PRS McCarty 25th Anniversary NF (el. kytara)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jester
Rádce
Příspěvky: 2282
Registrován: 10.07.2008 8:10
Bydliště: Brno

PRS McCarty 25th Anniversary NF (el. kytara)

Příspěvek od Jester » 2.03.2012 19:11

Diskuze k této recenzi - recenze-vasi-vybavy-f61/prs-mccarty-25t ... 29112.html


_______



Výrobce: Paul Reed Smith (USA)
Model: McCarty 25th Anniversary NF
Foto:
Image11.jpg
Pořízeno: leden 2012
Cena: bazar
Testováno na: Orange Rocker 30 s Lovepedal LesLius

Základní charakteristika:
tělo: masivní mahagon, top z javoru
krk: mahagon, lepený
hmatník: palisandr
menzura: 635 mm (25 palců)
profil krku: Wide Fat
počet pražců: 22
snímače: PRS 57/08 NF (Narrow Field)
přepínač: 3 polohový (3 Way Toggle)
ovládání: 1x Volume, 1x Tone
kobylka: PRS Stoptail
ladicí mechaniky: PRS 14:1 Phase II
hardware: niklový

Pár slov na úvod
Kytaru jsem koupil v průběhu prosince loňského roku, z shopu G-Brats Guitars, který se zabývá prodejem nových i bazarových kytar. Po několika mailech s majitelem Scott Robbinsem jsme se dohodli na akceptovatelné ceně pro obě strany. Shop můžu jednoznačně doporučit, hrál jsem už na tři kytary koupené od Scottyho a pokaždé to byl, řekněme, nadprůměrný kousek (CS strat, CS tele a recenzovaná PRS McCarty). Rovněž domluva se Scottym je naprosto pohodová, rychlá a hlavně vše, co se domluví, také dodrží.

Abych pravdu řekl, v životě bych si nemyslel, že si koupím další kytaru od PRS (zvlášť když jsem se hrozně dlouhou dobu nemohl sžít s tou mou první). Původně jsem taky pátral po nějakém CS teleti za slušnou cenu. Potom jsem ale uviděl tuhle krasavici a bylo vše jinak. :)

Pozn.: Protože už jednu PRS vlastním (Custom 22 10top v barvě Blue Whale se stoptailem, krk s profilem Wide Fat, 2xHB Dragon II, nestandardní ladicí mechaniky, ročník 2001), tak se v recenzi neubráním občasnému porovnání (budu na ní odkazovat jako na Cu22). Zájemcům o kytary PRS rovněž doporučuji přečíst si výbornou Nerovu recenzi na PRS Custom 24.

Nejdříve se podíváme, čím se vlastně výroční edice 25th Anniversary odlišuje od normální produkce PRS. Příliš rozdílů nenajdeme. Pokud vím, někteří hráči, kteří mají svůj signature model u PRS, dokonce tuto edici odmítli s tím, že ty jejich kytary jsou tak dokonalé, že je není potřeba nijak upravovat.

silnější pražce
Nevím, co vedlo k tomu, že PRS vybavil tuto edici silnějším pražcovým drátem. Ty klasické mi přijdou svou tloušťkou takřka dokonalé a navíc narozdíl třeba od Fenderu nemám pocit, že by byly nějak výrazně měkké a rychleji se obrušovaly. Aspoň ty na mém Cu22 jsou i po 11 letech pořád ve skvělé kondici. Navíc mi tyhle silnější pražce opravdu při hraní vadí (hlavně glissandech – skluzech) a daleko víc mě z nich bolí prsty.

bílý kufr
Bílé (bone) provedení kufru je sice krásné (viz fotka nahoře), ale bílá barva není příliš praktická pro časté přenášení. Je na ní vidět každé ušpinění.

jiný design hlavy
Místo klasické hlavy s podpisem Paul R. Smithe je na hlavě modelů 25 Anniversary tenká vrstva palisandru ve které je provedeno logo této výroční edice. O podpis P.R.S. ale nepřijdete, jenom se přestěhoval z hlavy na kufr. :-) No a protože Scott Robbins se na veletrhu NAMM 2010 se samotným P.R.S. potkal, nechal si od něho všechny kytary PRS, které měl sebou, podepsat. Takže i na té mé je vlastnoruční podpis P.R.S. na zadním krytu elektroniky.
Image9th.jpg
shadow birds
Klasické vykládání hmatníku bylo inovováno a na výroční edici jsou tak místo plných ptáčků jejich stínované verze. Dle mého, co se týká designu, nejlepší počin této edice.
Image4th.jpg
binding hmatníku
Lemování hmatníku je dobře vidět na předcházející fotce (shadow birds). Někomu se nelíbí (Kinx), mě nikterak neuráží – připomíná mi to mého Taylora.

snímače Narrow Field (platí pouze pro model McCarty, Modern Eagle a Swamp Ash Special, není to obecný znak 25th Anniversary)
Klasické PRS McCarty se dělají s HB PRS 57/08 Treble a PRS 57/08 Bass (aspoň ty letošní, ty starší byly osazovány Dragon Bass PRS humbuckers a McCarty Pickups), tato edice je však osazena dvěma snímači NarrowField, které měly dle zadání při jejich vyvíjení znít jako singly, ale bez šumu. Konečný zvuk je prý mixem toho nejlepšího ze singlů, HB, P90 a miniHB. Tolik PR kecy. Nicméně snímače NF byly hlavním důvodem, proč jsem kytaru kupoval.
Image3th.jpg
V současnosti se snímači NF osazují tři modely PRS: Studio, NF3 a Swamp Ash Special

Zpracování
Zpracování kytary je, jak je tomu u PRS zvykem, excelentní. Vše krásně lícuje, pražce jsou zabroušené a kytara je vzhledem i zpracováním opravdová top extratřída.

