Nové lampy do DRRI

Lampy, tranzistory, technické problémy, ...
Uživatelský avatar
Asanoth
Příspěvky: 2708
Registrován: 25.01.2008 18:25

Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Asanoth » 17.07.2017 12:47

Ahoj
mnou zakoupený Deluxe Reverb už má asi starší lampy, možná dokonce ještě z 90. let z výroby, měněná byla jenom usměrňovací. Rád bych je tedy, alespoň v konci, nechal přehodit. Brouzdal jsem po internetu a z cenově dostupných se jeví jako nejlepší celkem jednomyslně Tung sol. Na jednom americkém eshopu jsem ale našel 3 různé varianty soft-medium-hard, kdy soft varianta překresluje dřív a hard oproti tomu má hodně headroomu. Já bych měl zájem o "soft", otázkou je, dá se to s takovým rozdělením sehnat i tady? A je Tungsol vůbec dobrá volba?

Věc druhá, předpokládám, že výměna koncových lamp není jen o tom "vyndám, zandám, hraju", takže bych to měl někomu svěřit, že?

Věc třetí, má nějaký smysl měnit lampy v předzesilovači, pokud nepozoruju problémy jako kolísání zvuku atp.?

Díky )
Petrof pianino, šedesátá léta
Studiologic Numa Piano
______________________________________

Fender American Standart Stratocaster RW ---->Fender 65 Deluxe Reverb
Nashville NW-20C
______________________________________

Amati Classic Deluxe Tenor Saxofon

Uživatelský avatar
Tube Guru
Odborník
Příspěvky: 1746
Registrován: 13.11.2011 21:07
Bydliště: Havířov

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Tube Guru » 17.07.2017 15:03

Zdar, jestli je nutné měnit elektronky jak předzesilovací, tak koncové Ti řekne měření emise, stáří samo o sobě o ničem nevypovídá. Rozlišování na soft-medium-hard jsou jen marketingové tanečky. Jak a proč jsi došel k závěru, že Tung-Sol je top?
No reklamu mají nejlepší, o tom žádná... Přizpůsobený pár 6V6GT od fy JJ je ještě o 139 Kč levnější a z vlastní zkušenosti mohu říct, že jsou "lepší" nebo aspoň déle vydrží, asi mají silnější emisní vrstvu. Podstatnou jejich výhodou je, že nemusí cestovat přes půl světa, když se vyrábějí v Čadci. Ano "vyndám, zandám, hraju" to sice není, ale stačí jen trimrem R58 označeným "BIAS ADJ" nastavit v měřicím bodu TP36 napětí -37V proti kostře a je hotovo. :)
Opravuji nástrojové především elektronkové zesilovače i když tranzistorák je někdy příjemné osvěžení... Neposílejte mi prosím SZ, v případě potřeby mě kontaktujte e-mailem: tubeguru@seznam.cz Dík.

Uživatelský avatar
Fořt
Příspěvky: 2152
Registrován: 30.09.2009 12:31
Bydliště: Praha-západ

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Fořt » 18.07.2017 7:07

Doporučuju nákup z Německa od fy RotoTubes. Mají pro jednotlivé značky zesilovačů vybrané sety od různých výrobců lamp a s různými charakteristikami podle požadavku na cenu, max. clean headroom či strong mids, mix preampovek s různým gainem, atd.
Pro Fender tady, DRRI je tam v několika variantách:
https://www.rototubes.com/fender/
Cenově lepší než u nás, oproti USA bez cla a DPH. Poštovné od 25 EUR zdarma. Jednání velmi solidní. Kupoval jsem od nich, když Česká pošta zásilku ztratila, poslali obratem novou.

Uživatelský avatar
Asanoth
Příspěvky: 2708
Registrován: 25.01.2008 18:25

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Asanoth » 23.07.2017 8:14

TG: Když se koukneš po netu, tak na všech fórech(co jsem viděl) ve většině vláken píšou, že Tung Sol hrajou nejlíp, když se odhlédne od NOS(to nezmiňují vždycky).

