Elektrické housle - specifikace, zákl. info, ...

Housle, violoncella, kontrabasy, ukulele, mandolíny, ...
Odpovědět
ZeMi7
Příspěvky: 3
Registrován: 6.07.2017 10:57
Bydliště: Praha

Elektrické housle - specifikace, zákl. info, ...

Příspěvek od ZeMi7 » 6.07.2017 11:37

Zdravím,
už delší dobu se rozhoduji nad tím, že bych zkusil elektrické housle. Na klasické hraji už něco přes 10 let.
Asi až po roce jsem se konečně dokopal od přemýšlení k tomu, že už to opravdu chci vyzkoušet a nejen o tom přemýšlet. Začal jsem si hledat různé informace, počítat fóra, ale abych tak pravdu řekl, spíše mi to rozhodování a výběr zkomplikovalo.

Dále se ptám, jestli jsem správně pochopil všechny články co jsem četl,popřípadě co nechápu.


Snímání z klasických x elektrické.
- Pokud mají být housle jako solo, tak by tam šlo slyšet drnčení a vibrace z houslí, které by snímač zaznamenával. Tudíž by se to hodilo spíše v situacích,kdy by housle hrály v kapele nějaký doprovod.
- Naopak hrát na mikrofon je "možné" pokud bych hrál sám, protože v kapele je dost velké riziko toho,že to by mikrofon hral i okolní šum a nástroje.
- Je tedy lepší mít elektrické, které budou brát zvuk přímo z nástroje? (Tomu se ještě budu věnovat v jedné z následujících otázek.)

Dále už tedy půjde pouze o elektrické housle:

Prvním bodem je aktivní x pasivní přijímač.
- Co jsem tak pochopil, tak tomu lidé přílišnou váhu napřikládají. Tudíž ve výsledku je to spíše druhotná záležitost, než věc podle které se řídit.

"Typ" snímače + umístění
- V této otázce jsem úplně ztracený. Byl bych rád, kdyby mi to někdo vysvětlil. Co jsem četl,tak existuje X druhů snímačů + u každého záleží kde je umístěn (jestli na těle, pod kobylkou, ...). Taly jsem v dosti diskuzích (tuším, že i na této stránce) zaregistroval, že dost lidí píše, že typ spiezo je špatný, přitom co jsem tak projížděl nějaké online obchody, tak 90% z nástrojů mělo právě tento snímač.



Rád bych zmínil, že jsem různé diskuze četl a něco si zjišťoval. Téma zakládám, protože jsem to z žádného příspěvku nepochopil, popř. jsem našel dva různé, které tvrdily opak.



Všem co dočetli až sem děkuji. Zejména případným rádcům a pomocníkům.

Díky,
Michal

Uživatelský avatar
starypard
Příspěvky: 343
Registrován: 29.08.2016 14:36

Re: Elektrické housle - specifikace, zákl. info, ...

Příspěvek od starypard » 6.07.2017 22:31

Piezosnímače české výroby, které se připnou přímo na kobylku, zní dobře a mnoho nestojí. Zakup, vyzkoušej, a pak něco řeš ...

ZeMi7
Příspěvky: 3
Registrován: 6.07.2017 10:57
Bydliště: Praha

Re: Elektrické housle - specifikace, zákl. info, ...

Příspěvek od ZeMi7 » 8.07.2017 16:02

Zase mi přijde blbost kupovat a zkoušet v situaci, kdy o tom v podstatě nic nevím.

Proto jsem zde i rozepsal co mi není jasné a co nechápu s nadějí, že by mi to někdo mohl okomentovat nějakou radou/doporučením/atp.

waldir
Příspěvky: 54
Registrován: 7.05.2010 21:12

Re: Elektrické housle - specifikace, zákl. info, ...

Příspěvek od waldir » 8.07.2017 18:03

No, zrovna elektrické housle opravdu nejsou moje parketa, ale co se snímání týče, ztracený nejsem, tak zkusím zodpovědět. Jinak můžeš zkusit hledat i v sekcích okolo kytar - tam toho o snímání bude hromada a pořád se to bude aplikovat vpodstatě stejně. (Akorát pozor na silnou saturaci elektrikářů, neb lidí potřebujících zvučit klasickou hudbu tady najdeš zatraceně málo)

Souhlas s nadřečníkem, že levný piezo s klasickými akustickými houslemi může být nejvhodnější první experiment.

Co na to budeš hrát:
Čistý zvuk
- pokud na to budeš hrát bez silnějšího zkreslení pak kterýkoli typ snímače je použitelný.

