Joemeek SixQ (studio channel strip)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 5806
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Joemeek SixQ (studio channel strip)

Příspěvek od pavlii » 8.02.2011 0:48

Model: SixQ
Foto: Obrázek
Pořízeno: leden 2007 (nový), cena: 9500,- Kč
Testováno na: mikrofony sE Z3300A, Beyerdynamic MC 930, elektrická kytara Ibanez SA160 QMTB, basová kytara; připojení do převodníku AX88 zvukové karty Yamaha DS2416

Základní charakteristika
SixQ od Joemeeku je tzv. "studio channel strip" neboli standardní kanálová lišta (analogie s mixážním pultem) rackového formátu o velikosti 1U. Z rackové nabídky firmy se jedná o nejmenší model; větší jsou OneQ a TwinQ. Nabízí vše, co je i není nutné pro nahrávání z jednoho zdroje; ať už je to mikrofon, kytara či zdroj signálu s linkovou úrovní. Naleznete zde tedy vstupní část, sekci kompresoru, EQ s laditelnými dvěma pásmy a výstupní část s přepínačem LED měřáku. Kompresor i EQ se samozřejmě nemusí zapnout; pak je SixQ v roli čistě předzesilovače. Má integrované i digitální rozhranní (S/PDIF coax i optical), takže je možné i bezeztrátové propojení se zvukovou kartou. Disponuje taktéž insertním místem, čili za vstupní (preamp) částí lze signál odbočit do dalšího HW efektoru a kompresorem/EQ "prohánět" již nějak pozměněný zvuk.

Zpracování a ovládání
Jak jsem již předeslal, přístroj je rackového formátu velikosti 1U. Mikrofonní (XLR) konektor se nachází vzadu, nástrojový (TS) vpředu. Zpracování je čisté a přiměřeně robustní, takže rozhodně nic nepůsobí dojmem snadné zničitelnosti. Chod potenciometrů je plynulý a za celou dobu používání se nevyskytly problémy (chrastění apod).
Ve vstupní části (preamp) jsou před ovladačem zisku tlačítka Phantom napájení (48V), IRON (vřazení oddělovacího transformátoru za mikrofonní vstup), PAD (potlačení mikrofonního signálu o 20 dB), LINE (aktivace linkového a nástrojového vstupu; linkový se nachází na zadní části) a tlačítko otáčení fáze. Za ovladačem zisku je ještě tlačítko HPF (na 80 Hz).
Sekce kompresoru sestává ze standardních ovládacích prvků. Nutno podotknout, že kompresor je fotooptický, typické pro rodinu Joemeek - a dává tak zvuku svůj osobitý charakter (viz dále). Nastavovat lze prahovou úroveň signálu (Compress), poměr (Slope), čas nábehu (Attack), trvání komprese (Release) a ovladač zesílení (Makeup Gain). LED nad touto sekcí informují zhruba o míře redukce dynamiky signálu. Dá se říci, že se jedná o rychlý kompresor (možnost nastavení Attack od 1ms). Osobitý charakter kompresoru je dán jeho návrhem a vzniká díky proměnnému kompresnímu poměru, jež je závislý na míře signálu překračujícího nastavený práh. De-facto odpovídá celkem plynulému "kolenu" (Knee), kdy nastavený kompresní poměr se uplatňuje až u signálu více překračujícího práh; signály jen málo překračující práh budou komprimovány poměrem menším.
Sekce EQ (přezdívaná "Meequalizer") je za kompresorem a nabízí laditelná dvě pásma (LF 40 - 650 Hz a MID 300 - 5000 Hz) a pevné třetí pásmo (volitelné na 6 či 12 kHz). Zdvih na jednotlivých frekvencích je ve všech případech +/- 12 dB. Činitel jakosti ("Q") je pevný a má hodnotu 0.9 (neboli 1,6 okt), což znamená, že EQ není chirurgického charakteru, ale obě pásma umí být docela hezky oddělená. Je to prostě určitý kompromis, ale na této úrovni se nepracuje vyloženě s detaily (a krom toho se obvykle stejně nahrává bez EQ, který se aplikuje až při mixu).
Výstupní sekce (zvaná též "Fader") obsahuje jediný ovladač výstupního zesílení (Gain) a přepínač LED měřáku, kdy lze střídat monitorování výstupního signálu se signálem za preamp sekcí a mít tak přehled o úrovni v obou místech.
Zadní panel nabízí kromě již zmíněných konektorů ještě digitální výstupy S/PDIF, přepínače S/R (44.1, 48, 96 kHz) a přepínač výstupní úrovně TRS výstupu.
Obrázek

