NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Tabulatury, noty, školy, kytarové techniky, cvičení ...
Odpovědět
martina72
Nedůvěryhodný žvanil
Příspěvky: 1373
Registrován: 11.04.2013 8:42

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od martina72 » 10.05.2013 20:42

to del: Pokud ti to pomůže, zkusím já. Nesmíš se mást těmi příklady, v podstatě ani nemusely býti uvedeny. Trylek je opravdu prostě rychlé střídání tónů, hlavního (z melodie) a ozdobného. Většinou se užívá sekunda. Zda bude malá nebo velká, záleží na tom, jaká to je stupnice a kde se v ní nacházíme. Nezapomeň, že máme ve stupnici celé tóny a máme půltóny. A také jde o to, zda hrajeme v dur či moll. Prostě ten trylek musí ladit, ne? To prostě slyšíš. Legato je sled tónů hraný tak plynule, jak jen to nástroj umožňuje, prostě bez akcentu na jednotlivých tónech (na houslích na jeden tah smyčcem, na kytaře bez užití pravé ruky, na klávesách, pokud je to možné, bez základního akcentu při zmáčknutí). A myslí se tím to, že se dostaneš z toho základního tónu řadou tónů na jiný, že ta melodie bude pokračovat. Trylek je jen ozdoba jednoho tónu, na něm trylek také končí.
Naposledy upravil(a) martina72 dne 10.05.2013 21:35, celkem upraveno 1 x.

Kód: Vybrat vše

Administrátorem zablokovaný účet. Uživatel nemůže přispívat ani používat soukromé zprávy.

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Nero » 10.05.2013 21:31

del píše:Zdravím. Měl bych dotaz k tomuhle:

Trylek – zahraný tón se rychle střídá se svou horní sekundou (podle tóniny, ve které je skladba napsaná, např. v C-dur se trylkuje e-f, ale v D-dur e-fis).


Za prvé moc nechápu ten příklad a výraz horní sekunda (znám jen sekundu a malou sekundu) tzn. proč je to v C-dur E-F, když E je velká tercie a F kvarta. No a u D-dur je to zase jiný interval (E sekunda a F# velká tercie). Pokud je to myšleno jako interval sekundy od toho tónu směrem nahoru, tak stejně nechápu, proč je to v D-dur jinak. Sekunda by snad měla být o dva půltóny a malá o jeden ne? Ještě mě napadá, jestli autor nemluví o stupni ve stupnici, ne o intervalu. Dále, o trylku sem v jedné knize četl, že je to obecně jen rychlé střídání příklepů a odtažení, což by zase ale mělo být legato, tak nevím. Je to teda to samé nebo ne? :D
"Horní sekunda" = sekunda nad tónem. Možná ne zcela šťastný výraz, ale snad pochopitelný.

Pokud základní tón budeš mít "e", potom v C-dur (stupnici / tónině) budeš trylkovat nejšastěji e-f, tedy malou sekundu, budeš-li v D-dur, budeš trylkovat e-fis, tedy velkou sekundu, protože tón f běžně v D-dur stupnici nenajdeš.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

del
Příspěvky: 289
Registrován: 15.09.2009 1:46

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od del » 10.05.2013 22:21

Aha, díky za vysvětlení. Tak je to tak, jak sem si myslel. Je to prostě od toho tónu následující tón ve stupnici (intervalově to vlastně může být i tercie - u nediatonické stupnice). Je mi jasné, že to musí ladit. Mě zmátl ten interval sekundy s tím, že to v tom příkladu bylo v jedné tónině o půltón a v druhé o celý.

martina72: Legato můžeš u kytary hrát i s pravou rukou - tapováním. 8)

