TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH APARÁTECH

Lampy, tranzistory, technické problémy, ...
Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH APARÁTECH

Příspěvek od Nero » 12.07.2010 19:38

FAQ - TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH APARÁTECH

Tento článek vznikl za účelem usnadnit začátečníkům a méně jistým pokročilým kytaristům orientaci ve světě kytarových aparatur a pomoci jim aspoň v základu pochopit jejich konstrukci a funkce. Jde o velmi rozsáhlou tematiku, proto některé části budou probrány stručněji a možná trochu zjednodušeně, což jistě ti znalejší z vás odpustí. Zájemce o více informací odkazuji na thready zmíněné v tomto článku, případně si lze dohledat i další, protože většina ze zde řečeného byla již někde probrána. Toto je jen sepsání toho nejpodstatnějšího na jednom místě.

Pro přehlednost článek rozdělím do několika kapitol, tedy separátních příspěvků.
:arrow: Část první – Konstrukce aparátu, aneb z čeho se vlastně skládá
:arrow: Část druhá – Základní parametry, aneb k čemu jsou ty Watty, Ohmy a palce
:arrow: Část třetí – Zacházení s aparáty, aneb čeho se vyvarovat a co naopak dodržovat
:arrow: Část čtvrtá – Základní ovládací prvky a výbava, aneb k čemu ty knoflíky jsou
:arrow: Část pátá – Nastavení aparátu, aneb jak dosáhnout toho pravého zvuku
:arrow: Část šestá – Nákup aparátu, aneb jak si vybrat ten pravý
:arrow: Část sedmá – Několik doporučení, aneb stálice v nabídce tranzistorových aparatur
:arrow: Část osmá – Několik doporučení, aneb stálice v nabídce hybridních aparatur
:arrow: Část devátá – Několik doporučení, aneb stálice v nabídce lampových aparatur


Jde sice o článek většího rozsahu, avšak doporučuji ho pročíst všem, kteří si v této oblasti neví rady, protože je zde rozebráno vše podstatné. Pakliže by vám po přečtení článku něco nebylo jasné, ptejte se. Využijte též starších diskuzí, protože tam často můžete narazit na řešení vašeho problému.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Část první - Konstrukce aparátů

Příspěvek od Nero » 12.07.2010 19:41

Část první – Konstrukce aparátů

I. Jednotlivé části kytarových aparátů
Ať vezmete jakýkoli kytarový aparát, lze rozdělit do několika částí, z nichž každá plní speciální funkci. Nemůže být jinou částí nahrazena a jedna bez druhé nemůžou plnit funkci kytarové aparatury jako celku. Těmito funkčními celky jsou:

Předzesilovač – čili preamp, předzesák, předzes, první část jakékoli aparatury. Předzesilovač takzvaně „předzesílí“ signál, aby ho mohly zpracovat následující části aparátu. Signál z kytary je totiž velmi slabý, takže musí být upraven na takové hodnoty, aby ho zesilovač dál mohl zpracovávat. Konstrukce preampu také určuje, kolik kanálů bude zesilovač mít. Součástí preampu je i naprostá většina ovládacích prvků, které ovlivňují výsledný tón – například ekvalizér nebo ovladač gainu. Preamp je pro tvorbu výsledného zvuku velmi podstatný, protože právě zde se „rozhoduje“ jaká bude tonální charakteristika, jak moc silné bude zkreslení a jaká bude jeho textura.

Koncový zesilovač – čili poweramp, koncák, druhá část všech aparatur, kde dochází k takovému zesílení signálu, aby mohl být zpracován reproduktory. Většina powerampů slouží jen k zesílení, některé ale obsahují několik ovládacích prvků. Právě koncový zesilovač určuje, jak silný daný aparát bude – jeho charakteristickou vlastností je výkon udávaný ve Wattech.

Reproduktor – poslední část každé aparatury. Reproduktory se starají o to, aby signál z kytary byl znovu přeměněn na zvuk. Spolu s výkonem určují, jak hlasitý aparát ve finále bude. U reproduktorů se nejčastěji uvádí dva parametry, a to průměr v palcích a impedance. Podstatným faktorem je ale i citlivost reproduktoru, která udává výslednou hlasitost, ale bohužel ne vždy se uvádí. Zanedbat se nedá ani frekvenční charakteristika reproduktoru, čili to, na kterých frekvencích je reproduktor hlasitější a na kterých tišší.


II. Dělení aparatur „dle konfigurace“
Kytarové aparatury se dělí podle toho, které z výše zmíněných třech částí obsahují. Setkat se můžete s následujícími typy:

Kombo – v mnohých ohledech nejpraktičtější řešení, protože obsahuje všechny 3 části, tedy předzesilovač, koncový zesilovač i reproduktor. Výhodami komb jsou malá velikost, nižší hmotnost aparatury (oproti zesilovači a reproboxu dohromady), mobilita. Hodí se tedy na hraní doma, nicméně mnozí preferují komba i při hraní v kapelách a při vystupování.

Zesilovač – v muzikantském slangu označovaný jako hlava, obsahuje v sobě předzesilovač a koncový zesilovač. Sám o sobě tedy nehraje, protože mu chybí reproduktory. Zesilovače často mívají větší výkon než komba.

Reprobox – muzikanty často nazývaný často jen jako box, jde o (většinou dřevěný) kabinet obsahující reproduktory, nejčastěji jeden, dva nebo čtyři.

Zesilovač spolu s reproboxem tvoří takzvaný stack. Ten už je plně funkční aparaturou, protože obsahuje jak preamp a poweramp (v zesilovači), tak reproduktory (v reproboxu). Vyberete si ho, pokud potřebujete aparaturu do zkušebny nebo na koncertování. Nejčastěji jsou používány tzv. half-stack a full-stack. Half-stackem se myslí zesilovač a reprobox se 4 reproduktory, k sestavení full-stacku takové reproboxy budete potřebovat dva. Výhodami stacku oproti kombu jsou (většinou) vyšší výkon, vyšší hlasitost, vyšší akustický tlak (aparát „tlačí“, až se vám z toho třepou nohavice) a pocitově hutnější zvuk. Nevýhodami jsou výrazně větší velikost a hmotnost, nižší mobilita a někdy až přílišná hlasitost. (Může se vám stát, že zesilovač budete muset mít na nízké úrovni hlasitosti, kdy není dostatečně vybuzen a nehraje pořádně – s tím se můžete setkat ve zkušebnách nebo na menších koncertech.)

Poslední možností uspořádání je takzvaný rack. Existují totiž samozřejmě i preampy a powerampy, které můžete zakoupit samostatně, libovolně je nakombinovat, a pak k nim připojit reprobox. Preamp a poweramp pak pravděpodobně budete chtít zabudovat do rackové skříně, abyste je nemuseli nosit každý zvášť. Do racku pak můžete namontovat i další zařízení, například efekty. Stavba racku je možností pro fajnšmekry, kteří opravdu vědí, co chtějí, a dokážou si vybrat jednotlivé komponenty tak, aby výsledek odpovídal jejich představám. Navíc jde o velmi drahé řešení.


III. Dělení aparátů dle konstrukce
Preampy a powerampy se samozřejmě nevyrábí jen jedním způsobem. Existuje mnoho technických řešení, jak signál z kytary zesilovat. V dnešní době se používají nejčastěji dva typy – tranzistorové a lampové (elektronkové). Na základě toho, jestli jsou použité předzesilovače a koncové zesilovače postavené na bázi tranzistoru nebo elektronky, dělíme aparatury na tři základní typy:

Tranzistorové – preamp i poweramp jsou tranzistorové, o zesílení signálu se tedy starají pouze tyto polovodiče. Existuje víc typů tranzistorových zesilovačů, ale konkrétnější rozbor je nad rámec tohoto textu. Tranzistorové zesilovače jsou většinou levné, nenáročné na údržbu, mají stálý zvuk, rychlou odezvu. Na trhu naleznete tranzistorové aparáty s velmi rozličnými parametry – od malých levných a jen základně vybavených komb určených pro začátečníky, až po drahé profesionální modely. Převládající část tranzistorových aparátů jsou ale spíše výrobky nižší a nižší střední třídy.
Příklady: Roland Jazz Chorus, Marshall MG, Crate FlexWave, Fender Frontman, Randall RX

Lampové – preamp i poweramp jsou lampové, obsahují tedy elektronky, někdy se tyto aparáty nazývají jako celolampy. Lampové zesilovače spadají většinou mezi ty dražší, nicméně v současnosti se na trhu objevují i cenově dostupné modely. Stejně jako tranzistorů, tak i lampových aparátů je ohromné množství modelů s různými parametry a výbavou. Tyto aparáty jsou většinou dražší, vyžadují pečlivou údržbu a jemnější zacházení, jsou těžší, jejich zvuk není tak stálý, ale je pro ucho příjemnější, mají lepší dynamiku a teplejší tón. Zvuk je též hudebnější a bohatší, protože lampy zesilují širší spektrum vyšších harmonických.
Příklady: Mesa Boogie Mark, Marshall JCM, Engl Screamer, Vox AC, Fender Twin, Blackstar Series One, Crate V, Kustom Defender