Fořt: Díky, zkusím jim napsat :) .
Petrof pianino, šedesátá léta
Studiologic Numa Piano
______________________________________

Fender American Standart Stratocaster RW ---->Fender 65 Deluxe Reverb
Nashville NW-20C
______________________________________

Amati Classic Deluxe Tenor Saxofon

simiruz
Příspěvky: 546
Registrován: 23.06.2012 16:42

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od simiruz » 23.07.2017 11:12

Nejlepší je jednoznačně Ťung! Nejlepší kytara je Les Paul! Jedinná správná muzika je Blues! A nejlepší kávu mají v Hypernově u rybiček!

Uživatelský avatar
Asanoth
Příspěvky: 2708
Registrován: 25.01.2008 18:25

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Asanoth » 23.07.2017 11:46

No, ale to není moc analogické, že? ;) Analogické by bylo, sháním Les Paul(6v6), a nebo lépe, nějakou elektroniku, sháním třeba 2.0 bedničky k počítačí, je za 2000 lepší Logitech/Genius/Bose/Creative... ? Pokud 20 z 25 lidí řeknou, že nejlíp jim zněly Bose, něco na tom asi bude. Ale dík za hodnotný příspěvek ;)
Petrof pianino, šedesátá léta
Studiologic Numa Piano
______________________________________

Fender American Standart Stratocaster RW ---->Fender 65 Deluxe Reverb
Nashville NW-20C
______________________________________

Amati Classic Deluxe Tenor Saxofon

simiruz
Příspěvky: 546
Registrován: 23.06.2012 16:42

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od simiruz » 24.07.2017 8:17

U většiny elektroniky se dá říct jestli je lepší nebo horší (bedničky s rovnější charakteristikou budou hrát lépe, jejich úkolem je přenést zvuk "věrně") Kytarový zesilovač nic věrného nepřenáší, právě naopak má zvuk zabarvit. Tady už tu lepšnost vnímá každý jinak napříč hudebními žánry a ostatním gearu. Jedinné, co může být na elektronkách objektivně lepší je životnost. Jen nevím, že by někde existovalo srovnání tohoto parametru od různých značek. O těch ostatních parametrech se ale vedou sáhodlouhé diskuze jako tato :mrgreen:

Uživatelský avatar
Tube Guru
Odborník
Příspěvky: 1746
Registrován: 13.11.2011 21:07
Bydliště: Havířov

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Tube Guru » 24.07.2017 14:29

Zdar, ano ano simiruz má pravdu. Jediné, čím se mohou elektronky stejného typu lišit je jejich životnost. Všechny ostatní parametry musí být u všech výrobců stejné (v toleranci zaručované katalogem). Kecy o tom, že elektronka nějak zní jsou jen marketingové bláboly. Elektronka je jen zesilovací prvek, který "neví" jestli bude v počítači, televizoru, radiopřijímači nebo měřicím přístroji a proto nijak nezní. Výrazný vliv na zvuk však mají pasivní součástky (R a C) kolem ní. Je-li obvod navržen např. pro ECC83, projeví se náhrada např. ECC81 nebo ECC82 (ty jsou pinově záměnné) změnou zvuku z důvodu rozdílného zesilovacího činitele, ovšem náhrada stejným typem od jiného výrobce nemůže způsobit ve zvuku rozeznatelný rozdíl ať už píší výrobci (nebo spíš prodejci) cokoliv. :?
Opravuji nástrojové především elektronkové zesilovače i když tranzistorák je někdy příjemné osvěžení... Neposílejte mi prosím SZ, v případě potřeby mě kontaktujte e-mailem: tubeguru@seznam.cz Dík.

