Vlákno započalo příspěvkem:
Red Bull píše: stroje vydávají spolu se základní frekvenci tónu ještě tzv. harmonické kmitočty, zkráceně harmonické. .........
U elektrické kytary samozřejmě vstupují do hry efekty, použité snímače ...........
Fakt: Bohužel sem u tranzistoru ještě nepotkal takovou dynamiku mezi rukou a výsledným zvukem jako například u lampového zesilovače. ...........
Tento článek osvětluje základní rozdíl mezi tranzistorem a lampou. Dotazy a postřehy uvítám.
následně se odvíjí nesmyslné hledání rozdílu, kde je nelze nalézt, neboť se míchají různé zesilovače spolu s různými efekty do jednoho pytle a srovnává se nesrovnatelné.
Například naposledy uvedené JCM800, dle zjištěných a doložených průběhů je to velmi slušný lineární zesilovač, ale jeho frekvenční charakteristika má v okolí 4kHz hrb, což je filtr Prezenc, vhodný pro řeč, aby lépe vynikla a byla více srozumitelná, stejně tak se dobře hodí pro zpěv, lépe ženský, dobře bude znít i sólová kytara, basa již hůře.
Zesílení je však výrazně větší než nutně pro kytarový snímač potřebujeme, není tedy problém řetězec kdekoliv přebudit, což zanese nemalé zkreslení a máme nový nástroj, stejný rozdíl jako když hraje Lenka Filipová nebo Jimi Hendrix.
Nechť mi někdo ukáže obdobný ne-li shodný tranzistorový aparát a můžeme je porovnávat, ale on neexistuje, tranzistorové se prostě tvoří jinak, není tedy jak zjistit rozdíl mezi elektronkou a tranzistorem, můžeme porovnávat jen diametrálně odlišné přístroje, což nám skutečný obraz o rozdílech elektronek a tranzistorů neprozradí.
O problematice zesilovačů s celkovou zpětnou vazbou si můžete přečíst v PE-AR 02/2017-01/2018, o zesilovačích bez celkové zpětné vazby s nenahraditelnými elektronkami si můžete přečíst v PE-AR 02/2018-12/2018, nejsou tam žádné efekty, ani kytarové, ty by zabraly obdobný prostor, dá se tam však bez hádání-se nalézt spousta odpovědí na zde nezodpovězené otázky.
Jen zopakuji přání do konce tohoto a počátku nového roku
PF 2018