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Nero » 10.05.2013 22:27

Tak ona sekunda může být půltón (malá) nebo celý tón (velká). Záleží na tom, na kterém stupni jaké stupnice jsi.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

del
Příspěvky: 289
Registrován: 15.09.2009 1:46

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od del » 10.05.2013 23:04

Možná je problém v tom (a to mě zmátlo), že to chápu opačně. Malá sekunda je půltón, velká je celý tón a na stupnici nezáleží. Jasně, oba máme pravdu, ale takhle mi to osobně přijde jednodušší, protože intervaly jsou ve všech stupnicích na stejném místě, narozdíl od stupňů té konkrétní stupnice. Přišlo by mi tak srozumitelnější uvést místo intervalu následující tón ve stupnici, protože pokud by byl někdo v ne-diatonické stupnici a měl trylkovat tóny, které jsou od sebe intervalem tercie, tak bude zmaten dvakrát tolik jako já. :D

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Nero » 11.05.2013 9:12

del píše:protože intervaly jsou ve všech stupnicích na stejném místě, narozdíl od stupňů té konkrétní stupnice
Nejsou. Viz církevní módy. Interval je vzdálenost dvou tónů, jeho definice je naprosto jasná. Stupeň stupnice určuje konkrétní tón (první, druhý , ... , sedmý), samo o sobě ti je toto určení k ničemu, pokud nevíš, o jakou stupnici se jedná a jaké intervaly jsou mezi jejími stupni.

Celý ten článek je postaven na obecných základech, vždy tam najdeš něco, co není zcela přesné, protože existují výjimky. Vzhledem k tomu, že v tom konkrétním případu jsou zmíněny konkrétní stupnice a konkrétní tóny, nepovažuju to za matoucí.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

del
Příspěvky: 289
Registrován: 15.09.2009 1:46

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od del » 11.05.2013 19:31

I v módech jsou přece intervaly na stejném místě, jen dochází k jejich obměně pro ten konkrétní mód. Třeba Dórský mód je vlastně mollová stupnice s velkou sextou namísto malé, takže odlišnost od A-aiolského A H C D E F G A je u A-dórského A H C D E F# G A. Je tam místo F - Fis, nicméně i v tom A-dórském je malá sexta pořád F. Intervaly jsou tam pořád na stejných tónech. Ono to F sice v té stupnici (módu) neladí, ale podle mě je minimálně dobrý o něm vědět, i když hraju stupnici, kde ten interval není. Každou stupnici beru jako chromatickou a jen z toho "vyberu" to, co tam má být. Nevim, jestli to je dobrý/špatný postup, ale prostě mi to tak přijde pohodlnější. Snad už si rozumíme.
Nero píše:Interval je vzdálenost dvou tónů, jeho definice je naprosto jasná.
Souhlas. A proto jsou intervaly ve stupnici na stejných místech, protože jsou určený vzdáleností od tóniky.
Nero píše:Stupeň stupnice určuje konkrétní tón (první, druhý , ... , sedmý), samo o sobě ti je toto určení k ničemu, pokud nevíš, o jakou stupnici se jedná a jaké intervaly jsou mezi jejími stupni.
To samé ale platí i o tom, co je uvedené v článku, kdyby tam nebyl ten příklad. Rozdíl je v tom, že tvůj příklad se sekundou neaplikuju třeba v pentatonice, ale když uvedu další stupeň ve stupnici, tak to funguje všude, bez ohledu na interval. Ten pak přece vědět nemusím.

Nevim, mě v první řadě zmátlo, že u obou tónin byl uveden trylek od E (a vzhledem k tomu, že jsem nevěděl, co to je, tak sem nevěděl, jestli to může začínat od jakéhokoliv tónu, nebo od konkrétního stupně). Další věc, že sem nikde neviděl malá/velká sekunda a odvozoval sem intervaly ne od stupnice, ale napevno, jak sem vysvětlil nahoře. Tím pádem mi to nedošlo. Ale tak nic se neděje. Hlavně, že už vím, co je trylek. :D

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Nero » 12.05.2013 10:19

Tam je zkrátka ten problém, že na základní věc (trylek) aplikuješ "nezákladní věci" (považování každé stupnice za chromatickou a vybírání tónů) - tím si zbytečně komplikuješ život.

