Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Technika zpěvu, zpěvová aparatura, efekty, ...
Igimas
Příspěvky: 76
Registrován: 2.09.2010 12:50

Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od Igimas » 3.03.2014 19:33

Učím se sám zpívat, plánuju chodit k nějakému učiteli, ale nějak nikoho kvalitního nemůžu sehnat, ale to teď nechci řešit. Když jsem zkoušel rozsah co dokážu zazpívat, tak zhruba od tónu F na prvním pražci na tlusté struně E na kytaře a zhruba do tónu G na G struně na 12. pražci. Ale když něco zpívám, tak se mi pohodlně zpívá zhruba od prázné struny A do A jen o oktávu výš. Jak pohodlně zpívat i ty vyšší tóny?

MilanT
Příspěvky: 3850
Registrován: 23.06.2011 9:07

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od MilanT » 3.03.2014 20:16

Témat o tom, jak zpívat vysoko, je tu několik.
Nestálo by za to, to třeba sloučit s tímhle? zpev/kolik-kluk-vytahne-t28315.html

Igimas
Příspěvky: 76
Registrován: 2.09.2010 12:50

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od Igimas » 3.03.2014 20:23

No nevím jestli se tohle bere už jako výšky, proto jsem to dal radši v názvu do uvozovek :-D Přijde mi, že většina rockových písniček se zpívá zhruba v tom rozsahu do tónu g na 12. pražci na g struně(co je to vůbec za oktávu? ať to pořád nemusím psát jak je to na kytaře). Ani právě nevím jestli lze nějak obecně odpovědět na ten můj problém, nebo by to chtělo až osobně s učitelem. Celkově mi přijde, že se u toho zpěvu nějak trápím krkem, nějak se těm tónům někdy nechce ven, že to musím tlačit silou, což je mi jasné, že asi hlasivkám moc nepřidá.

petr.t.m.
Příspěvky: 48
Registrován: 21.04.2013 10:16

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od petr.t.m. » 24.03.2014 10:14

Máš tedy rozsah (jestli jsem tomu jako nekytartista dobře porozuměl) od velkého F (hluboké F basistů či barytonů) po jednočárkové g' což je zhruba nejvyšší tón barytonistů, přičemž pohodlně chodíš po malé a. Tedy dvě oktávy plus jeden tón, odpovídající zhruba (vyššímu?) barytonu. Poměrně běžný rozsah. 12. pražec na g struně je g o oktávu výše, tedy se rovná třetí pražec na vysoké e struně (kytaristi opravte mě píši-li nesmysly) - tedy jednočárkovaná oktáva. Psáno g1 nebo g'. (Neplést s americkým označováním - ti to někdy značí tuším od nejnižšího subkontra C které označují jako C 0 a pak postupně výš C1 (naše kontra C) C2 (naše velké C - hluboké basové C), C3 (naše malé c), C4 (naše c1), C5 (naše c2 - vysoké tenorové c) atd...) Naučit se to jde, ale sám to zvládne málokdo. Obecně odpovědět na Tvůj problém se nedá. Nebo respektive dá, ale bude to tak obecné, že to bude naprosto k ničemu. Je potřeba na to jít správně technicky. Vždy budu doporučovat učitele klasického zpěvu, který sám klasický zpěv studoval a učí to s úspěchem delší dobu. Učit s úspěchem = má úspěšné žáky. Pokud se u toho trápíš krkem a musíš tlačit silou, tak to je rozhodně zcela špatně. Potřebuješ dobrého učitele.

