Improvizace, pentatoniky

Tabulatury, noty, školy, kytarové techniky, cvičení ...
Odpovědět
LukasMrazoun
Příspěvky: 61
Registrován: 5.09.2012 20:56

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od LukasMrazoun » 4.10.2012 23:22

Jasně, že ta teorie je důležitá, ale myslim, že je rozdíl, mezi způsobem učení. Jestli na to přijdte samy nebo vám to někdo napíše? Jaká varianta se vám zdá přínosnější?

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Nero » 4.10.2012 23:37

Proč přicházet znovu na to, jaké jsou tóny v které stupnici? To si chceš taky sám zjistit, že rok má 365 dní, derivace x^2 jsou 2x a metanol je jedovatý? Nebo že kytaru máš ladit od E, mezi strunami jsou kvarty a hrát na ten nástroj máš rukama?

Nikdo ti nemůže "napsat", jak máš improvizovat, ale může ti pomoc tím, že ti vysvětlí, s čím je dobré začít pracovat. Učení musí být efektivní a postup natolik rychlý, aby to učícího se stále bavilo. A jistě tu každý potvrdí, jak potěšující bylo, když se naučil pvní pentatoniku a byl schopný do nějakého podkladu něco málo zabrnkat.

Tady se bavíme zejména o tom, jak pomoci začátečníkům a nevést je k tomu, aby mohli smysluplně improvizovat a rozvíjet své schopnosti hraní. Nebudu jim přece úmyslně komplikovat život.

Byl bych každopádně rád, aby lidi, co s tímto přístupem nesouhlasí, nejen hlásali, jaká to je blbost, ale vysvětlili i to, proč to teda blbost je a proč s tím nesouhlasí.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Jester
Rádce
Příspěvky: 2266
Registrován: 10.07.2008 8:10
Bydliště: Brno

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Jester » 5.10.2012 5:44

LukasMrazoun píše:Jasně, že ta teorie je důležitá, ale myslim, že je rozdíl, mezi způsobem učení. Jestli na to přijdte samy nebo vám to někdo napíše? Jaká varianta se vám zdá přínosnější?

Z Jirotkova Saturnina. O strýci Františkovi. František vlastnil továrnu a bavilo ho objevovat. Například zjistil, že lít vodu do kyseliny je blbost. A vůbec mu nevadilo, že se to mohl dočíst v každé středoškolské učebnici o chemii, aniž by si přitom popálil prsty a zánovní vestu.


Sorry, už si to úplně přesně nepamatuju, abych to zpaměti citoval.
Takže je na každém, jakou cestu zvolí.

baxa
Příspěvky: 183
Registrován: 26.08.2012 19:14

Impro

Příspěvek od baxa » 5.10.2012 7:31

ja bych rad reagoval - s absolutnim sluchem a to sluchem reagujicim na vsechny tony tj. ne na bouchance do zidle :D ale na tony se stalym nebo alespon rovnomernym kmitoctem ma clovek obrovskou vyhodu pri uceni na jakykoliv nastroj ;-) na kytaru je zrucny napr. houslista s absolutnim sluchem schopen improvizovat aniz by ji kdy predtim drzel v ruce. Samozrejme nebude mit techniku kytaristy ale pujde to taky. Nebo treba na piano - staci mu vedet kde je acko popr. si ho sluchem najde :D a "hraje" (mlati do klaviru) :D u toho klaviru pak staci aby ten zrucny houslista co u nej nikdy nesedel znal teorii (stavbu akordu, stavbu hramonie......) a bude schopen (samozrejme netechnicky) hezky improvizovat nebo podle sluchu neco konkretniho zahrat. Myslim ze hodne dulezitou veci tam je ze ten clovek predtim musi na neco hrat aby mel alespon nejaky technicky zaklad ale uz tolik nezalizi na co hral. ;-)
Naposledy upravil(a) Nero dne 5.10.2012 7:53, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Přesunuto to původního tématu z odnože o klasické hudbě

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: Impro

Příspěvek od Nero » 5.10.2012 7:59

baxa píše:na kytaru je zrucny napr. houslista s absolutnim sluchem schopen improvizovat aniz by ji kdy predtim drzel v ruce.