Uživatelský avatar
Asanoth
Příspěvky: 2708
Registrován: 25.01.2008 18:25

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Asanoth » 11.09.2017 13:22

Tak mám už na poště pár 6v6gt, měl by pro mě někdo prosím tip na spolehlivý servis v Praze, kam to dát vyměnit a nastavit bias?
Petrof pianino, šedesátá léta
Studiologic Numa Piano
______________________________________

Fender American Standart Stratocaster RW ---->Fender 65 Deluxe Reverb
Nashville NW-20C
______________________________________

Amati Classic Deluxe Tenor Saxofon

Uživatelský avatar
Asanoth
Příspěvky: 2708
Registrován: 25.01.2008 18:25

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Asanoth » 15.09.2017 9:16

Heleď, Tubeguru, když všechny lampy stejného značení bez ohledu na konstrukci zesilují stejně(předpokládám teda, že mají podle tebe samy o sobě zcela plochou charakteristiku, protože jak jinak by to mohlo bejt stejný), jaký je pak rozdíl mezi elektronkou a tranzistorem vyjma vyšší citlivosti na součástky v obvodu?
Petrof pianino, šedesátá léta
Studiologic Numa Piano
______________________________________

Fender American Standart Stratocaster RW ---->Fender 65 Deluxe Reverb
Nashville NW-20C
______________________________________

Amati Classic Deluxe Tenor Saxofon


Uživatelský avatar
Hendrek
Site Admin
Příspěvky: 5843
Registrován: 23.07.2009 12:11
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Hendrek » 15.09.2017 9:48

Zásadní rozdíl vidím v tom, jak lampy nebo polovodičové prvky operují za hranicí pracovního bodu, resp. ne v lineární části charakteristiky, ale v případě přebuzení. Čili při čistém zvuku se rozdíly moc řešit nemusí, proto IMHO i většina basových aparátů přešla historicky na polovodičovou technologii a nikoho to netrápí.
Lampy ti udělají v případě přebuzení ten "teplý" žádaný zkreslený zvuk, unipolární tranzistory (J-FET, MOS-FET) se tomu blíží (např. Transtube technologie u legendárního tranzistorového Peavey Bandit), bipolární tranzistory jsou v tomto ohledu u zkušených hráčů s náročnými požadavky na zvuk na opačné straně spektra líbivosti.
Obrázek

mmjuz
Odborník
Příspěvky: 1924
Registrován: 23.03.2009 11:17
Bydliště: Brněnsko

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od mmjuz » 15.09.2017 15:05

Já bych bipoláry zas tak neodsuzoval. Každopádně doby, kdy se do kytarových zesilovačů alespoň do výkonového stupně používaly klasické tranzistory v diskrétní verzi, ať už FETy, nebo bipoláry, jsou už dávno pryč. Je to moc drahé a krom toho to o tolik hůře než současné rádoby "celolampy" nehraje. Dnes se do aparátů polovodičových konstrukcí používají běžně i do koncového stupně dost mizerné integrované obvody a to prostě nehraje. Chová se to jako jakákoli levná náhražka kdekoli jinde.

Uživatelský avatar
Tube Guru
Odborník
Příspěvky: 1746
Registrován: 13.11.2011 21:07
Bydliště: Havířov

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Tube Guru » 15.09.2017 15:46

Zdar,
heleď Asanothe co myslíš pod pojmem charakteristika závislost čeho na čem? Jak píše Hendrek, dokud se pracovní bod pohybuje v lineární oblasti převodové charakteristiky, ke zkreslení nedochází (věřím, že i puntičkáři to pochopí jak to myslím) a výsledkem je čistý zvuk, je polovodičový zesilovač jednoznačně po všech stránkách výhodnější, jakmile však pracovní bod lineární oblast opustí, teprve vynikne líbivější a pro většinu kytaristů nezbytný "zvuk" elektronek. Je to způsobeno tím, že zatímco tranzistorový zesilovač signál nekomromisně ořízne, lampový jej spíš zkomprimuje. Výsledkem je rozdílný obsah sudých a lichých vyšších harmonických v signálu a proto jiná "barva" zvuku. Další výhoda je, že elektronkáč si i při přebuzení zachovává jakous takous dynamiku (tzv. jde za rukou), to tranzistorák neumí. Kdybych chtěl hrát jen čistou kytaru, určitě bych sáhnul po tranzistorovém zesilovači, ve všech ostatních případech i přes potíže, které s sebou lampy nesou bych volil univerzálnější elektronkáč. Je to však každého soudruha svobodná volba že. :)
Opravuji nástrojové především elektronkové zesilovače i když tranzistorák je někdy příjemné osvěžení... Neposílejte mi prosím SZ, v případě potřeby mě kontaktujte e-mailem: tubeguru@seznam.cz Dík.