Mr.Freeman
Příspěvky: 195
Registrován: 17.06.2010 16:36
Bydliště: Rtyně v P. (kousek od trutnova)

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od Mr.Freeman » 25.04.2014 8:08

Nesouhlas s učitelem...
Učitel opery tě nejdřív naučí základy zpěvu, pak tě můžu někam směřovat kam budeš chtít.
Obecně do výšek tě tlačit nikdy nebude, protože jediný způsob jak je zazpívat je vyzpívat výšky... - mluvím za sebe.
ze začátku je to dost nepříjemné, falešné a uskříplé, po čase se člověk naučí netlačit, atd atd.. jak velký čas to bude trvat to nikdo neví.. , vím jen to, že učitel nebude chtít aby sis mu na hodině ničil hlasivky a něco se ti nestalo, pač by za to byl on - nebo bys ho mohl zato zažalovat a on by to prohrál. Proto jediné co znám je vyzpívat "ze začátku spíš vyřvat" ty výšky, časem začnou být pohodlné.
Dobrý je zpívat jednu písničku nebo cvičení dokola - myslím třeba 4 měsíce, prostě tak dlouho, dokud nebude pohodlná. Pak si dát jinou a takhle se pomalu odrážet a pomalu si tak vyzpívat "osvojit" nové tóny - polohy hlasu.

Pokud si poslední odstavec text moc nepobral, ukaži ti příklad:
Zpívám písničku s nejvyšším tónem h1 -> ze začátku je to nepříjemné, po dvacátém přezpívání je to už pohodlné, jenže pak si dám jinou písničku a opět ten tón h1 musím dopilovat, automaticky ho prostě neumím. Časem se ozpívá h1 tolik, že ho pak dáš zfleku o půl noci.. , nu a tak pokračuješ v tomhle pilování dál...
Je to asi jeden ze způsobů jak se dostat do výšek. Jiné neznám nebo sem na ně nepřišel praxí.
Hezký den A.F.
Sero venientibus ossa / pozdní hosti jedí kosti

petr.t.m.
Příspěvky: 48
Registrován: 21.04.2013 10:16

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od petr.t.m. » 25.04.2014 13:16

Mr.Freeman píše:
vím jen to, že učitel nebude chtít aby sis mu na hodině ničil hlasivky a něco se ti nestalo, pač by za to byl on - nebo bys ho mohl zato zažalovat a on by to prohrál. Proto jediné co znám je vyzpívat "ze začátku spíš vyřvat" ty výšky, časem začnou být pohodlné.
To je naprostý nesmysl. Valná většina učitelů, kteří za něco stojí, si je vědoma nutnosti dobře vybudovat vysokou polohu a budou se o to vždy u žáka snažit. K druhé části první věty - španá výuka zpěvu je nežalovatelná, učitel nenese odpovědnost za žákovu neschopnost se naučit zpívat. Neznám žádný judikát, jež by odsuzoval učitele za to, že se žák "uřval".
K poslední větě - to je právě nejlepší metoda, jak se opravdu "uřvat". Což ovšem neznamená, že jistá míra napětí musí při zpívání vysokých tónů být přítomna. Ale takto jednoduše říct zkrátka nelze. To je cesta do pekel.

martina72
Nedůvěryhodný žvanil
Příspěvky: 1373
Registrován: 11.04.2013 8:42

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od martina72 » 26.04.2014 12:50

Máš stejný rozsah jako já.
Po mutaci v pubertě jsem ze tří oktáv degradoval na osm nejistých tónů, časem se vše usadilo na rozsahu zhruba tom, jak píšeš, tedy basbaryton. To je krásný mužský hlas.
g, a, h, c (na kytaře na e struně) normálním hlasem dávají jen tenoři, vyšší věci jen falset.
Jest možnost, kterou ti nijak necpu, ale která jest pro mne dnes (po letech snažení se o napodobení cizího rozsahu a cizích věcí) již přijatelná - zpívat tak, jak "mi zobák narostl".
Když složíš věc, kterou neuzpíváš, předáš ji dál.
Jest možno zpívat falsetem i nižší polohy, chce to cvik, ale jde to, posluchači to subjektivně vnímají jako "vysoko", tedy to splní nějaký účel, pokud to skladba vyžaduje, byť jest nízko posazená.
Vždy je na pořadu dne otázka, zda zpíváme pro lidi nebo pro sebe, pokud pro lidi, pro jaké vlastně?

