Taylor 814 CE (elektroakustická kytara)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jester
Rádce
Příspěvky: 2282
Registrován: 10.07.2008 8:10
Bydliště: Brno

Taylor 814 CE (elektroakustická kytara)

Příspěvek od Jester » 2.08.2011 6:12

Model: Taylor 814 CE
Foto:
Taylor814CE_01.png
Pořízeno: březen 2011, 2. majitel (kytara je z roku 2005)

Cena nového kusu: dle ceníku 2011 Taylor: 4058$, cena na kytary.cz: 91.790Kč

Kytary Taylor
Myslím, že kytary Taylor není potřeba nijak zvlášť představovat. Pro mě společně se značkou Martin synonymum pro akustické kytary. Robert Taylor staví svoje kytary pod svým jménem od roku 1974. Když jsem se rozhodl, že si pořídím lepší akustickou kytaru, padla moje volba, po dobré zkušenosti s modelem GA6, na Taylor. Bohužel jsem neměl možnost si zahrát ani na dražší Martiny, ani na Gibson nebo jinou značku adekvátní ceně GA6.

Ze začátku jsem se nebyl schopen orientovat v systému značení kytar Taylor. Recenzi tedy začneme menším přehledem, jak Taylor značí a čísluje svoje kytary (beru běžnou produkci, vynechávám baritonky, nylonky, baby Taylory atp.):

Taylor používá 4 základní tvary těla:
  • - Drednaught (ve značení kytar je uvedeno buď DNx nebo x10)

    - Grand Auditorium (ve značení kytar je uvedeno buď GAx nebo x14)

    - Grand Symphony (ve značení kytar je uvedeno buď GSx nebo x16)

    - Grand Concert (ve značení kytar je uvedeno buď GCx nebo x12)
a následující řady:
  • - 1xx, 2xx, 3xx, 4xx, 5xx, 6xx, 7xx, 8xx, 9xx (liší se použitými dřevy, řada 100 a 200 je polomasiv, vyráběná v Mexiku, zbytek celomasiv vyráběný v USA)

    - DNx, GAx, GSx, GCx (tvar těla viz výše, číslo udává kombinaci dřev – stejné číslo pro různé tvary znamená stejnou kombinaci dřev)

    - PSxx (tzv. presentation série, přední deska Sitka, luby a zadní deska Cocobolo)

    - Kxx (Koa série, přední deska buď Sitka (K1x) nebo Koa (K2x), luby a zadní deska Koa)
No a nakonec ještě pár drobností k číslování:
  • - pro Jumbo se používá kód x15

    - dvanáctky mají čísla x5x nebo x6x

    - „c“ značí „cut“, tedy výřez

    - „e“ značí elektroakustiku
Původ kytary
Jak jsem psal, jsem druhý majitel. Kytaru jsem koupil přes bazar od Saši Langošové, resp. Romana Helcla, z November 2nd. Saša Langošová si pořídila 814 CE při své návštěvě USA v továrně Taylor. Kytaru ji prý osobně vybral Bob Taylor. Čemuž můžeme věřit nebo ne. Já osobně tomu i věřím, vzhledem k např. tomuto článku.

Saša má taky svůj speciální custom shop sparkle telecaster, který jsem viděl na živo a musím říct, že je to fakt parádní kytara. Jen tak pro zajímavost některé party nové desky November 2nd na akustickou kytaru byly nahrány právě přes tohoto Taylora (druhá část přes kytaru Furch OM).

Základní charakteristika
Celomasivní elektroakustická kytara
Model: 814 CE
Typ těla: Grand Auditorium
Horní deska: smrk Sitka
Luby a zadní deska: palisandr
Krk: mahagon
Hmatník a kobylka: eben
Lemování: vlnkový javor
Ozvučení: expression system
Nultý a sedlový pražec: TusQ
Značky na hmatníku: pearl 800 series
Mechaniky: Taylor Gold
Kobylkové kolíčky: eben :wink:
Včetně kufru

