Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Tabulatury, noty, školy, kytarové techniky, cvičení ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
wawelin
Příspěvky: 185
Registrován: 10.12.2010 19:01
Bydliště: Ostrava

Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od wawelin » 18.01.2016 16:04

Ahoj,

asi je to jasné z nadpisu, když mám noty EGHD (jakákoli inverze), tak v jakém kontextu bude ten akord označený Em7 a v jakém G6?

Chápu stupnici a hraju podle stupňů, ale připadám si nějak zaseklý v pochopení toho jak funguje progrese akordů, třeba - Am7/E, Ebdim, E7/D, Am6/C, E7/H, Am, Dm/F, Am/C, H7, E7, Am - je to všechno pěkné, třeba člověk ví, že zní pěkně sestup přes z dominanty na subdominantu přes triton, resp. dominanta dominanty na konci - ale je to taky takové plastové, jakoby mi za tím chybí to porozumění..

Nějaký nápad nebo vodítko bych strašně ocenil, díky Kuba :-)

martina72
Nedůvěryhodný žvanil
Příspěvky: 1373
Registrován: 11.04.2013 8:42

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od martina72 » 18.01.2016 17:02

Víš ty co, kamaráde - když už to rovnou neslyšíš (fakt je to blbej dotaz) - prostuduj si písničku Amerika (skupina Lucie). Hážu to jen tak od boku, nehrál jsem to již tak deset let ... ale jistý podezření mám, že tam to pochopíš. Ne, že budeš ale číst nějaký mizerný tabulatury nebo pseudoakordy v různejch přepisech. Zaboříš ucho do repráku a najdeš si ty souzvuky. Včetně vokálů - ty tvořej ten správnej akord.

Kód: Vybrat vše

Administrátorem zablokovaný účet. Uživatel nemůže přispívat ani používat soukromé zprávy.

Uživatelský avatar
wawelin
Příspěvky: 185
Registrován: 10.12.2010 19:01
Bydliště: Ostrava

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od wawelin » 18.01.2016 18:13

Och. Že to jde sluchem je snad jasné, ale studuju jazyk a vím co pro něj znamená gramatika. To samé je pro hudební nástroj teorie, kdo ji nechce znát, nemusí, já chci.. :idea:

Kamaráde. :wink:

Uživatelský avatar
jastud
Příspěvky: 1844
Registrován: 5.11.2009 12:35
Bydliště: Brno/Lysice

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od jastud » 18.01.2016 18:36

Osobně bych to rozhodoval podle basu. Pokud basa hraje G nebo D bral bych to jako G6, pokud basa hraje E nebo H klonil bych se k Em7. Případně podle kontextu skladby - harmonie kolem daného akordu. Pokud se tam bude vyskytovat Am, Dm, F a podobně přemýšlel bych o akordu jako Em7, pokud tam bude D, Hm, C, bral bych to jako G6.
Není to dogma, ale asi tak nějak by se ubíraly moje úvahy.
Při tanci nesmiju byt žadne prostoje
a hrať se musi aji na levne nastroje.

Uživatelský avatar
kelley
Příspěvky: 400
Registrován: 21.07.2008 11:28
Bandzone: http://bandzone.cz/milanpalicka
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od kelley » 18.01.2016 19:05

Jak už naznačil jastud, řekl bych že odpověď zní: Zjisti si, jakou má ten akord v té konkrétní skladbě harmonickou funkci. Tím je to pak dané. První vodítko viz třeba zde: http://www.webhouse.cz/kurz-harmonie/ha ... funkce.htm

martina72
Nedůvěryhodný žvanil
Příspěvky: 1373
Registrován: 11.04.2013 8:42

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od martina72 » 18.01.2016 20:08

jastude: opravdu to není dogma. Právě jsem si splichtil písničku začínající v Ami, pak je G6, Dmi7, F a zas G6.
A zkusmo ještě jednu: začíná na D, pak Hmi, naše hledané Emi7 a tvoje C. Hotovo. Jednoduché skladby na pár akordech. Takže vidíš, úplně jsem ti to otočil. Já vám to říkám furt, hrajte podle uší a srdce, je fuk jak se to jmenuje.

Kód: Vybrat vše

Administrátorem zablokovaný účet. Uživatel nemůže přispívat ani používat soukromé zprávy.

