tone na maximu - jsou pak posíleny ty správné frekvence, navíc boost není tak obrovský. Však se také doporučuje Bass Boost mód při Tone minimálně za půlkou. Pokud Tone není dost vytočený, nejen že boost ztrácí smysl, ale je víc ke škodě než k užitku (hučící basová koule).
Jak už jsem napsal, jemné zkreslení to opravdu není. Těžiště efektu spočívá v dost zkreslených polohách, ve kterých je mimochodem pořád efekt dostatečně čitelný, nic se neslévá do nějaké koule.
Častý dotaz - nastavím tam zvuk na Hysterii od Muse a na Around the World od Red Hot Chili Peppers? Myslím, že v obou případech zní odpověď ano.

Závěr
S efektem jsem nikdy neměl žádný problém (technický). Jestli bych si koupil znovu? Určitě ano. Koupil jsem ho a prodal El Grande Bass Fuzz, které je v porovnání s ním mnohem hlasitější, má víc gainu a je to větší pila. Muff je více fuzzovitý a větší bzučák. To jestli nedosahuje stejného zvuku jako starý zelený obrovský Big Muff? To je mi putna, já tuhle krabku žeru. Za tuhle cenu není o čem diskutovat.

Ukázky

Jelikož pořád ještě nevlastním externí zvukovku, opět se musím spolehnout na videa na Youtube. Vybral jsem ta dle mého názoru nejlepší, která ukazují nejen Bug Muff v tom lepším světle, ale také slušně demonstrují efekt samotný. Některá videa jsou totiž tak leda na to, aby od koupi odradila.

http://www.youtube.com/watch?v=eXq6i4tHN44
http://www.youtube.com/watch?v=HUwg4xAaZso
http://www.youtube.com/watch?v=fawv-kQSzz0
Fender 51 RI PB, Trace Elliot 715 SMC, Trace Elliot Boxer 30, EHX Q-Tron, COG Effects Green Tarkin, EBS Unichorus, Digitech Hardwire HT-2, TC Electronic Ditto Looper, EHX Headphone Amp, kabely Smrčka + Planet Waves + Vox + Hendrex,...

Petrpeter *1.5.1975 +1.8.2008 Odpočívej v pokoji...

Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“