Zpracování
Kytara je zpracována adekvátně své ceně, tj. naprosto perfektně. Nemám, co bych jí vytkl. Na kytaru se hrálo, takže má na sobě pár šrámů (což mi osobně vadí, ale překousl jsem to). Přední deska (Sitka) je naprosto perfektní s rovnoměrnou kresbou. Krk a hlava je ze tří kusů a na rozdíl od níže uvedeného obrázku je ještě z tmavší verze mahagonu – lépe tak koresponduje s luby a zadní deskou z palisandru.
Taylor814CE_02.png
Hlava kytary je „ozdobena“ vrstvou palisandru, kryt truss rodu je rovněž z palisandru. Hmatník je ebenový s rovnými a dokonale zabroušenými pražci. Vykládání hmatníku je pro řadu 800 speciální, nazývá se „pearl 800 series“.
Taylor814CE_04.png
Jinak co do pocitu, je to nejlepší hmatník, který mám doma (2x eben, 2x javor, 1x palisandr) a na který jsem kdy hrál.

Mechaniky jsou použity Taylor Gold s převodem 18:1. Když si vezmu, jak se Wohma rozplýval nad mechanikami, které jsou na mém PRS, zajímalo by mě, co by řekl na tyto mechaniky, protože ty jsou dokonalost sama. Hladký chod s pomalým převodem, který umožňuje prakticky perfektní naladění.

Kytara má kompenzovaný sedlový pražec. Oktávy na 12. pražci jsou ukázkové, oktáva lehce neladí pouze na basové struně E.

Na kytaře je použit pro ozvučení Taylor Expression System s ovládáním pro hlasitost, basy a výšky. Tento systém používá Taylor od řady 300 nahoru.
Taylor814CE_ES1.png
Taylor814CE_ES2.jpg
Taylor814CE_ES2.jpg (29.59 KiB) Zobrazeno 203 x
Dle mého jediné, co kytaru kazí, je pickguard. Bohužel kytara je staršího data a kdybych pickguard odlepil, asi by tam byl světlý flek.

Hratelnost
Tělo se díky svému hlubšímu výkroji (oproti drednaughtu) výborně drží jak v pozici na pravé noze, tak i v klasické poloze (opřeno o levou nohu). Dohmat je nízký a měkký i se strunami tloušťky 12.

Když jsem si kytaru poprvé vzal do ruky, překvapilo mě, jak jednoduše jdou uchopit všechny těžké hmaty. Ruce si na to ale strašně rychle zvyknout. Bohužel po čase se tedy ruce zase přizpůsobí a při držení těžkých hmatů se opět ozývají pazvuky. Takže při přechodu z obyčejné kytary člověk zažívá pocit nirvány, který ovšem brzy pomine.

Vždy jsem byl nepřítelem výkrojů. Nicméně opět jsem si velice rychle zvykl a zpohodlněl. Musím ale říci, že i bez výkroje (GA6) mají kytary Taylor výborný přístup k vyšším polohám.

Když jsem kytaru kupoval, tak jsem se bál užšího hmatníku (moje předcházející kytara Seagull měla širší hmatník), ale prakticky jsem nepoznal žádný rozdíl. Občas se mi akorát stane, že mi tón držený na basové struně „E“ sjede z hmatníku, ale stačí si dávat větší pozor.

Jedinou výtku, pravda asi dost neobvyklou, mám k ozdobnému lemování krku. Když hraji umělé flažolety na tenké „e“ struně, tak z pohledu shora se mi dost často ona bílá čára lemování plete se strunou a občas šáhnu jakoby vedle.

Zvuk
Podotýkám, že všechny moje poznatky ze zvuku se týkají hry prsty (finger picking). Na akustiku trsátkem nehraji a techniku strumming používám spíše výjimečně.

Akustický zvuk je parádní. Bohatý na alikvotní tóny, s dlouhým dozvukem. Melodické struny nezní kratší dobu než basové, jako je tomu u nástrojů nižší cenové kategorie. Zvuk je krásně vyrovnaný. Vše platí i pro vyšší polohy (až na výjimky, viz dále). Basy asi nejsou tak hluboké a plné jako je tomu u kytar s větším tělem, ale i tak zní velice dobře. Výšky mají jiskru podobnou té na nahrávkách z CD.