Ten článek rozhodně není napsaný dokonale, dnes bych ho napsal jinak. Nicméně i tak si myslím, že je lepší napsat konkrétní příklad (a doufat, že to čtenář pochopí a odvodí si to), než ho možná lehce mystifikovat tajuplným "dalším stupňem", který by řada lidí nepochopila, protože si nepřečetla nic jiného a neví, co ten stupeň je. To je bohužel běžná praxe...
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

del
Příspěvky: 289
Registrován: 15.09.2009 1:46

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od del » 12.05.2013 19:51

Jasně, chápu. Problém byl v mojem nestandartním přístupu. Každopádně díky bohu (Tobě) za ten článek, dozvěděl sem se dost nových věcí.

lei
Příspěvky: 113
Registrován: 14.02.2009 12:16

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od lei » 15.05.2013 16:12

Podle mého názoru trylek nemusí "ladit", záleží to na tom, co chceme. Pokud trylkujeme malou sekundou i tam, kde by podle tóniny měla být velká, například, je druhý tón trylku jednoduše střídavým melodickým tónem, a tam je možno si dovolit ledacos, akorát to bude znít "dráždivěji".

Ono obecně není nutno se tak úporně držet tóniny u průtažných a střídavých tónů, zejména pokud jsou náležitě rozvedeny - což je zrovna případ trylku, protože se vracíme k akordickému tónu sekundovým krokem.

Aby to bylo ještě složitější :o)

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Nero » 16.06.2013 20:41

MoogHuger píše:Zdravím,
nebylo by možné obnovit obrázky v sekci "Noty"? Kdyby se někomu chtělo, byl bych vděčný :)
Opraveno :wink: Jinak viz hudebniforum-cz/novinky-a-pripominky-t2 ... ml#p612134
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

del
Příspěvky: 289
Registrován: 15.09.2009 1:46

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od del » 23.06.2013 0:21

Zdravím. Nevím, jestli se to hodí zrovna sem, ale týká se to stupnic, tak snad jo. Hledám nějaké skladby, které využívají melodickou mollovou stupnici a to v obojí formě - vzestupně i sestupně (klasická moll). Chvíli sem googloval, ale nacházím jen samý jazz, kde se ale používá jen ta vzestupná (i pro sestup). Prosím znalce klasické hudby pomozte. :)

Uživatelský avatar
Kuliman
Příspěvky: 356
Registrován: 23.03.2011 16:22
Bydliště: Morava

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Kuliman » 10.11.2013 22:45

Zdarec. Mám takový dotaz, docela sem si to tady pročetl, ale můj problém to nevyřešilo, ikdyž to tady jistě někde bude. Vymyslel jsem uvedený riff a nemůžu na něj vymyslet doprovodnou kytaru tak, aby to prostě ladilo a doprovodná kytara nemusela hrát rytmycky to stejně, ale změnila akord (resp. power akord) jen párkrát

D-------------------------------------------------------------------------------
A--0--7-8-0--3--0--0-7-8-0--3-0--------------------------------------------
E------------------------------------0--7-8-0--3--0--0-7-8-0--3-0----------

je vůbec možný aby hrála doprovodná kytara trošku delší úsek (např. -0--7-8-0-) tak, aby to furt znělo?