Kód: Vybrat vše

Administrátorem zablokovaný účet. Uživatel nemůže přispívat ani používat soukromé zprávy.

Mr.Freeman
Příspěvky: 195
Registrován: 17.06.2010 16:36
Bydliště: Rtyně v P. (kousek od trutnova)

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od Mr.Freeman » 26.04.2014 15:57

že žák nemůže žalovat svého učitele? *s****a*
samozřejmě že může... , pokud si strhneš hlas na hodině a zjistí se že učitel, chtěl po žákovi nemožné a dokáže to, tak je to jasné pochybení učitele. Zařadil bych to do ublížení na zdraví , možná i úmyslné ublížení.
Promiň, ale ještě jsem se nesetkal s moc zpěvákama, který zpívají výšky.
Jo a za 1) výšky musíš zpívat uvolněný - z toho plyne , že pokud chceš plný tón ve výškách, bude to jednině na úkor hlasitosti "petrm to označil jako řvaní" - to je dost relativní pojem co je a co není řvaní.
Pokud budeš zpívat potichu výšky - vždycky bude znít falzet.

P.S.: petr.t.m.
Pokud znáš jiný způsob a ovládáš ho klobouk dolů a poděl se o své zkušenosti. Zpochybňovat příspěvek dovede každý ňouma.
Sero venientibus ossa / pozdní hosti jedí kosti

Ainess
Příspěvky: 4
Registrován: 22.03.2014 22:54

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od Ainess » 27.04.2014 17:55

rozhodně bych nesouhlasil že učitel bude chtít vybudovat vysokou polohu... správnému učiteli jde o to udržet zpěváka na tzv přechodových tonech a středech čistě a kvalitně rozsah se poté zvyšuje neustálým cvičením... mluvím z vlastní praxe... když sem zpíval jako malý měl sem rozsah 3,5 oktávy bez problému poté po odmutování sem byl stěží na 5 čistých tónech a z toho sem tři oktávy vypracoval zpátky přičemž nejdůležitější je udržet čisté středy na tom každý pozná jak dobře je zpěvák schopen zvládat techniku a jak vyzpívaný hlas má

Mr.Freeman
Příspěvky: 195
Registrován: 17.06.2010 16:36
Bydliště: Rtyně v P. (kousek od trutnova)

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od Mr.Freeman » 27.04.2014 21:42

Ainess píše:rozhodně bych nesouhlasil že učitel bude chtít vybudovat vysokou polohu... správnému učiteli jde o to udržet zpěváka na tzv přechodových tonech a středech čistě a kvalitně rozsah se poté zvyšuje neustálým cvičením... přičemž nejdůležitější je udržet čisté středy na tom každý pozná jak dobře je zpěvák schopen zvládat techniku a jak vyzpívaný hlas má
Ainess:
Co si máme přesně představit pod pojmem čisté středy? díky
Sero venientibus ossa / pozdní hosti jedí kosti

Uživatelský avatar
hendy9
Příspěvky: 413
Registrován: 4.04.2007 15:28
Bydliště: Liberec/Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od hendy9 » 28.04.2014 11:49

Mr.Freeman píše: Jo a za 1) výšky musíš zpívat uvolněný - z toho plyne , že pokud chceš plný tón ve výškách, bude to jednině na úkor hlasitosti "petrm to označil jako řvaní" - to je dost relativní pojem co je a co není řvaní.
Pokud budeš zpívat potichu výšky - vždycky bude znít falzet.
Čemu řikáš výšky ? Vysoké C plus ? Protože pro F-H, což považuju já jako výšky, to co si napsal je úplná kravina.
k úspěchu nevede výtah musí se jít po schodech

petr.t.m.
Příspěvky: 48
Registrován: 21.04.2013 10:16

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od petr.t.m. » 29.04.2014 7:54