Tělo je mahagonové s javorovým topem. Top sice není výběrový (10top), nicméně jeho kresba mi připadá hezčí než je u mé Cu22, která kupodivu označení 10top nese. Místy jsou v topu takové černé čárky, které jsou napříč kresbě javoru. Bylo mi ale řečeno, že je to prý normální. Mahagon, který je vidět ze zadní strany těla, není až tak vzhledově krásný. Jak je vidět na fotce, jsou zde tři místa, které kresbu narušují. Jak vypadá zadní strana u mé Cu22 nemohu říci, protože je černá v neprůhledném laku.
Image2.jpg
Profil mahagonového krku je Wide Fat. Je příjemný do ruky a nepřipadá mi, že by byl nějak silnější, než mám na ostatních kytarách. Určitě je hlubší než druhý používaný profil PRS Wide Thin (neměl jsem ho ale v ruce). Díky masivnějšímu krku by kytara měla mít lepší sustain.

Další věcí, která by měla podpořit sustain, je kobylka typu PRS Stoptail. Modely McCarty se s tremolem ani nedělají. Mínusem tohoto typu kobylky je omezení při nastavování oktáv. Může se vám tak stát, že při použití hybridních strun nebude kytara až tak úplně dokonale ladit v oktávách. Osobně nechápu, proč PRS neosazuje svoje kytary tzv. Adjustable Stoptail kobylkami, které má rovněž v nabídce a používá je takřka výhradně u Hollowbody modelů.

Ladicí mechaniky jsou zamykací typu Phase II.
Image8th.jpg

Osazení strun je u mechanik Phase II opravdu velice jednoduché. Když porovnám Phase II se svými atypickými mechanikami na Cu22, které nejsou zamykací (osazovaly se pouze v období březen 2001 až leden 2002 na verzích se stoptailem), musím říci, že ty na Cu22 jsou o něco lepší. Jejich chod je pozvolnější a daleko lépe se tak ladí a také mi přijde, že o fous lépe drží ladění.

O snímačích Narrow Field již byla řeč. Přepínač snímačů je třípolohový toggle switch. Na výběr je tak méně poloh než u Cu22. Za to ale toggle switch narozdíl od rotary switche na Cu22 umožňuje lepší a rychlejší přepínání snímačů během hry. Navíc je hlasitost všech poloh vyrovnaná, nedochází k úbytku hlasitosti, který je u Cu22 v polohách 2 a 4.

Zvuk
Řeknu to na rovinu. Jsem milovníkem singlů. HB mě nikdy příliš neoslovily. Možná je na vině i mé vybavení, které si prostě se zvukem HB příliš nerozumí (hlavně díky tomu, že Orange Rocker nemá korekce na čistém kanálu).

Na sucho kytara zní a rezonuje. Neslyším ale příliš velký rozdíl při porovnávání hraní na sucho u mých kytar. Tím chci říci, že PRS McCarty na sucho nijak nevyčnívá ani se neztrácí mezi ostatními mými kytarami.

Při zapojení do zesilovače jsou tóny vyrovnané s dlouhým sustainem. Kytara je bez vlků. Na čistém kanálu je slyšet, že Narrow Field nejsou klasické HB. Zvuk je daleko ostřejší a řezavější – je více posazen do výšek než kulaťoučký a středový zvuk HB na Cu22. Optimální zvuk na čistý kanál je pro mě v mezipoloze (zapojení obou snímačů). Pro porovnání má tato mezipoloha na McCarty zhruba tolik výšek jako polohy 2 a 4 na Cu22. Nicméně i tak pro čistý zvuk preferuji kytaru se singly.

Síla kytary je pro mě ve zkresleném zvuku (čistý kanál s Les Lius) – ať už se jedná o crunch nebo lead. Zvuk je takovým hybridem – zůstává charakteristické řezání známé u singlů a přidává se k tomu hutnost zvuku, známá z HB. Při vyšším gainu kytara krásně zpívá. Zvuk je při vyšším zkreslení posazen do středů a výšek. Basy nejsou až tak výrazné – to ale může být dáno i charakterem Les Lius. Cu22 má zkreslený zvuk sametovější s tím, že zde chybí to ostré řezání. Když bych měl srovnat zkreslený zvuk McCarty s polohou 2 a 4 na Cu22, tak zkreslený zvuk na této kombinaci snímačů Cu22 zdaleka nemá takovou hutnost a šťávu.

Spolehlivost
Soudě dle Cu22 se nedomnívám, že by tady byl nějaký problém.

Shrnutí
Kytara jednoznačně splňuje to, co jsem od ní očekával. Tedy hutnější zkreslení s nádechem charakteru zkreslení, které je typické pro singly. Rovněž čistý zvuk mi zní na mé výbavě a při mé hlasitosti příjemněji, než je tomu u Cu22. Na druhou stranu vím, že Cu22 zní na dospělém aparátu při vyšší hlasitosti téměř dokonale. Takže je otázkou, jak by se tyto dvě kytary mezi sebou popraly při vyšší hlasitosti.

Kdyby mi nástroj ukradli, koupil bych si ho znovu?
Fakt nemám tuhle povinnou otázku v recenzích rád. Řeknu to lakonicky, s kytarou jsem velice spokojený. Pro mé hraní mi vyhovuje více než Cu22.

Ukázky:


Jiné modely s NF snímači:
Studio:


Swamp Ash Special:
Naposledy upravil(a) Jester dne 3.03.2012 17:14, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Oddělena diskuze

Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“