Improvizace, pentatoniky

Tabulatury, noty, školy, kytarové techniky, cvičení ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
AntaresX9
Příspěvky: 586
Registrován: 19.11.2009 0:12

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od AntaresX9 » 2.10.2012 20:43

Docela nezávidim Nerovi jak se tu do něj navážíte že nic nechápe a že improvizaci člověk musí cítit. To je sice fajn ale bez řádný techniky a znalosti stupnic můžete mít sice feeling jak samotnej B.B King nicméně nic světobornýho z toho nevzejde IMHO. Taky jsem si dlouhou dobu myslel že improvizace je nějaký si cucání melodie z prstu nicméně mě učitel vyved z omylu a zjistil jsem že nejjednodušší cesta k improvizování je umět si napojit různý "cvičení stupnic" a obohatit je o pozlátka ve formě různejch vibrat, slidů, bendingu strun atd.
Jackson DKMG (Dimarzio D-Activator, PAF 36th anniversary)
akustika Cort AD 850CE
Line 6 POD X3 Live
kabel fender

baxa
Příspěvky: 183
Registrován: 26.08.2012 19:14

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od baxa » 2.10.2012 20:56

ale k tomu potrebujes slyset ;-) do nera se nenavazim ale obhajuju teorii ze s absolutnim sluchem nepotrebujes znat prakticky nic jen umet kytaru drzet a vyluzovat pozadovane zvuky v pozadovane kvalite

Uživatelský avatar
Trey
Příspěvky: 802
Registrován: 27.12.2010 19:32
last.fm: http://www.last.fm/user/Roonagu
Bandzone: http://bandzone.cz/fan/roonagu
Bydliště: Strakonice

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Trey » 2.10.2012 21:04

To máš dobrý...ale naše většina kterej ho nemá si to holt musí vynahradit takhle...a teda nevim, i na kytaře se musí makat nad některýma technikama kde je jedno zda máš absolutní sluch nebo chluch.
Dustborn - http://bandzone.cz/dustborn
Arthemion - http://bandzone.cz/arthemion
Ibanez RGA420Z, Jackson RR24, Jackson PS-37 Performer, DOWINA DCE111-LE
Marshall JVM410H, ENGL E650 Ritchie Blackmore, Line 6 Pod X3 Live
mikrofony: Rode M1, Sennheiser e945, Shure SM58,

Uživatelský avatar
AntaresX9
Příspěvky: 586
Registrován: 19.11.2009 0:12

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od AntaresX9 » 2.10.2012 21:36

Taky jsem spíš bral z pohledu většinového kytaristy který většinou takovej luxus jako absolutní sluch většinou nemá. A další věc je že ty postupy jsou pořád stejný sluch nesluch protože mi to stejně přijde jako znovu objevovat kolo když se budu snažit dělat stupnice selskym rozumem místo aby mi někdo řek jakej to má prstoklad. Naučit se teorii je prostě hezká zkratka nicméně v improvizaci to chce to mít tak půl napůl jinak zas může člověk skončit jak technickej robot Rusty Cooley
Jackson DKMG (Dimarzio D-Activator, PAF 36th anniversary)
akustika Cort AD 850CE
Line 6 POD X3 Live
kabel fender

Uživatelský avatar
J.J.
Rádce
Příspěvky: 1258
Registrován: 11.01.2010 11:54
Bydliště: Bohuslavice nad Metují

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od J.J. » 2.10.2012 21:47

chroustjazz píše:
Nero píše:Rasismus dle Wikipedie je "teorie a ideologie hierarchizující sociální skupiny podle rasového klíče. Rasismus jako politická ideologie se snaží legitimizovat společenské nerovnosti na základě biologických (rasových) rozdílů mezi lidmi."

Takže ne, rasismus to není. Ani trochu.