Mr.Freeman píše:že žák nemůže žalovat svého učitele? *s****a*
samozřejmě že může... , pokud si strhneš hlas na hodině a zjistí se že učitel, chtěl po žákovi nemožné a dokáže to, tak je to jasné pochybení učitele. Zařadil bych to do ublížení na zdraví , možná i úmyslné ublížení.
Promiň, ale ještě jsem se nesetkal s moc zpěvákama, který zpívají výšky.
Jo a za 1) výšky musíš zpívat uvolněný - z toho plyne , že pokud chceš plný tón ve výškách, bude to jednině na úkor hlasitosti "petrm to označil jako řvaní" - to je dost relativní pojem co je a co není řvaní.
Pokud budeš zpívat potichu výšky - vždycky bude znít falzet.
Ty jsi právník? Znáš nějaký takový judikát? Sem s ním, rád se poučím. Jinak trvám na svém, že to žalovatelné není. Ublížení na zdraví? Jaké? To je zcela neprůkazné.
Že neznáš zpěváky co zpívají výšky? Co je pro Tebe "výška"?
O tu relativitu pojmu "řvaní" právě jde. Tvrzení "výšky je nutné vyřvat" považuju za pitomost. Takto řečeno (a to bych zdůraznil - takto řečeno) je to nesmysl. Co si pod tím valná většina představí? No, řekl bych, že asi prostě řev. Řvaním se naučíš zase jen řvát a nikoli zpívat. Cesta do pekel a ztrátě hlasu nebo minimálně značné části jeho původních schopností a možností. Čímž netvrdím, že jistá dynamická expanze ve vysoké poloze k výcviku hlasu a vysoké polohy nepatří - patří, zcela nepochybně. Ale s tvrzením /"ze začátku spíš vyřvat" ty výšky/ mám problém, jelikož to navozuje právě onu představu řvaní. Tedy se vůči tomu musím jednoznačně vymezit.
Co dále považuješ za to "uvolnění" - s tím jistě lze souhlasit, alespoň částečně, ale měl bych obavu, aby no nebylo zaměňovánoi za "ochablost".
A podělit se se zkušenostmi? Písemně nemožné, je nutno předvést. A to je právě ten kámen razu - proto vždy budu tvrdit, že učitel který předvede, poslechne, řekne co je špatně, znovu předvede a tak pořád dokola je nezastupitelný.

petr.t.m.
Příspěvky: 48
Registrován: 21.04.2013 10:16

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od petr.t.m. » 29.04.2014 8:01

hendy9 píše:
Mr.Freeman píše: Jo a za 1) výšky musíš zpívat uvolněný - z toho plyne , že pokud chceš plný tón ve výškách, bude to jednině na úkor hlasitosti "petrm to označil jako řvaní" - to je dost relativní pojem co je a co není řvaní.
Pokud budeš zpívat potichu výšky - vždycky bude znít falzet.
Čemu řikáš výšky ? Vysoké C plus ? Protože pro F-H, což považuju já jako výšky, to co si napsal je úplná kravina.
Tady nějak nechápu tím chtěl Mr.Freeman říci. Ale s poslední větou Mr.Freemana bych celkem částečně možná i souhlasil - jistě ale až po vyjasnění pojmů, co tím falzetem rozumí. Dá se jistě zpívat i vysoké tenorové Bb (v českém označování b1) piano mezza-voce, tedy vlastně to čistý falzet nebude. Ale bez značného napětí v dechové bázi to nepůjde.

petr.t.m.
Příspěvky: 48
Registrován: 21.04.2013 10:16

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od petr.t.m. » 29.04.2014 8:08