Hybridní – tyto aparáty kombinují jak tranzistorové, tak elektronkové obvody. Drtivá většina hybridů, neboli pololamp, obsahuje lampový předzesilovač a tranzistorový koncový zesilovač (ano, existují i modely s tranzistorovým preampem a lampovým koncem, ale je jich opravdu málo). Jejich účelem je nabídnout „lampový“ tón, ale zároveň zachovat dostupnou cenu. Elektronkový preamp (který ale většinou nebývá jen čistě lampový) by měl zajistit podobně dynamický zvuk a teplý tón, jako mají lampové zesilovače. Realitou je, že u velké části pololamp je zabudovaná elektronka spíše pro okrasu a nalákání zákazníků. Nicméně existují i hybridní zesilovače či komba, které opravdu hrají velmi dobře a lépe než tranzistorové aparáty. Je to ale samozřejmě hodně subjektivní záležitost.
Příklady: Marshall Valvestate, Vox AC-VR, Kustom HT, Randall G3 Plus, Laney HV

Samozřejmě se zde objevuje otázka, jestli je tedy lepší mít aparát lampový, nebo tranzistorový. Pominu aspekt ceny a budu řešit pouze otázku zvuku. Většina hráčů preferuje lampový zvuk. Je to dáno tím, jak lampové a tranzistorové zesilovače pracují. Lampové zesilovače totiž více zesilují sudé harmonické frekvence, které jsou pro ucho příjemnější, zvuk lehce komprimují a více respektují dynamiku hraní. Ve výsledku je zvuk kulatější, teplejší, lépe „jde za rukou“ a uchu zní příjemněji. Na rozdíl od toho tranzistorové zesilovače pracují s jednotlivými alikvótami tak, že jejich zvuk pro lidské ucho tak příjemný není. Tón je pak ostřejší, chladnější. Rozhodnutí, který zvuk je pro vás lepší, je čistě subjektivní. Dá se pouze říct, že většina kytaristů preferuje lampové aparáty, ale je zde i skupina hudebníků, kteří pořád radši aparáty tranzistorové – na jedné straně jde například o jazzmany, na druhé strany o kytaristy vyžadující extrémní agresivní zkreslení.

V dnešní době se možnosti aparátů posouvají stále dále a všichni výrobci se snaží vyrobit takové tranzistorové zesilovače, které by byly schopné hrát jako lampové aparáty. Objevují se mnohé simulace lamp, mezi nejznámější patří například FlexWave od Crate nebo Valve Reactor od Vox (zabudovaný v sériích AD nebo VT). Přestože se tyto technologie stále zlepšují, nedosahují zatím kvalit lampových zesilovačů.

Dalším výdobytkem posledních let jsou také digitální modelingové aparáty. Téměř úplně všechny tyto aparáty jsou buď tranzistorové, nebo hybridní, ale v preampu navíc obsahují digitální procesor. Ten dokáže simulovat různé typy aparátů, jde tedy o komba či zesilovače velmi univerzální. Kvalita zvuku je pak otázkou konkrétního modelu, nevýhodou bývá to, že si hůře rozumí s efektovými pedály. Na druhou stranu ale většinou samy efekty obsahují.
Příklady: Roland Cube, Vox VT, Line6 Spider


Odkazy na relevantní thready
komba-zesilovace-reproboxy/fakta-o-rozd ... t7010.html
komba-zesilovace-reproboxy/kombo-vs-hla ... 13977.html
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Část druhá - Základní parametry

Příspěvek od Nero » 12.07.2010 19:44

Část druhá – Základní parametry
Při výběru aparátu je nutné sledovat jeho technické parametry, protože ty rozhodují, jak a kde může být daný model používán. Při jejich nerespektování se vám může stát, že aparát vám prostě nebude hrát podle vašich představ, v horším případě může zanedbání některých parametrů vést i k poškození aparátu.

I. Výkon – udávaný ve Wattech
Asi první parametr, na který se při výběru hledí. Má velký podíl na tom, jak hlasitý daný aparát bude, a tedy kde a kdy se na něj má optimálně hrát. Tato kvalita je podstatná nejen u zesilovačů a komb, ale samozřejmě také u reproboxů. Nutno ale říct, že nejde o parametr univerzální – nikdy není 100% jisté, že kombo s menším výkonem bude méně hlasité a naopak. Výkon a hlasitost navíc nejsou přímo úměrné. Mezi 5W a 50W aparátem není 10x větší rozdíl v hlasitosti.

Velmi častým dotazem je to, zda-li daný aparát bude stačit na hraní ve zkušebně. Na toto nelze jasně odpovědět. Krom mnoha parametrů toho aparátu, tedy nejen výkonu, záleží i na tom, jakou hudbu chcete hrát, jaká je akustika místnosti, kde hrajete, jaká je výkonnoost ostatních aparátů ve zkušebně a v neposlední řadě i na tom, jaká je kázeň vašich spoluhráčů.

Na jednu věc pozor – rozhodně neplatí, že čím vyšší výkon, tím lepší! Aparatury s velkým výkonem málokdy budete moci provozovat na takovou hlasitost, abyste je plně využili (pokud teda nemáte příští měsíc koncert v O2 Areně). Pokud máte lampový aparát a budete ho „škrtit“ na nízké úrovni hlasitosti, nemusí hrát optimálně. Níže zmíněná doporučení nejsou 100% platná, vždy bude záležet na konkrétním aparátu a na hudebním stylu – při hraní folku to bude jinak než u metalu.

Tranzistorová komba a zesilovače – pokud hledáte kombo pro domácí cvičení, v pohodě si vystačíte s aparáty s výkonem do 20 Wattů, 30 Wattů na doma už může být někdy až moc. Na hraní s kapelou ve zkušebně vám u lepších aparátů bude stačit nějakých 50 - 60W, ale pro jistotu je lepší mít výkon vyšší. Rezerva zde vůbec neuškodí.

Hybridní komba a zesilovače – hybridy mající tranzistorový koncový zesilovač (což je absolutní většina) v této charakteristice odpovídají tranzistorovým aparátům.

Lampová komba a zesilovače – lampové aparáty jsou při stejném výkonu podstatě hlasitější než aparáty tranzistorové. Výkon zde je možná ještě podstatnějším faktorem než u tranzistorů. Lampové aparáty totiž mají ve zvyku při vyšších hlasitostech zvuk zakreslovat, a tak je u slabších aparátů problém získat zároveň hlasitý a čistý zvuk. Pro přesnější informace je nutné lampové aparáty rozdělit dle třídy zapojení koncového zesilovače (detailnější informace ponechám na samostudiu).

A) lampové aparáty zapojené v třídě A: toto jsou aparáty s nižší wattáží, většinou do 20W, pokud jde o tzv. pure A-Class, tzv. pseudo A-Class umí vytáhnout i 30 – 35 Wattů. Toto zapojení je méně účinné, rychleji se zde opotřebovávají lampy a nachází se hlavně u vintage aparátů se „špinavějším“ a komprimovanějším zvukem. S tímto zapojení je na domácí hraní 5W někdy i moc. Na hraní s kapelou vystačí i 15W, pokud se obejdete bez křišťálově čistého zvuku, 20 – 30 Wattů je na kapelové hraní zcela dostatečných. (Lampové aparáty v třídě A jsou schopné vyprodukovat vyšší hudební výkon, při stejné Wattáži jsou tedy hlasitější než aparáty A/B)

B) lampové aparáty zapojené v třídě A/B: toto zapojení používají aparáty s výkonem nad cca 30 - 40W, jde o zapojení účinnější, celkově znějí „čistěji“, hutněji, tvrději, pevněji a jsou schopné dosáhnout znatelně silnějšího zkreslení. U těchto aparátů většinou není problém mít hlasitý a zároveň čistý zvuk. Wattáž těchto aparátů je předurčuje k hraní ve zkušebnách a na koncertech. 50 nebo 60W je v podstatě zcela dostatečný výkon. U 100 a více Wattových aparatur můžete mít problém s tím, že v kapele nebude nikdo kromě vás slyšet, případně po vás bude zvukař chtít, abyste to ztlumili. A po ztlumení už aparát nemusí hrát vždy úplně dobře.

Reproboxy – u reproboxů je důležité zvolit výkon s ohledem na výkon vašeho zesilovače. Pamatujte ale, že výkon aparatury nebude nikdy vyšší, než je výkon zesilovače! U reproboxu je přesnější pojem výkon nahradit výrazem maximální příkon. Pokud vezmete 20W zesilovač a 200W reprobox, výkon soustavy bude pořád jen 20W. Zásadní věcí je, že výkon reproboxu musí být minimálně stejný, jako je výkon zesilovače. Doporučuji spíš použít reprobox výkonnější, aby měl reprobox rezervu a nejel pořád nadoraz.


II. Impedance – udávaná v Ohmech
Impedance je komplexní veličinou, která udává zdánlivý odpor a fázový posun napětí vůči proudu při průchodu střídavého proudu dané frekvence. Laicky řečeno – říká nám, jakou zátěž pro zesilovač představuje reproduktor, či naopak s jakou zátěží je schopný zesilovač pracovat. Přestože jde v případě kytarových aparatur o veličinu pouze přibližnou (kytarový aparát nefunguje s jednou konstantní frekvencí), je pro nás velmi důležitá. Nerespektování tohoto parametru může vést k vážnému poškození aparátu! Projevuje se i změnami ve zvuku, byť ne vždy výraznými.

Komba – u komb tuto veličinu nemusíme řešit, protože v kombu se nachází „sladěný“ zesilovač a reproduktor, proto vše bude šlapat bez problémů. Podstatná je jen při připojení externích reproboxů (pak platí níže zmíněné).