Uživatelský avatar
Hendrek
Site Admin
Příspěvky: 5828
Registrován: 23.07.2009 12:11
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od Hendrek » 18.01.2016 20:13

Aha. A pak se tě kolega z kapely, který má třeba konzervu, zeptá, co tam hraješ a ty mu řekneš "hraj to srdcem". To bude panečku majstrštyk.
Pokud se mají muzikanti domluvit a stvořit něco, co má hlavu a patu, je třeba znát teorii a hovořit stejným jazykem (hudebním samozřejmě).
Martino, pokud nemáš co říct k tématu nemusíš nic psát. Není povinností uživatele přispět do každého vlákna.
Obrázek

martina72
Nedůvěryhodný žvanil
Příspěvky: 1373
Registrován: 11.04.2013 8:42

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od martina72 » 18.01.2016 21:05

Já k tomu mám sakra co říct, zabývám se touhle otázkou od 12 let, kdy se mi poprvé vynořila. Ale není nutno se vyjadřovati, pravda.

Kód: Vybrat vše

Administrátorem zablokovaný účet. Uživatel nemůže přispívat ani používat soukromé zprávy.

nitram
Příspěvky: 118
Registrován: 10.11.2015 18:03

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od nitram » 18.01.2016 22:53

ne ze bych se chtel tuhle zvanila tolik zastavat, ale kolega s hudebnim vzdelanim pri hrani slysi, a v rozhovoru bez nastroje si i s "E-G-H-D" poradi.. 8) ..jinak podle me (ale obecnou nauku mam za sebou jiz mnoho let a dalsi hudebni teoreticke vzdelani jsem nepodstoupil) dle toniny viz kelley :?:

resp. v notovym zapisu bych koukl v cem to je a odvodil podle toho - pak ovsem neni moc potreba pojmenovavat/identifikovat konkretni akord, hraju co mam napsano. A pri brnkani bez notovyho zapisu, ...bych se asi zaridil dle tady zvanila (viz docela vtipne oznaceni pod nickem, nemyslim nijak zle ani posmevacne) a nedelal z toho vedu :-)

Uživatelský avatar
wawelin
Příspěvky: 185
Registrován: 10.12.2010 19:01
Bydliště: Ostrava

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od wawelin » 19.01.2016 0:53

Moje chyba byla že jsem zapomněl říct, že to beru z pohledu improvizace, tedy neanalyzuju skladbu a nehledám co to je nebo jak to zahrát ale hledám proč by to tam mělo být a proč to zahrát. :-D

nitram: poradí v jakém smyslu? Právě o to mi jde. Asi by pomohlo pročíst dalších pár článku na wikipedii typu Musical analysis a pak se když tak zeptat, co? To taky udělám. :arrow:

Jde mi o "jít na jisto" pro kvalitu akordu, jakože vím kdy jakou zahrát triádu nebo molový/durový/dominantní septakord podle stupně stupnice, ale.. nechci říkat, že to je málo :-D ale nemá to prostě takovou barvu a stojím tady na místě. Když mám melodickou linku, tak prostě ji podložit harmonicky více než inverzí septakordu (samozřejmě méně je někdy více, ale někdy ne.. :-D). Metoda pokus-omyl je vynikající pro cvičení ucha, to taky dělám, ale je to jako řídit auto a řadit bez pohledu na otáčkoměr, přičemž nevědět jak funguje motor. :-D Hrát srdcem je jedna věc, ale hudba je stále taky fyzika a poznání jejich pravidel člověku rozšiřuje obzory, možnosti a pocit jistoty, to co zdánlivě někdo trefuje "srdcem" trefuje spíše vizuální pamětí.. :-D Ano, přiznávám, některé akordy zní libozvučně (miluju základní pozici Eadd9), ale to neznamená, že místo učení budu jen rozjímat. :-D

Přiložený odkaz jsem už studoval dávno, ale moc nepochopil (i když jsem se před půlrokem učil co to je stupnice a intervaly tak mi to moc nepomohlo), ale zkusím teď a když tak napíšu, tak zatím díky pánové. :-)))

Uživatelský avatar
Jazzman
Rádce
Příspěvky: 1112
Registrován: 4.08.2009 14:42

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od Jazzman » 30.01.2016 21:59

Když se podíváš, co je poslední akord ve skladbě, hned budeš vědět, jakou harmonickou funkci má G6 - Em7. Zda hraješ jeden nebo druhý vlastně nemusíš nikdy zjistit, protože 1..3. a 6.stupeň jsou zaměnitelné. Tón v basu by měl napovědět. Pro improvizaci to také není rozhodující, protože izolovaně rozebrat akord a snažit se do něj něj zahrát je cesta do pekla. Pořád jde o celou skladbu.
Hledám možnost hrát jazz v Praze a Berouně. Od swingu po cubano jazz. Nabízím kytaru, conga-bongo-timbales.
http://janbisek.webnode.cz/ http://bandzone.cz/janbisek

jenik.basman
Příspěvky: 4
Registrován: 16.12.2016 20:31

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od jenik.basman » 16.12.2016 21:22

No tak když jsem v G duru, můžu místo G hrát G6 a zní to trochu swingově. Když v G duru místo G zahraju Em7, bude to většinou OK. Hlavně nesmí být v melodii tón C. To je pak v kelu.