Ainess píše:rozhodně bych nesouhlasil že učitel bude chtít vybudovat vysokou polohu... správnému učiteli jde o to udržet zpěváka na tzv přechodových tonech a středech čistě a kvalitně rozsah se poté zvyšuje neustálým cvičením... mluvím z vlastní praxe... když sem zpíval jako malý měl sem rozsah 3,5 oktávy bez problému poté po odmutování sem byl stěží na 5 čistých tónech a z toho sem tři oktávy vypracoval zpátky přičemž nejdůležitější je udržet čisté středy na tom každý pozná jak dobře je zpěvák schopen zvládat techniku a jak vyzpívaný hlas má
Tady si asi nerozumíme - pojmem "vybudovat vysokou polohu" nerozumím zpívání jen výšek. Naopak, rozumím tím právě onu snahu o propojení rejstříků a cvičení s tím související, správné provedení a vybudování vysoké polohy musí mít pevný základ v dobře provedené střední poloze a scelení rejstříků. Byť, zvláště u některých škol, k onomu propojování rejstříků patří i cvičení jdoucí shora dolů od opřeného falzetu ve vysoké poloze.

Mr.Freeman
Příspěvky: 195
Registrován: 17.06.2010 16:36
Bydliště: Rtyně v P. (kousek od trutnova)

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od Mr.Freeman » 3.05.2014 18:11

Právník nejsem, judikát ti hledat nebudu.
Tvrdil mi to kantor, navíc je to logické - ale možná se celou dobu taháme za slovíčka a představy.. , takže já to myslím lehce přehnaně... - resp. myslel jsem to tak, že když žák nebude mít na vyšší tóny, tak ho to učit nebude.. , ale to je dost subjektivní, proto už bych to dál neřešil.
P.S.: výšky si představuji od znějicího g1 a víš.. (při ladění A=440 Hz aby jsme byli přesní a někdo zase netahal birokraticky za slovíčka)
netušim, ale proč zpochybňovat slovo falzet? tak nějak doufám, že se na fóro dostanou lidi co základ mají a vědí co je co..
navíc, tohle je dotaz už člověka se základem, je jasné co psal Ainess, že bez toho co píše se člověk ani do výšek pouštět nemůže.
Nicméně mám pocit, že mírně zpochybňujete fórum tím, že se neustále odkazujete na učitele.., to je sice hezké a určitě super, ale mám pocit, že tito lidé to vědí, už předem než sem vloží příspěvek že učitel by byl ideální.. , mají mozek stejně jako my a čekají jinou odpověď.. , od toho je fórum aby se o tom diskutovalo.
Sero venientibus ossa / pozdní hosti jedí kosti

Ainess
Příspěvky: 4
Registrován: 22.03.2014 22:54

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od Ainess » 4.05.2014 13:13

samozřejmě beru že zde bude rozdíl hlavně na technice kterou se kdo učí... čisté středy jsou myšleny jako střední polohy kde to je nejdůležitější podle toho se dá poznat technika a kvalita. Rozsah se postupem času při práci zvětšuje nahoru i dolu...
petr.t.m. píše:Tady si asi nerozumíme - pojmem "vybudovat vysokou polohu" nerozumím zpívání jen výšek. Naopak, rozumím tím právě onu snahu o propojení rejstříků a cvičení s tím související, správné provedení a vybudování vysoké polohy musí mít pevný základ v dobře provedené střední poloze a scelení rejstříků. Byť, zvláště u některých škol, k onomu propojování rejstříků patří i cvičení jdoucí shora dolů od opřeného falzetu ve vysoké poloze.
s tímto souhlasím ... ale opravdu záleží na škole a technice kterou se člověk učí ...

petr.t.m.
Příspěvky: 48
Registrován: 21.04.2013 10:16

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od petr.t.m. » 7.05.2014 23:38