Tranzistorové zesilovače – u tranzistorů platí, že impedance reproboxu musí být minimálně stejně velká jako impedance zesilovače. Pokud jsou stejné, aparát bude hrát na plný výkon. Tranzistorové zesilovače dokážou pracovat i s vyšší zátěží, než na kterou jsou stavěny, ale pak nepracují tak účinně a nejsou schopny dodat takový výkon. Při zapojení reproboxu s vyšší impedancí tedy výkon klesá. POZOR – nikdy nezapojujte nižší impedanci než je předepsáno! Muže dojít ke spálení aparátu!

Lampové zesilovače – vzhledem ke své konstrukci jsou lampové aparáty (a případně i hybridy s lampovým koncovým zesilovačem) velmi citlivé na zapojenou zátěž. POZOR - je nutné, aby impedance zapojeného reproboxu odpovídala impedanci aparátu! Při zapojení jiné impedance může dojít k nevratnému zničení aparátu! Rizikem je zničení výstupních traf, v lepším případě elektronek! Nikdy též nezapínejte lampový zesilovač, ke kterému není připojena žádná zátěž!

Impedance je velmi důležitou veličinou z hlediska fungování jakéhokoli aparátu. Proto si zapojování zesilovačů a reproboxů či reproduktorů vždy čtěte návody, a pokud si nejste jisti, poraďte se s odborníkem!


III. Průměr reproduktoru – udávaný v palcích
Pro kytarové aparáty je jakýmsi standardem průměr 12 palců (asi 30,5 cm). Výběrem takového reproduktoru nemůžete udělat chybu. Plnohodnotně pro kytaru fungují i 10 palcové reproduktory. Ty najdete buď u menších komb či u některých vintage aparátů.

Zejména u levných aparátů se setkáte s reproduktory menšími, nejčastěji asi 4 palcovými, 6,5 palcovými a 8 palcovými. Hodně polopaticky se dá říct, že čím menší reproduktor, tím „menší“ zvuk. Projevuje se zejména absence basů, zvuk není tak hutný a pevný, klesá jeho „tlak“.


Dodatečně vkládám citaci od uživatele Predator, která mnohé objasňuje.
Predator píše:Tu by som chcel ešte upresniť jednu vec ... viac wattov výkonu aparátu neznamená automaticky viac hlasitosti. Reťazec aparát -> reprák -> priestor -> uši má totiž viac premenných.

Jedna vec - dynamický rozsah. To, čo sa traduje, že lampa je pri rovnakých wattoch hlasnejšia ako tranzistor, má totiž viac možných dôvodov, ktoré tento jav vytvárajú. V prvom rade je to nižší dynamický rozsah lampy daný mäkkým vysokonapäťovým napájacím zdrojom, ktorý vytvára kompresiu signálu. Tranzistorový koncák totiž zvuk takmer vôbec nekomprimuje a tak špička pri údere do strún u trebárs 100W tranzistoru vytočeného naplno vyletí až niekde ku 95W, ale rýchlo klesne na povedzme 10 W RMS, od tejto hodnoty potom pozvoľne klesá. Ak chcem pridať ešte viac, začne aparát chrčať, lebo skreslenie tranzistorového konca nabieha skokovo a obsahuje hodne nepárnych harmonických, nepríjemných na posluch.

U lampáča je tá špička komprimovaná, skrátka aparát ju "ureže", ale keďže toto skreslenie je vďaka obsahu prevažne 2. harmonickej frekvencie príjemné, človek jeho krátkodobé trvanie nezaregistruje, a to umožňuje pri rovnakom výkone dosiahnuť vyššie RMS, povedzme pri čistom signále je to u 100W aparátu kľudne aj 50W. Toto správanie sa lampy (obmedzený dynamický rozsah) je však hráčmi interpretované paradoxne opačne, ako "väčšia dynamika", keďže vplyvom kompresie vylezú von aj jemné detaily hry, ktoré sú za normálnych okolností u nekomprimovaného signálu v pozadí. Človek má potom pri hraní pocit, že tón "žije" a reaguje na aj najmenšie nuansy hrania (a to aj pri malých skresleniach). Je to vlastne taká "z núdze cnosť", teda vlastnosť v podstate odlišná ako verný prenos signálu na výstup 1:1, ktorá však špeciálne u gitarového aparátu vplýva na zvuk pozitívne.

Digitály touto nemocou klasických tranzistorov väčšinou netrpia, keďže síce majú tranzistorové koncáky, ale digitálny preamp vie napodobniť dynamické správanie sa lampy (komprimáciu špičiek) do tej miery, že koncák je kŕmený už z preampu signálom s redukovanou dynamikou a ku clippingu koncáka u nich teda nedôjde. Samozrejme to správanie sa pod prstami nebude úplne také ako u lampy, ale charakter zvuku sa jej vie hodne priblížiť.

Ďalšia vec - spektrálne zloženie signálu. Lampové zosilňovače majú výstupný transformátor, ktorý orezáva spektrum signálu zdola (dané indukčnosťou trafa) a zhora (dané medzizávitovou kapacitou vinutí a hysteréziou jadra, ktoré sa nestačí tak rýchlo premagnetovať) a tak je ich zvuk postavený hlavne na stredoch. Na tie je ľudské ucho najviac citlivé. Ďalej, lampové stroje majú vo svojom skreslení (a to aj pri hraní čistých zvukov) vysoký obsah 2. harmonickej, ktorá nie je vnímaná ako rušivá zložka a skreslenie, ale vytvára dojem vyššej hutnosti zvuku pri rovnakej hlasitosti (psychoakustický efekt). Tu opäť platí - tranzistorové aparáty tu majú veľkú nevýhodu, tá sa čiastočne dá kompenzovať u digitálov, ktoré vedia popisované spektrum umelo vytvoriť a pridať k pôvodnému signálu, a tým dosiahnuť efekt "prieraznosti" v zmesi ostatných nástrojov. Tu to však hodne závisí na správnom nastavení digitálu.

V neposlednej rade závisí hlasitosť od repráka. Jednak každý reprák má inú prenosovú charakteristiku, a preto sú určité frekvencie prenášané viac a niektoré menej ... a hlavne každý reprák má inú citlivosť zvanú SPL (laicky povedané, pri rovnakom vstupnom výkone hrá každý typ repráku odlišnou hlasitosťou). Meria sa v dB/W/m a 3 dB naviac znamenajú dvojnásobok dodávaného výkonu. Preto aj 50W zosík s bedňou, ktorá má charakteristickú citlivosť 104 dB, vie urobiť rovnakú hlasitosť ako 100W zosík, ktorý hrá do bedne so SPL 101 dB/W/m.

Takže asi tak ... Ja by som to teda videl takto -

Lampa - dobrá voľba, nemusíš sa s tým veľa hrať a bude to znieť. Zosík je ale náročný na údržbu a zaobchádzanie.
Tranzistor - nenáročný, znesie snáď takmer všetko, ale sú možné problémy s počuteľnosťou, silne závisí od typu a nastavenia.
Digitál - slušný kompromis, ale len pre pokročilých, musíš totiž dobre ovládať teoretické veci, aby si ho vedel nastaviť tak, aby ho nezotreli ostatné nástroje. Zvukovo vie vyprodukovať tón, ktorý v kapele nie je odlišný od lampy. Pod prstami sa to ale správa trošku ináč a treba s tým rátať. Údržba je nenáročná ako u tranzistoru.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Část třetí - Zacházení s aparáty

Příspěvek od Nero » 12.07.2010 19:53

Část třetí – Zacházení s aparáty
Pokud chcete, aby vám váš aparát sloužil, jak má, a vydržel vám po dlouhou dobu, je nutné dodržovat několik zásad, jak se k němu chovat a jak s ním zacházet. Nebudu zmiňovat všechny zásady práce s elektrickými zařízeními, které platí pro cokoli, co zapojujete do zásuvky (kdo je nezná, najde je v návodu k aparátu), ve stručnosti ale popíšu, na co si dávat pozor a co jaký aparát vyžaduje.

Jinak musíte zacházet s lampou, jinak s tranzistorem. Jinou péči vyžaduje i stack oproti kombu. Přečtěte si proto níže zmíněné a pak si sami propojte pro vás podstatné body na základě toho, jestli používáte tranzistorové (hybridní) kombo nebo stack, či lampové kombo nebo stack.

I. Jak na tranzistory a jak na lampy?

Tranzistorové a hybridní aparáty – tyto aparáty jsou z hlediska údržby nenáročné, platí u nich, že stačí zapnout, zapojit kytaru a hrát. Snad jen při přemisťování aparátu do jiného prostředí (dochází-li ke změnám teploty či vlhkosti) nechte aparát aklimatizovat (klidně i půl hodiny nebo více).

Lampové aparáty – lampové aparáty vyžadují trochu vyšší péči, jejíž základní body jsou následující:

:arrow: Při přemisťování nechte aparát aklimatizovat (viz výše).

:arrow: Aparát po zapnutí nechte několik minut v režimu Standby (pokud váš aparát nemá oddělené On/Off a Standby spínače, řiďte se dle pokynů návodu – ve většině případů je třeba mít vytažený kabel a Master Volume na nule). Většinou na nažhavení stačí cca 10 minut. Tímto umožníte elektronkám v koncovém zesilovači zahřát se na provozní teplotu. Zvuk bude lepší a lampám tak prodloužíte životnost.

:arrow: Lampovým aparátům nedělá dobře časté zapínání a vypínání. Je-li třeba na chvíli ho vypnout, přepněte pouze do Standby módu. Časté zapínání a vypínání zbytečně zatěžuje lampy.

