ENGL Blackmore E-650 (lampový zesilovač)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Wohma
Rádce
Příspěvky: 10790
Registrován: 23.12.2006 12:09
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

ENGL Blackmore E-650 (lampový zesilovač)

Příspěvek od Wohma » 26.03.2010 19:56

Model: ENGL Blackmore E650
Foto:
Obrázek
Pořízeno: červen 2009, krátkodobě použitý
Testováno s: Schecter C-1 Classic, box ENGL E212V
Manuál: http://www.engl-amps.com/manuals/E650-II-om.pdf

základní charakteristika:
:arrow: 100W lampový zesilovač
:arrow: 4x5881 (6L6GC), 4x12AX7 (ECC83)
:arrow: 2 kanály, každý se dvěma módy (pseudo 4-kanál)
:arrow: paralelní/sériová efektová smyčka
:arrow: dvojí Master volume (přepínání přes FS)

Zpracování:
Stejně jako asi všechny aparáty ENGL je i Blackmore zpracován dost poctivě, neshledal jsem nikde žádnou nedokonalost. Trošku otravné je množství šroubků, které musíte vymontovat pro to, abyste se dostali k lampám, ale nejde o nic důležitého.

Ovládání:
Velká část sortimentu ENGL se vyznačuje dost specifickým ovládáním a Blackmore je klasický příklad. Jak je patrné z fotky, zesilovač disponuje minimem ovládacích prvků, což s sebou nese výhody i nevýhody. Výhodou je to, že si člověk nemusí vůbec lámat hlavu s tím, zdali se mu třeba při transportu neztratí nastavení. Veškeré ovládací prvky jsou nastaveny tak, že mají velmi rozumný rozsah, takže i přesto, že je jich málo, lze na zesilovači vykroutit docela dost zvuků (o tom v další sekci). Nevýhodou je pochopitelně menší variabilita než u zesilovačů, kde se nastavují veškeré parametry kanálu zvlášť.

Zvlášní kapitolou je pak ovládání přes footswitch. Uživatel má v zásadě dvě možnosti: buď využít dvojici stereo jacků a použít v podstatě libovolný standardní footswitch (resp. dva footswitche), anebo pořídit dražší, ale pohodlnější variantu v podobě footswitche ENGL Z5. Počet funkcí, které máte k dispozici, je v obou případech stejný, u Z5 je ale mnohem pohodlnější přepínání kanálů - každý (pseudo)kanál má svůj vlastní footswitch, pro skok z čistého na nejvíc zkreslení proto stačí jedno sešlápnutí, při použití footswitche na Jacky jsou potřeba dvě (jedno přepíná kanál, druhé mód).
Kromě jednotlivých kanálů jsou k dispozici i dvě užitečné funkce:
Contour - přidává nižší středy, zvuk je plnější a o něco hlasitější. Osobně používám jako jump na sóla
Master A/B - přepínání mezi dvěma Master Volume. Hodí se zejména pokud hrajeme s neustále zaplým Contour čudlem, případně pokud pro Contour máte jiné využití. Lze použít i pro instantní ztišení, ať už při ladění nebo zkrátka při pauzách.

Zvuk:
Popíšu jednotlivé pseudokanály:
Clean: Dle mého velmi povedený zvuk a la Fender, i přes humbuckery je pěkně vzdušný a cinkavý (zvláště se zaplým přepínačem Bright), přitom není zvukově tenký. Při osolení Clean gainu začne příjemně kreslit.

Hi-Gain Clean: V závislosti na nastavení Clean Gain potaku a výstupu z kytary jde o čistý kanál až crunch. Při běžném nastavení (používám Clean Gain cca na půlce) je zvuk jemně nakřáplý, a to velmi příjemně.

Low-Gain Lead: Velmi organicky znějící zkreslení, vhodné buď na sóla, nebo na rockové beglajty. Při vytavení gainu (někam ke 3 hodinám) jde už o slušné metalové zkreslení, které si zachovává organičnost a jde dobře za rukou, zní přitom ale jinak než Hi-Gain Lead s adekvatním množstvím gainu.

Hi-Gain Lead: Hodně saturované a více komprimované zkreslení než Low-Gain Lead. Jde o metalovou mašinu, s gainem na půlce (12 hodin) už si vystačíte na velké nářezy. Zkreslení má přitom charakteristicky ENGLovský charakter - má relativně vysoko položené zvukové "těžiště", snadno se proto prosadí, ale nezní tak temně jako některé aparáty Mesa a některé další. Tohle by mělo být relativně snadno řešitelné ekvalizérem ve smyčce a spousta lidí jej taky tak použivá, ale pokud chcete recto zvuk, tak jej tady nenajdete.