Třeba v improvizaci v Des dur stupnici je C poněkud vhodnější tón než D.

ty nemít internet, tak ani nemůžeš vylézt mezi lidi..

a k té improvizaci - jsem rád, že si tu dal veřejně najevo, že tomu nerozumíš
Zato tys dal veřejně najevo, že jsi nabubřelej magor. Na Nerově tvrzení nevidím absolutně nic nesprávnýho nebo lživýho a dokud od takovýho chytrolína jako jsi ty neuslyším luxusní zaimprovizovaný sólko např. zde hrani-na-kytaru-tabulatury/jam-session-t7246.html, tak mi nestojíš za to, abych se s tebou dál vybavoval. On Jazzym byl taky hrozně super muzikant s patentem na rozum a hudební zkušenosti (ale jen do tý doby než postnul svoji nahrávku)
kytary: Yamaha Pacifica 821D, J.J.Gtrs Warbeast, španěly Admira a 2 x J.J., J.J.Gtrs - 7string PRSo, steelstring J.J. ala Martin 00, Jolana Diamant
kombo: Mesa Boogie Nomad 55, Beaver 50W (kopie Valvestate)
apec: Beaver 100W (kopie JCM Slash), 200W bedna
nějaký efekty, kabely, trsátka atd.

carodejdobrodej
Příspěvky: 20
Registrován: 22.05.2010 22:08

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od carodejdobrodej » 2.10.2012 21:51

Ooo boze nejvetsi des je to ze se samozrejme muzeme bavit o tom ze neni nic jako spravny a spatny tony a bla bla to je jako se bavit o tom ze chinaski sou lepsi/horsi nez kabati, dalsi vec je to ze clovek s konzervatori a absolutnim sluchem to ma trochu jinak nez typek co hraje mesic a pta se jak improvizovat a s tim ze kdyz se to tu jmenuje "Improvizace, pentatoniky" tak ma asi vetsi smysl rikat veci jako nero nez jako chroust no a abych jenom nemlel tak muj nazor je

Nejdriv se ku*va nauc co uz lidi davno vi a nesnaz se moc vymejslet prevratny novinky(jako treba tu je nakej zneuznalej genius ale ten by spis tvoril neco prevratnyho nez cumel do fora)nebo nakonec dopadnes tak zes vymejslel 40 let novej styl a nechtel ses nechat ovlivnit a najednou si zjistil ze to uz davno pred 500 lety nekdo vymyslel

Dalsi vec o sluchu je zas to ze kdyz uz podle sluchu tak bych zrovna o to vic mel vedet co tam je proc to tam je proc to nema bejt takle atd.

no a posledni a pro me asi to nejdulezitejsi tak kdyz umim jenom teorii a ne sluch tak sem v pr*eli kdyz jenom sluch tak to vetsinou dopadne tak ze po 10 letech zjistim ze tam furt hraju to samy a nic jinyho me nenapada (sem v pr*eli) takze podle me kdyz nechci bej omezenec kterej ma patent na rozum tak jako kvalitni muzikant musim pouzivat i znalosti z teorie(muze mi otevrit netuseny obzory me by nektery veci treba samy od sebe nikdy nenapadly viz pentatoniky uplne jeeeee ja improvizuju ale ze je to m*dina me ani nenapadne a najednou aha bluesova cirkevni mody .....aha takze vlastne nic neumim a hraju ho*na)i sluch a jestli nekdo tvrdi opak tak je u me omezenec(krome genia kteryho sem bohuzel jeste nepotkal)

jo a sorry za pravopis :)) a v hlavne v miiiru a s uctou :)

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Nero » 2.10.2012 22:28

LukasMrazoun píše:A když chceš zahrát nákou "arabskou vyhrávku" jelikož se v tom nevyznám tak nemám páru co to je za stupnici, ale určitě je jiná než ta "naše" tak se ti tam třeba des hodí.
Nikdo netvrdí, že to není možné. Ale člověku, co se chce naučit improvizovat, bud stejně radit, aby se naučil základy v podobě pentatonik, pak přešel ke klasickým durovým a mollovým stupnicím, zkusil pracovat s módy a pokud chce, tak si může pohrát i s exotickýma stupnicema (které ale pořád mají svá pravidla).

Neříkám, že neexistuje jiná cesta, ale tahle je, řekl bych, vcelku prověřená a spolehlivá. A hlavně netvrdím, že se má naučit jen obrázky na hmatníku a tím skončit. Samozřejmě musí poslouchat, zkoušet všechny možné postupy, nahrávat se a poslouchat se "z odstupu" a přemýšlet o tom, co dělá. Ale aspoň minimální teoretický základ nikdy nikomu neuškodil.

