Pentatonika a jak na ni?

Tabulatury, noty, školy, kytarové techniky, cvičení ...
Zizu
Příspěvky: 5
Registrován: 10.11.2008 22:00
Bydliště: Uherské Hradiště, Brno
Kontaktovat uživatele:

Pentatonika a jak na ni?

Příspěvek od Zizu » 10.11.2008 22:34

zdravim vysvetli mi nekdo co je to presne pentatonika? a tzv. bluesova dvanactka? po hrani v zusce na elektriku mam vsecko co zahraju spis mechanicky naucene,nez abych tomu rozumela. kydyby nahodou nekdo poradil, kde a jak se nejlepe doucit teorii, aby to clovek konecne mohl zacit chapat a zait poradne improvizovat, budu vdecna.

Uživatelský avatar
besip
Příspěvky: 159
Registrován: 31.05.2008 21:39
Bydliště: KARVINA-Now USA

Re: Pentatonika a jak na ni?

Příspěvek od besip » 10.11.2008 23:00

Zizu píše:zdravim vysvetli mi nekdo co je to presne pentatonika? a tzv. bluesova dvanactka? po hrani v zusce na elektriku mam vsecko co zahraju spis mechanicky naucene,nez abych tomu rozumela. kydyby nahodou nekdo poradil, kde a jak se nejlepe doucit teorii, aby to clovek konecne mohl zacit chapat a zait poradne improvizovat, budu vdecna.

Pentatonika je vlastne druh stupnice obvykla stupnice ma vetsinou{se sklada z 7 not}

tady napriklad je G Minor stupnice s klicem


2 1 2 2 1 2 2


G + 2 semitones = A
A + 1 semitones = Bb
Bb + 2 semitone = C
C + 2 semitones = D
D + 1 semitones = Eb
Eb + 2 semitones = F
F + 2 semitones = G


a napr tady je bluesova pentaonika..jak sama vidis tak pentaonika se sklada pouze z 5 not kdezto ostatni stupnice z 7 not proto je pentatonika jednodussi na nauceni->

Its formula is: 3 2 2 3 2

G + 3 semitones is Bb
Bb + 2 semitones is C
C + 2 semitones is D
D + 3 semitones is F
F + 2 semitones is G



jinak blusova 12 nemam paru :lol:



jinak pokud to stejne nepochopis pouzij napr yotube je tam hodne veci na odkoukani

napr-> http://www.youtube.com/watch?v=1cJPh6nlm28
Naposledy upravil(a) besip dne 11.11.2008 0:11, celkem upraveno 1 x.
Neni dulezite kolik let hrajes ale kolik hodin denne hrajes

Gear
Esp Ltd vipe 50
Jackson SL2
Digitech DF-7
Vox AD30VT-XL

Uživatelský avatar
pupack
Příspěvky: 3132
Registrován: 24.03.2008 9:53
Bandzone: pupack
Bydliště: Ústí tu a tam pod Labem / Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pupack » 10.11.2008 23:21

no podle prispevku Besipa bych asi nic nepochopil (no offense) :) kazdopadne doporucuju objednat knihu Rocková Kytara I (pentatonika) a Rocková Kytara II (pentatonika a spousty dalsich veci) od Vítězslava Štefla. Dle té jedničky jsem pochopil jak improvizovat za pomocí právě pětitonové stupnice a zbylé dva tóny nalezneš běhěm cvičení a hry... hodně štěstí Ahoooj
"Everybody’s going to remember your songs, it’s just that nobody’s gonna be able to play them" - Bob Dylan talking to The Edge

Uživatelský avatar
Smrťokvítek
Globální moderátor
Příspěvky: 4095
Registrován: 1.07.2006 19:02
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smrťokvítek » 10.11.2008 23:27

Přesunuto.

Bluesová dvanáctka. Ale najdeš toho hodně. Třeba pod názvem blues progression. Nebo twelve bar blues. :wink:
http://www.hudebniforum.cz/viewtopic.php?t=10087

Stupnice si můžeš najít tady.
http://www.pixy.cz/apps/stupnice/

Doporučuji naučit se a potom zkusit do nějakého doprovodu zkusit zaimprovizovat. Prostě zkoušet. Je jedno co ale zkoušet. Po čase zjistíš co kam sedí.