Uživatelský avatar
Asanoth
Příspěvky: 2708
Registrován: 25.01.2008 18:25

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Asanoth » 17.09.2017 21:26

Ale má otázka necílila vyloženě na "popiš rozdíl mezi lampou a tranzistorem".
Ty tvrdíš: "Všechny lampy 12AX7, které nejsou šmejdy, hrajou nové v rámci rozlišitelnosti sluchem stejně." Bez ohledu na to, že jedna 12AX7 je jinak konstruovaná, než jiná. Nemluvě o nepřesnostech z výroby.
Z toho ale plyne, že každou jednu frekvenci(kterých je nekonečně mnoho, ale opět v rámci nějaké slyšitelnosti) zesiluje každá 12AX7 relativně stejně.
Z toho ale plyne, že zároveň ta frekvenční charakteristika nebude asi nikterak členitá a spíš to bude placka, protože kdyby členitá byla, jak by jinak probůh mohla každá lampa, i s jinou konstrukcí, zesilovat každý ten vrcholek/peak stejně. Lampa tedy musí dle tohoto zesilovat frekvence nezávisle na jejich výšce, nebo možná lineárně závisle na jejich výšce.
A teď se zeptám, dělá tohle lampa? Specificky lampa umístěná do kytarového aparátu?
Protože pokud nedělá, a frekvenční charakteristika zesílení lampy je velmi členitá, pak je přeci nemožné, aby dvě jinak sestrojené součástky měly tuto členitost zcela(v rámci rozlišitelnosti uchem) stejnou. Jak bys toho technicky docílil? A navíc u několika konstrukcí, ne jen u dvou. A různé 12AX7 jsou skutečně konstruované jinak, jak jistě víš:
Obrázek
Petrof pianino, šedesátá léta
Studiologic Numa Piano
______________________________________

Fender American Standart Stratocaster RW ---->Fender 65 Deluxe Reverb
Nashville NW-20C
______________________________________

Amati Classic Deluxe Tenor Saxofon

Uživatelský avatar
Tube Guru
Odborník
Příspěvky: 1746
Registrován: 13.11.2011 21:07
Bydliště: Havířov

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Tube Guru » 18.09.2017 0:02

Zdar, napsal jsi "...jaký je pak rozdíl mezi elektronkou a tranzistorem vyjma vyšší citlivosti na součástky v obvodu?" Jiný výklad, než jak jsem Ti odpověděl si z toho odvodit neumím :? .
Když Tě tato oblast vědění zajímá, počti si třeba tady:
http://sonicstate.com/amped/2013/03/22/ ... ds-tested/
Osobně takovým měřením moc nevěřím, protože "vyhraje" ta značka, která si to měření objedná a hlavně zaplatí. Jestliže má elektronka označení ECC83 nebo 12AX7, musí mít všechny parametry s přípustnou tolerancí takové, jaké udává katalogový list. To, že se systémy vizuálně trochu liší ještě neznamená, že se liší i elektrické parametry. Závislost zesílení na frekvenci moc členitá není:
12ax7-frequency-response.jpg
Barvy v grafu přísluší různým výrobcům.
Tento graf by Ti snad mohl odpovědět na Tvojí otázku.
Opravuji nástrojové především elektronkové zesilovače i když tranzistorák je někdy příjemné osvěžení... Neposílejte mi prosím SZ, v případě potřeby mě kontaktujte e-mailem: tubeguru@seznam.cz Dík.