Charakter zkreslení je relativně suchý a vzhledem k vyššímu posazení "zrna" je důležité hlídat si nastavení výšek a Presence, aby zkreslení nebylo příliš ostré.

Nutno podotknout, že zkreslení na ENGLu je třeba předem vyzkoušet. Nedoporučuju řídit se ukázkami na YouTube, osobní vyzkoušení je mnohem lepší, i kdyby to měl být jiný model od ENGLu - například Screamer je zvukově dosti podobný, vhodný je také model Savage, protože z něj zvukově a konstrukčně Blackmore vychází.. Blackmore je aparát pro lidi, kterým sedne onen základní zvuk, který aparát nabízí (tedy všechno cca na 12 hodinách). Veškeré korekce slouží k tomu, aby člověk zvuk přizpůsobil kytaře, reproboxu, akustice a stylu hry a v tomto ohledu slouží opravdu dobře, ale rozhodně nejsou určené na naprosté předělání charakteru zvuku, tohle prostě ENGL neumí. Proto pokud se vám zalíbí ENGL charakter, budete s největší pravděpodobností rádi za jednoduché ovládání a společné korekce. Pokud se vám ENGL charakter nelíbí, hledejte jinde, protože zvuk ENGLa se těžko mění.
S tím souvísí další věc - podle všeho si Blackmore příliš nerozumí se zkreslovacími krabičkami. Klasické použití TubeScreameru jako nakopavadla a "zahušťovadla" před aparátem zde příliš úspěchů nesklízí a když jsem například zkoušel zkreslovat efektem EHX Big Muff w/ Wicker, uvědomil jsem si, že tam vždycky slyším charakter ENGL zkreslení - i přesto, že jsem pochopitelně jel na čistý kanál. Je dost možné, že s jinými krabičkami si rozumí, ale rozhodně nejde v tomto ohledu o výrazně variabilní aparát a pokud hodláte kreslit svými krabičkami, rozhodně si je na aparátu vyzkoušejte.
Druhou věcí je to, že i boxy ENGL mají dost svůj zvuk, takže v tomto případě byl na vině z velké části i reprobox. Na jiném reproboxu jsem bohužel konkrétně Blackmora nezkoušel.
Jinak samozřejmě s jinými efekty nemá Blackmore sebemenší problém, ozkoušeno několika delay a reverb pedály a několika kvákadly.

Spolehlivost:
Zatím bez nejmenších potíží.

Co se mi na aparátu nelíbí:
Myslím, že po necelém roce používání mohu celkem objektivně zhodnotit jeho nedostatky. Prvním je záběr hlasitosti - aparát začne hrát až poté, co poťákem ujedete kousek cesty. V tu chvíli už hraje dost nahlas. Ve zkušebně mívám nastaveno neco mezi 8 a 9 hodinami, přičemž aparát opravdu hraje kolem 7. S tím souvísí další věc - apec je hodně HLUČNÝ :) 100W je prostě 100W. Z nějakého duvodu příliš nepomáhá ani odstranění dvou koncových elektronek, alespoň v mém případě se nastavení pro pohodlné hraní v kapelé nezměnilo.
Další věcí je absence reverbu - má ho jen 150W verze a je to škoda.

Shrnutí:
Jde o velmi variabilní a kvalitní kytarovou hlavu, která se vám buďto zažere pod kůži a nepustí, anebo vás nechá chladným. Rozsah gainu a paleta zvuků je velmi široká, apec je velmi slušně vybaven na čistou hru, blues, ale i rokec a samozřejmě metal. Možná trochu paradoxně je Blackmore hodně populární u (brutal) death metalových kapel, protože zkreslení je i v nízkých polohách (a i při velkém podladění) velmi konkrétní, což zdaleka není samozřejmostí ani u dražších a osvědčenějších aparátů.

Kdyby mi hlavu ukradli, koupil bych si ho znovu?
Určitě - buď Blackmora, nebo Savage.

Ukázky



PRS CE24, ENGL Blackmore, Orange PPC412, kotel efektů na pedalboardu
‘Men have become tools of their tools.’ ~Henry David Thoreau
Somnus Aeternus

Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“