A jak říká pupack ten Štefl není na začátek vůbec špatnej.
(っ◕‿◕)っ :: (╯°□°)╯︵ ┻━┻ :: (❍ᴥ❍ʋ) :: ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Uživatelský avatar
60'Rock_N'_Roll
Příspěvky: 1758
Registrován: 24.05.2008 20:03

Příspěvek od 60'Rock_N'_Roll » 10.11.2008 23:30

improvizace neni o pravidlech, ceho se drzet. Je to proste o tvy chvilkovy nalade a tu malokdy vyjadri nejaka pentatonika. Jak mi tu nejakdj manik radil "na improvizaci hraj vsechny tony, jen na tech blbejch nesmis moc dlouho zustat"

Uživatelský avatar
besip
Příspěvky: 159
Registrován: 31.05.2008 21:39
Bydliště: KARVINA-Now USA

Příspěvek od besip » 10.11.2008 23:50

pupack píše:no podle prispevku Besipa bych asi nic nepochopil (no offense) :) kazdopadne doporucuju objednat knihu Rocková Kytara I (pentatonika) a Rocková Kytara II (pentatonika a spousty dalsich veci) od Vítězslava Štefla. Dle té jedničky jsem pochopil jak improvizovat za pomocí právě pětitonové stupnice a zbylé dva tóny nalezneš běhěm cvičení a hry... hodně štěstí Ahoooj
ja to byl take ochoten rozvest pokud by byl zajem :wink: ..neni na tom nic tezkeho pochopit co jsem napsal :wink: {no offence} :!: 8)

Ps-jinak knizky sou supr vec ale ja nejsem jejich fanda...docela mne to z knizek neslo..co mne pomohlo to aspon trochu pochopit byli naci lide z Fora na online skole a dobre nasmerovane video

v postate receno psana forma je taky ok a ja to vlastne trochu ste psane formy naucene mam..jen tam psana forma zjednodusena jak to jen jde..a aspon pro mne to funguje :wink:

mene je vice :wink:


jinak pokud dotycna vi jak jdou noty po sobe na kejte tak to vysvetleni co jsem napsal je docela easy aspon myslim :wink:
Neni dulezite kolik let hrajes ale kolik hodin denne hrajes

Gear
Esp Ltd vipe 50
Jackson SL2
Digitech DF-7
Vox AD30VT-XL

Uživatelský avatar
Giof
Příspěvky: 1044
Registrován: 5.03.2008 23:50
Bydliště: Where the streets have some name...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Giof » 11.11.2008 0:13

besip píše:{no offence} :!: 8)
Může být offence i offense :) offense se teda spíš akorát píše v "jů es ej"...

Uživatelský avatar
besip
Příspěvky: 159
Registrován: 31.05.2008 21:39
Bydliště: KARVINA-Now USA

Příspěvek od besip » 11.11.2008 1:08

Giof píše:
besip píše:{no offence} :!: 8)
Může být offence i offense :) offense se teda spíš akorát píše v "jů es ej"...
offence - >urážka
- přečin
- přestupek
- poklesek
- zločin
- pohoršení
- útok
- hřích
- obtíž
- otrava
- provinění


no hlavne zes prispel k tematu :arrow:
Neni dulezite kolik let hrajes ale kolik hodin denne hrajes

Gear
Esp Ltd vipe 50
Jackson SL2
Digitech DF-7
Vox AD30VT-XL

Uživatelský avatar
pupack
Příspěvky: 3132
Registrován: 24.03.2008 9:53
Bandzone: pupack
Bydliště: Ústí tu a tam pod Labem / Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pupack » 11.11.2008 9:19

60'Rock_N'_Roll píše:improvizace neni o pravidlech, ceho se drzet. Je to proste o tvy chvilkovy nalade a tu malokdy vyjadri nejaka pentatonika. Jak mi tu nejakdj manik radil "na improvizaci hraj vsechny tony, jen na tech blbejch nesmis moc dlouho zustat"

to kazdopadne, ale improvizace muze byt treba jako hokejovy zapas, pohybovat se tam můzes jak chces ale kazde hriste ma svoje mantinely. Je vzdycky treba vedet v jake tonine to alespon je, a pentatonika je minimalne dobra kostra po ktere se da pohybovat a samozrejme jinak pouzit veskere tony uvnitr jejich boxů - a jak píšeš hezky na těch blbejch moc dlouho nezůstavat :)


to besip: Offence a Offense je to same asi tak jako Okno a Vokno
"Everybody’s going to remember your songs, it’s just that nobody’s gonna be able to play them" - Bob Dylan talking to The Edge

