NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Tabulatury, noty, školy, kytarové techniky, cvičení ...
Odpovědět
Darken
Příspěvky: 1
Registrován: 3.01.2014 10:09

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Darken » 3.01.2014 10:12

Určite nebol zbytočný a zdĺhavý velmi mi pomohol 8) 8) je to fajn

VelvetUn
Příspěvky: 1
Registrován: 14.03.2014 11:08

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od VelvetUn » 14.03.2014 11:21

Dobrý den,

ráda bych se zeptala, co je tzv. "open ladění", nebo, konkrétně, čím se vyznačuje tzv. "Ostrich guitare". Dá se říct, že je to ladění všech strun na jednu notu?

Děkuju!

chroustjazz
Příspěvky: 265
Registrován: 10.05.2011 5:30
Bydliště: Kostomlaty pod Milešovkou

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od chroustjazz » 14.03.2014 12:31

open ladění je naladění např. kytary do nějakého akordu - to znamená, že když zahraješ prázdné struny, ozve se nějaký akord (dle vlastního výběru)
free jazz, volná improvizace, soudobá hudba

Uživatelský avatar
Abu
Příspěvky: 1152
Registrován: 11.01.2009 17:36
Bandzone: http://bandzone.cz/thedirtyraccoons
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Abu » 14.03.2014 12:37

VelvetUn píše: konkrétně, čím se vyznačuje tzv. "Ostrich guitare". Dá se říct, že je to ladění všech strun na jednu notu?
Asi ano.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ostrich_guitar

Hraju výhradně na šrot.

Uživatelský avatar
timy1123
Příspěvky: 94
Registrován: 5.11.2010 19:07
Kontaktovat uživatele:

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od timy1123 » 14.03.2014 19:43

Open ladění do D, G chápu že je dobrý pro slide ale tohlenc na tom videu to mi hlava nebere....
všechny struny naladěný do stejnýho tonu..... :?: :roll: :?:

Uživatelský avatar
Abu
Příspěvky: 1152
Registrován: 11.01.2009 17:36
Bandzone: http://bandzone.cz/thedirtyraccoons
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Abu » 24.03.2014 11:09

Pro "normalniho" kytaristu je to asi knicemu, ja bych na to taky nebyl schopnej hrat. Ale ruzne "ujete" kapely to pouzivaly (Sonic Youth, Velvet Underground,...).
Hraju výhradně na šrot.

Uživatelský avatar
jeleniste
Příspěvky: 933
Registrován: 23.09.2010 12:23
Bydliště: Lipník (okres Mbol), Kousek od Lysý

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od jeleniste » 24.03.2014 11:23

Tak to neni na slide, má to, podle toho videa, používat bourdonovej doprovod, defakto. Jako niněra, dalo by se říct. Sem i viděl video (dost dobrý) s kytaristou, kterej měl na kytaře natažený šestkrát tlustý E.
Nejsem blbý, jen se hloupě ptám.

Uživatelský avatar
Bejk
Moderátor
Příspěvky: 1724
Registrován: 5.10.2011 21:10
Bydliště: Plzeň

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Bejk » 24.03.2014 23:03

Já osobně bych to asi nikdy nevyužil a zkoušet to nehodlám. V některé kapele se to ale může hodit jako "zajímavý chorus" nebo jak ten zvuk popsat.

jeleniste: Taky jsem viděl video, kde má na španěle nataženou jednu strunu z basy a jak si vystačí :D. Jestli se dobře pamatuju, tak se to jmenovalo One string show nebo tak nějak.

Griso
Příspěvky: 14
Registrován: 12.01.2014 20:38

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Griso » 28.06.2014 18:10

Dal som sa na intervaly v globale a snažim sa nájsť a zistiť všetko. Všade sú ale popísane iba od Cčka, viete mi niekto niečo v skratke povedať alebo ma odkázať na zvyšok? Napr. od Fka kvarta, ak som to spravne pochopil nie je čistá. Takže v od rôznych tonov su rôzne čisté, melé a veľké intervaly? Prečo potom ale ladia barové akordy na gitare? A taktiež neviem či sa vzdialenosti napr od Fka počíta len s posunutov Cdurovou stupnicou alebo ako na klavíri alebo z danej stupnice. A ako je to so vzdialenosťami poltónov od poltónov alebo od tónov?

