Foxrox Electronics Octron (oktávový efekt)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
wikxzen
Rádce
Příspěvky: 3411
Registrován: 31.01.2007 8:12
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Foxrox Electronics Octron (oktávový efekt)

Příspěvek od wikxzen » 20.07.2010 15:29

Firma: Foxrox Electronics

Model: Octron
Obrázek

Pořízeno: červenec 2010, cena 3800 Kč (bazar)

Testováno na zesilovači Ampeg J-12T, s kytarami Reverend Buckshot a Reverend Jetstream 390

Základní charakteristika
Octron je analogový oktávový efekt, který vytváří zvuk o jednu oktávu nahoru a zvuk o jednu oktávu dolů. Má tři potenciometry: Octave UP, Direct a Octave DOWN. Octron je zkonstruován tak, že lze míchat čistý nezefektovaný zvuk s jedním z UP nebo DOWN zvukem anebo také lze míchat obě oktávy (horní i dolní) najednou a k tomu dle vkusu ještě přidat poměr čistého nezefektovaného zvuku za pomocí prostředního ovladače Direct. Uvnitř efektu se nachází tři trimry a jeden přepínač. Díky tomu lze Octron přizpůsobit momentálním požadavkům. Zvukem o oktávu nahoru lze docílit vyšších harmonických, buď hraním na jednu strunu, anebo akordů. Zatímco zvuků o oktávu dolů se nejlépe dosahuje za pomocí hraní pouze na jednu strunu. Pokud byste chtěli hrát akordy o oktávu dolů, dojde k rozpadu souzvuku více tónů ("octave skipping"). V obou případech je nutné hrát přesně, aby zvuky o oktávu nahoru a oktávu dolů zněly konsistentně. Efekt lze napájet standardní 9V baterií anebo běžným 9V DC adaptérem (12mA), lze však zapojit adaptér s vyšší voltáží - 12V, 18V, 24V, max. do 33V DC. Čím větší voltáž, tím lepší headroom a také se pak hodí více k basovým kytarám, které mají silné aktivní snímače. Signalizační žlutá LEDka a spínač On/Off je true bypass. Vstup pro napájení, vstup a výstup signálu jsou umístěné na čelní straně Octronu.

Zpracování
Octron je na pohled bytelná krabička z cca 2 mm tlusté oceli. Je to třeba velmi blízké odolným krabicím efektů značky Fulltone. Váží více jak půl kila (i s baterií). Kryty potenciometrů jsou na dotek masivní a odolné. Spínač aktivace Octronu působí pevně, jistě a je bez ruchů v reproduktoru. Na bocích a na spodní straně jsou celkem tři šroubky, přístup do vnitřku Octronu je tedy poměrně rychlý. Modrobílé trimry a černý malý přepínač na hezké PCB desce mají solidní vůli. Lze s nimi pohodlně za pomocí malého šroubováčku nastavovat celkový charakter zvuku Octronu, který nejlépe se hodí pro dané hraní. U přepínače a trimrů jsou popisky, není tedy problém se rychle na desce zorientovat. Celkově působí Octron jako zdařilá a poctivá ruční práce.

Zvuk
Přirozený, teplý, málo hlučný, prostě analogový! Tak by se dal celkově hodnotit průběh efektu Octron. Abych to upřesnil, velmi záleží na tom, jak jsou nastaveny poměry trimrů a v jakém módu je malý přepínač uvnitř Octronu. Chce to zpočátku se dobře vyznat a více číst z přiloženého manuálu.
Malý černý přepínač (Octave UP MODE) volí mezi dvěma mody zvuku o oktávu nahoru:
a) Mod 1 je určen pro zvuky, které jsou podobné starým oktávovým efektům (např. Octavia). V tomto modu lze dosáhnout různých podivných zkreslených vyšších harmonických. Dost se to blíží také i zvukům podobných "ring" modulátorům.
b) Mod 2 je opakem modu 1. Docílí se čistých a tlustých analogových výsledků zvuku o oktávu nahoru. Jejich průběh je přirozenější a méně agresivní.
Pro celkové nastavení zvuku o oktávu nahoru jsou určeny dva trimry. Jeden určuje míru gainu a sustainu (Octave UP Drive), druhý nastavuje barvu/výšky (Octave UP Tone). Pokud je gain nastaven za půlku, získáte vlastní zajímavě "nafuzzované" zvuky. Zde prakticky není pak možné dosáhnout zcela čistého nezkresleného oktávového (nahoru) zvuku v celé dráze potenciometru Octave UP. Trimr, který určuje barvu/výšky, je citlivý, neuvážlivým nastavením hrozí, že se setkáte se zpětnou vazbou i šumem velice brzy.
A pak tu je poslední trimr pro nastavení tónu zvuku o oktávu dolů (Octave DOWN Tone). Pokud je nastaven na maximum dráhy (podle směru hod. ručiček), lze docílit hezkého, tlustého oktávového zvuku, který se hodí především pro čisté, nezkreslené hraní. Pokud je trimr nastaven zcela opačně (proti směru hod. ručiček), tak se zvýrazní poměrně jasně středy a zvuk nabere na agresivitě, která se více hodí ke kreslícím efektům, které k Octronu připojíte (fuzz/overdrive atd.).

