EHX Stereo Polyphase (envelope filtr/phaser)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Dark Axel
Příspěvky: 8482
Registrován: 17.05.2006 12:22
Bydliště: Na východ od evropy
Kontaktovat uživatele:

EHX Stereo Polyphase (envelope filtr/phaser)

Příspěvek od Dark Axel » 27.03.2011 18:57

Název: EHX Stereo Polyphase

Obrázek

Zakoupeno v červenci 2010 za 2000kč
Testováno na lampovém kombu George Dennis Mighty Mouse 30W a kytaře Yamaha 302S (telecaster)

Základní charakteristika
EHX Stereo Polyphase (dále Polyp :) ) je jedním z reissue starých pedálů, které tvůrci v EHX poslední dobou „aktualizovali“ umístěním elektroniky do krabic řady XO. Tato řada efektů se vyznačuje především menšími rozměry, než měly klasické EHX krabice, dále pak absencí pevného napájecího kabelu a v tomto případě i přidáním stereo výstupu. Polyp je v podstatě duální pedál – máme u něj na výběr z envelope filtru a phaseru se širokými možnostmi nastavení. Jde o plně analogový efekt.

Zpracování
Efekt oproti původnímu modelu disponuje True Bypass zapojením a vstupem na expression pedál (menší stížnost – vstup je na boku a ještě jsem neviděl expression pedál se zahnutým jackem – zabere se tedy zbytečně moc místa). Polyp vyžaduje napětí 24V, EHX naštěstí přibalují firemní adaptér.

XO krabice jsou velmi bytelné, dělané z pevného kovu, který něco vydrží – nebyl to můj první efekt z XO řady a tento design si nemohu vynachválit. Ovládací prvky jsou také velmi přehledně rozmístěny – pro XO řadu typické černé knoby se nacházejí v řadě dostatečně daleko od footswitche, nic ničemu nepřekáží. Knoby jsou popsány poměrně výmluvně, ale krátký výčet a popis neuškodí:
FEEDBACK určuje, kolik efektovaného signálu se bude do obvodu vracet a znovu zpracovávat (v ENV módu je neaktivní)
GAIN určuje citlivost envelope filtru (v LFO módu je neaktivní)
Následuje rotační přepínání módu – ENV (envelope filtr), LFO (phaser) a EXP (řízení filtrování přes expression pedál)
START a STOP jsou potenciometry poměrně unikátní – určují vlastní rozsah průběhu filtru/phaseru. Lze je nastavit libovolně – není problém si i otočit fázi
RATE klasicky určuje rychlost kmitání LFO – pracuje tedy jen v LFO módu

Pod touto řadou ovladacích prvků se nachází miniswitch pro přepínání Fast/Slow envelope filtru a sinusoidy a square vln pro phaser. Musím si opět trochu postěžovat – nejčastěji jsem používal FAST envelope filtr a klasickou sinusoidu phaseru – bohužel jsem na koncertech při přepínání módů a přenastavování rozsahu musel přepnout i přepínač a občas jsem na to zapomněl.

Aktivace efektu je znázorněna výraznou červenou LED mezi miniswitchem a footswitchem, další LED se nachází pod GAIN a má popisek „Overload“ vpodstatě znázorňuje špičky v ENV módu.

Co se týče designu, nemám co vytknout, barvy se mi velmi líbí a celkové rozvržení ovládacích prvku mi připadá velmi funkční.


Zvuk:
Začal bych envelope filtrem a pro začátek bych zkusil popsat rozdíl FAST a SLOW response. FAST je náš klasický envelope filtr, rychle reagující na dynamiku hraní a produkující klasické kvákání, kdežto SLOW zní spíše jako phaser, ovládaný dynamikou hraní. Nedochází ani tak k rychlému kvákání, jako spíše k pozvolnému otevírání filtru podle síly hraní – opět jistá unikátnost Polypa oproti konkurenci!
Ať zvolíme response jakou chceme, envelope filtr je velmi vydařený, dá se s ním opravdu vyhrát, reaguje na každou nuanci v dynamice pravé ruky a zní velmi FUNKY 8)

LFO mód vybereme, pokud chceme zvuk phaseru. EHX se hlavně proslavili klasickým phaserem Small Stone a musím říct, že prostě mají na tyto efekty patent – phaser zní velmi hezky! Díky FEEDBACK a START/STOP si můžeme se zvukem výrazně více vyhrát, než v případě Small Stone, ten zvukový základ tam ale podle mně je – je možné si tedy nastavit klasické jemné fázování, nebo si s nastavením více vyhrát a objevit nové, originální a expresivnější zvuky. Navíc se nám otvírá možnosti při přepnutí typické sinusoidy na čtvercovou vlnu. Musím trochu zkritizovat tvůrce v EHX – jde ale jen o můj subjektivní dojem – za nastavení knobu RATE – jak už tak mají ve zvyku u svých efektů, horní hranice je podle mě naprosto zbytečně rychlá a nemuzikální.

Zde jsem trochu narazil – snažil jsem se totiž z Polypa vytáhnout simulaci leslie bedny, tento zvuk jsem si zamiloval už u Boss PH-2, který ji – světe div se – uměl pro mé ucho velmi příjemně. Ať jsem ale točil, jak jsem točil, u Polypa se mi tento zvuk ulovit nepodařilo – občas je sice pěkné mít k dispozici START/STOP nastavení, ale jsou chvíle, kdy se stejně nejvíce hodí jednoduchý poťák DEPTH, případně u pokročilejších phaserů doplnění o nastavování centrální frekvence, kolem které se bude vlna pohybovat.

EXP mód jsem bohužel příliš nerozběhal. chtěl jsem ho zkusit, ale neměl jsem k dispozici správný expression pedál. Stejně mi to nikdy nechybělo

Spolehlivost:
Jak jsem již psal – XO krabice jsou velmi bytelné, uchycení jacků je pevné, knoby „neplandají“ a jsou příjemně tuhé, vše pracuje, jak má. Já sám s Polypem neměl za ten cca půlrok žádný problém.

Shrnutí:
Velmi povedená krabice, která v sobě snoubí dva skvěle zpracované efekty. Bohužel trpí na některé nepraktické vady (napájení, umístění expression vstupu, přepínání miniswitchem), celkově ale mohu rozhodně jen doporučit.

Kdyby mi efekt ukradli, koupil bych si ho znovu?
Efekt už nemám, byl nahrazen jiným, velmi podobným – holt mi ta leslie a pohodnější ovládání trochu chyběly 8)

Ukázky:
Vlastní k dispozici nemám, čili zde dám dema ProGuitarShop a EHX



Jazzmaster/Ibanez RB650 -> Trace Elliot, 15"

Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“