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Nero » 28.06.2014 18:14

Chtělo by to asi udělat pořádek mezi stupnicemi a intervaly (a vzájmenou provázaností). Od F může být kvarta čistá, zvětšená i zmenšená. Tercie může být malá i velká. Je jedno, jaký tón zahraješ - pokud se bavíme o dvou tónech izolovaně. Pokud už uvažuješ nějakou stupnici, tak tam je "typ" intervalu od nějakého tónu daný tou stupnicí. Od C se intervaly uvádí proto, že se většinou uvažuje C dur stupnice jako stupnice základní a nejjednodušší.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Griso
Příspěvky: 14
Registrován: 12.01.2014 20:38

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Griso » 28.06.2014 18:19

Nedal si mi veľa odpovedi. Čistá by mala byť ak je od tónu zostupne aj vzostupne rovnaký počet poltónov. Tu je to vzostupne 7 a zostupne 6

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Nero » 29.06.2014 19:32

Na to, jak zmatečně a nejasně ses ptal, nelze dát jasná odpověď, ale spíš naznačit cestu, kterou se ubírat.

Intervaly jsou prostě vzdálenosti tónů. Je jedno od jakého tónu. Čistá kvarta bude vždycky čistou kvartou, jedno jestli od C nebo od F.

To že v C dur máš od C velkou tercii a od A malou tercii není dáno tóny C a A, ale tím, že jsi ve stupnici C dur. V durovém akordu budou vždy stejné intervaly, protože durový akord je nějak poskládán (prima - velká tercie - kvinta), jedno kam posuneš barré na hmatníku.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
jeleniste
Příspěvky: 933
Registrován: 23.09.2010 12:23
Bydliště: Lipník (okres Mbol), Kousek od Lysý

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od jeleniste » 29.06.2014 22:41

Čistá je 1, 4, 5 a 8. 4 a 5 je 8, protože 8 je 1. Čtyry nahoru je jako pět dolu a vice versa. 2, 3, 6 a 7 může bejt malý, nebo velký. Tj, ve stupnici diatonický najdeš sekundy z jednoho, nebo dvou půltónů, tercie ze tří a čtyř a tak dále i pro sextu a septimu. Jinými slovy, v durový stupnici máš dominantní septakord a tóniku s maj 7. To je proto, že ta maj septima je o půltón větší. Do kvinty se ti vejdou dvě tercky. Velká a malá. To je dohromady čistá kvinta, podle pořadí je pak akord dur, nebo mol. Když dáš vedle sebe dvě malá tercie, vznikne ti kvinta zmenšená. Dvě velký a kvinta je zvětšená. Takový bys ale v normální stupnici diatonický nenašel. Stupnice diatonická je složená ze dvou tetrachordů-čtyřzvuků. Každej má dva celý a jeden půltón. V c je to c d celej de celej ef půltón. Dál g a celej a h celej h c půltón. Když pudu do gdur, vemu dolní tetrachord a dam ho nahoru. Aby mi to vyšlo, zvýšim ho o tón tj d e f g. Aby ale byl půltón zase mezi třetim a čtvrtym, musim zvednout f o půl na fis. Tj. d e f# g. Proto má g jeden křížek. A křížky se přidávaj v kvintovym kruhu.
Čistý intervaly, btw, jsou první alikvoty, flažolety, který se na kytaře nejsnadnějc zahrajou. To je fyzikální základ evropskejch stupnic. Všechny tóny se daj sestavit z čistejch intervalů, pustupně. Například dvě kvinty jsou velká sekunda o oktávu vejš, tmu se řiká pythagorejský ladění . Sranda ovšem je, že to bude vycházet jen pro jednu tóninu, enharmonická záměna tady neplatí (tj gis = as). Aby to fungovalo, tak se to muselo oprti tý harmonický přirozenosti trošičku "zprznit", aby to vycházelo pro dvanáct tónů chromatiky a tomu se řiká temperovaný ladění. Tak je naladěný piáno.
Nejsem blbý, jen se hloupě ptám.