Díky tomu, že kytara perfektně ladí, není problém nejenom hrát ve vyšších polohách (na melodických strunách) s prázdnými basovými strunami, ale i s přezníváním prázdných strun „h“ a „e“.

Bohužel nemám srovnání s kytarami podobné cenové kategorie, pouze s již několikrát zmiňovaným GA6 (které ještě neproběhlo „face to face“). Nicméně s akustickým zvukem jsem až na drobné výhrady velice spokojen.

Nemám zkušenost se zvukem přes Expression System pouštěný do komba, pouze jsem zkoušel přes linku nahrávat. Tady jsem byl ź charakteru zvuku značně zklamaný. Poté, co píšou na stránkách Tayloru o expression systému, jsem čekal daleko lepší zvuk. Zvuk je na můj vkus umělý, bez těch krásných alikvot, které tvoří spektrum zvuku kytary. Bohužel opět nemám srovnání s jinou elektroakustickou kytarou, takže nedokážu říct, oč je expression systém proti jinému způsobu snímání lepší nebo horší. Na netu jsem dokonce našel uživatele, který byl taky rozčarován z expression systému a na svou 814CE si nechal namontovat typ snímání, který je použit u řady 100 a 200.

Poznámka:
Tak a poté, co jsem dokonale poplil expression system, k tomu uvedu pár věcí na pravou míru. Poslechl jsem si nahrávky ještě v práci a zjistil jsem, že posouzení zvuku se dost liší, jestli je poslouchám na bedýnkách za 500Kč nebo za 550Kč. :wink: Nevlastním žádné monitory (a zapomněl jsem, že bych si mohl třeba vypálit skladby na CD a poslechnout na své hifi aparatuře, která stála přece jenom o něco víc, než 500Kč :wink: ), takže jsem teď na rozpacích. Klidně piště do diskuze, jak to slyšíte Vy. Já mohu říct jediné, nejlepší zvuk mi připadá, když se nahrává v kombinaci linka plus mikrofon.


Když jsem kytaru zkoušel, projel jsem si všechny tóny. Tehdy mně nepřišlo, že by byl na kytaře nějaký vlk. Postupem času jsem ale zjistil, že ne všechny tóny znějí stejně vyrovnaně se stejnou nebo podobnou dobou dozvuku. Takže u mé kytary je to tón G na basové struně „E“ (řekl bych, že je to skoro klasika, na mém předchozím Seagullu SM6 jsem to měl stejně) a včera jsem zjistil, že tóny F a méně Fis mají na struně „A“ také kratší sustain.

Na kytaře používám struny Elixir Bronze 80/20 Nanoweb o tlouštce 12. Když jsem kytaru zkoušel, byly na ní struny Martin SP 11. Objektivně musím říci, že nové Martin hrají lépe než Elixíry, ale prostě jsem líný je po pár týdnech měnit.

Spolehlivost a údržba
Nemám, co bych ke spolehlivosti napsal. Protože se jedná o celomasiv, je nutno se o kytaru trochu více starat (na polomasivu jsem akorát měnil struny, napustil hmatník a občas vyleštil, když byla moc upatlaná). Takže jsem koupil humidifier od Planet Waves, jednou za týden napustím houbičku vodou (vlhkost v bytě se obyčejně pohybuje mezi 35 až 50 procenty) a dám do ozvučného otvoru. Zbytek péče je shodný s polomasivem.

Shrnutí
Krásná kytara s výborným zvukem (s malými výhradami) a s vysokou cenou. Záleží jenom na Vás, jestli jste do kytary ochotni investovat tolik peněz nebo ne. Každopádně si myslím, že s vyšším modelem Tayloru asi žádnou chybu neuděláte. Je to jen o zvukových preferencích.

+ zpracování
+ hratelnost
+ zvuk
+ estetický vjem

- cena
- kratší sustain u některých tónů

Kdyby mi nástroj ukradli, koupil bych si ho znovu?
Ne. Aby to nevyznělo špatně. Já jsem s kytarou spokojený. Hodně. Nicméně, kdybych kupoval novou akustiku, vybral bych si znovu Taylora, ale jiný model. Asi bych při výběru oželel snímač a taky pickguard. Můj sen byla původně 914, GA8/GA6 a ještě lépe kytara s luby a zadní deskou z Koa nebo Cocobolo. Kvůli té přenádherné kresbě dřeva. Nicméně při koupi jsem měl dvě možnosti: buď koupit naslepo kytaru ze zahraničí, nebo vzít 814 s tím, že si ji před koupí můžu vyzkoušet. Zvolil jsem druhou možnost.