I když se bude člověk řídit jen sluchem, nakonec stejně k těm stupnicím dojde. Jen to bude trvat výrazně déle.
baxa píše:ale obhajuju teorii ze s absolutnim sluchem nepotrebujes znat prakticky nic jen umet kytaru drzet a vyluzovat pozadovane zvuky v pozadovane kvalite
Absolutní sluch je úchylka, kterou má kolik - asi desetina procenta populace? Takže na celém fóru včetně neaktivních uživatelů možná 10 lidí...
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Dirty.Pig
Příspěvky: 388
Registrován: 9.08.2008 22:46

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Dirty.Pig » 2.10.2012 22:47

mohli byste sem postnout nejaka videa kde lidi jako B.B.King, Clapton, Hendrix... hrajou treba klasickou dvanactku s nejakejma "figlama" atd.? Myslim tim ze hrajou akordy a do toho pridavaj prubezne nejaky licky. Diky a hodne zdaru!

chroustjazz
Příspěvky: 265
Registrován: 10.05.2011 5:30
Bydliště: Kostomlaty pod Milešovkou

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od chroustjazz » 3.10.2012 7:19

J.J. píše: Zato tys dal veřejně najevo, že jsi nabubřelej magor. Na Nerově tvrzení nevidím absolutně nic nesprávnýho
jo? a co třetí a sedmý stupeň durové stupnice? jaký tam je interval?
tímto končím..to nemá cenu..
free jazz, volná improvizace, soudobá hudba

Uživatelský avatar
shoooter
Příspěvky: 1280
Registrován: 12.09.2010 9:42

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od shoooter » 3.10.2012 7:21

baxa píše:s absolutnim sluchem nepotrebujes znat prakticky nic jen umet kytaru drzet a vyluzovat pozadovane zvuky v pozadovane kvalite
To není pravda. Ovládání nástroje (tzn. technika) je úplně zásadní. Bez toho nezahraješ pořádně nic. Napřed musíš vědět JAK hrát, a potom teprve můžeš řešit CO hrát. Sluch (vůbec nemusí být absolutní, protože se pohybuješ v konkrétní tónině a je úplně jedno, jestli hraješ v C, Cis, G nebo někde mezi, je to jen o intervalech). Hra na kytaru má spoustu technik a zásad, a bez zvládnutí techniky (a to jde jen cvičením) toho moc nedáš. Sluch tě nenaučí synchronizaci rukou, roztažení prstů, příklepy, skluzy, odtrhy, a to vše přesně a dostatečně rychle. Chtěl bych vidět ten tvůj sluch, když vezmeš do ruky nějaký nástroj na který si nikdy nehrál (třeba klarinet) - nezahraješ ani skákal pes.
Na tohle demagogické fórum už nechodím.
Pokud by měl někdo dotaz přímo na mne, klidně mi napište email na shoooter@gmail.com

Uživatelský avatar
shoooter
Příspěvky: 1280
Registrován: 12.09.2010 9:42

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od shoooter » 3.10.2012 7:38

chroustjazz píše:
J.J. píše: Zato tys dal veřejně najevo, že jsi nabubřelej magor. Na Nerově tvrzení nevidím absolutně nic nesprávnýho
jo? a co třetí a sedmý stupeň durové stupnice? jaký tam je interval?
tímto končím..to nemá cenu..
Marně hledám, co psal Nero o intervalech.
A mezi 3. a 7. tónem durové stupnice je čistá kvinta - a to už jsem vůbec nepochopil souvislost.
Na tohle demagogické fórum už nechodím.
Pokud by měl někdo dotaz přímo na mne, klidně mi napište email na shoooter@gmail.com

Uživatelský avatar
daimondia
Příspěvky: 233
Registrován: 13.12.2011 9:19

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od daimondia » 3.10.2012 8:02