Mr.Freeman píše:
P.S.: výšky si představuji od znějicího g1 a víš.. (při ladění A=440 Hz aby jsme byli přesní a někdo zase netahal birokraticky za slovíčka)
netušim, ale proč zpochybňovat slovo falzet? tak nějak doufám, že se na fóro dostanou lidi co základ mají a vědí co je co..
K těmto bodům bych se s dovolením ještě vyjádřil.
Ad výšky: dovolil bych si nesouhlasit s tímto vymezením výšek. Z jednoduchého důvodu: Úplně to stírá rozdíly mezi individuálními hlasy - každý má přece jiný hlas. I když bych kupříkladu mužské hlasy rozdělil zcela zjednodušeně do skupin: vysoký tenor, tenor, barytenor, tenorbaryton, baryton, basbaryton, vysoký bas, kantabilní bas, seriózní bas, profondo bas, oktavista, - tak pro každého bude výška něco jiného. Ono "g1 a výš" bude platit tak pro ten vysoký tenor. Už dramatický tenor bude mít výšku řekněme od f1. Bas pak řekněme už od c1. Pro oktavistu bude výška od malého a či g.
Slovo falzet až tak nezpochybňuju, jako spíš se ptám, co tím kdo myslí. Protože právě ve vymezení tohoto pojmu, či v definici tohoto termínu je dosti velký, řekl bych až neuvěřitelně velký zmatek. Nadneseně řečeno, není snad problematičtější pojem v pěvecké pedagogice.

biczysssx3
Nový uživatel
Příspěvky: 1
Registrován: 19.10.2014 16:39

Nejdou mi zpívat vysoké tony hlasitě..

Příspěvek od biczysssx3 » 19.10.2014 16:46

Potřebuju od někoho pomoc :cry:
Nejde mi zpívat hlasitě a vysoké tony už vůbec..Vždy zpívám vysoké tony potichu,a když se pokouším hlasitěji,tak to prostě VŮBEC NEJDE. :( Něco co by mohlo pomoci? :wink:

petr.t.m.
Příspěvky: 48
Registrován: 21.04.2013 10:16

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od petr.t.m. » 20.10.2014 16:33

Hlavně netlačit na hlas. Jen si tak zpívat, prozpěvovat, snadné melodické písničky,nikoho nenapodobovat (hlavně ne současné popové "hvězdy"), zpočátku v pohodlné poloze, pak zkusit písničku o tón výš. A jen si tak zpívat. Volně, svobodně. Když to budeš provádět vytrvale a budeš zpívat správně, mohlo by se to začít uvolňovat. Hlavně lehce, volně, žádné násilí.

Uživatelský avatar
angeen
Příspěvky: 11
Registrován: 27.12.2011 21:00
Bydliště: Praha

Re: Nepohodlné zpívání ve "výškách"

Příspěvek od angeen » 2.02.2015 8:24

Ked som prvykrat spieval s kapelou, po hodine spevu som mal tak v prdeli hlasivky, ze mi hned doslo "neco je spatne". Tak som si povedal ze kaslem na tych par stovak a zaplatim si ucitela - ten ma hned vyviedol z naprosteho omylu, ze spievat sa ma hrdlom. Za prve ma naucil dychat do branice (zistil som ze vlastne celkovo plytko dycham), za druhe ma naucil uvolnovat hrdlo ("paradoxne" cim vyssi ton, tym viac uvolnene), a hlavne za tretie, pochopil som ze sa spieva nosom, resp. maskou (priestor okolo nosa). Tym sa mi aj vysvetlilo preco ma vacsina mojich spevackych idolov ma mikrofone nalepeny nos a nie usta.
Akonahle sa naucis uvolnit hrdlo a budes spievat nosom, farba hlasu naberie na istote ktora sa nestrati skrz cely tvoj rozsah, uz nebudes mat hlas akoby "priskripnuty". Mam presne tvoj rozsah - g1 je zhruba najvyssi ton ktory zaspievam pohodlne bez falzetu, dalsie uz prepinam. Je tu vsak aj mix, mozes mixovat falzet a klasicky hlas (resp horny a dolny register) a priemerny posluchac ani neuciti rozdiel a bude podiveny tvojim rozsahom. Toto vsetko sa vsak neda naucit z textu, musis skusat skusat skusat. Ucitel to vsetko znacne urychli a usetri ti hlasivky. Popripade da rozne typy, napr clovek by neveril ako vylepsi spev ked trochu viac artikulujes a otvaras tu hubu.

Odpovědět

Zpět na „Zpěv“