Tlumivka v hlavě 50W

Stavba a úpravy zesilovačů, reproboxů či komb
Uživatelský avatar
billie.raf
Příspěvky: 197
Registrován: 2.10.2007 16:29
Bydliště: Strakonice

Re: Tlumivka v hlavě 50W

Příspěvek od billie.raf » 27.11.2014 15:48

Takže to nemá cenu měnit, to sem chtěl vědět. Díky :wink:
Epiphone Les Paul Junior (RM pickups RP-94), Fokus Stratocaster (Seymour Duncan SH-4), '89 Marshall JCM 800 2204 clone (Dookie mod), '90 Marshall JCM 800 2204 clone ("Red Series"), '10 MMJUZ Fidelio, '10 MMJUZ, 'xx MMJUZ, '78 Marshall 1935A Bass 4x G12M25 55Hz, '80 Marshall 1960B JCM 800 Lead Series 4x G12-65 85Hz ("Red series"), '84 Marshall 1960A JCM 800 Lead Series 4x G12T-75 85Hz ("Red series"), '86 Marshall 1984B JCM 800 Bass Series 4x G12H100 80Hz

mmjuz
Odborník
Příspěvky: 1911
Registrován: 23.03.2009 11:17
Bydliště: Brněnsko

Re: Tlumivka v hlavě 50W

Příspěvek od mmjuz » 27.11.2014 20:03

No pochopitelně. Nějaký pevnější zvuk na basech způsobený výměnou odporu ve zdroji za tlumivku je čirý nesmysl. Pusť to z hlavy.

kmensik
Rádce
Příspěvky: 2738
Registrován: 29.05.2008 8:00
Bydliště: Brno

Re: Tlumivka v hlavě 50W

Příspěvek od kmensik » 28.11.2014 9:23

Pololaicky jsem to z vyprávění starších pochopil tak, že zdroj s lampou, tlumivkou a relativně malými kapacitami je měkký, zatímco SS + rezistor + velké kondenzátory je tvrdší. A to má při saturaci konce vliv na zvuk, na attack, na "brown sound". Každé řešení má svoje výhody.
A co teprve lampáče se spínanými zdroji? Možná tam nějaký "sag" emulují.

simiruz
Příspěvky: 533
Registrován: 23.06.2012 16:42

Re: Tlumivka v hlavě 50W

Příspěvek od simiruz » 28.11.2014 10:56

Když je za usměrňovačem velký kondenzátor, pak větší výkonový odpor a potom malý kondenzátor, tak při odběru proudu z tohoto malého kondenzátoru bude znát velký pokles napětí ("sag"). Střed výstupáku se ale většinou zapojuje rovnou na první kondenzátor, takže jestli je pak za ním cívka nebo odpor už má menší vliv. (viz schéma jcm 800) Významnější je typ usměrňovače a velikost prvního kondenzátoru. Usměrňovací lampy velké kondenzátory nemají rády, i proto bývá lampový zdroj měkčí.

Každopádně bývá na fórech často vidět stereotypy, že zkreslení konce je vžy lepší, ... Brown sound osobně řadím do kategorie vintage a dnešním metalistům většinou vyhovuje spíše čistý konec s tvrdým zdrojem, takže použití lampového usměrňovače a tlumivky může být naopak nežádoucí. Vždy záleží jakou muziku tazatel hraje, většinou to ale nikdo neuvádí, proto se pak bluesman pře s nějakým metalistou.

kmensik
Rádce
Příspěvky: 2738
Registrován: 29.05.2008 8:00
Bydliště: Brno

Re: Tlumivka v hlavě 50W

Příspěvek od kmensik » 28.11.2014 11:28

Takže tlumivka spíš filtruje napájení preampu, invertoru a stínící mřížky. Nemá vliv na tvrdost napájení koncových lamp.

Uživatelský avatar
Tube Guru
Odborník
Příspěvky: 1717
Registrován: 13.11.2011 21:07
Bydliště: Havířov

Re: Tlumivka v hlavě 50W

Příspěvek od Tube Guru » 28.11.2014 14:49

Zdar, dnes už bez zbytečného povídání je tu čtení pro toho, koho to zajímá:
http://www.300guitars.com/articles/chok ... o-they-do/
http://www.aikenamps.com/index.php/chokes-explained
http://ampgarage.com/forum/viewtopic.php?p=116805
http://ampgarage.com/forum/viewtopic.php?p=116805
http://ampgarage.com/forum/viewtopic.php?p=116805
Závěr si prosím udělejte sami.
P.S. Hlavním důvodem použití výkonového odporu ve filtru namísto tlumivky není žádná technická přednost,
nýbrž láce odporu oproti filtrační tlumivce.
Opravuji nástrojové především elektronkové zesilovače i když tranzistorák je někdy příjemné osvěžení... Neposílejte mi prosím SZ, v případě potřeby mě kontaktujte e-mailem: tubeguru@seznam.cz Dík.

