Malý buben - typy a věci okolo

Bicí soupravy, činely, hardware, ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Konipas
Příspěvky: 122
Registrován: 19.05.2012 17:38
Bandzone: http://bandzone.cz/fan/metalkonipas
Bydliště: Praha 3
Kontaktovat uživatele:

Malý buben - typy a věci okolo

Příspěvek od Konipas » 21.11.2016 19:26

Zdravím,

občas zaslechnu názor, že kovový bubínek lepší než dřevěný, občas slyším opačný názor. Ale nikdy jsem neslyšel, proč je lepší ten nebo onen. A co jsem tak zkusil hledat, jestli a v čem se tyhle dva materiály tak liší, nenašel jsem nic. Sám jsem narazil na dobrý i špatný bubínky u obou typů...

Tak jsem chtěl jen vytvořit nějaké to informační vlákno pro vaše názory při výběru malého bubnu :) S čím hrajete a proč, jaký rozměr, jaký materiál, do jakého žánru, vlastnosti bubínků, obecné informace a věci, co se o snarech tradují :)

Vliv materiálu na zvuk?
Vliv průměru na zvuk?
Vliv hloubky na zvuk?
Oblíbený bubínek a proč?
Nějaký vychytávky?

Prostě cokoliv, co vás napadne :)

Windy
Příspěvky: 241
Registrován: 22.06.2013 5:04

Re: Malý buben - typy a věci okolo

Příspěvek od Windy » 22.11.2016 18:45

Tak tedy, momentálně mám možnost hrát na celkem 5 bubínků, vzhledem k tomu, že tři jsou velmi podobné, vybrala jsem tedy jeden z nich plus další dva. Dříve než je opíšu, chtěla bych podotknout, že o chrakteru zvuku rozhodují důležité faktory, z nichž ani jeden není zanedbatelný nedůležitý. Jsou jimi: materiál bubínku (počet vrstev, druh dřeva, druh kovu), použité blány ( a struník ), velikost (průměr, hloubka) jeho ladění a v neposlední řadě také technika hry. Vzhledem k tomu, že technika hry bude pro začátečníka, který by si dle tohoto vlákna bubínek vybíral asi těžko testovatelné měřítko, zaměřím se spíše na zbývající faktory.
1. Sonor smart Force 14"x6" topolový bubínek
1) zvuk: tóny spíše teplé, až střední, více výšek, zřetelný.
2) hlasitost: střední
3) dozvuk: středně dlouhý, silně ovlivněný laděním a blánami
4) laditelnost: dobrá
5) hmotnost nízká

2. Tama PBC146 Starphonic Bubinga
1) zvuk: jasný, zřetelný, otevřený, tóny spíše plné kulaté , hlubší, bohatá dynamika tónu.
2) hlasitost: vysoká
3) dozvuk: dlouhý, laditelný
4) laditelnost: výborná
5) hmotnost: vyšší

3) Pearl FC1450 měděný
1) zvuk jasný, ostrý, vyšší, velmi konkrétní, s teplým dozvukem
2) hlasitost vysoká
3) dozvuk: spíše delší, laditelný
4) laditelnost: velmi dobrá
5) hmotnost: vyšší

Nejraději z těchto tří bubínků mám bubingový Tama Starphonic. Je to proto, že velmi citlivě reaguje na paličky a to v celém rozsahu dynamiky. Bez ohledu na zvolenou dynamiku, poskytuje poměrně bohaté spektrum tónů a je skvěle laditelný bez ohledu na použitou blánu. Momentálně na něm používám Evans Generu Dry, která sice tento skvost tak trochu zabíjí (je mnohem tišší a s kratším dozvukem), ale zato poskytuje naprosto konkrétní zvuky, které nic nezakryjí, žádnou chybku, což je vynikající pro cvičení. Barva a rozsah jeho tónů nejsou příliš závislá na použité bláně, ta ovlivňuje spíše jen výšku či hloubku, případně délku dozvuku. Rimshot je silný, důrazný, zvonivý s hlubokým dozvukem. Pokud bych měla shrnout charakter bubínku, tak je vřelý, vnímavý, s plnou dynamikou, má velmi barevný otevřený tón. Je dominantní ale přitom stále zpěvný.
Pearl FC měděný bubínek: Je také velmi hlasitý bubínek. jeho zvuk je otevřený, jasný, zvonivý, s velmi slušnou dynamikou a velmi dobrým spektrem tónů, které jsou o něco vyšší než u předchozího modelu. Bubínek je velmi konkrétní a citlivý, jeho rimshot je silný, výrazně kovový - připomínající výstřel. Pokud bych měla forte tohoto bubínku přirovnat k lidské řeči, tak zatímco předchozí snare řval, tenhle bubínek křičí. pro tento bubínek ropzhodně nedoporučuji tlumení viz Genera Dry, protože tím ztrácí právě onu zvonivou průraznost, pokud se do něj opravdu neřeže hlava nehlava. Celkový charakter bubínku: je jasný, zřetelný, průrazný a nekompromisní přesto stále dostatečně zpěvný a vnímavý k paličkám.
Topolový bubínek je oproti dvěma předchozím modelům tišší. Zvukově je je mezi nimi. Tedy vyšší než bubinga ale nižší než ten kovový. Má kratší dozvuk a o něco horší laditelnost. (Je to nejlevnější a nejobyčejnější bubínek z těch tří, které jsem vybrala.) Charakter jeho zvuku je velmi závislý na použité bláně a je nutné na něj použít buď blánu s tlumením a nebo dodatečně tlumit moongelem, či kroužkem. Ideální blána na tento bubínek je Evans Genera G1, nebo genera Dry. Celkově charakter tohoto bubínku: středně hlasitý, rozumně dynamický a konkrétní, se slušným rozsahem tónů a adekvátní reakcí na hru paličkami. Je to bubínek spíše pro tišší styly hry, kde se ale může právě pro svoji nižší hlučnost uplatnit velmi dobře.
Z předchozího popisu myslím docela dobře vyznívají rozdíly jednotlivých materiálů, vybrala jsem totiž bubínky se stejnými rozměry, právě proto, aby rozdíly ve zvuku nebyly ovlivněny jeho velikostí.
Jinak proč jsem si vybrala 14"? Asi proto, že je to standard. Menší bubínky se mi zdají příliš "krabicovaté" a málo zvučné, myslím že jsou ideální spíše jako efektové. Větší bubínky už pro mě nemají význam vzhledem k tomu, že jsem malá. Totéž platí o hloubce bubínku. Stačí mi takhle mělké, protože mám sice ráda spíše hlubší zvuk, ale ten jsem si zajistila právě výběrem materiálu korpusů, což je měď a bubinga v kombinaci s kordií. (Ten Topolový mám proto, že byl můj první a patří do soupravy, kterou stále mám a proto na něj také občas hraji. ;-) Dále momentálně hraji na březový a javorový ale také 14". )
Pokud bych mohla sdělit svůj soukromý názor jestli dřevěný nebo kovový, tak se přikláním k dřevěným a spíše dražším a hlubším dřevům jako je právě bubinga a nebo javor, protože zkrátka nejsem ranař a metlák a nepotřebuji hned prvním úderem paliček do plechu urazit lidem v kotli palici :-D