MilanT
Příspěvky: 3850
Registrován: 23.06.2011 9:07

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od MilanT » 30.06.2014 5:56

Tedy jeleniste, kdybys mi přednášel hudební teorii jako učitel, tak se během velký přestávky oběsím na popruhu kytary ve sborovně před vyděšeným zrakem školníka. :D
A na náhrobek bych chtěl tento nápis:
V c je to c d celej de celej ef půltón.
Dál g a celej a h celej h c půltón
:D

Uživatelský avatar
jeleniste
Příspěvky: 933
Registrován: 23.09.2010 12:23
Bydliště: Lipník (okres Mbol), Kousek od Lysý

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od jeleniste » 30.06.2014 8:27

c-d je celej tón d-e taky e-f je půltón.

2 2 1 2 2 2 1
c d e f g a h c
Nejsem blbý, jen se hloupě ptám.

Griso
Příspěvky: 14
Registrován: 12.01.2014 20:38

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Griso » 30.06.2014 9:41

Aj tak stále počítam od H po E - 5 poltónov a od H po F - 6 polt=onov v Kvratách
Od H po F- 6 poltónov a od H po E - 7 poltńov v Kvintách
Čo mi nedáva logiku

Uživatelský avatar
jeleniste
Příspěvky: 933
Registrován: 23.09.2010 12:23
Bydliště: Lipník (okres Mbol), Kousek od Lysý

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od jeleniste » 30.06.2014 9:59

V jakejch kvartách? Kvarta je vždy "hoří", což máš pět půltónů. Tj kvarta od H je E. Kvinta od H je FIS. F od H je zmenšená kvinta. Tenhle interval najdeš v h dim (7).
Nejsem blbý, jen se hloupě ptám.

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od Nero » 30.06.2014 18:46

Griso, opakuju, udělej si pořádek v pojmech interval a stupnice. A vykašli se na nějaké počítání půltónů nahoru a dolů. Čistá kvarta je prostě 5 půltónů nahoru, a je to. Tečka.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
jeleniste
Příspěvky: 933
Registrován: 23.09.2010 12:23
Bydliště: Lipník (okres Mbol), Kousek od Lysý

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od jeleniste » 30.06.2014 19:44

Hlavně v tom nehledej složitosti. Je to jednoduchá věc.
Máš chromatiku, ta má třináct půltónů. Z ní uděláš mrtě různejch stupnic. S různym počtem tónů. Vzdálenosti mezi tóny stupnice se nazývají intervaly. Jedná se o relativní věc, tj bez ohledu na tóninu. Tj mezi prvnim a druhym tónem durový stupnice je vždycky velká sekunda, čiliže dva půltóny. Bez ohledu na to, jestli to je c dur, nebo es dur, třeba. Vždycky to je stejný. Ten interval je vždycky stejnej v pythagorejskym ladění i z pohledu poměrů absolutní vejšky. Třebas oktáva je vždycky v polovině struny, tj dvojnásobnej kmitočet (nebo jak se to jmenuje, prostě počet mrsknutí za nějakej časovej úsek).
Nezaměňuj půltóny a počet kroků v notový osnově. Existuje tzv enharmonická záměna. V temperovanym ladění, tj třeba na hmatníku kytary. Takže cis=des, dis=es, ale pozor eis=f a fes=e, protože mezi e a f nejsou dva, ale jen jeden půltón. To samý mezi h(b) a c.
Ještě je kožich v tom h, h se řiká u nás a ještě myslim v německu. Jinde se řiká b a to čemu my řikáme b je u nich bes (Bb). Takže tóny základní stupnice molový jsou a b c d e f g. Vidíš, jak to díává smysl, když se nad tim zamyslíš?
Nejsem blbý, jen se hloupě ptám.

del
Příspěvky: 289
Registrován: 15.09.2009 1:46

Re: NĚCO O HUDEBNÍ TEORII

Příspěvek od del » 1.07.2014 21:05

jeleniste: Třináct?

Odpovědět

Zpět na „Hraní na kytaru, tabulatury“