Bazar hudební nástroje Hudební nástroje

Hudební fórum

Diskuze o všem, co souvisí s hudbou a hudebními nástroji.
 

Loreena McKennitt - The Mask and Mirror (1994)

Místo pro recenze CD, DVD ...

Loreena McKennitt - The Mask and Mirror (1994)

Příspěvekod Jester » 29.01.2011 19:39

Diskuze k této recenzi - recenze-alb-f62/loreena-mckennitt-the-mask-and-mirror-1994-diskuze-t23572.html



________


Interpret: Loreena McKennitt
Název alba: The Mask and Mirror
d5210028375.jpg
d5210028375.jpg (9.01 KiB) Zobrazeno 580 krát

Label: Quinlan Road
Rok vydání: 1994

Obsah:
1. The Mystic's Dream (McKennitt) 7:40
2. The Bonny Swans (Traditional) 7:18
3. The Dark Night of the Soul (St. John of the Cross) 6:44
4. Marrakesh Night Market (McKennitt) 6:30
5. Full Circle (McKennitt) 5:57
6. Santiago (Traditional) 5:58
7. Ce He Mise le Ulaingt? /The Two Trees (Yeats) 9:06
8. Prospero's Speech (Shakespeare) 3:23

LineUp:
Anne Bourne – cello, background vocals
Al Cross – drums
Nigel Eaton – hurdy gurdy
Ofra Harnoy – cello
Brian Hughes – guitar, balalaika, electric guitar, oud, electric sitar
Patrick Hutchinson – pipe, Uillean pipes
George Koller – bass, cello, tamboura
Rick Lazar – dumbek, percussion, drums, udu
Dónal Lunny – bouzouki, drums, bodhran
Hugh Marsh – fiddle
Loreena McKennitt – organ, synthesizer, dumbek, piano, accordion, harp, keyboards, vocals, voices
Ravi Naimpally – tabla
Abraham Tawfik – oud, nai
Strings – Kent Teeple, Mark Sabat, Sharon Prater, Douglas Perry, David Miller, Morry Kernerman, Sylvia Lange, Susan Lipchak, Fujice Imajishi, David Hetherington, Heinz Boshard, Marie Berard, Andy Benac, Adele Armin
Victoria Scholars – choir, chorus

Loreena McKennitt
je kanadská zpěvačka a skladatelka, hrající na harfu, piáno a akordeon. Její hudba spadá do world music, jsou v ní hodně cítit vlivy keltské a středně východní hudby. Desky vydává od roku 1985, zatím poslední je z roku 2010 a jmenuje se The Wind That Shakes the Barley (bohužel jsem ještě neslyšel). Desky vydává od začátku své kariéry na labelu Quinlan Road, který si sama založila.

Více se o této paní můžete dozvědět buď na wikipedii nebo na jejím oficiálním webu.

The Mask and Mirror
Loreena McKennitt před vydáním každé nové desky hodně cestuje a snaží se nasát vlivy a atmosféru, které se pak pokouší předat i na svou desku. Každá deska je tak ovlivněna prostředím a folklórem jiné země. U The Mask and Mirror čerpala inspiraci především ve Španělsku a Maroku. Ale cítit jsou i vlivy irské a keltské hudby.

Pro její desky je charakteristický především její soprán a potom také aranže a poměrně netradiční hudební nástroje. Stačí se podívat na lineup. Pokud si neumíte představit, jak většina nástrojů vypadá, doporučuji shlédnout její DVD Nights from the Alhambra (vyšlo jako DVD + 2 CD). Bohužel přiřadit si názvy k nástrojům už musíte sami.

Album začíná skladbou The Mystic‘s Dream. V začátku je dominantní především hlas Loreeny, později podbarvený mužským sborem a opravdu navodí až tajemnou a snovou atmosféru. Už na začátku skladby je cítit, že se nejedná o pouhou anglosaskou melodiku. Postupně se přidávají další nástroje a Lorrena začíná zpívat text. Orientální doprovod jenom podpoří melodii.

Druhá skladba The Bonny Swans je tradicionál, který si Loreena přizpůsobila k obrazu svému. Text se zabývá naprosto klasickým konfliktem dvou sester a je pohádkově pojatý. Písnička je výrazně melodická a vynikne v ní především Loreenin soprán. Krásné hudební podpoření pointy textu. Dle mého její nejlepší skladba vůbec.

Přes hodně poklidnou The Dark Night of the Soul se dostáváme k Marrakesh Night Market. Ta je o poznání živější především díky rozmanitým perkusím. Hudba opravdu navozuje atmosféru marockého trhu.

Full Circle je naopak hodně ovlivněná Irskem a dýchá z ní na mě atmosféra písní Clanned.

Santiago je další tradicionál, tentokrát jenom instrumentálně pojatý.

Na závěr máme zhudebněny dvě básně – Yeatsova Ce He Mise le Ulaingt? /The Two Trees a Shakespearova Prospero's Speech. Loreena si na zhudebňování básní hodně potrpí, skoro na každé desce má nějakou báseň zhudebněnou. Ta první na této desce je ale hrozně dlouhá a rozvleklá a poměrně brzy začne nudit. Druhá je o poznání kratší a taky díky atmosféře blížící se středověké hudbě je mi mnohem sympatičtější.



Uživatelský avatar
Jester
Rádce
 
Příspěvky: 2168
Registrován: 10.07.2008 8:10
Bydliště: Brno

Zpět na Recenze alb

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků

TOPlist