Když jsem v C duru a místo G zahraju G6, asi to bude dobré, ale bude dobré následovat Ami. Jo a když v C duru bude do G6 tón F v melodii, tak ... šak si to zahrajte. Ledaže bych nepoužil G6, ale G13 a zahrál bych ho jako tóny: G (v basu) a pak vzestupně F H E .

Když budu v D duru a zahraju místo G to G6, bude to asi nejlepší, nejméně problémové. I Em7 bude v D duru super.

Je set akordů, které patří k sobě. Například: C Dmi7 Emi7 (ale ne Emi9!!!!!) F G7 Am7 Hm7b5. Prvních šest lze hrát dle libosti po sobě a úplně blbé to nikdy nebude.
Přes Hm7b5 (a po něm E7) se dostanem dobře do a moll.

Pokud hrajou písničku v C duru, a jsou tam jiné akordy, než obsahuje zmíněný set, znamená to, že si prostě půjčili akod(y) z jiných setů. To, co nazývám setem, je tónina. To co slyšíme v běžných skladbách, které většinou všichni hrajeme, je tónina a nebo fragmenty více tónin. Může jich být i víc a pak se v tom snadno ztratíme. Ale to nevadí. Nejde o pravidla, ale o zvuk.

Tady je jedna věc blbě, ona se harmonie totiž na školách učí takovým způsobem, aby například na konzervatoři uměl žák u maturity o harmonii mluvit. (jo, z toho se maturuje) Ovšem, píše se tam i něco do not, ale je to směšně krátké. Učí se žáci tedy hlavně mluvit!! Doopravdy, prakticky ví hov.. A asi se to přenáší i na normální muzikanty. Přes publikace, učitele v hudebce - hlavně paní učitelky hudební nauky.

K otázce: Tedy akordy Em7 a G6 jsou vlastně totožné. Z akordu G6 je patrné, že basa bude hrát G a ne E. Je šikovnější napsat G6 něž Em7/G. G6 je možná plošší. Záleží, co je po tom, před tím, jak dlouho zní. Co tam krom těch G H D E je.

Tónina, to je docela dobrá věc. Vychází ze stupnice. Existence stupnice má taky svoji logigku. Na to tady není prostor. Zkusím na konec jeden příklad:

C dur

První akord je C E G ... tak se to učí, joj ří se tomu tónika .. ale to je málo, každý idiot pozná, že když je předepsaný akord C dur, tak tam muzikanti v kapele mastí i další tóny a zní to superně.

To chce něco jiného:

První akord je C E G H D (F) A jo, jsou tam všechny tóny ze stupnice a F je v závorce protože souzvuk poněkud ruší. Prostě jinými slovy, ten souzvuk C E G H D A, je ještě použitelný, ale F to do....

Protože F si překáží s E. Ano buď C E G atd. nebo C F G atd.

Ale samozřejmě jsem slyšel i písničku, kde bylo vedle sebe EF a dobré. Zákony nauky o harmonii, to není ústava.

No a takto si člověk může rozebrat i další souzvuky. Všechno je třeba si zahrát.

Zajímá to někoho?

Uživatelský avatar
wawelin
Příspěvky: 185
Registrován: 10.12.2010 19:01
Bydliště: Ostrava

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od wawelin » 17.12.2016 10:39

JIstě. ;)