Dirty.Pig píše:mohli byste sem postnout nejaka videa kde lidi jako B.B.King, Clapton, Hendrix... hrajou treba klasickou dvanactku s nejakejma "figlama" atd.? Myslim tim ze hrajou akordy a do toho pridavaj prubezne nejaky licky. Diky a hodne zdaru!
http://www.youtube.com/watch?v=VRsJlAJvOSM

http://www.youtube.com/watch?v=LKfozyldDr8


Ach jo

I takový velikáni jako BB Jimi i Clapton se museli naučit různý blues postupy stupnice a kdyby jsi četl jejich životopisy v muzikusu věděl by jsi to
Naposledy upravil(a) daimondia dne 3.10.2012 8:06, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
shoooter
Příspěvky: 1280
Registrován: 12.09.2010 9:42

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od shoooter » 3.10.2012 8:04

chroustjazz píše:
shoooter píše:
chroustjazz píše: snaž se pochopit, o čem mluvím..já rozhodně vím, co je to absolutní sluch..kdo touto nemocí trpí.
Absolutní sluch rozhodně není nemoc!
absolutní sluch je nemoc..a jestli se chceš vsadit, vyber cenu..nějakou hodně hodnotnou
Vzhledem k tomu, že "nemoc" je definována z různých pohledů různě, nedá se jednoznačně napsat, že je to nemoc.
Například v Mezinárodní statistické klasifikaci nemocí a přidružených zdravotních problémů (MKN-10) není. Pokud tedy nemyslíš "Abnormální sluchové vnímání", protože absolutní sluch není záležitostí jen sluchu.
http://www.uzis.cz/system/files/mkn-abe ... 1-2012.pdf
Tak prosím postni relevantní odkaz.

Pokud zůstáváme v obecné rovině je určitě přesnější označení - schopnost, odchylka, úchylka apod.
Z pohledu hudebního (který je nejdůležitější) převažují klady a označuje se standardně jako schopnost.
Na tohle demagogické fórum už nechodím.
Pokud by měl někdo dotaz přímo na mne, klidně mi napište email na shoooter@gmail.com

Uživatelský avatar
daimondia
Příspěvky: 233
Registrován: 13.12.2011 9:19

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od daimondia » 3.10.2012 8:08

Koukám že se docela bavíte

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Nero » 3.10.2012 9:12

shoooter píše:
chroustjazz píše:
J.J. píše: Na Nerově tvrzení nevidím absolutně nic nesprávnýho
jo? a co třetí a sedmý stupeň durové stupnice? jaký tam je interval?
tímto končím..to nemá cenu..
Marně hledám, co psal Nero o intervalech.
A mezi 3. a 7. tónem durové stupnice je čistá kvinta - a to už jsem vůbec nepochopil souvislost.
Já bych byl taky docela rád, kdyby mi to někdo dokázal vysvětlil. Silácké řeči samo o sobě argumentem opravdu nejsou.

Intervaly jsem skutečně neřešil, jen jsem tvrdil, že v běžné durové stupnici je poněkud smysluplnější hrát tón o půltón pod primou (aneb velkou septimu) než tón o půltón nad primou (aneb malou sekundu).
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
182
Příspěvky: 49
Registrován: 6.08.2011 18:49

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od 182 » 3.10.2012 21:11

Celkově vzato je jenom na každym jednotlivci, jak chce hrát. Nechápu, proč to tu někoho naštvalo. Já můžu za sebe říct, že jsem zkusil párkrát zaimprovizovat, nahrál si to a když jsem to poslouchal, tak pěkně mi zněly ty části, které souhlasily s teorií a ty, kde jsem byl mimo zněly hrozně. Proto se učím teorii. Takže já ze své zkušenosti doporučuju umět trochu teorie. Pokud někdo hraje perfektně i bez toho, tak fajn, ať si to užije. Pokud někdo hraje bez teorie a stojí za prd, je to taky jeho volba a ať si jí (ne)užije.