Ukázky zvuku

EDIT:
Ještě mi to nedá přidat jednu ukázku od Maneli Jamala. Jednak se mi moc líbí, jak hraje, druhak hraje na 814ku.


Následující ukázky jsou nahrány přes:
AKG Perception 220 (kondenzátorový mikrák)/linka -> M-Audio Fast Track Ultra -> PC (Ableton).

Nahrávky nejsou nijak upravovány. Né, že bych nechtěl, ale proto, že to neumím.

Moje hra trpí tím, že neudržím pořádně rytmus. To se ještě zvýrazní při nahrávání, když se k tomu přidá syndrom červeného tlačítka. Takže hákliví jedinci raději další ukázky přeskočte.

Porovnání zvuku přes mikrofon, linku, současně mikrofon a linka:
http://www.uloz.to/9855608/taylor-porovnani-zip

Skladba „Přeznívání“ (nahráno současně přes mikrofon a linku):
http://www.uloz.to/9855609/taylor-preznivani-zip

Masochisté a sebetrýzniči můžou zkusit ještě cover od Abby a Camel (opět nahráno současně přes mikrofon a linku). U coveru od Camel jsem se včera krásně vyzuřil, protože jsem nebyl schopen ho nahrát bez výrazných chyb. Holt šel můj kytarový skill dost dolů, navíc tahle skaldba je svou obtížností tak na hraně, co dokážu zahrát.
http://www.uloz.to/9855607/taylor-covers-zip

Užitečné odkazy
Uf.
Jester, 2.8.2011

-----------------------------------------------------------
EDIT:
Na Nerův podnět jsem ještě udělal nějaké nahrávky, kdy jsem přepínal snímače Taylor Expression Systemu (dále jen TES, detailní popis najdete zde).
TES má tři snímače. Krkový je vždy zapnut, další dva (oba označené jako Body) lze zapnout nebo vypnout. Když jsem byl v nahrávání, nahrál jsem i rozsah kroutítek Treble a Bass.

Je to spíš pro zajímavost. Nejlepší mi připadá kombinace linka a mikrofon a potom linka se všemi třemi snímači zapnutými.

Nahrávky jsou na:
http://www.uloz.to/9954833/taylor-porovnani2-zip

Jednotlivé soubory:
LinkaMikrofon - zapnuté všechny tři snímače TES, nahrána současně linka plus mikrofon, Volume, Bas a Treble na 12 hodinách (ostatní nahrávky jsou pouze pomocí linky)

NeckOn_BodyOn_BodyOn - zapnuty všechny tři snímače TES, Volume, Bas a Treble na 12 hodinách
NeckOn_BodyOff_BodyOn - zapnuty dva snímače TES, snímač body blíž lubu vypnut, Volume, Bas a Treble na 12 hodinách
NeckOn_BodyOn_BodyOff - zapnuty dva snímače TES, snímač body dál od lubu vypnut, Volume, Bas a Treble na 12 hodinách
NeckOn_BodyOff_BodyOff - zapnut pouze krkový snímač TES, Volume, Bas a Treble na 12 hodinách

TrebleMax - zapnuty všechny tři snímače TES, Volume, Bas na 12 hodinách, Treble na max
TrebleMin - zapnuty všechny tři snímače TES, Volume, Bas na 12 hodinách, Treble na min
BasMax - zapnuty všechny tři snímače TES, Volume, Treble na 12 hodinách, Bas na max
BasMin - zapnuty všechny tři snímače TES, Volume, Treble na 12 hodinách, Bas na min

P.S. Při nahrávkách linkou je dost slyšet, jak basové G nezní.
Naposledy upravil(a) Jester dne 17.10.2012 7:49, celkem upraveno 3 x.
Důvod: Úprava chyby "tělo a krk z jednoho kusu", což je nesmysl. Přidáno video

Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“