Zvuk posazený o oktávu dolů ma svá pravidla a specifika. Jak jsem psal v úvodu, nelze hrát akordy, dvoj. - trojhmaty. Zvuk se rozpadá, ztrácí na pevnosti. Velice se doporučuje hrát s krkovým snímačem, protože má kulatější a čistší zvuk než ostatní snímače na kytaře. Střední a kobylkové snímače způsobí, že je výsledek zvuku méně konkrétní, může docházet k výpadkům plynulosti průběhu tónu. Snímače by měly být také už na dobré úrovni, určitě Vás Octron hezkým zvukem nepochválí, když jej budete připojovat k továrním nekvalitním snímačům. Také je důležité mít dobře seřízenou kytaru, především prohnutí krku. Hluchá místa na hmatníku a drnčení struny o pražce způsobí špatný průběh zvuku o oktávu dolů. Pozitivní věcí může být skutečnost, že Octron vás donutí hrát více přesně a více se soustředit na to, abyste správně pokládali prsty na hmatníku tam, kde mají být. Samozřejmě, baskytaru to plně nenahradí, ale rozhodně je to zajímavá možnost, jak využít Octron k "basovým" zvukům.

Osobně si myslím, že pokud chcete k Octronu připojit ještě fuzz nebo overdrive, abyste dosáhli delšího sustainu a zajímavých kombinací mezi pedály, tak je dobré se s Octronem a jeho trimry uvnitř dobře seznámit a několikrát zvážit jejich nastavení, myslet zkrátka na to, že v kombinaci s jinými efekty nemusí Octron dobře vycházet, když je jeho nastavení uvnitř provedeno nevhodně nebo dokonce špatně. Budete se potýkat s velkou úrovní šumu, častějším výpadkům plynulého průběhu Octronu s jiným efektem atd. Je to věc důležitá a zabere nějaký čas, než zjistíte, co nejlépe lahodí vašemu vlastnímu vkusu. Octron (oktáva nahoru) sám o sobě v určitém nastavení potenciometrů i vnitřních trimrů může znít jako neurvalý, hlasitý fuzz nebo distortion, stejně tak jeho menší zkreslení se dá dobře využít pro zajímavou doprovodnou hru.

Umístění Octronu v efektovém řetězci je sice věcí každého, ale obecně platí, že chcete-li prodloužit sustain, gain a zlepšit průběh Octronu, tak kompresor, overdrive nebo fuzz je nejlepší umístit PŘED Octronem. Naopak modulační efekty a kvákadla se doporučuje dávat ZA Octronem. Úplně nejideálnější umístění Octronu je hned za kytarou. Nicméně, nic nebrání tomu, aby se dalo s daným pořadím Octronu v řetězci experimentovat. Je-li třeba vymýšlet různé psychedelické zvukové výsledky, tak je Octron jedním z možných efektů, který dokáže celkový zvuk dokonale "sprasit"!

Spolehlivost
Mám jej sice jen pár dní, ale zatím funguje dobře. Ať už samotný bez ostatních efektů, tak i v řetězci mezi ostatními efekty. Z mechanického hlediska je to zcela bez problémů.

Shrnutí
Velmi zajímavý "boutique" efekt. Už svým designem působí netradičně. Ostatně, všechny efekty firmy Foxrox Electronics jsou typické společnou tvarovou podobou tvrdé kovové krabice. Zdá se mi to i praktičtější, chodidlem nezavadíte o ovládací prvky. Osobně s ním budou spokojeni všichni, kdo vyhledávají "hendrixácké" zvuky, kdo milují Octavia a jiné oktávové fuzzy, kdo milují psychedelické experimentování a tak dále. Velice dobře se dá využít i pro různé pop/rock/funky odnože a tak podobně. Jeho využití je obrovské, ale jeho užití může být pro některé složité a chvíli trvá než se s ním dovede člověk sžít. Snad také i proto je uvnitř Octronu více možností nastavení různých zvukových variant, aby to uživatel měl snažší (složitější). Ale jakmile dosáhnete toho "pravého" zvuku, tak se Octron rázem stane velmi jednoduchým a efektivním pedálem!

Kdyby mi efekt ukradli, koupil bych si ho znovu?
Pokud by to bylo za stejně výhodnou, ne-li nižší cenu, tak určitě bych do něj šel znovu.

Krátké ukázky z webu Foxrox



G&L USA Comanche Custom 2015 • Ampeg J-12T JET II • Reprobox s Celestion G12-35XC LE

Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“