:arrow: Výkonové lampy (tedy ty v koncovém zesilovači) mají omezenou životnost. Pokud začnou odcházet (což doprovází zhoršení kvality zvuku), je třeba je vyměnit. V průměru vydrží při standardním používání elektronky přibližně 2 roky, záleží ale na konkrétním aparátu, konkrétních lampách, vaší šetrnosti a době hraní. Preampové lampy většinou není třeba měnit, pokud se mechanicky nepoškodí, jejich životnost je velmi dlouhá.

:arrow: Při výměně lamp používejte jen kompatibilní typy elektronek a dbejte na seřízení biasu (pracovní bod elektronky – více ponechám na samostudium). Chybné nastavení biasu zbytečně namáhá lampy a zkracuje jejich životnost. Pokud věci nerozumíte, nesnažte se ji řešit a vezměte aparát k odborníkovi! Při chybné manipulaci nejenže můžete poškodit aparát, ale i dojít k vážnému poranění elektrickým proudem!

:arrow: Nikdy lampový aparát nezapínejte, pokud na koncový zesilovač není připojena zátěž (reproduktor v kombu nebo reprobox u zesilovače)! Můžete aparát zničit.

:arrow: Lampové aparáty při provozu produkují hodně tepla. Nechte tedy kolem něj dostatek prostoru pro jeho odvod a nezakrývejte otvory pro větrání.

:arrow: Nešahejte zbytečně na elektronky. Za prvé – při hraní se zahřívají, takže byste se mohli spálit. Za druhé – jakákoli nečistota nebo mastnota na jejich povrchu může snižovat životnost. Se zahříváním souvisí i to, že po dohrání je vhodné nechat lampy vychladnout a až pak s aparátem manipulovat. Horké lampy jsou náchylnější k poškození.

II. Co s kombem a co se stackem?

Komba – všeobecně platí, že s komby si nemusíte lámat hlavu. Stačí zkontrolovat, jestli je správně připojen reproduktor. Při připojování externích reproduktorů (pokud to kombo umožňuje) se řiďte návodem, je nutné dodržet předepsanou impedanci.

Stacky – u stacků je nutné dodržovat několik důležitých pravidel, jinak může dojít k poškození aparátu.

:arrow: Používejte reproboxy, které mají minimálně stejný výkon jako zesilovač, zcela nejjistější je mít reprobox výkonnější a mít výkonovou rezervu. Při použití méně výkonného reproboxu může dojít ke poškození reproduktorů!

:arrow: Používejte reproboxy s impedancí, kterou předepisuje návod! U lampových aparátu musíte dodržet předepsanou impedanci přesně, jinak může dojít k vážnému poškození. U tranzistorů je možné použít reproboxy s vyšší zátěží, ale dojde ke snížení výkonu. Nedoporučuji v této oblasti experimentovat, radši se držte návodu.

:arrow: Při propojení zesilovače s reproboxem používejte výhradně kvalitní silový (reproduktorový) kabel (speaker cable)! Nikdy nepoužívejte nástrojový kabel – není uzpůsoben na takovou zátěž a může se přepálit (poté dojde ke zkratování výstupu nebo úplnému odpojení, což vede ke zničení aparátu).

:arrow: Nikdy nezapínejte zesilovač bez připojeného reproboxu (či jiné odpovídající zátěže). Může dojít k vážnému poškození!



Odkazy na relevantní thready
komba-zesilovace-reproboxy/silovy-repro ... 13763.html
komba-zesilovace-reproboxy/zachazeni-s- ... t8048.html
komba-zesilovace-reproboxy/zapojeni-rep ... t9439.html
komba-zesilovace-reproboxy/bias-t10130.html
komba-zesilovace-reproboxy/lampy-flasky ... t3678.html
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Část čtvrtá – Základní ovládací prvky a výbava

Příspěvek od Nero » 12.07.2010 19:56

Část čtvrtá – Základní ovládací prvky a výbava

Na každém aparátu naleznete ohromné množství ovládacích prvků a konektorů. Pokud chcete, aby aparát hrál podle vašich představ, je třeba tyto prvky pochopit a naučit se s nimi pracovat.

Níže naleznete jen ty základní prvky, aparát jich může obsahovat mnohem více a můžou být pojmenované různým způsobem. Pokud si s něčím nebudete jisti, měli byste vysvětlení najít v manuálu.

I. Potenciometry – tedy vše, s čím se dá kroutit
Gain – též někdy Drive, potenciometr, který ovlivňuje zvuk hned „na začátku“ aparátu. Technicky řečeno určuje „zisk“ signálu, více laicky tedy to, jak moc se signál zesílí a tím pádem i zkreslí. Čím vyšší hodnota gainu, tím vyšší zkreslení.

Tone – ovladač, který naleznete většinou na jednodušších aparátech, kde nahrazuje ekvalizér. Jeho přesná funkce se může lišit – většinou ale funguje na ořezání nebo zesílení výšek. Nejčastěji tak, že ve střední poloze je neupravuje, směrem doleva tlumí, směrem doprava zesiluje.

Bass – též někdy Low, základní prvek ekvalizéru, nastavuje ořezání nebo zesílení basových frekvencí. U různých aparátů se liší, na jaké přesné frekvenci pracuje, jak široký má záběr a o kolik dB dokáže zesílit a zeslabit. Funguje stejně jako Middle a Treble.

Middle – též někdy Mid, ovladač středových frekvencí, funguje stejně jako Bass či Treble.

Treble – též někdy High, ovladač výškových frekvencí, funguje stejně jako Bass či Middle.

Ekvalizér tvořený ovladači rotačními může nahradit nebo doplňovat tzv. grafický ekvalizér. U něj jsou jednotlivé slidery (tahové potenciometry) přiřazené daným frekvencím. Můžete se setkat s 5 i více pásmovými EQ.

Výše zmíněné ovladače se týkají preampu. Může se stát, že jsou společné pro všechny kanály, nebo jsou pro jednotlivé kanály zvlášť.

Volume – též někdy Level, ovladač určující hlasitost. U vícekanálových zesilovačů může být použito více Volume potenciometrů, aby se u každého kanálu dala hlasitost nastavit zvlášť.

Master Volume – ovladač určující celkovou výstupní hlasitost. Někdy se nazývá jen Volume nebo Level (to v případě, že aparát nemá samostatné ovladače hlasitosti pro každý kanál).

Většina současných aparátů disponuje ovladačem (Master) Volume. Starší aparáty ho ale nemusí mít, funkce gainu a volume je pak spojena jen do jednoho ovladače (většinou pojmenovaný Volume nebo Level). Pracuje tak, že spolu s hlasitostí zvyšuje i zkreslení.

Presence – tento ovladač funguje na úrovni koncového zesilovače a většinou nastavuje množství frekvencí, které odpovídají vyšším středům a výškám. Bohužel výrobci takto někdy označují i potenciometry ovládající jiné funkce.

Resonance – též někdy Depth, to samé jako Presence, jen ovládá basové frekvence

Reverb – má-li zesilovač zabudovaný reverb, tento potenciometr ovládá jeho úroveň


II. Spínače – tedy vše, co se dá mačkat
Power – případně On/Off, zapíná aparát, v případě lampových aparátů umožní nahřívání elektronek.

Standby – mají ho jen lampové aparáty, připojuje anodové napětí elektronek, až po jeho zapnutí je možné hrát.

Channel – přepínání kanálů, nese různá označení, například OD, Drive, Crunch, Lead apod.

Bright – spínač pro jakési „rozjasnění“ zvuku, přidává vysoké frekvence.

Contour – spínač upravující ekvalizaci tónu, většinou potlačuje středy a zesiluje výšky a basy, může mít ale i jinou funkci, například zesílení nižších středů. Někdy nahrazován spínačem Shape.

Boost – zesílení signálu, přidání gainu, ve výsledku v závislosti na nastavení může zvuk udělat více „nakřápnutý“ nebo zesílit zkreslení.

Mid Boost – přidává na středových frekvencích


III. Konektory – teda kam co zapojit
Input – vstup pro kabel jdoucí z kytary, aparát může mít jeden, nebo dva. Pokud jsou dva, bývají nejčastěji označeny jako Low a High. Mají mezi sebou několika decibelový posun v gainu, což oceníte, pokud máte příliš silné nebo příliš slabé snímače vzhledem ke zkreslení, jaké chcete získat. Někdy se můžete setkat s dvojicí vstupů Normal a Bright. Vždy jde o 6,3 mm Jack.

Aux-In – někdy CD Input, mp3 Input apod, vstup sloužící k připojení externích zařízení. Nemá vlastní regulaci volume, takže je třeba hlasitost regulovat na samotném zařízení. Mívá podobu RCA (cinch), 6,3 mm Jack nebo 3,5 mm Jack konektorů.

Phones Out – sluchátkový výstup, většinou 6,3 mm Jack nebo 3,5 mm Jack konektor, většinou otázka spíše levnějších tranzistorových aparátů.

Line-Out – linkový výstup, slouží k připojení k nahrávacím zařízení, mixpultům a podobně. U lepších zesilovačů má i ovladač hlasitosti a přepínač pre-/post-EQ (jestli se signál bude brát před, nebo za ekvalizérem). Může být v provedení 6,3 mm Jack nebo XLR.

FX Loop Send a Return – vstup a výstup efektové smyčky, tedy místa, kam můžete zapojit efekty, které chcete mít až za zkreslením. Jde o 6,3 mm Jack konektory.

Speaker Out – výstup pro připojení reproduktoru či reproboxu, většinou jde o 6,3 mm Jack konektor, poslední dobou se začínají více používat i tzv. Speakon konektory.