Za rok jsem se zase trochu (s učebnicí harmonie od Svobody) posunul. :-D

"Je set akordů, které patří k sobě. Například: C Dmi7 Emi7 (ale ne Emi9!!!!!) F G7 Am7 Hm7b5."
Jak to prosím myslíš přesně s těma setama? Slyšel jsem o tom, ale moc mi to nedává smysl. Pokud pominu tebou napsané jako základní (akordy postavené na jonské stupnici), tak si moc nedovedu představit (vzhledem k možnostem v harmonii) dlouhé seznamy akordů "k sobě se hodících".. mám spíš tendenci to vidět funkčně a mít přiřazený zvuk k té funkci (doslova).
Např. akord Fmaj7 v tonině Ddur. Je to mimotonální funkce, a chápu správně, že bych si to v tom "setovém" koši usadil např. v kolečku Imaj7 bIIImaj7 bVI7 V7 ? a tedy takovou skupinu považoval za "set"? Co se týče možných dalších tónů na každém akordu, to bych si musel vzpomenout na akordickou stupnici u každé funkce (což není takový problém).. a ty? Nějak mi to vyznívá, že mluvíme o té samé věci, jenom ji jinak nazýváme. :-D

"Přes Hm7b5 (a po něm E7) se dostanem dobře do a moll" Zase.. Protože paralelní molová stupnice (budiž harmonická) má E7 ve funkci dominanty a tedy lepší cesty do moll ani není.. tak bych to vnímal.. :D

"Zákony nauky o harmonii, to není ústava." Svoboda zmiňuje Dalajlámu: "Učte se pravidla, abyste je mohli správně porušovat". To mi přijde přesnější.. :-D

jenik.basman
Příspěvky: 4
Registrován: 16.12.2016 20:31

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od jenik.basman » 17.12.2016 23:37

Imaj7 bIIImaj7 bVI7 V7 nepovažuju za jeden set.

Set si představuju, jako to, co někeří nazývají tóninou.

Dmaj7 Fmaj7 Bb7 A7, že?

Když si to upravím na logičtější Dmaj7 Fmaj7 Bbmaj7 A7 Tak tu mám dva sety = dvě tóniny :

Dmaj7 A7 = D dur
Fmaj7 Bbmaj7 = F dur

(omlouvám se, ale to Bb7 mi trochu překáží, dostáváme se do Es duru a to je v pohodě, ale protože nevím, jak dlouho by akordy zněly, jo? jak rychle by se střídaly, tak bude bezpečnější zůstat u toho Bbmaj7, aby to, co sem napíšu mělo naději na úspěch a znělo dobře)

Melodicky bych používal do D maj7 D E Fis A H Cis - G bych vynechal, nezní mi dobře. To raději Gis.
Do F maj 7 F G Gis (blue tón, byl i v Dmaj7) H (ale dal bych pozor na to, aby nezněl bezprostředně před Bbmaj7) C D E
Do Bbmaj7 Bb C D E F G A
Do A7 --- A H Cis E Fis G - D bych vynechal a nebo dal raději Dis --- záleží, co bude dál.

Jednou jsem zkusil toto:

Zahrál jsem si C E G a přidal k tomu H -- tedy -- C E G H a slyšel jsem, že je to dobré.
Zahrál jsem C E G H a přidal k tomu D -- tedy -- C E G H D, v basu jsem držel C a ostatní tóny jsem zkoušel přehazovat. Dlouho jsem si s tím pohrál a všechno to znělo dobře.
Zahrál jsem C E G H D a přidal k tomu --- logicky --- F a zjisil jsem, že se mi to vůbec nelíbí. Když jsem zkoumal, proč to tak je, zjistil jsem, že si překážejí tóny E a F.
Zahrál jsem C G H D F a dobré. Zahrál jsem C E G H D F a špatné.
Zkusil jsem ještě C E G H D A a dobré. C E G H D F A špatné. C G H D F A dobré.
Prostě to F je kur... a nebo musí E pryč.

Tón F má tři řešení: 1 pryč 2 hrát rychle, jako by tam nebyl 3 nahradit Fisem, pokud to nevadí spoji s následujícím akordem.

Tuto proceduru, zjišťování problémových tónů jsem udělal s každou harmonickou funkcí v durových i mollových tóninách a zjistil jsem, že těch tónů, co zní špatně, je jen několik. Strach při impovizaci tedy není namístě. Spousta, spousta toho projde.

Od té doby, co sem takto začal uvažovat, se mi ani jednou nestalo, že bych se nějak moc trápil s tím, co do kterého akordu hrát.

Set si tedy představuju například jako:

C E G H D (F) A
D F A C E G H
E G H D (F) A (C)
F A C E G H D
G H D F A (C) E
A C E G H D (F)
H D F A (C) E G

například druhý řádek je dórská st
Třetí rfygická a frygidní tóny jsou ty v závorce. :)
a tak dál

Ale chybí tam alterace na dominantě (pátý řádek) a bluetóny a chybí přechod -- modilace a vymočení, jak by asi řekla Pipi dlouhá punčocha

Super je, že každému se může líbit něco malinko odlišného a tedy je na každém, který tón dá člověk do závorky. Blbotóny se můžou člověk od člověka lišit.