Uživatelský avatar
Demilich
Příspěvky: 3058
Registrován: 17.03.2007 12:28
Bandzone: www.bandzone.cz/fan/lich
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Demilich » 18.09.2017 10:35

Z toho je přeci vcelku vidět, že na 3kHz je rozdíl téměř 1,5 dB (změřeno na jendu výšku myš-kurzoru + porovnání se škálou nalevo :D) což už slyšitelné uchem být musí, no ne? A to je ten rozdíl co ldi hledají třeba a o kterém se tady bavíme?....
Kytary: B.C. Rich Warlock Pro X, Schecter Damien 7 (EMG-707TW), Fender Deluxe Roadhouse Stratocaster (MIM)
Fullstack: Carlsbro CS 100 TC (~1970), SoundCity 4x12'' (Fane, ~1970), Orange PPC 412 (~2003)
Hračky: Line6 Spider Jam, Earthquaker Devices - Acapulco Gold V2, Enormous Door - Scud, Starbuck Multipower VII, Behringer SF300, EHX Germanium Big Muff Pi, EHX Canyon, Vox 847A, EHX Small Stone, Doumbek (Meinl HE-3030 HandMade), Lexicon Alpha, Lexicon IONIX U82S, Zoom H4N, Shure SM57-LCE, kabeláž Hendrex

Moje kapela: Wall of bone - BandZone - BandCamp

jurator
Příspěvky: 168
Registrován: 14.01.2016 13:29
Bydliště: CZ

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od jurator » 18.09.2017 14:06

Demilich: Já v tom grafu vidím jen elektronky s různým zesílením, které je s rozptylem cca 1,5dB konstantní v celém měřeném pásmu. Toho 1,5dB zhruba odpovídá rozdílům zesílení ±10%, takže v rámci výrobních tolerancí. V grafu jsou jenom elektronky, které buďto o něco víc nebo míň zesilují, s nulovým vlivem na frekv. charakteristiku. Podobný, ne-li stejný výsledek by byl dosažen s dostatečným množstvím elektronek od jednoho výrobce...
Naposledy upravil(a) jurator dne 18.09.2017 16:01, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Tube Guru
Odborník
Příspěvky: 1746
Registrován: 13.11.2011 21:07
Bydliště: Havířov

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Tube Guru » 18.09.2017 15:27

Zdar, ano naprostý souhlas s juratorem. Tetka Wiki to vysvětluje pro neznalé tady:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Decibel
Elektrotechniky znalí to vědí ze školy :) .
Opravuji nástrojové především elektronkové zesilovače i když tranzistorák je někdy příjemné osvěžení... Neposílejte mi prosím SZ, v případě potřeby mě kontaktujte e-mailem: tubeguru@seznam.cz Dík.

Uživatelský avatar
Asanoth
Příspěvky: 2708
Registrován: 25.01.2008 18:25

Re: Nové lampy do DRRI

Příspěvek od Asanoth » 19.09.2017 9:33

jurator: Ty čáry ale nejsou dokonale rovnoběžné. Navíc si uvědom, že máš ne jednu, ale 2, 3, 4 i více zesilovacích členů.

Nicméně, co mi přijde podivné: Tubeguru tvrdí, že nejsou rozdíly ve zvuku jednotlivých lamp, ale přitom sdílí článek, který, na straně 2, popisuje rozdíly ve zvuku jednotlivých lamp :D . Tak já nevim.
Obrázek ze sdíleného článku:
Obrázek
Petrof pianino, šedesátá léta
Studiologic Numa Piano
______________________________________

Fender American Standart Stratocaster RW ---->Fender 65 Deluxe Reverb
Nashville NW-20C
______________________________________

Amati Classic Deluxe Tenor Saxofon

Odpovědět

Zpět na „Komba, zesilovače, reproboxy“