Nebo treba na piano - staci mu vedet kde je acko popr. si ho sluchem najde :D a "hraje" (mlati do klaviru) :D u toho klaviru pak staci aby ten zrucny houslista co u nej nikdy nesedel znal teorii (stavbu akordu, stavbu hramonie......) a bude schopen (samozrejme netechnicky) hezky improvizovat nebo podle sluchu neco konkretniho zahrat.
S tím se nedá souhlasit - ten houslista možná bude mít představu o tom, co má a chce hrát, ale nebude pořádně vědět jak, protože tvorba tónů na houslích a kytaře nebo pianu je zcela odlišná.

V extrémním případě bude na pianu schopný jedním prstem vyťukat melodii, která mu zní v hlavě, ale totálně bez dynamiky (nebo se zcela šílenou), rytmu (hraní skutečně "na dobu") a jakéhokoli přednesu, protože ten nástroj neovládá. A to pro mě není hezké improvizování.

U kytary mám tohle i prakticky ověřené - známá je violoncellistka v Národním divadle s absolutním sluchem (schopná hrát i na housle, kontrabas a flétnu), ale pokud jí někdo dá do ruky kytaru, vůbec neví, co s ní, protože její pravá ruka netuší, co má dělat.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

chroustjazz
Příspěvky: 265
Registrován: 10.05.2011 5:30
Bydliště: Kostomlaty pod Milešovkou

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od chroustjazz » 5.10.2012 8:16

shoooter píše:
chroustjazz píše:
J.J. píše: Zato tys dal veřejně najevo, že jsi nabubřelej magor. Na Nerově tvrzení nevidím absolutně nic nesprávnýho
jo? a co třetí a sedmý stupeň durové stupnice? jaký tam je interval?
tímto končím..to nemá cenu..
Marně hledám, co psal Nero o intervalech.
A mezi 3. a 7. tónem durové stupnice je čistá kvinta - a to už jsem vůbec nepochopil souvislost.
třetí a sedmý stupeň (či jakýkoli jiný) stupeň stupnice není tón stupnice, ale stupeň stupnice (viz teorie)
na třetím stupni durové stupnice je vzdálenost (interval) mezi základním tónem a tónem následujícím malá sekunda, tedy např. v stupnici od "c" je to "cis" (to platí i pro sedmý stupeň durové stupnice)
free jazz, volná improvizace, soudobá hudba

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Nero » 5.10.2012 8:37

A jak to odporuje tomu, že v Des-dur je tón C (aneb onen 7. stupeň) v běžném kontextu použitelnější než D (na místo kterého bych šáhnul po tónu Es)?
(Zcela vážně míněná otázka, rád se v oblasti teorie něco přiučím - však tu taky celou dobu tvrdím, že se její znalost může jen a jen hodit...)
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
shoooter
Příspěvky: 1280
Registrován: 12.09.2010 9:42

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od shoooter » 5.10.2012 9:33

chroustjazz píše:
shoooter píše:
Marně hledám, co psal Nero o intervalech.
A mezi 3. a 7. tónem durové stupnice je čistá kvinta - a to už jsem vůbec nepochopil souvislost.
třetí a sedmý stupeň (či jakýkoli jiný) stupeň stupnice není tón stupnice, ale stupeň stupnice (viz teorie)
na třetím stupni durové stupnice je vzdálenost (interval) mezi základním tónem a tónem následujícím malá sekunda, tedy např. v stupnici od "c" je to "cis" (to platí i pro sedmý stupeň durové stupnice)
Jenže to si napsal nesmysl. Když mluvíš o intervalech, tak interval musí být vždy mezi dvěma stupni nebo tóny (stupeň je to obecně, pokud hovoříme o konkrétní stupnici je to i konkrétní tón).
Takže si myslel interval mezi 3. 4. a interval mezi 7. 8. stupněm durové stupnice. To je skutečně malá sekunda.

A pokud tedy aplikuji tvůj příklad v praxi a vezmu tón C, coby 7. stupeň durové stupnice, a po něm následuje malá sekunda t.j. tón Cis, zjistil jsem, že stupnice CisDUR obsahuje tón Cis. To je vskutku šokující zjištění. :D
Každopádně to není nic proti Nerovu tvrzení.
Na tohle demagogické fórum už nechodím.
Pokud by měl někdo dotaz přímo na mne, klidně mi napište email na shoooter@gmail.com

lei
Příspěvky: 113
Registrován: 14.02.2009 12:16

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od lei » 5.10.2012 14:22

Až na to, že to není tón C, ale HIS :o) Ale je pravdu, že v rovnoměrně temperovaném ladění jsou to tóny enharmonicky zaměnitelné.