Je tomu rozumět?

vasekh
Příspěvky: 262
Registrován: 16.05.2016 7:04

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od vasekh » 19.12.2016 12:55

Ten Dalajlámovskej výrok se sem hodí úplně výborně.
K otázce "co se k čemu hodí" podle mě patří dovětek - "jak chci, aby ta hudba zněla?". Protože někdy chci, aby hudba nenásilně klouzala a jindy zase, aby vytvářela napětí. No a tomu odpovídají příslušné postupy a pravidla. Například výše zmíněná kombinace Ddur / Fmaj je moc pěkná, pokud by se jednalo např. o nějaký alternativní pop, ale v country by to znělo jaksi nepatřičně.
Takže viz Dalajláma :-)

Uživatelský avatar
wawelin
Příspěvky: 185
Registrován: 10.12.2010 19:01
Bydliště: Ostrava

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od wawelin » 19.12.2016 15:19

No ani moc ne (pro mě).. :-D

Nevím, v Dmaj7 Fmaj7 Bb7 (Bbmaj7) A7 mě překvapuje, že to vnímáš jako 2 sety (toniny), když právě ta kadence Imaj7 bIIImaj7 má charakteristický zvuk.. Vnímat to jako jinou tóninu mi přijde odtržené od kontextu (ale jedním dechem přiznávám, že nevím, jak se to má s citem pro modulaci).

"Tuto proceduru, zjišťování problémových tónů jsem udělal s každou harmonickou funkcí v durových i mollových tóninách a zjistil jsem, že těch tónů, co zní špatně, je jen několik. (...) se mi ani jednou nestalo, že bych se nějak moc trápil s tím, co do kterého akordu hrát."

Hádám, že to byl spíše prvotní úmysl? Z toho co píšeš se mi nezdá, že bys řešil "co vůbec do toho zahrát" ale spíše (a to platí obecně) zahrát přesně to, co má člověk v hlavě.. Ostatně tóny "co nehrát" řeší přece akordická stupnice a "avoidy" ke každé funkci, tak proč objevovat objevené? Což zní jako větší ochota papouškovat než si sám odvodit, ale je to asi jako když se podívám do gramatické učebnice jazyka, než abych ty pravidla hledal v každé větě sám...

Ostatně jestli teda chápu správně, sety jsou stupnice (na kterých stavíš akordy), tak proč ten jiný název? :-D
Stále nemůžu vstřebat či pochopit, jak to vlastně funguje.. v čem by to mělo být účelnější vnímat tak než jako tradiční harmonické funkce a stupnice k nim.. zatím to chápu tak, že máš ucelné řady akordů a pod ně naučené stupnice, přičemž ty akordy hraješ za sebou a na základě citu přecházíš z jednoho setu do druhého, v tom případě na jakém základě moduluješ (pakliže jsou sety složitelné z akordů a tedy tóniny) :D

To je zatím hodně černý a hustý les. :-D

jenik.basman
Příspěvky: 4
Registrován: 16.12.2016 20:31

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od jenik.basman » 19.12.2016 18:13

Karel Svoboda mluvil často o tom, že skladatel má kromě hudby v hlavě také termín, kdy musí objednané dílo odevzdat.

Dmaj7 Fmaj7 zní podle mého mínění zajímavě právě proto, že se přechází z tóniny do tóniny. Tónina sama o sobě, je oposlouchaná. Když se okoření: vybočení a alterace a nebo symetrie a tak - je to ještě libozvučné, ale pro většinu lidí už neotřelé.


To, čehož malý kousek popisuju, je vlastně stejné jako klasická harmonie, kterou znám velmi dobře trochu zkombinováno s jazzovou (J. Aebersold hlavně, takové ty sešity), ale adaptováno pro praxi. Pro potřebu generovat neotřelé ale libozvučné souzvuky a melodie. A to opravdu velmi rychle.

Víte, nepotřebuju se tady dozvídat něco z teorie, harmonie, kontrapunktu. Píšu to tady hlavně proto, abych zjistil, jak to, co používám, je srozumitelné nějakým jiným muzikantům. Potřeboval bych mít nějakou zpětnou vazbu. Uvažuju, že to sepíšu do nějaké knížky, ale nemá to smysl, když tomu nebude nikdo rozumět.