Uživatelský avatar
Konipas
Příspěvky: 122
Registrován: 19.05.2012 17:38
Bandzone: http://bandzone.cz/fan/metalkonipas
Bydliště: Praha 3
Kontaktovat uživatele:

Re: Malý buben - typy a věci okolo

Příspěvek od Konipas » 24.11.2016 2:31

Týjo, ty bys měla dělat recenze na bubny a hudební nástroje všeobecně :D Vždycky strašně nesnáším, když si něco vybírám a popis u zboží se skládá z jedné, ze dvou větiček :D Bubínky mají ještě tu výhodu, že si je člověk prostě může vyzkoušet a osahat, ale když chce člověk zkusit třeba novou blánu, kterou nikdy neměl, neslyšel, nic o ní neví, tak může vycházet akorát z toho popisu...

Já měl třeba u kovových bubínků spíš špatnou zkušenost, protože všechny kovový bubínky, na který jsem delší dobu hrál, byly prostě starý kousky, co se prodávaly k soupravě. Říkal jsem si, že takový kovový bubínek bude asi zvonivější, bude mít nad tím běžným zvukem ještě takový vysokofrekvenční ocásek. To se mi více méně potvrdilo, jen byly ty ocásky vždycky dost ošklivý a radši jsem je zatlumoval, jak to šlo :D

Jinak dík moc, zrovna jsem totiž vybíral bubínek a nebyl jsem si úplně jistý. Teď čekám na javorovýho Black Panther Phat Boba a mimo jiné i díky tobě věřím, že mě nezklame :) Jel jsem si na něj zahrát do jedné prodejny, ale když člověk kupuje něco přes bazar, tak prostě nikdy nemůže vědět...

Uživatelský avatar
Fořt
Příspěvky: 2165
Registrován: 30.09.2009 12:31
Bydliště: Praha-západ

Re: Malý buben - typy a věci okolo

Příspěvek od Fořt » 14.03.2017 14:31

Fořt píše:Amati COB 14x5, československý "Supraphonic".
Obrázek

Fotka a video jsou jen ilustrační. Ten můj je snad z 80. let, v úžasném stavu, nulová koroze.
Dnes na zkoušce jsme ho jen trochu doladili (obyčejnou šestkou klíčem, než basák dovezl kličku), s ohranou Evans G1 a původní rezonančkou, a asi i původním struníkem natrhnul řiť březovému Drumcraftu DC6 14x6,5. Asi by zasloužil novou mechaniku struníku, ta amaťácká trochu drhne a má malý zdvih, ale co bych chtěl za 1200 Kč ...
Zajímavé jsou původní "stick-saver" ráfky - zahnuté dovnitř k bláně, nikoli ven (to snad prý okoukali u Slingerland).
Dávám se jen tak pro zajímavost. Prodávající majitel pochyboval, že v Amati používali mosaz, myslel, že by to mohla být ocel. Na hranách dírky(zřejmě dodatečně vyvrtané někým z předchozích majitelů) se sice dalo poznat žluté zbarvení kovu pod chromováním, ale abychom se ujistili, donesli jsem ho do práce kolegovi na XRF (rentgen-fluorescenční analýzy). A zjistili jsme, kromě potvrzení mosazi, že to není COB (chrome over brass), ale NOB (nickel over brass)! Takže se v Kraslicích možná inspirovali spíš Black Beauty, jen ten tmavý odstín se jim nepovedl. Nebo možná v 80. letech přešli z chromování na niklování, chromování se jim možná loupalo. Na zvuk to asi nemá velký vliv, i když jedinci s netopýříma ušima prý rozdíl slyší (niklování je tenčí než chromování, takže NOB virbl by měl mít otevřenější zvuk než COB).

Odpovědět

Zpět na „Bicí nástroje“