Uživatelský avatar
shoooter
Příspěvky: 1280
Registrován: 12.09.2010 9:42

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od shoooter » 5.10.2012 16:19

lei píše:Až na to, že to není tón C, ale HIS :o) Ale je pravdu, že v rovnoměrně temperovaném ladění jsou to tóny enharmonicky zaměnitelné.
Když z toho C vycházím, tak nemůže být špatně C.
Přesněji mělo být C - Des- DesDUR.
Rozdíl mezi C/His bych tady ale opravdu neřešil.
Na tohle demagogické fórum už nechodím.
Pokud by měl někdo dotaz přímo na mne, klidně mi napište email na shoooter@gmail.com

Slayertplsko
Příspěvky: 121
Registrován: 18.09.2010 12:13

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Slayertplsko » 5.10.2012 18:23

chroustjazz píše:třetí a sedmý stupeň (či jakýkoli jiný) stupeň stupnice není tón stupnice, ale stupeň stupnice (viz teorie)
na třetím stupni durové stupnice je vzdálenost (interval) mezi základním tónem a tónem následujícím malá sekunda, tedy např. v stupnici od "c" je to "cis" (to platí i pro sedmý stupeň durové stupnice)
C-C# je zvacsena prima
C-Db je mala sekunda

carodejdobrodej
Příspěvky: 20
Registrován: 22.05.2010 22:08

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od carodejdobrodej » 6.10.2012 2:05

chroustjazz píše:
na třetím stupni durové stupnice je vzdálenost (interval) mezi základním tónem a tónem následujícím malá sekunda, tedy např. v stupnici od "c" je to "cis" (to platí i pro sedmý stupeň durové stupnice)
na třetím stupni DUROVE stupnice ( od C ton E)
- je vzdálenost mezi ZAKLADNIM tónem(v C dur C)a tónem následujícím(D) VELKA sekunda
- nebo TEDA po TRETIM stupni (v C dur E) je nasledujici CTVRTY stupen F (ctvrty stupen v C Dur)= mala sekunda
-sorry ale teda kde je CIS?????

na třetím stupni MOLLOVE stupnice ( od C ton Eb)
- je vzdálenost mezi ZAKLADNIM tónem(v C moll C)a tónem následujícím(D) VELKA sekunda
- nebo TEDA po TRETIM stupni (v C moll Eb) je nasledujici CTVRTY stupen F (ctvrty stupen v C moll)= velka sekunda
-sorry ale teda kde je CIS?????

No nevim bud sem blbej :shock: (a chci vysvetleni) a nebo... je to jasny :D nejsme v Dur ani v moll a v ktery stupnici od c teda sme??

lei
Příspěvky: 113
Registrován: 14.02.2009 12:16

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od lei » 6.10.2012 9:47

Des dur beru.

Rozdíl mezi C a HIS je samozřejmě důležitý, ovšem z hlediska teorie, nikoli praxe, přiznávám.

Uživatelský avatar
shoooter
Příspěvky: 1280
Registrován: 12.09.2010 9:42

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od shoooter » 6.10.2012 9:52

lei píše:Des dur beru.

Rozdíl mezi C a HIS je samozřejmě důležitý, ovšem z hlediska teorie, nikoli praxe, přiznávám.
Když zahraji tón, poznáš jestli je to His nebo C? :-)
Na tohle demagogické fórum už nechodím.
Pokud by měl někdo dotaz přímo na mne, klidně mi napište email na shoooter@gmail.com

chroustjazz
Příspěvky: 265
Registrován: 10.05.2011 5:30
Bydliště: Kostomlaty pod Milešovkou

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od chroustjazz » 6.10.2012 13:31

doporučoval bych pro ty, kteří to nechápou, nastudovat si někde, co je to supeň stupnice a jak se odvozují jejich mody (v tomto konkrétním případě šlo o diatonickou stupnici dur)
free jazz, volná improvizace, soudobá hudba

chroustjazz
Příspěvky: 265
Registrován: 10.05.2011 5:30
Bydliště: Kostomlaty pod Milešovkou