mmjuz
Odborník
Příspěvky: 1911
Registrován: 23.03.2009 11:17
Bydliště: Brněnsko

Re: Tlumivka v hlavě 50W

Příspěvek od mmjuz » 29.11.2014 19:04

S funkcí tlumivky ve zdroji lampového zesilovače by to mohlo být asi takto:
Tedy prvně, lampové dvojité diody nejsou zcela optimální usměrňovače a napětí za nimi je stále hodně zvlněné, je třeba ho řádně vyfiltrovat, aby nám harmonické od 50Hz nevnášely brum do zesilovače, což lze realizovat elegantně elektrolytickými kondenzátory. Ovšem ouha, ona třeba taková přímožhavená 5Y3 má od výrobce povolených pouze 20uF, což je žalostně málo. Tak co s tím? Logicky použijeme tlumivku. Ta nám jednak velmi dobře poslouží k filtraci a druhak nám ořeže napěťové špičky vznikajicí při nabíjení kondenzátorů, čímž se zbavíme problému s velkými kapacitami v obvodu. Prakticky pak za tlumivku můžeme nasázet do zdroje kondenzátory třeba ve stovkách mikrofaradů a usměrňovací lampu tak nijak neohrozíme. Takže takový filtr může např. vypadat takto: C1+L+C2+R+C3+R+C4+R+C5, kdy je nutné, aby C1 měl kapacitu max. povolenou pro daný typ elektronky a není na něm připojena žádná napájecí větev. Přes L pak jde veškerý odběr proudu, a je třeba ji na tento dimenzovat. Z C2 pak napájíme anody koncových lamp, z C3 G2, z C4 invertor a z C5 předzesilovač. Tímhle způsobem je řešen třeba zdroj v původním aparátu VOC AC30, nebo to tak má třeba Fender Bassman 5E6 apod. Je to skvělé řešení a má to dobrý vliv na zvuk, zvláště u tzv. áčkových zesilovačů s katodovým předpětí, které se provozují na plný výkon. Co přesně se v tomto zesilovači děje a jaký vliv na zvuk má právě měkký lampový zdroj, jsem tu už kdysi jednou celé popisoval, opakovat se nebudu. Ovšem je to dost drahé a tlumivka má velké rozměry. Protože se ale výrobci vždy snaží ušetřit, přišli brzy na to, že na brum ze sítě není ani tak náchylná anoda, jako spíš G2, proto se zdroj poněkud inovoval a to zhruba tak: C1+L+C2+R+C3+R+C4, kdy C1 opět musí splňovat max. povolenou kapacitu a přímo z něj napájíme anody koncovek, z C2 druhé mřížky a tak dále. Tím ušetříme jeden elektrolyt a tlumivka nám stačí tak na třetinový výkon, páč přes ni jde pouze proud pro G2 a malé lampy. Tohle je asi nejrozšířenější vzorec. Najdeme ho ve většině aparátů s lampovým usměrňovačem. Třetí a dnes zdaleka nejrozšířenější možností je použití tvrdých polovodičových usměrňovačů, které nemají vůbec žádné problémy s vysokými kapacitami a tedy absolutně odpadá potřeba použití tlumivky a místo ní do filtru zařazujeme rezistor. Díky malému úbytku U na usměrňovači nám stačí pro stejný výkon zesilovače trafo s menším napětí oproti lampovému řešení usměrnění a navíc nám pro graetzův můstek stačí jednoduché nesymetrické vinutí , čímž se dost ušetří už na výrobních nákladech transformátoru, dále pořizovací cena křemíku je oproti elektronkám nesrovnatelná a ještě nám odpadá drahá tlumivka. Takovýto zdroj pak vyjde do 50% ceny lampového. Krom toho lampový zdroj u moderních AB zesilovačů velkých výkonů, kdy uživatel málo kdy využije více jak poloviční výkon aparátu, je použití lampy ve zdroji naprosto zbytečný luxus a spíš jen zdroj možných poruch.
Tvrdit paušálně, že výměna některého odporu za tlumivku ve zdroji s polovodičovým usměrňovačem nám zpevní zvuk v basech a odůvodnit to tvrzením, že tlumivka má menší odpor, než odpor, je natolik úsměvné, že to nemůže myslet vážně nikdo, kdo této jednoduché problematice alespoň trošku rozumí.
Co se týče tvých odkazů, tak já ti sem hodím X link na nesmysly, které klidně najdu třeba zrovna tady v tomto fóru a myslím, že tam najdeš občas i své nápady. A tímto způsobem chceš argumentovat?

kmensik
Rádce
Příspěvky: 2738
Registrován: 29.05.2008 8:00
Bydliště: Brno

Re: Tlumivka v hlavě 50W

Příspěvek od kmensik » 29.11.2014 21:23

Jsem rád, že tu máme hned dva odborníky ochotné problematiku pěkně vysvětlit. Jen ta jejich motivace, ta stará mužská ješitnost, patří do Haluzí. Přesto děkuji za počtení, jsem o kousek chytřejší.

Odpovědět

Zpět na „Aparatury“