Tady v tom ještě tápu, tak se omlouvám za neznalost.
Ibanez Iron Label, ENGL Thunder, Blackheart, Epiphone, Yamaha, Korg, Boss, Dunlop, M-Audio, Planet Waves, ORX

Die liebe ist ein wildes tier. (Rammstein - Amour)

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Nero » 10.11.2013 22:55

Podmaz ti klidně může hrát na první půlku A(moll) a na druhou E(moll), třeba.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Kuliman
Příspěvky: 356
Registrován: 23.03.2011 16:22
Bydliště: Morava

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Kuliman » 12.11.2013 9:28

Díky :wink: můžu se ještě zeptat, jestli je tady článek o tom, jak udělat podklad k sólu nebo třeba basu, která hraje jinej rytmus než kytara (často to takhle mají Muse a je to dost dobry, když basa nehraje to, co kytara) ale furt ladí? Předpokládám, že mi odpovíš, že si mám přečíst celý tvůj článek o teorii (jinak výborná práce!). Díky.
Ibanez Iron Label, ENGL Thunder, Blackheart, Epiphone, Yamaha, Korg, Boss, Dunlop, M-Audio, Planet Waves, ORX

Die liebe ist ein wildes tier. (Rammstein - Amour)

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Nero » 12.11.2013 13:01

Ujasni si terminologii - harmonie, melodie, rytmus... Nejsem si jistý, co chceš.

Každopádně návod pro to není. Vychází to z jistého pochopení hudební teorie a citu pro hudbu.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

martina72
Nedůvěryhodný žvanil
Příspěvky: 1373
Registrován: 11.04.2013 8:42

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od martina72 » 13.11.2013 22:40

Kulimane, ten riff je melodicky fajn, rytmus a frázování jsi neudal. O doprovodné kytaře k tomu riffu neuvažuj, to je riff pro doprovodku, snadno tam ještě přimázneš nějakou kvartu hranou ukazováčku, občas, aby se riff nerozmělnil. Sólovka tam bude vyhrávat melodii. Basu posaď v terciích nad to, riff dodrž (samozřejmě o oktávu níž - budou tedy o sextu). Basa bude střídat malou a velkou tercii nad tou doprovodkou.

Kód: Vybrat vše

Administrátorem zablokovaný účet. Uživatel nemůže přispívat ani používat soukromé zprávy.

Uživatelský avatar
Kuliman
Příspěvky: 356
Registrován: 23.03.2011 16:22
Bydliště: Morava

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Kuliman » 14.11.2013 22:04

Díky za odpověď, ale jak jsem psal, v hudební teorii se moc nevyznám, takže jsem ani moc nepochopil co jsi mi vlastně napsala. Jen furt nevím, proč by to nemohla být melodický riff doprovázený doprovodkou? Rytmus a frázováni jsem neudal, protože to bylo zbytečné, šlo mi jen o to, jak udělat doprovodku tak, aby to znělo co se tóniny týče. Co se týče basy tak ta hraje ten samý riff, takže tam není problém. Jsem samouk a co se týče oné teorie, pokulhávám, až bude čas tak si to pořádně pročtu.
Ibanez Iron Label, ENGL Thunder, Blackheart, Epiphone, Yamaha, Korg, Boss, Dunlop, M-Audio, Planet Waves, ORX

Die liebe ist ein wildes tier. (Rammstein - Amour)

Uživatelský avatar
mtmccox
Příspěvky: 1338
Registrován: 18.11.2009 19:58
Bydliště: Прага
Kontaktovat uživatele:

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od mtmccox » 15.11.2013 17:10

Kuliman píše:napsala
:D
:DDDDDD Si vytlemenec máš velkej hrtan víš kdo sem ale nepiš to sem :DDDDDD SI MRTĚ HUBENEJ JES JOGURTY

Uživatelský avatar
Kuliman
Příspěvky: 356
Registrován: 23.03.2011 16:22
Bydliště: Morava

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Kuliman » 15.11.2013 20:01

mtmccox píše:
Kuliman píše:napsala
:D
Jestli jde o muže s ženským nickem, tak se omlouvám :D
Ibanez Iron Label, ENGL Thunder, Blackheart, Epiphone, Yamaha, Korg, Boss, Dunlop, M-Audio, Planet Waves, ORX

Die liebe ist ein wildes tier. (Rammstein - Amour)

Odpovědět

Zpět na „Hraní na kytaru, tabulatury“