Ozvučení zkoušky

Dotazy, rady, zkušenosti ...
Odpovědět
Vasekk
Příspěvky: 1
Registrován: 24.09.2014 20:22

Ozvučení zkoušky

Příspěvek od Vasekk » 26.03.2015 13:13

Zdravím Vás a prosím o radu.

O víkendu máme další zkoušku. Na minulé zkoušce jsem měl problém se zpětnou vazbou zpěvového mikrofonu a rozestavením reproduktorů. S hlasitostí zpěvu jsem se dokázal tak tak dostat nad hlasitost bicí bez vazby ve vysokých frekvencích. Zjistil jsem, že různým natočením a přemístěním mikrofonu a reproduktorů lze vazbě mírně zamezit. Proto se ptám, abych věděl kde zhruba začít. Jak to mám v místnosti zhruba poskládat.

Máme k dispozici místnost 6x6m, holé stěny akorát jeden stůl, dále 2 kytary, akustické bicí, mikrofon shure sm58, mixážní pult Soundking AS1802B, aktivní reproduktory s ekvalizérem Skytec 150W +-.

Mám dvě otázky:

1) Jak rozmístit jednotlivé reproduktory v závislosti na pozici mikrofonu (víška, vzdálenost, úhly atd..)
2) Jestli mám použít při zapojení mikrofonu mixpul, kde se dají regulovat (basy, středy, víšky, gain), nebo je to zbytečné vzhledem k ekvalizéru zabudovaných v aktivních reprobednách.

Děkuji za každou radu a přeji pěkný den.
Vašek.

Letho
Rádce
Příspěvky: 363
Registrován: 7.02.2013 20:38
Bydliště: Jižní Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Ozvučení zkoušky

Příspěvek od Letho » 27.03.2015 15:46

Ahoj,
1) Nastuduj si něco o směrových charakteristikách mikrofonu a později o směrové charce tvého mikrofonu. Je to kardioda, čili nejvíce tlumí zvuk ze strany, kde je kabel, resp. konektor (viz směrové charakteristiky mikrofonů na wiki).
Nechť tedy zpěvák zpívá přímo do akustické osy mikrofonu a odposlech má před sebou, namířený do obličeje. Pomůže také, když bude zpívat nahlas, zřetelně, dobře frázovat a nebude s mikrofonem moc hýbat. Ať jej má cca 2 cm od rtů (podle vkusu, viz proximity efekt). Další reproduktory zkuste nepoužít, zkušebnu by to mělo uhrát, ikdyž to je Skytec (doporučuji vyměnit za RCF 310A, např bazar). Máte předpokládám 2, že? tak ten druhý vytáhněte ze zásuvky.
Mix by asi zatím stačil.
2) Obecně je lepší přes mix, neboť máš více ovládacích prvků. Platí ale zásada více=méně, čili čím méně jich použiješ tím lépe. Čili výchozí nastavení nechť je EQ v nulové pozici a ladit podle ucha.
Shelving fitry a Peak filtry s vysokou šířkou pásma vazbu sice odstraní, ale zvuk "vykuchají" případně dají "pod deku". Čili je z elektronického hlediska lepší použít nízkou šířku pásma (=vysoké Q), resp. notch filtry, jako má např. Sabine FBX 2400 (to je mimochodem automatický vyhledávač vazby a dovolím si tvrdit jeden z mála funkčních na trhu). Nejlepší je ale vazbu ekvalizací neřešit.
Bubeníka a kytaristy zdrbat a ztlumit - brzdy, tlumidla, ručníky..nevim co :-D
LTH

Odpovědět

Zpět na „Ozvučování a osvětlování“