Díky, že se můžu dozvídat to, co potřebuju vědět. Takže zatím to moc velký úspěch nemá. Beru to.

Kecat ale o zvuku a bez zvuvku ... nejde sem prdnou mp3jka?

Uživatelský avatar
wawelin
Příspěvky: 185
Registrován: 10.12.2010 19:01
Bydliště: Ostrava

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od wawelin » 22.12.2016 12:40

:-D

Tak já taky nejsem nijak nadprůměrně inteligentní. Hudební teorii jsem se učil z googlu, youtube a wikipedie (až pak si pořídil učebnici harmonie) právě proto, že veškerá literatura typu "úvod do tématu" na tohle téma na českém trhu je (byla) naprosto nesrozumitelná. Pokud už nějaká je.

A potom ona Praktická Jazzová Harmonie od M.Svobody je skvělá. Ta od Kofroně (přestože je o klasické harmonii) mi přijde jako naprostá katastrofa (nesrozumitelná vysvětlení, málo příkladů, mnoho imperativní teorie bez aplikace..a mizerné členění a zpracování (tedy to vydání co jsem měl)).



Mp trojku můžeš pověsit na soundcloud a hodit sem odkaz. Ale pokud je to něco složitějšího (což asi ano:D), asi to nemá stejně cenu, německá gramatika na 4 řádcích fóra taky vysvětlit prostě nejde. :-D

jenik.basman
Příspěvky: 4
Registrován: 16.12.2016 20:31

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od jenik.basman » 22.12.2016 21:40

mp3 si nechám projít hlavou,

ještě mi tady v té diskuzi chybí jméno Zdeněk Hůla. Jo, napsal učebnici kontrapunktu (punctum kontra punktum - nota proti notě - "splétání dvou a více melodií v harmonický celek") - to se obecně ví.

Míň se ví, že napsal výbornou učebnici klasickoromantické harmonie. Má dvě části. Výklad a cvičení. Často tam harmonické jevy rozebírá, vysvětluje proč vlastně to či ono je tak a tak a jak se k tomu dospělo. Koupil jsem za 300 v antikvariátu.

Kofroň není dobrý. Ale je to tenká knížečka. Tak asi proto je tak populární. Ještě jsem slyšel, že L. Janáček napsal učebnici harmonie, ale nikdy se mi nedostala do ruky.

Uživatelský avatar
starypard
Příspěvky: 429
Registrován: 29.08.2016 14:36

Re: Kontext akordů, např. kdy je EGHD Em7 a kdy G6

Příspěvek od starypard » 22.12.2016 22:00

Ku tomu kontrapunktu ... Ona je to přirozená věc, která samovolně vyplyne třeba tak, že si šaháš na vícemanuálové klávesy. I to fysikální oddělení rukou (výškové i stranové) způsobí nějaké oddělení v mozku a tedy se nějak samy cpou do hry melodie, resp. linky, které by třeba na jednomanuálu nevznikly. Levá ruka má tendenci hrát "proti" pravé, mydlit si svou linku a tvořit souzvuky, které jsou mííírně proti zákonitostem, s tím, že se jedná jen o okamžik, o přechod ku něčemu zase normálnímu, libozvučnému, ovšem to zní také jen okamžik, jede se zas dál. Do toho si pravačka, hrající "nahoře", ještě rozmarně palcem přehmátne "dolů" a strčí tam další tón mimo souzvuk .... Na kytaře to je možné též, ale prstů je méně a také rozsah je horší - nedošmátneš.
Obecně, myslím si, že úvahy o "libozvučnosti" jsou silně emocionální věc, věc temperamentu,každému prostě sedí něco jiného, možná tam roli hraje i genetika, prosté fysikálno toho kterého těla, úvahy o "správnosti" tónů jsou zase věcí konformity, výchovy, osobnosti člověka, jeho vztahu ku společnosti, ku klišé, která panují.
jenik.bassmanovo podobenství s psaným jazykem, literaturou, se mi líbí. Jistě se vám stalo, že jste něco četli, co vám přišlo "divné". Prostě vám to nesedlo - tím, jak je to psané. Cítili jste, že tam je nějaký nápad, myšlenka, obsah, příběh, ale styl vám nesedl. Jindy zase byl úžasný styl, ale obsah byl ... plytký. Občas je obojí docela fajn, ale obojímu něco chybí ...
A tak je to se vším.
Nějaké názvy E A D C F , nedejbože, maj min atd. ... a věda ... moc nepomohou ...

Odpovědět

Zpět na „Hraní na kytaru, tabulatury“