EHX Holy Grail (digitální reverb - stará verze)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Bummer
Příspěvky: 4668
Registrován: 3.06.2008 11:01
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

EHX Holy Grail (digitální reverb - stará verze)

Příspěvek od Bummer » 11.03.2010 23:15

Diskuze k recenzi: recenze-vasi-vybavy-f61/ehx-holy-grail- ... 42285.html

_________________

Výrobce: Electro Harmonix
Zakoupen: Leden 2010 od předchozího majitele, který jej kupoval v červnu 2006 v Muzikeru.
Pořizovací cena: 2599,- nový, 1400,- z druhé ruky

Foto:
EH_Holy_Grail.jpg
Odstraněno tvrzení, že je spodní část šasí plastová. Ve skutečnosti se tak jen tváří.
Testováno na: Cort EVL-Z4 (EMG-HZ H4, RM Custom AlNiCo, RM ColorSound), Blackstar HT-5 + Celestion G12T-75, Fender Frontman 212R

Něco o efektu
Digitální podlahový true-bypass reverb se třemi funkčními módy Spring, Hall a Flerb. Kvůli vysokému odběru nad 100mA nedisponuje napájením na baterie a je k němu přibalován adaptér 9V/500mA s poměrně nestandartní koncovkou připomínající sluchátkový jack.

Konstrukce
Pokud se o některých efektech povídá, že jsou bytelné jako tank, o tomto se to říci nedá. Evidentně se na jeho šasí šetřilo. Přední, horní (došlapová) a zadní stěna (se zdířkami) je vytvořená z jediného kusu ohýbaného plechu (zřejmě nerez ocel). Ostatní stěny včetně dna jsou z plechu potaženého umělinou a na první osahání se netváří nijak pevně. Lehká konstrukce mi také nejprve vnutila myšlenku "Proč je vůbec ten efekt tak veliký? Vždyť to nic neváží."
Říká se, že co neváží, nehraje. Jak jsem ale později zjistil, nízkou váhu má na svědomí skutečně jen střídmé provedení krabičky. To rčení tu zkrátka neplatí.

Jak je vidět z fotky, čelnímu panelu vévodí jediný knob ovládající hloubku reverbu, vedle něj se krčí malinký plastový přepínač módů, na druhé straně je červená signalizační dioda a samozřejmě nechybí nožní spínač. Ten je poměrně tuhý a vydává hlasité cvaknutí a to i přesto, že už byl efekt dlouhou dobu používán. Vypadá to, že by mohl ještě dlouhou dobu vydržet.
Zadní strana efektu obsahuje tři zdířky, kde krajní jsou vstup a výstup signálu, prostřední je napájecí.

Efekt je true-bypass. Pokud je vypnutý a vypojený z elektřiny, signál projde bez problému. Pokud je zapnutý, ale vypojený, signál se nedostane skrz.

Ovládání
Jednoduché. Malá páčka přepíná mezi módy reverbu, velké kroutítko ovládá sílu modifikace signálu. Minimalistické ovládání má své kouzlo. Své oblíbené nastavení naleznete velmi rychle.

Zapojení
Efekt je možné zapojit jak před aparát (samozřejmě pouze pro čistý nebo lehce nakřáplý zvuk), tak do smyčky. Signál díky true-bypass neužírá.
Občas čtu, že Holy Grail nelze zapojit do smyčky, protože poté dochází k jeho přebuzení. Takovou zkušenost nemám. Level smyčky mám nastavený na -4dB. Pokud máte jiné zkušenosti, můžete se o ně podělit v diskusi.

Zvuk
A nyní se dostávám k tomu hlavnímu. Bohužel jediné srovnání, které mám, je digitální simulace pružinového reverbu na kombu Roland CUBE 30X.
Nicméně zvuk této krabičky mne naprosto uchvátil. Není digitálně chladný nebo ubzučený, není plechový, jde pěkně za rukou (nekomprimuje) a neobsahuje ani náznak šumu (tedy ano, šum ve zvuku mám, ale to i bez reverbu a nezdá se mi, že by se to s jeho připojením byť jen trochu zhoršilo). Je to, jako kdybyste tam byli.
První mód reverbu, Spring, je slušná simulace pružinového reverbu. Narozdíl od reverbu na Rolandovi mi nepřijde tak odporně plechová a velmi mne zaujala. Svoje místo si určitě najde v blues, klasickém rocku i country. Rozsah tohoto typu reverbu je od jemného dozvuku až po čvachtavé cosi, co připomíná čerstvé bláto, ve kterém se topí zvuk kytary.
Další na řadě je simulace Hall. Charakter tohoto reverbu je trochu jiný a připomíná spíše dozvuk, jaký byste nejspíše očekávali v katedrále. Je velmi vhodný pro zjemnění a prokreslení táhlých rockových sól, zrovna tak jako pro zvýraznění procítěné bluesové improvizace. Je podstatně silnější než Spring a vytočením na maximum se váš zvuk skutečně ztratí mezi zdmi starobylého chrámu.
Jako poslední zbývá mód Flerb. Upřímně... pro tento typ reverbu mne nenapadá mnoho způsobů, jak jej využít. Jeho název vychází ze složeniny slov "Flanger" a "Reverb" a skutečně to tak zní. Jde o obyčejný dozvuk provázený flangerovitým ocáskem. Těžko popisovat slovy. Silný je zhruba jako Hall, při vytočení na maximum si užijete spousty flangeru a na reverb v té změti psychedelických tónů spíše zapomenete - je ho podstatně míň.

Spolehlivost
Zatím jsem s ním neměl problém a snad to tak také zůstane.

Shrnutí
+ Zvuk
+ Jednuduché ovládání
+ Cena
- Konstrukce
- Na připojení vlastního zdroje by byla nutná homemade redukce

Kdybych o něj přišel, záleželo by na tom, zda bych měl nebo neměl potřebu "nakroutit víc věcí". Ale pokud ne, určitě bych ho začal shánět znovu.

Zvukové ukázky
Nahrál jsem pro vás také pár krátkých ukázek. Všechno je to na Blackstara a Cortku s RM. Nenahrával jsem zkreslený zvuk, protože mi to nejde a zní to divně. :mrgreen:
Kvalita není nic moc, použil jsem mikrofon ze starých sluchátek Genius a integrovanou zvukovku SoundMAX v notebooku a navíc je to potichu doma. Ve zkušebně je to jinčí požitek. :)
Od každého módu je ukázka nahraná na nastavení síly na 12 hodin a na maximum.

Spring 12:00 http://www.box.net/shared/5vs0dg3o0m
Spring max http://www.box.net/shared/0ns948rmk0
Hall 12:00 http://www.box.net/shared/m5ctbtkrhr
Hall max http://www.box.net/shared/nucd40vf4n
Flerb 12:00 http://www.box.net/shared/tf3tz5mjmn
Flerb max http://www.box.net/shared/y78pxt81mz
Naposledy upravil(a) Bummer dne 11.06.2015 21:29, celkem upraveno 1 x.
Gibson Explorer '76 RI Cort M600 BCS Cort EVL Z4 (R.M. ColorSound, R.M. Custom AlNiCo) Ibanez RG570CT (olše+javor, SD SH-5) DIMAVERY PB-320 Hardwire CM-2 Michalík Wah-Volume Boss GEB-7 Hardwire CR-7 Hardwire TR-7 Hardwire DL-8 Laney VH100R 2x12" DIY bedna s Celestion Vintage 30 Peavey Bandit 112 Sheffield USA fake Shure SM58 M-Audio MobilePre USB mkII M-Audio Firewire 410

Bias je slovo, ne zkratka.

Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“