lei
Příspěvky: 113
Registrován: 14.02.2009 12:16

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od lei » 4.10.2012 14:03

Zaujalo mě tvrzení, že stačí absolutní sluch, a člověk může hrát, aniž by znal cokoliv jiného. Hm, přitom je to kardinální omyl, protože jediné, co absolutní sluch znamená, je schopnost rozpoznat výšku tónu (zvláštní druh zvukové paměti, navíc co jsem slyšel, existují nejrůznější typy, někdo ho má jen pro určitý nástroj, resp. barvu zvuku, apod.). Jenže to je jen nejhrubší zvuková matérie, jen prazáklad hudby. Všechen zbytek jsou kombinace tónů, jejichž "povedenost" či "nepovedenost" ultimátně zavisí takřka čistě jen na tradici, v níž člověk tvoří, skrze niž vnímá a skrze niž vnímají jeho posluchači. Tedy i každá improvizace je kulturní artefakt: člověk s absolutním sluchem, který by neměl naposlouchánu od dětství (západní) hudbu a zejména hudbu daného žánru, ani by neznal nic z teorie, by nebyl schopen se svým sluchem vůbec ničeho - tedy kromě náhodné řady tónů různé výšky, jinými slovy, možná by to znělo podobně jako soudobá vážná hudba.

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Nero » 4.10.2012 20:11

Téma o moderní klasice jsem oddělil - zde to bylo OT a zase je škoda takovou diskuzi ztratit.

skupiny-a-hudebnici/moderni-klasicky-hudba-t34693.html
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Dirty.Pig
Příspěvky: 388
Registrován: 9.08.2008 22:46

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Dirty.Pig » 4.10.2012 21:00

zdarek, napr. podle teto "struktury":

C7 C7 C7 C7
F7 F7 C7 C7
G7 G7 C7 C7

hraju klasickou dvanactku s ruznyma tvarama tech sedmickovejch akordu a do toho valim treba molovou pentatoniku v C. Zajimalo by me, kdyz si tam chci pridat treba akord X9, X7#9 atd.. jestli si to tam muzu nejak seknout jak se mi to libi nebo jak se to hraje? a jeste jedna otazka: kdyz chci hrat blues v molu, tak vsechny akordy logicky zmenim na X7mol a do toho hrat napr. durovou pentatoniku? a ty akordy X9, X7#9, X13 tam muzu taky hazet? diky

Uživatelský avatar
Smrťokvítek
Globální moderátor
Příspěvky: 4095
Registrován: 1.07.2006 19:02
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Improvizace, pentatoniky

Příspěvek od Smrťokvítek » 4.10.2012 22:04

X9 není nic jiného než dominantní 7 s 9 navíc (sekunda o oktávu výš) takže to teoreticky můžeš použít kdekoliv. Nejčastěji v taktech kde se hraje IV a V. X7#9 je dominantní 7 se zvýšenou 9 o půl tón. Ono to zní trochu specificky takže se to nehodí všude ale dá se to použít třeba když hraješ V IV sestup tak zahrát

Kód: Vybrat vše

V7#9 - V9 | IV9 | ...
Chce to zkoušet a poslouchat. :)

Když máš čistě dominantní dvanáctku tak můžeš hrát jak mollovou tak durovou pentatoniku a tím pádem třeba i mixolydickou stupnici.

Moll blues můžeš logicky hrát s moll akordy ale možná to bude znít až moc mollově. Takže se třeba dá hrát V IV takty jenom s X7. Nebo můžeš hrát třeba moll9 ty jdou pěkně s moll7. Zase, chce to poslouchat a zkoušet.

Durovou pentatoniku bych do moll podkladu zrovna nehrál protože ta durová tercie bude znít divně. Můžeš ale zahrát třeba dórskou stupnici a moll pentatoniku.

Když máš blues jenom s X7 (dominantní) tak je docela výhoda, že ty X7 mají docela neutrální zvuk, ani moll ani dur, i když tam ta durová tercie je. Takže se do toho dá hrát docela dost věcí. Navíc je známá věc, že bluesoví kytaristé nehrají tu mollovou tercii v mollové pentatonice přímo čistě ale často ji lehce bendnou takže je to někde mezi moll a dur. Prostě to líp vystihuje "náladu" toho podkladu když se hrají jen X7, které obsahují durovou tercii, zatímco ty bys hrál mollovou pentatoniku ve které je mollová tercie.
Nakonec do dominantního podkladu můžeš taky hrát třeba modifikaci mollové pentatoniky, že budeš hrát právě durovou tercii místo mollové. To je taková "mixolydická" verze. (bráno s rezervou).
(っ◕‿◕)っ :: (╯°□°)╯︵ ┻━┻ :: (❍ᴥ❍ʋ) :: ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Odpovědět

Zpět na „Hraní na kytaru, tabulatury“