Footswitch – konektor pro připojení nožního spínače, může mít podobu 6,3 mm Jack konektoru či i nějaké speciální zdířky. Footswitchem se dají ovládat různé funkce aparátu, většinou jde o přepínání kanálů, aktivaci reverbu či efektové smyčky, boost a další.

Tuner-Out – výstup pro připojení ladičky

MIDI-In a –Thru – konektory pro propojení s MIDI ovladači, setkáte se s nimi na dražších aparátech

IV. Výbava zesilovače – tedy co vše může umět kromě hraní
Počet kanálů – tento bod je zde spíše „pro forma“. Aparáty, v závislosti na konstrukci předzesilovače, můžou mít různý počet kanálů. Kanály se nejčastěji myslí různé zvuky, které lze nějaký způsobem přepínat, buď spínačem na aparátu nebo footswitchem. U některých aparátů můžou mít zvuk totožný a lišit se jen v hlasitosti. Nejjednodušší aparáty mají 1 kanál, většina disponuje dvěma (čistý a zkreslený). Existují samozřejmě i vícekanálové zesilovače a komba.

Footswitch – byť se může zdát, že jde o automatickou věc, ne každý aparát umožňuje přepínání kanálů a spínání jiných funkcí pomocí FS.

Reverb – velmi často se vyskytující zabudovaný efekt (u vintage aparátů můžete nalézt ještě tremolo). Kvalitní aparáty obsahují pružinové reverby.

DSP procesor – aneb digitální signálový procesor, jde vlastně o jakýsi digitální multiefekt zabudovaný v aparátu. Kvalita efektů a možnosti jejich nastavení bývají diskutabilní, záleží na konkrétních modelech.

Efektová smyčka – aneb FX Loop, jde o místo za předzesilovačem, kam můžete zapojit efekty, které mají být umístěny až za zkreslením. Existují dva typy: sériová (veškerý signál prochází přes smyčku) a paralelní (signál se rozdělí, část jde přímo do powerampu, část prochází přes smyčku, poměr lze nastavit). Paralelní smyčka je vlastně rozšířením smyčky sériové a může se většinou nastavit tak, aby fungovala stejně jako smyčka sériová. Který typ je vhodnější, to záleží na použitých efektech a vkusu kytaristy. Hi-end aparáty mohou mít smyček i více.

MIDI ovládání – ovládání aparátu pomocí MIDI ocení zejména zkušení hráči se složitější aparaturou a efekty, týká se dražších aparátů.

Výstup na externí reprobox – čistě věc komb, umožňuje připojení přídavného reproduktoru. Výsledkem je vyšší zvukové pokrytí prostoru a pocitově větší „tlak“.

Power switching – některé, a to zejména lampové, aparáty umožňují snížit výkon. Většinou na polovinu, někdy i (přibližně) na čtvrtinu nebo osminu. Vhodné na domácí cvičení, případně pokud je zesilovač potřebujete mít „vytavený“ i při nižší hlasitosti.

Mute – možnost ztlumit zvuk aparátu na nulu, vhodné například při ladění
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Část pátá – Nastavení aparátu

Příspěvek od Nero » 12.07.2010 19:58

Část pátá – Nastavení aparátu
Mít dobře hrající aparát je sice skvělé, ale dokud si ho nedokážete sami nastavit, je vám to k ničemu. Bohužel (nebo spíš bohudík?) neexistuje žádné univerzální nastavení, které by vám zaručilo skvělý zvuk. Hudba je tak trochu alchymie a člověk musí mít chuť si s ní hrát a experimentovat…

Ve většině návodů naleznete různé obrázky a diagramy, které vám ukáží, jak si můžete daný aparát nastavit. Ale protože každý má jiné ruce, jinou kytaru, jiné efekty a hlavně jiné uši, ne všem to bude znít dobře. Navíc proč se omezovat nějakými příklady, když si můžete najít zvuk přesně takový, jaký vám sedí. Při jeho hledání můžete jít na věc různými způsoby, níže popsané je jen jedním z nich, nicméně je to podle mě jedna z nejlepších cest.

Výchozí nastavení: Hlasitost aparátu a gain stažené na nulu, potenciometry ekvalizéru dané na „12 hodin“. Všechny další funkce vypnuté, potenciometry stažené.

Nastavení čistého zvuku: Nejprve nastavte hlasitost (udeřte do strun a opatrně otočte Volume). Pozor na uši, zejména u silných aparátů je na začátku dráhy nastavení hlasitosti hodně skokové! Pokud máte gain i na čistém kanálu, můžete jako výchozí polohu použít například „9 hodin“ a pak uzpůsobit Clean Gain a Clean Volume tak, aby zvuk byl tak akorát hlasitý a tak moc čistý nebo špinavý, jak vám vyhovuje. Když máte nastavenou hlasitost, tak s EQ na „12 hodinách“ by vám aparát měl hrát více méně slušně. Poté nastavte ekvalizér, možností je například zahrát akord přes všechny struny a upravit jednotlivé potenciometry tak, aby vám zvuk seděl. Samozřejmě budete muset dělat kompromis mezi zvukem jednotlivých snímačů.

Nastavení zkresleného zvuku: Postup je více méně totožný jako u čistého kanálu. Nejprve nastavte hlasitost a míru zkreslení. Upozorňuji ale, ale neplatí, že čím více zkreslení, tím lepší zvuk. Zejména začátečníci jsou tímto fenoménem zasaženi a zbytečně to s gainem přehání. Zvuk sice má být zkreslený, ale pořád musí být konkrétní a čitelný. Pamatujte, že méně je někdy více… Co se týče nastavení ekvalizéru, je to znovu jen otázka vaší chuti. Pamatujte ale na jednu věc – co vám zní dobře v pokoji, když hrajete sami, nemusí znít dobře v kapele. To je poznámka určená hlavně těm, kteří rádi nastaví ekvalizér do „V“ (basy a výšky na max, středy na min). Možná vám to doma zní skvěle a drsně, ale v kapele byste se s takovým zvukem vůbec neprosadili. Nezapomínejte, že kytara je nástroj posazený do středových frekvencí…

Když máte nastavený zvuk na jednotlivé kanály, můžete si pohrát s ostatními prvky. Vyzkoušejte si, jak jsou spolu reagují na vzájemné nastavení, nebojte se hrát si se zvukem. A malé doporučení na konec – když narazíte na dobré nastavení, zapište si ho, abyste ho nezapomněli, když si jindy aparát zase přenastavíte.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Část šestá – Nákup aparátu

Příspěvek od Nero » 12.07.2010 19:59

Část šestá – Nákup aparátu
Výběr aparátu je stejně složitou „operací“ jako výběr kytary, pro některé možná i složitější. Proto je dobré ho pořádně promyslet a vybírat co nejpečlivěji. Zde je několik zásad, které je dobré dodržovat:

:arrow: Rozmyslete si, kolik peněz chcete do aparátu investovat. Ve většině případů přibližně platí, že cena je přímo úměrná kvalitě.

:arrow: Řekněte si, kde chcete aparát používat. Na doma se hodí jiný než do zkušebny. Vůči tomu se rozhodněte, jestli je pro vás lepší kombo či stack, jaký výkon a kolik reproduktorů je potřeba.

:arrow: Vzhledem k vaší náročnosti (a cenové kategorii) si ujasněte, co všechno by daný aparát měl umět. Například kolik kanálů je třeba, potřebujete-li efektovou smyčku, jestli vyžadujete oddělené ekvalizéry pro každý kanál, zda má mít aparát sluchátkový výstup apod.

:arrow: Když si ujasníte předchozí body, udělejte si průzkum, jaké aparáty s danými parametry se v dané cenové kategorii dají najít (na webech českých obchodů naleznete slušný výběr – tedy v rámci možností…). Nebojte se podívat i na bazar – často se tam dají najít velmi zajímavé aparáty za rozumnou cenu. Najděte si co možná nejvíce informací (toto fórum, weby typu HarmonyCentral.com, youtube, osobní reference), v optimálním případě si aparát dojděte vyzkoušet ke kamarádovi nebo do obchodu. (Pokud to je možné, nekupujte aparát naslepo, jeďte si ho ozkoušet.)

:arrow: Vždy mějte na mysli, jaký zvuk vlastně hledáte. To je přece to hlavní! Když projdete všechny předchozí body, měli byste v tomto okamžiku už mít vybráno několik favoritů, kteří vám budou vyhovovat zvukem, svou výbavou i technickými vlastnostmi. Možná že poslední krok v tomto výběru bude ten nejtěžší, proto se znovu vraťte k hledání informací, osobních referencí, uživatelských recenzí a samozřejmě ke zkoušení.

:arrow: A když už vyrazíte do obchodu…
Když si sami nevěříte, vezměte si sebou zkušenějšího kamaráda. Nebojte se prodavačů zeptat, jestli by vás aparát nechali vyzkoušet. Na zkoušení si vyberte kytaru, na kterou se vám bude dobře hrát a optimálně bude podobná té vaší. Zkoušejte aparát v klidu, nikam se nehoňte, v klidu si pohrajte se všemi ovládacími prvky. Nastavte si zvuk, jak vám vyhovuje. Zkontrolujte, jestli vše šlape tak, jak má, a jestli aparát hraje dobře, případně na něm vizuálně nejsou nějaké nedostatky ( i když ty většinou nehrají). Aparát by rozhodně neměl vydávat žádné pazvuky při kroucení potenciometry. Občas se můžete setkat s brumem nebo šumem, problém je, že to může být i otázkou kytary nebo kabelu – proto se nebojte případně požádat o jiný.