Silně zkreslený zvuk
- zkreslení silně zesiluje vyšší harmonické, a ruchy
- tzn., že výsledek je silně závislý, aby do nástroje šlo co nejméně ruchů z okolí i např okolních strun, to značí že se silným zkreslením chceš hrát pouze "jednoduché" melodické linky (tzn. bez vícezvuků, maximálně dvouzvuky, powerchordy) a to zásadně s důsledným tlumením okolních strun
- tzn. k tomuto účelu připadá v úvahu vpodstatě pouze kategorie elektromagnetických snímačů, myslíš-li to s tím vážně (a nebo piezo na experimentování)

Typ snímače:
Mikrofon
- bude ti snímat akustickou odezvu nástroje i místnosti
- bude ti snímat okolní ruchy
- super na sólové nahrávání - zachová charakter akustického nástroje
- na klidnější akustické koncerty asi použitelné velmi dobře
- na koncerty s kapelou horší - budeš se blbě zvučit, hrozí ti, že tě nebude možné dát nahlas atp
- se silným zkreslením máš záruku silného vazbení

Piezo-snímač (respektive obecně snímač umístěný na těle nástroje)
- snímá chvění nástroje
- tzn. bude ti snímat akustickou odezvu nástroje, ale nikoli místnosti
- dobrá cesta na zesílení akustického zvuku - např na koncerty - nástroj ztratí trochu akustického charakteru, nicméně bude znít trochu průrazněji
- na nahrávání sólového akustického nástroje se dá dobře mixovat s mikrofonem - kvůli ztrátě odezvy místnosti ale není dobré chtít nahrávat jen přes něj
- Piezem se zvučí i třeba sólová španělská kytara (tzn. koncerty klasické hudby)

Elektromagnetický snímač (respektive snímač snímající přímo struny)
- tzn. klasický snímač z elektrické kytary - umisťuje se pod struny tak, že snímá přímo chvění strun (kovových!) elektromagnetickou indukcí.
- snímá pouze chvění strun, tzn. akusticitu to nezachová prakticky vůbec
- tzn. na zvučení akustické sólové hudby ani nahrávání to spíše nechceš
- naopak, chceš li prohánět zvuk přes např. kytarová zkreslení, tohle je jediný způsob, jak z toho dostat relativně čistý signál, který zkreslením nedegraduje do naprostého chaosu
- tzn. tato možnost chce pravděpodobně speciálně postavený/upravený nástroj, a chceš ji především pokud na to chceš hrát metal nebo pokud se chceš cíleně zbavit akusticity nástroje (výsledkem je potom průzračná, čirá ale zároveň sterilní hudba ve stylu uskupení 2Cellos nebo Vanessy Mae, i když to pak už je taky dost o těle nástroje - a to možná víc než o typu snímače).

Umístění snímače:
Je-li pod strunama:
- čím blíže ke kobylce tím ostřejší je zvuk (více vyšších harmonických, méně nižších)
- čím dále je, tím je barevnější, kulatější

Je-li na nástroji:
- na kobylce - dostaneš ostrý jasný zvuk
- na nástroji - dostaneš plnější ale zároveň zahuhlanější zvuk


Tělo nástroje:
- Není mi úplně jasné, zda se bavíme o libovolném nástroji s elektrickým ozvučením a nebo vyloženě o neakustickém nástroji (aneb obskurní tvary, které mají místo ozvučné skříně masivní blok dřeva nebo jiného materiálu)
- Vliv si ale asi dokážeš představit - akustické housle budou znít akustičtěji, zatímco elektrické budou mít sterilnější zvuk a budou o něco vhodnější k silnému zkreslení.

aktivní vs pasivní
Málo důležité.

Stručně řečeno
Nahrávání akustické hudby -> mikrofon nebo mikrofon + piezo
Ozvučení klasických koncertů -> akustický nástroj s piezem. (Pokud hráť přes zesilovač vůbec potřebuješ)
Ozvučení moderní hudby -> piezo nebo elektromagnetický, buď akustické housle nebo elektrické - v závislosti na kýženém charakteru zvuku.
Silné zkreslení -> elektrické (neakustické housle) s elektromagnetickými snímači.

Ruchy z nástroje přenesené na snímač umístěný na těle nejsou moc podstatné. Podstatné jsou chtěné složky svuku které ztrácíš volbou snímače, případně nechtěné množství okolního hluku a akustické odezvy které daný typ snímače chytí proti tvé vůli.

Odpovědět

Zpět na „Smyčcové a další strunné nástroje“