Uživatelský avatar
selmer1967
Příspěvky: 46
Registrován: 4.11.2008 16:10

Příspěvek od selmer1967 » 11.11.2008 10:01

čínská 5-ti tónová stupnice. Například, C pentatonická stupnice: C D E G A. Důležitý je zejména interval tercie(ton E). Zkus si ji přehrát v durovém kolečku C F G.
Pak si ji přehrej v harmonii A, D, E.
když ji hraješ od V.stupne(t.j. od tónu A), tak zní mollově. Kvuli intervalu malé tercie. t.j. tónu C. Je to tzv, bluenote...V případě harmonie A je tam obsažena i malá septima(tón G), což je také velmi důležité...často se požívají tyto postupy v blues, rocku, jazzu...to jen ve zkratce a pro nastínění. problém volby stupnic je značně rozsáhlý a válčí s ním každý kytarista...:-)
Co se týče 12-ky, jedná se o hudební formu, 12 taktu...odkazuji na literaturu. Je to všechno povídání, které se vymyká rozsahem tomuto fóru...
Fender American Standard 96' (Lollar, Bare Knuckle, DiMarzio), Gibson Traditionall 2016 HP, Crafter Ovation, Diezel Einstein, Engl 412PRO G12M, Fender HotRod lll (Celestion Creamback G12M 65), Mesa Boogie V Twin, Bad Cat Siamese Drive, Blackstar, MXR, aj.


... i pauzy hrají...

Zizu
Příspěvky: 5
Registrován: 10.11.2008 22:00
Bydliště: Uherské Hradiště, Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Zizu » 11.11.2008 10:58

Jj diky moc za rady.jen bych se chtela jeste zeptat.mam pred sebou par pentatonickych stupnic a nektere tony jsou oznaceny jako Root (kořen?) zajimalo by me jaky maji presne vyznam

Uživatelský avatar
Smrťokvítek
Globální moderátor
Příspěvky: 4095
Registrován: 1.07.2006 19:02
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smrťokvítek » 11.11.2008 12:27

Zizu píše:Jj diky moc za rady.jen bych se chtela jeste zeptat.mam pred sebou par pentatonickych stupnic a nektere tony jsou oznaceny jako Root (kořen?) zajimalo by me jaky maji presne vyznam
Tak stupnice třeba od A má root note A. Prostě tak od které začíná. Určitě je tady někdo teoreticky znalejší než já a doplní to vhodnou dávkou odborných termínů. :D
(っ◕‿◕)っ :: (╯°□°)╯︵ ┻━┻ :: (❍ᴥ❍ʋ) :: ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 11.11.2008 20:47

selmer1967 píše:čínská 5-ti tónová stupnice.

...
Mno, ne nutně, pentatonickou stupnici znali i ve starém řecku, vznikla poskládáním 5 kvint nad sebe a jejich seřazením do jedné oktávy :wink:

Jinak o pentatonikách tu už jeden thread máme
http://www.hudebniforum.cz/viewtopic.php?t=3559&start=0

A ohledně dvanáctek taky
http://www.hudebniforum.cz/viewtopic.php?t=10087

Příště doporučuju HLEDAT, ale nechám to tu otevřené, rozjela se tu slibná diskuze.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
selmer1967
Příspěvky: 46
Registrován: 4.11.2008 16:10

Příspěvek od selmer1967 » 11.11.2008 23:23

Nero píše:
selmer1967 píše:čínská 5-ti tónová stupnice.