:arrow: Pokud kupujete na bazaru…
Předem prodávajícího poproste o co nejpodrobnější fotografie. Poptejte se jak je aparát starý, jakým způsobem byl používán, jestli má nějaké nedostatky a zda funguje na 100%. U lampových aparátů zjistěte, jaké jsou v něm lampy a kdy byly naposled měněny. Když se rozhodnete pro koupi, jeďte si aparát vyzkoušet, vezměte si na to s sebou svou vlastní kytaru. Při zkoušení pak platí vše z bodu 6.

:arrow: A čeho se rozhodně při nákupu vyvarovat…
Nikdy nevybírejte aparát jen na základě značky. Pamatujte si, že výkon není všechno. A nenechte se zmást marketingovými povídačkami výrobce…

Pozn.: Můžete si všimnout, že jsem ve výše napsaném nezmiňoval nic o výběru mezi tranzistory, hybridy či lampami. Bylo to zcela úmyslné, protože toto rozhodnutí je v podstatě skryto v tom, o čem jsem mluvil – tedy abyste vybírali podle požadovaného zvuku, cenové kategorie, technických parametrů, výbavy a nabídky aparátů vyhovujících vašim požadavkům.


Odkazy na relevantní thready
komba-zesilovace-reproboxy/jak-zkouset- ... t9982.html
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Část sedmá – Několik doporučení: Tranzistorové aparáty

Příspěvek od Nero » 12.07.2010 20:04

Část sedmá – Několik doporučení: Tranzistorové aparáty
Jestliže vše výše napsané bylo čistě teoretické, poslední část zabrousí do oblasti praxe. Pokud přece jen hledáte nějakou berličku při výběru aparátu, níže najdete informace o nejznámějších výrobcích a jejich nejpopulárnějších modelech. Budu se věnovat samozřejmě spíše levnějším modelům, u dražších počítám s tím, že si je bude vybírat zkušenější kytarista.

Níže zmíněné vychází z mých osobních zkušeností, názorů uživatelů na fóru a postřehů od přispěvatelů na různých jiných webových stránkách. Neberte je jako dogma, jen jako názor a doporučení. Odkazy jsou vkládány, aby si čtenář mohl udělat představu o ceně aparátu, navíc většinou se mu dostane možnosti přečíst si popisek s údaji o aparátu.


CRATE
Oficiální web výrobce: http://www.crateamps.com
Série Flew Wave: velmi populární řada aparátů se simulací lamp, která je doporučována zejména díky dobrému modernímu zkreslenému zvuku. Nutné je rozlišovat jednotlivé modely – zatímco verze 65 a 120 jsou na zkreslení opravdu velmi dobré, malé 15 Wattové modely mají zvuk trochu jiný. I tak je ale model FW15R dobrou volbou – málokterý aparát za podobné peníze nabízí tak dobré zkreslení, reverb a hlavně 12 palcový reproduktor
Modely: FW15 FW15R FW65 [url=ttp://kytary.cz/crate-flex-wave-series-fw120/HN096534/]FW120[/url] a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/crate-fw-65-t7498.html
komba-zesilovace-reproboxy/crate-fw-120-t5304.html
komba-zesilovace-reproboxy/crate-fw65-v ... 11158.html
komba-zesilovace-reproboxy/crate-fw120-t8299.html

FENDER
Oficiální web výrobce: http://www.fender.com/
Série Frontman: tyto modely s označením FM jsou naopak tou pravou volbou, pokud hledáte kvalitní čistý zvuk, jejich zkreslení je spíše vintage a slabšího rázu. FM jsou též chváleny pro to, jak dobře spolupracují s efekty. V nabídce naleznete aparáty s výkonem od 10 po 100 Wattů, bohužel až 65 Wattový model disponuje 12 palcovým reproduktorem, alespoň 10 palcový nabízí FM25.
Modely: FM10G FM15G FM15R FM25R FM65R FM25DSP FM212R FM212 DSP [url=ttp://kytary.cz/fender-fm-100h/HN083987/]FM100H[/url] a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/fender-front ... 10754.html
komba-zesilovace-reproboxy/fender-fm-21 ... t6809.html
komba-zesilovace-reproboxy/nejake-zkuse ... t4111.html

KUSTOM
Oficiální web výrobce: http://www.kustom.com/
Série Dual a Quad: spolu se sérií Dart asi nejpopulárnější tranzistory z nabídky Kustom, nabízí slušný čistý zvuk, poměrně silné, ale spíše vintage orientované zkreslení a vzhledem k ceně relativně slušnou výbavu.
Modely: Dual 30RC Quad 65 DFX [url=ttp://kytary.cz/kustom-quad-100-head/HN093820/]Quad 100H[/url] a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/kustom-dual- ... 14359.html
komba-zesilovace-reproboxy/kustom-quad- ... t4511.html

LANEY
Oficiální web výrobce: http://www.laney.co.uk/
Série LX a HCM: mezi začátečníky velmi oblíbené, nicméně jejich obliba trochu přesahuje jejich kvalitu. Zvuk je poměrně obyčejný, stejně tak výbava, jde o více méně rockové aparáty – zvládnou i silnější zkreslení, ale zvuk pak začíná být roztříštěný. Slabinou jsou zejména použité reproduktory. Oblíbené jsou nejvíce modely 65 a 120, které vzhledem k ceně nabízejí poměrně slušný zvuk použitelný i při hraní v kapele.
Modely: LX12 LX20 LX20R LX20D LX35R LX65R LX65D LX120 LX120R LX120H a další
Série LG: kvalitativně je na tom podobně jako LX, možná trochu lépe. Zvuk je spíše vintage, zkreslení slabšího charakteru, s čímž se ty aparáty dokáží poprat lépe, než LX
Modely: LG12 LG20R LG35R a další
Série Prism: jde o modelingové aparáty, na jejichž kvalitu jsou zatím rozporuplné názory, někomu se moc líbí, jiní by o ně neopřeli ani kolo. Můj názor je takový, že lze najít kvalitnější modelingové aparáty.
Modely: Prism 35 Prism 60 a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/laney-lx65r- ... t4317.html
komba-zesilovace-reproboxy/laney-lx-35r ... t6361.html
komba-zesilovace-reproboxy/laney-hardco ... t3698.html

LINE6
Oficiální web výrobce: http://line6.com/
Série Spider: Spider patří mezi vlajkové lodě digitálních modelingových aparátů, tyto jsou ale orientované hlavně na příznivce tvrdších hudebních stylů, kde vyniknou o něco lépe. Reakce jsou zde též velmi odlišné – majitelé si je většinou nemohou vynachválit, většinový názor se ale asi znovu přikloní spíše k jiným a kritizují chemičnost zvuku… Line6 tyto aparáty neustále zlepšuje a uvádí nové modely s lepší výbavou, v některých případech je znatelně před konkurencí.
Modely: Micro Spider IV 15 Spider IV 30 Spider IV 120 Spider Jam Spider IV 150 Spider IV HD a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/line6-spider ... 17329.html
komba-zesilovace-reproboxy/line6-spider ... 6%20Spider
komba-zesilovace-reproboxy/line6-micro- ... 6%20Spider

MARSHALL
Oficiální web výrobce: http://www.marshallamps.com/
Série MG: jedna z nejdiskutovanějších sérií mezi tranzistory vůbec, bohužel pro Marshall spíše v negativní konotaci. Mnozí začátečníci věří, že to je onen zářivě bílý nápis Marshall, který hraje, ale bohužel to tak není. MG nemá s legendárním zvukem Marshall nic moc společného. Tyto aparáty nepatří mezi modely, které se často doporučují, za daný peníz se dá nakoupit mnohem lépe.
Modely: MG10 MG15 MG15 FX MG30 FX MG101 FX MG 102 FX MG50 FX MG100H FX a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/marshall-mg1 ... 13799.html
komba-zesilovace-reproboxy/marshall-mg-15cd-t12966.html
komba-zesilovace-reproboxy/marshall-mg- ... t8321.html

PEAVEY
Oficiální web výrobce: http://www.peavey.com/
Série Transtube: tyto aparáty bývají poměrně často opomíjeny, což je velká škoda. Vzhledem ke své ceně dokáží předvádět poměrně solidní výkony. Čistý zvuk je slušný, na zkresleném kanálu je poznat, že jde o Peavey, což sice ne každému sedne, ale hraje to dobře. Možná díky technologii Transtube, která má simulovat lampy.
Modely: Bandit Rage Envoy a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/peavey-bandi ... t8067.html
komba-zesilovace-reproboxy/peavey-trans ... 15289.html
komba-zesilovace-reproboxy/peavey-envoy ... t4749.html

RANDALL
Oficiální web výrobce: http://www.randallamplifiers.com/
Série RX: vlajková loď této firmy v oblasti tranzistorových zesilovačů, s kterými bývá Randall tradičně spojován. Charakteristický je pro ně silně zkreslený zvuk, který někdy bývá až roztříštěný a přehnaně agresivní. Nevýhodou je, že v případě RX má zkreslení pouze jednu podobu, a vzhledem k tomu, že čistý kanál není nikterak výjimečný, nejde o moc univerzální aparáty. Ze série RX vychází i signature tranzistorové modely modely Kirka Hammetta, které jsou na tom v podstatě stejně.
Modely: RX15M RX25RM RX15DME RX75RG2 RX100RG2 RX120RH RX 120DHE a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/mate-nekdo-z ... t9065.html
komba-zesilovace-reproboxy/randall-rx12 ... 12735.html