Zvuk
Tento kombinovaný preamp byl snad prvním externím HW, co jsem si pořizoval do, tehdy ještě hooodně v plenkách, studia. Víceméně se jedná o "lehce vyšší entry-level"; ve stejné kategorii se dají najít jak lacinější (Focusrite, SM Pro Audio, Presonus), tak i dražší (OneQ, SPL, TLA).
Postupným srovnáváním s přikupovaným HW jsem dospěl k názoru, že SixQ zřejmě lehce potlačuje basy a z tohoto titulu se tedy nedá označit za neutrální (na rozdíl třeba od P1 nebo D.A.V., což jsou ale trošku jiné třídy...). Tento úbytek však není výrazný a je docela i možné, že ho spousta lidí na svém poslechu nemusí nijak zaznamenat. Každopádně mi to ale přijde pro některé situace spíše jako plus; zvláště při použití sekce kompresoru (nedochází tolik k zahlcování). Docela záměrně jsem přes něj (nástrojový vstup) nabíral basu do posledního počinu "To není jen tak" a nemyslím, že by to bylo zvuku nástroje nějak na škodu.
V jednom z mých "nástřelových" testů kompresorů, kde jsem porovnával SW i HW kompresory stejně nastavené na shodný audio signál mi vyšel jako vítěz právě z hlediska výsledné barvy zvuku, na níž se podepsala právě fotooptická Joemeek konstrukce.
Rozhodně bych ale doporučil jeho případný poslech na konkrétních materiálech se zaměřením na to, zdali bude právě tento systém návrhu kompresoru "fungovat" a bude se líbit. Díky proměnnému kompresnímu poměru je výsledek opravdu jiný než se standardními kompresory majícími podstatně ostřejší bod zlomu od prahové úrovně. Za sebe mohu doporučit, ale nemusí sedět na všechno a všem.

Spolehlivost
Precizní anglický návrh - byť s montáží v Číně - ale hraje to. Funkčně ani mechanicky žádné problémy, opět stačí "zapojit a už to pracuje". Řekl bych, že sekce kompresoru poskytuje spoustu prostoru k vyřádění se a nevidím tak ani problém nabírat signál již s (minimálně) lehkou kompresí. Díky možností přepínání výstupních úrovní (+4 dBu/-10 dBV) není problém s dostatečným buzením jak profesionálních studiových komponent, tak i "spotřebnější" elektroniky, pokud by bylo třeba. Digitální sekci jsem nezkoušel, takže jí hodnotím z čistě obecného hlediska jako přínos, kdy zpracovaný signál opouští SixQ v digitální doméně a v ní se dostane až do DAW, čili bez jakýchkoli potenciálních rušivých dopadů. Pro účely případného záznamu do dvou stop se zezadu nachází i TRS vstup "Channel 2", který je čistě jen zpracován A/D převodníkem a poslán spolu se zpracovaným SixQ signálem ve druhém kanálu S/PDIF rozhranní.

Shrnutí
Pokud si po poslechu a "pohrání si" s tímto channel stripem člověk jeho charakter zvuku oblíbí, nevidím důvod, proč by podobné zařízení mělo chybět ve výbavě. Je tu samozřejmě možná diskuse o kvalitě, ale to je akademická debata. Každopádně variant opto-kompresoru je více (například zmíněný Focusrite), takže tu je pole pro případné srovnání. Mě se SixQ prostě líbí a je již pátým rokem platným pomocníkem ve studiové práci :-)

Kdyby mi SixQ ukradli, koupil bych ho znovu?
Díky tomu, že jsem ho pořizoval bez větších zkušeností a vůbec povědomí o tom, co vlastně přesně chci, tak bych asi řekl, že bych provedl již srovnání několika produktů; SixQ by pak samozřejmě nemusel z boje vyjít jako vítěz :-) Ale musím říci, že štěstěna mi byla nakloněna a tento Joemeek splňuje moje požadavky i očekávání, takže asi ano, byl by minimálně v užším výběru.

© 2011 Pavel "pavlii" Kappler
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“