...
Mno, ne nutně, pentatonickou stupnici znali i ve starém řecku, vznikla poskládáním 5 kvint nad sebe a jejich seřazením do jedné oktávy :wink:

Jinak o pentatonikách tu už jeden thread máme
http://www.hudebniforum.cz/viewtopic.php?t=3559&start=0

A ohledně dvanáctek taky
http://www.hudebniforum.cz/viewtopic.php?t=10087

Příště doporučuju HLEDAT, ale nechám to tu otevřené, rozjela se tu slibná diskuze.
To je možné o tom řecku, ale je to stupnice známá jako čínská... navíc popisuješ tématiku stupnic, potažmo výkladu harmonie, poměrně zmatečně. viz Tvé příspěvky v odkazech. Např. mimotonální dominanty. Edur, Hdur....Navíc píšeš o akordech, ne o kvint, event. septakordech, což je dost důležité, pro výklad módů....no nevím, jestli z toho někdo, snad kromě Tebe,je moudrý....Chápu, že s výkladem teorií na tomto webu asi budeš jednička :wink:, ale být Tebou, vyjadřoval bych se lépe k věci. Trošku mi připadá, že se snažíš zaujmout, pro většinu tady, pojmy, kterým v podstatě sám příliš nerozumíš. Sorry, za upřímnost.
Fender American Standard 96' (Lollar, Bare Knuckle, DiMarzio), Gibson Traditionall 2016 HP, Crafter Ovation, Diezel Einstein, Engl 412PRO G12M, Fender HotRod lll (Celestion Creamback G12M 65), Mesa Boogie V Twin, Bad Cat Siamese Drive, Blackstar, MXR, aj.


... i pauzy hrají...

Uživatelský avatar
besip
Příspěvky: 159
Registrován: 31.05.2008 21:39
Bydliště: KARVINA-Now USA

Příspěvek od besip » 12.11.2008 0:43

Smrťokvítek píše:
Zizu píše:Jj diky moc za rady.jen bych se chtela jeste zeptat.mam pred sebou par pentatonickych stupnic a nektere tony jsou oznaceny jako Root (kořen?) zajimalo by me jaky maji presne vyznam
Tak stupnice třeba od A má root note A. Prostě tak od které začíná. Určitě je tady někdo teoreticky znalejší než já a doplní to vhodnou dávkou odborných termínů. :D

presne a jednoduseji si to rict nemoch :!: :wink:

u A-Durove pentatoniky je Root nota A :wink:
atd atd :wink:
Neni dulezite kolik let hrajes ale kolik hodin denne hrajes

Gear
Esp Ltd vipe 50
Jackson SL2
Digitech DF-7
Vox AD30VT-XL

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 12.11.2008 20:24

selmer1967 píše: ....
V pohodě, nijak háklivej nejsem, byt nesouhlasím... Klidně reaguj na konkrétní věci co jsem vypustil z pusy, jen podotýkám, že na foru jsem přes rok a co jsem řekl před rokem bych třeba ted řekl jinak vzhledem k tomu, že vím zase o něco málo víc.

Teda konkrétně v těch odkazech jsem napsal 3 příspěvky a ani v jednom jsem nikterak významně do teorie hudby nezasahoval. A pokud jde o ten "důležitý článěk" o teorii, k němu klidně rád přijmu výtky a návrhy k zlepšení, aby byl zase o něco dál. Zrovna minulý týden se mi ozval jeden pán zabývající se skladbou, který mi pomohl dotáhnout k lepšímu obrazu část o notách a notaci... :wink:

A nejsem si tedy vědom, že bych někdy mluvil o mimotonálních dominantách, minimálně si to neuvědomuju :roll:

Problém zmatečnosti je dán tím, že krom toho já nejsem nikterak "studovaný" odborník z hlediska teorie, snažím se to spíš řešit lidským způsobem a byt to znovu není "akademické", tak minimálně některým lidem to pomohlo, pozitivních reakcí mám dost (na to jaký jsem amatér)... Ani kdybych to uměl (jakože neumím) popsat vše co patří k teorii tak jak se to "správně" má, asi by to moc nemělo smysl, protože dost velké části lidí by to asi přišlo poměrně cizí, ne-li nepochopitelné...

Jinak kdo mě tu z mého vystupování zná, tak ví, že fakt nemám potřebu se nějak vytahovat nebo frajeřit a že rozhodně nemám problém uznat svou chybu nebo přijmout cizí názor, pokud má smysl a je podložen argumenty. Snažím se pomoc, občas to vyjde líp, občas hůř, to je život. :wink:

Jinak v debatě můžeme klidně dál pokračovat, rád podiskutuju o tom, co a jak dělat lépe, když se ti bude chtít, klidně reaguj sem, nebo možná radši na SZ, nemusíme zde zbytečně špinit thread naší diskuzí. :arrow:
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Caggan
Příspěvky: 2064
Registrován: 2.12.2006 19:52
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Caggan » 12.11.2008 21:55

k tomuto bych se rád vyjádřil: naprosto souhlasím s nerem, nemá proč se vytahovat, a ani my nepřišlo že by nějak kořistnicky vystavoval svuj nazor a žádal za to obdiv. (myšleno obrazně)


ale: pentatonická stupnice, i když ji znali i staří římané, má své místo hlavně v asijských zemích, ne nadarmo se jí říká Čínská pentatonika. je to v podstatě souzvuk pěti tónů vůči sobě harmonických.

je samozřejmě možné ze vznikla na území evropy, ale podle toho co se učí v hodinách Hv vznikla právě na území číny

údajně vznikla odposloucháním zvuků přírody, např. ptačího zpěvu, tekoucí voda a tak, co je na tom pravdy těžko říct.

a taky se považuje za nejstarší stupnici vůbec, je daleko jenodušší hrát pentatoniku než celou stupnici (není tolik možností se splést). a podle mě je pravděpodobnější vývoj z pentatoniky do durové diatonické než naopak.

a v podstatě můžee najít do dnešní doby v čínské nebo japonské "lidové" hudbě hlavně pentatonické stupnice, i když některé takové písně máme i na uzemí evropy. ale toto asi nikdo nerozsoudí :-)
Guitars:Gibson SG Special Faded and SX Les Paul Black
Efects: Boss SD-1 and Zoom 5o5
Combo: Behringer LX-210 and Marshall MS-4
Strings: Gibson Brite Wires or Elixir
Picks: Jim Dunlop 0.88, 1.00 and George Dennis 1.25

Uživatelský avatar
Nesst
Příspěvky: 1825
Registrován: 2.03.2007 20:36
Bandzone: http://www.bandzone.cz/tau
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Nesst » 12.11.2008 22:00

No ad ten převod z pentatonické do diatonické. Přesně takhle vznikl ten oblíbený blue tone, už jsem to tady někde psal, takže to pitvat nebudu, ale je to tak...
Naučit se pentatoniku je jako naučit se plazit. Pokud nechceš žvýkat hlínu, nauč se teorii.
http://www.bandzone.cz/fan/nesst

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 13.11.2008 21:49

Ale tak samozřejmě že ji znali Čínani, možná i jako první, to těžko říct a taky o tom nediskutuju. Stejně tak ji mohli znát kdekoli jinde

http://cs.wikipedia.org/wiki/Pythagorejské_ladění
V pythagorejském ladění jsou všechny tóny oktávy získány postupnými kvintovými kroky.

Má-li základní tón relativní frekvenci 1, má o kvintu vyšší tón frekvenci 3:2. Tón o další kvintu vyšší má frekvenci (3:2)×(3:2)=9:4. Tón o kvintu nižší než základní tón má frekvenci 2:3, tón o další kvintu nižší má frekvenci (2:3)×(2:3)=4:9. Dvěma kvintovými kroky nahoru a dolů získáme tedy 5 tónů s frekvencemi 4:9, 2:3, 1:1, 3:2 a 9:4.

Tón 9:4 leží výše než oktáva k základnímu tónu (9:4 je větší než 2:1). Snížíme ho proto o oktávu (frekvenci vydělíme dvěma) a získáme tón s frekvencí 9:8. Podobně o jednu oktávu zvýšíme tón 2:3, ležící pod základním tónem, a dostaneme tón s frekvencí 4:3. Nejnižší tón zvýšíme o dvě oktávy a získáme tón 16:9. Nová řada v rozsahu oktávy tvoří pětitónovou stupnici - pentatoniku: 1:1, 9:8, 4:3, 3:2 a 16:9.
A ano, nahoře se píše, že byt je to přisuzováno Pythagorovi, tak to znali již Sumerové a Babyloňané a že v číně to bylo popsáno již kolem roku 2000 př. n. l.

Abychom byli zase chytřejší :P
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Zizu
Příspěvky: 5
Registrován: 10.11.2008 22:00
Bydliště: Uherské Hradiště, Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Zizu » 13.11.2008 23:27

zdravim...tak to vypada ze tu muj dotaz spis vyvolal hadku:-) urcite ale dik moc za rady. vazim si toho a jsem doufam o neco chytrejsi :D

Odpovědět

Zpět na „Hraní na kytaru, tabulatury“