ROLAND
Oficiální web výrobce: http://www.roland.com/
Série Cube: dost možná nejpopulárnější a nejdoporučovanější aparáty mezi tranzistory. Jde o aparáty modelingové, v nichž zvuk zpracovává technologie COSM. Disponují velmi dobrým zvukem, jsou univerzální, výbava je slušná, na modelingové aparáty si i dobře rozumí s efektovými pedály. Možná jsou v porovnání s konkurencí trochu dražší, ale investice do Cube se určitě vyplatí.
Modely: Cube 15X MicroCube Cube 20X Cube 30X Cube 60 (už jen na bazaru) a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/roland-cube- ... 15904.html
komba-zesilovace-reproboxy/roland-cube- ... 14723.html
komba-zesilovace-reproboxy/roland-micro ... 10499.html
komba-zesilovace-reproboxy/roland-cube- ... t6685.html
komba-zesilovace-reproboxy/roland-cube-30-t3757.html

VOX
Oficiální web výrobce: http://www.voxamps.com/
Série Pathfinder: komba se spíše vintage zvukem, čistý kanál je poměrně povedený. Nevýhodou je malý reproduktor, kvůli kterému jejich zvuk nemůže být plnohodnotný. Dobře si rozumí s efekty.
Modely: 10 15R a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/vox-pathfinder-10-t5878.html
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Část osmá – Několik doporučení: Hybridní aparáty

Příspěvek od Nero » 12.07.2010 20:38

Část osmá – Několik doporučení: Hybridní aparáty


KUSTOM
Oficiální web výrobce: http://www.kustom.com/
Série HV: tato komba se opírají o kvalitní reproduktory Celestion, všestrannosti a slušnou výbavu. Zvukově jsou laděné spíše do vintage polohy, ale dokážou ze sebe dostat i poměrně slušné silné zkreslení. Nevýhodou je ale poměrně vysoká cena (vzhledem ke kvalitám až moc vysoká), tyto aparáty se vyplatí kupovat spíše na bazaru.
Modely: HV20T HV30T HV65T HV100T HV100 HV100T HD a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/kustom-hv100-t19371.html

LANEY
Oficiální web výrobce: http://www.laney.co.uk/
Série LV: nejprve pozor na záludnost – hybridní jsou jen modely 200 a 300. 100 je tranzistorová se simulací lampy. Plusy jsou zde reproduktory Celestion, 3 kanály, slušný výkon a vcelku rozumná výbava, oproti Kustom je cena rozumnější. Jsou dost výkonné na hraní s kapelou, zvukově jsou poměrně univerzální. Takže jistě patří k doporučeným aparátům, spolu s jejich starší verzí TF (ty už myslím jen bazarově).
Modely: LV200 LV300 LV300 Twin LV300H a další

MARSHALL
Oficiální web výrobce: http://www.marshallamps.com/
Série AVT: tato řada má podobné postavení jako série MG. Byť na ní září nápis Marshall, jako Marshall to nehraje. Vzhledem ke svým schopnostem jsou tyto modely poměrně předražené. Byť je někteří majitelé až fanaticky hájí, všeobecný názor je, že tudy cesta nevede.
Modely: AVT20X AVT100XT AVT50HX a další
Série Valvestate: Valvestate I a Valvestate II jsou aparáty, které předcházeli dnešním AVT. Na rozdíl od nich jsou to velmi dobře hrající komba a zesilovače, které se na bazaru objevují za rozumné ceny. Oproti AVT tyto hrají tak, že jde poznat, že jde o Marshall, a elektronka v preampu u nich není jen pro okrasu. Jde o velmi často doporučované modely, dnes už k sehnání jen na bazaru
Modely: bližší info o Valvestate I a Valvestate II
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/marshall-avtxt-t17718.html
komba-zesilovace-reproboxy/marshall-val ... 16382.html
komba-zesilovace-reproboxy/marshall-avtx-t14650.html
komba-zesilovace-reproboxy/marshall-kyt ... 12736.html
komba-zesilovace-reproboxy/marshall-val ... t2247.html

RANDALL
Oficiální web výrobce: http://www.randallamplifiers.com/
Série RG G3 Plus: pokud někdo bude srovnávat tranzistory, hybridy a levné lampy od Randallu, často od něj uslyšíte, že právě hybrid G3 Plus hrají nejlépe. A na každém šprochu pravdy trochu. Z hlediska zvuku jde o typický Randall, tzn. že čistý kanál nikterak nevyčnívá, zkreslený je postavený hlavně na silné zkreslení a bohužel nabízí v podstatě jen jednu velmi výraznou charakteristiku, kterou si někdo zamiluje a druhý ji bude nenávidět. Bohužel se jim dá vytknout vysoká cena, protože v daných cenových relacích se dají najít už i kvalitní lampové aparáty.
Modely: RG75G3 Plus RG100G3 PlusE RG200G3 PlusE RG 200DG3 PlusE a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/randall-rg75 ... t9684.html
komba-zesilovace-reproboxy/randall-rh15 ... t9372.html

VOX
Oficiální web výrobce: http://www.voxamps.com/
Série AD, AD-VT a VT: modelingové aparáty, spolu s Roland Cube asi nejpopulárnější hybridy na trhu. Výhodou je jistě kvalitní zvuk, vysoká univerzalita a dobrá výbava. Nevýhodami jednoznačně poměrně vysoká cena a horší spolupráce s efektovými krabičkami (na to Voxy obzvlášť trpí). Pokud jde o jednotlivé série, jde o postupné vývojové stupně (VT je poslední, předchozí už se nevyrábí), modely nabízí různou výbavu z hlediska simulací aparátů a efektů. Zvuková kvalita je u všech stejná. Aktuálně přibyli i modely AC-VR, které asi nakonec nahradí i VT, ale o jejich kvalitě nemůžu zatím informovat.
Modely: VT15 VT30 VT50 VT100 AC15VR AC30VR a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/vox-ad-valve ... t7347.html
komba-zesilovace-reproboxy/vox-vt-15-t10508.html
komba-zesilovace-reproboxy/vox-ad120vt-t10286.html
komba-zesilovace-reproboxy/vox-valvetro ... t7016.html
komba-zesilovace-reproboxy/vox-ad15vt-v ... t4859.html
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Část devátá – Několik doporučení: Lampové aparáty

Příspěvek od Nero » 12.07.2010 20:38

Část devátá – Několik doporučení: Lampové aparáty
BLACKHEART
Oficiální web výrobce: http://www.blackhearteng.com/
Série BH: Velmi populární volba mezi malými lampovými aparáty, i když v nabídce Blackheart naleznete i 100W modely. Plusy jsou určitě kvalitní zvuk v UK podobě, kvalitní provedení a rozumná cena. Velmi dobře si rozumí s efekty.
Modely: BH5-112 BH15-112 BH1H BH5H BH15H BH100H a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/blackheart-b ... 17195.html
komba-zesilovace-reproboxy/blackheart-b ... 11272.html
komba-zesilovace-reproboxy/blackheart-b ... t6571.html

BLACKSTAR
Oficiální web výrobce: http://www.blackstaramps.co.uk/
Série HT: Tyto aparáty jsou poněkud dražší než konkurence, ale cena je odůvodněná. HT jsou velmi dobře vybavené, zvuk velmi univerzální, zvládají i poměrně silné zkreslení, spolehlivost je vysoká. V rámci této série najdete malé 5 Wattové modely, ke kterým nedávno přibyly i dražší verze s výkonem 20, 40 a 60 Wattů – ty jsou pochopitelně dražší.
Modely: HT5 HT5S HT40 a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/blackstar-am ... 17793.html
komba-zesilovace-reproboxy/blackstar-ht5-t14806.html
komba-zesilovace-reproboxy/zesilovace-b ... 17843.html

BUGERA
Oficiální web výrobce: http://www.bugera-amps.com/
Série V: Aparáty, které by měly vycházet zvukově z Voxů série AC. Jde tedy o modely spíše jednodušší a vintage založené. Pokud je Bugera kvůli něčemu kritizována, je to nižší spolehlivost. Většinou jde ale o problémy, které lze řešit poměrně jednoduše nebo v rámci záruky. Jejich slabinou jsou použité elektronky a reproduktory.
Modely: V5 V22 V55 V55HD
Série 6260 a 333: Jde o velké aparáty vhodné na kapelní hraní, kopírující Peavey 6505 a Triple XXX. Názory na ně se většinou pohybují v jednom či druhém extrému – někomu se moc líbí, někdo je nenávidí. Ohledně spolehlivosti platí výše napsané.
Modely: 6260 6260H 6262 6262H 333 333H 333XL 333XL-H
Série 1990 a 1960: Modely, které kopírují Marshall JCM900 a „Plexi“. Zvukově jsou povedené, znovu je zde ale otázka spolehlivosti. U těchto verzí se ale objevuje ještě jedno dilema – originál „devítikilo“ se dá na bazaru sehnat cenu ne o moc vyšší, než co stojí nová Bugera, a existují firmy, které kopie Plexi dělají lépe (např. Ceriatone).
Modely: 1960 1990
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/bugera-t3779.html
komba-zesilovace-reproboxy/bugera-1990- ... 14691.html
komba-zesilovace-reproboxy/bugera-v5-t18193.html
komba-zesilovace-reproboxy/bugera-6262- ... era%206262
komba-zesilovace-reproboxy/bugera-1990- ... gera%20333*