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od chroustjazz » 6.10.2012 13:41

Nero píše:A jak to odporuje tomu, že v Des-dur je tón C (aneb onen 7. stupeň) v běžném kontextu použitelnější než D (na místo kterého bych šáhnul po tónu Es)?
(Zcela vážně míněná otázka, rád se v oblasti teorie něco přiučím - však tu taky celou dobu tvrdím, že se její znalost může jen a jen hodit...)
tvá formulace zněla přesně takto:
"Třeba v improvizaci v Des dur stupnici je C poněkud vhodnější tón než D"

když postavíš stupnici v des dur na tom konkrétním 7. stupni, pak bude ta stupnice začínat takto: des, d, e..atd. (a to i pokud ji postavíš na 3. stupni)
- a to je jádro celé nesmylné hádky (z velké části dané těmi okolo) - tady je zřejmé, že tón d se v této stupnici vyskytuje a není důvod si myslet, že by byl méně vhodný, nežli tón c

proto má zmínka o rasismu, což měla být nadsázka, kterou zřejmě nikdo nepochopil, neb tu diskutují asi jen samí basáci
free jazz, volná improvizace, soudobá hudba

chroustjazz
Příspěvky: 265
Registrován: 10.05.2011 5:30
Bydliště: Kostomlaty pod Milešovkou

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od chroustjazz » 6.10.2012 13:43

(byl to vtip?)
free jazz, volná improvizace, soudobá hudba

Slayertplsko
Příspěvky: 121
Registrován: 18.09.2010 12:13

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Slayertplsko » 6.10.2012 15:39

chroustjazz píše:když postavíš stupnici v des dur na tom konkrétním 7. stupni, pak bude ta stupnice začínat takto: des, d, e..atd. (a to i pokud ji postavíš na 3. stupni)
Tomu teda nerozumiem. Ako postavis na konkretnom 7. stupni (tam je viac 7. stupnov?) v des dur? Aka stupnica zacina des, d, e? Mozno myslis c# d e, ale aj tak nechapem, co tym zaciatkom frygickej/lokrickej od c# chces povedat.
chroustjazz píše:a to je jádro celé nesmylné hádky (z velké části dané těmi okolo) - tady je zřejmé, že tón d se v této stupnici vyskytuje a není důvod si myslet, že by byl méně vhodný, nežli tón c
V ktorej? Des dur? V tej D urcite nie je.

Slayertplsko
Příspěvky: 121
Registrován: 18.09.2010 12:13

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Slayertplsko » 6.10.2012 15:44

shoooter píše:
lei píše:Des dur beru.

Rozdíl mezi C a HIS je samozřejmě důležitý, ovšem z hlediska teorie, nikoli praxe, přiznávám.
Když zahraji tón, poznáš jestli je to His nebo C? :-)
Ano aj nie, zalezi od druhu ladenia, pripadne kontextu, ktory ten interval zadefinuje aj v rovnomerne temperovanom ladeni. V kazdom pripade sa to oplati dodrziavat, lebo neskor sa ti to nabali a bude ta to miast.

Uživatelský avatar
shoooter
Příspěvky: 1280
Registrován: 12.09.2010 9:42

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od shoooter » 6.10.2012 18:39

Slayertplsko píše:
shoooter píše:
lei píše:Des dur beru.

Rozdíl mezi C a HIS je samozřejmě důležitý, ovšem z hlediska teorie, nikoli praxe, přiznávám.
Když zahraji tón, poznáš jestli je to His nebo C? :-)
Ano aj nie, zalezi od druhu ladenia, pripadne kontextu, ktory ten interval zadefinuje aj v rovnomerne temperovanom ladeni. V kazdom pripade sa to oplati dodrziavat, lebo neskor sa ti to nabali a bude ta to miast.
Když zahraji 1 tón, není žádný interval ani kontext!
Je to jen jeden tón. Ladění na pianu obvykle neměním.
Takže opravdu bude rozdíl mezi C a His?
Na tohle demagogické fórum už nechodím.
Pokud by měl někdo dotaz přímo na mne, klidně mi napište email na shoooter@gmail.com

Odpovědět

Zpět na „Hraní na kytaru, tabulatury“