CRATE
Oficiální web výrobce: http://www.crateamps.com
Série V: Další z vlaštovek na poli levnějších lampových aparátů. Velmi oblíbené kvůli slušné ceně, kvalitnímu čistému zvuku a dobré spolupráci s efekty. Zkreslení u nich tak slavné není, optimální je ho řešit krabičkou. Jde o aparáty velmi hlasité, i 18W verze bohatě stačí do zkušebny.
Modely: V5 V18 V33H V100H a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/crate-v50-112-t17159.html
komba-zesilovace-reproboxy/crate-v33-212-t9075.html
komba-zesilovace-reproboxy/crate-v18-vs-v50-t13687.html
komba-zesilovace-reproboxy/crate-v18-zk ... 12570.html
komba-zesilovace-reproboxy/crate-celola ... t7703.html
komba-zesilovace-reproboxy/crate-v-50-1 ... t6721.html
komba-zesilovace-reproboxy/crate-v-50-112-t6865.html

ENGL
Oficiální web výrobce: http://www.engl-amps.com/
Série Thunder: Engl Tunder sem zařadím, přestože nový stojí téměř 20 000 a stojí tak kvalitativně i cenově nad většinou zde zmíněných aparátů. Na bazaru se ale s trochou štěstí dá sehnat za 14 – 16 000, někdy i levněji. Je to perfektní aparát pro příznivce tvrdších stylů, i když s nim neuděláte chybu ani v jiných žánrech. Kvalita je opravdu vysoká.
Modely: E325 E320 E322
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/engl-e320-322-t6874.html

E-WAVE
Oficiální web výrobce: http://www.e-waveamps.com/
Série KS: E-Wave je na našem trhu novinka. Jde o čínského výrobce, jehož výrobky by papírově asi nebudily moc nadšení, ale po ozkoušení možná změníte názor… KS jsou malé 5 Wattové aparáty určené hlavně na domácí hraní, i když by byly schopny uřvat i menší klub nebo zkušebnu. Výhody: nízká cena, nadstandardní výbava, velmi slušné zpracování, parádní zvuk (čistý á la Fender, zkreslený někam do rocku, hardrocku). Nevýhody: malé tovární repro, tovární lampy (oboje vyměnitelné). Spolehlivost je otázkou, ale snad bude dobrá.
Modely: KS5-C KS5-H
Série DG a TA: Zatím jsem neměl možnost je ozkoušet, ale pokud na tom budou podobně jako KS, tak pak půjde o velmi zajímavou alternativu v oblasti levných lampových aparátů.
Modely: DG-15RC DG-15RH DG-30RC DG-30RH DG-50RC DG50RH DG-100RH TA-50R
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/e-wawe-ks-5h-t20111.html

KUSTOM
Oficiální web výrobce: http://www.kustom.com/
Série Defender: Další stálice mezi lampovými aparáty, byť dnes možná ne tak oblíbená, jako dříve, kdy měla menší konkurenci. Znovu oblíbený zejména díky dobrému čistému zvuku, ale ani zkreslený u něj není špatný – jen asi nesedne každému. Nedávno se objevil na trhu i Defender 5H, malá jednoduchá lampová hlava s cenou pod 3000.
Modely: Defender 5H
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/kustom-defen ... 19378.html
komba-zesilovace-reproboxy/kustom-defender-t4611.html

LANEY
Oficiální web výrobce: http://www.laney.co.uk/
Série CUB: Novější série, v rámci které najdete jen menší aparáty určené zejména nadoma. Plusy – barevný čistý zvuk, muzikální příjemné rockové zkreslení, slušné použité reproduktory, byť jsou menší, poctivé zpracování. Minusy – problémy s šumem (řešitelné). Diskutabilní je charakteristicky nosovitý Laney charakter – ne každému sedne.
Modely: CUB8 CUB10
Série VC: V současnosti dost oblíbená série, která se na čistím zvuku inspirovala u Voxe AC, zkreslení pro rockovou hudbu zvládá zcela bez problémů. Zvukově poměrně univerzální, dobře si rozumí s efekty, výbava je slušná. Znovu má typický Laney charakter.
Modely: VC15-110 VC30-112 VC30-210 VC30-212 a další
Série LC: Rockověji orientovaná série, tvrdší zkreslení pro ně není problém. Platí pro ně to samé, jako pro VC. Navíc se často objevují na bazaru, takže je lze koupit poměrně dost výhodně.
Modely: LC15-110 LC30-II LC50-112 a další
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/laney-cub8-wow-t17433.html
komba-zesilovace-reproboxy/ma-nekdo-zku ... 14158.html
komba-zesilovace-reproboxy/laney-lc-15-t17084.html
komba-zesilovace-reproboxy/laney-vc50-h ... 16463.html
komba-zesilovace-reproboxy/laney-vc30-l ... 15923.html

PEAVEY
Oficiální web výrobce: http://www.peavey.com/
Série ValveKing: První „levný“ hi-gain lampový aparát, který se na trhu objevil. Ve své době asi nepřekonatelný a velmi oblíbený, dnes už má ale hodně konkurentů a na bazaru se za podobnou cenu dají sehnat zajímavější aparáty. Nicméně by se neměl zatracovat, zvukově je poměrně dobře vybaven. Problémem je poněkud nižší spolehlivost. Trochu odlišné jsou verze ValveKing Royal (malé kombo, nikterak kvalitativně nevyčnívá) a ValveKing Windsor (též jednu dobu poměrně populární jednokanálový zesilovač).
Modely: VK112 VK212 VK-H Windsor Royal 8
Série Classic: Dnes již bohužel nevyráběná série, kterou naleznete jen na bazaru, za to ale za velmi dobré ceny. Jde o trochu více vintage aparáty, zkreslení ale bohatě stačí na rockovou hudbu a má onen klasický Peavey nádech. Rozhodně stojí za ozkoušení…
Modely: bližší info o Classic (ENG)
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/peavey-valve ... t1910.html
komba-zesilovace-reproboxy/peavey-valve ... t3827.html
komba-zesilovace-reproboxy/peavey-clasi ... 18732.html
komba-zesilovace-reproboxy/peavey-class ... t4612.html
komba-zesilovace-reproboxy/peavey-valve ... t8287.html
komba-zesilovace-reproboxy/peavey-valve ... t9532.html

RANDALL
Oficiální web výrobce: http://www.randallamplifiers.com/
Série RH: Další z hi-gain aparátů mezi dostupnějšími celolampami, nejčastější konkurent Peavey ValveKing. Byť je mezi některými kytaristy velmi oblíbený, větší část ho zas tak nemusí, dokonce se často objevuje názor, že hybridy nebo tranzistory od Randallu hrají lépe. Jeho čistý zvuk zrovna nenadchne, zkreslení má typický Randall charakter a jiný nenabízí.
Modely: RH50T RH50TC
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/randall-rh-50-t-t7305.html
komba-zesilovace-reproboxy/randall-rg50tc-t9212.html

VHT
Oficiální web výrobce: http://www.vhtamp.com/
Série Classic: Classic jsou jednoduše koncipované vintage orientované „boutique“ aparáty. Možná trochu dražší než podobně koncipované konkurenční modely, ale hrají dobře. S čistým zvukem se dá dobře pracovat, skvěle si rozumí s krabičkami.
Modely: Classic 6 Classic 18
Série Lead: Moderněji a rockověji orientovaná řada, která má kombinovat čistý „american sound“ se zkresleným „british soundem“ á la hi-gain 80. let. Zvukově i zpracováním velmi povedené, jedinou chybičkou je poměrně ošklivý reverb. Dobře hraje i na nižší hlasitost.
Modely: Lead 20 Lead 40
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/nove-vht-aparaty-t17009.html

VOX
Oficiální web výrobce: http://www.voxamps.com/
Série AC4TV: nebudu se zde věnovat legendárním Vox AC, které trochu vymezují z osnov tohoto textu (byť AC15 lze dnes sehnat nové za 13000), jde mi zejména o malá komba AC4TV. Ty jsou jako stvořené na domácí hraní, a to i díky přepínatelnému výkonu až na pouhých 0,25W. Zvuk je vintage pojatý, šťavnatý, dynamický, muziální, jednoduše řečeno – kvalitní. Zpracování taktéž.
Modely: AC4TV-8 AC4TV
Diskuze
komba-zesilovace-reproboxy/vox-ac4tv-t19158.html
komba-zesilovace-reproboxy/vox-ac4tv-t14249.html


Odkazy na jiné relevantní thready
komba-zesilovace-reproboxy/nejlepsi-lam ... t3813.html
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH APARÁTECH

Příspěvek od Nero » 12.07.2010 21:28

Takže dílo jest dokonáno. Doufám, že aspoň někteří z místních uživatelů si ho projde a přečte si minimálně někdteré části, snad to tedy někomu pomůže... :wink:
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
mtmccox
Příspěvky: 1338
Registrován: 18.11.2009 19:58
Bydliště: Прага
Kontaktovat uživatele:

Re: Část druhá - Základní parametry

Příspěvek od mtmccox » 13.07.2010 0:42

Díky, zajímavé čtení.
Nicméně jsem se pozastavil nad tímhle:
Nero píše: II. Impedance – udávaná v Ohmech
Impedance je komplexní veličinou, která udává zdánlivý odpor a fázový posun napětí vůči proudu při průchodu střídavého proudu dané frekvence. Laicky řečeno – říká nám, jakou zátěž pro zesilovač představuje reproduktor, či naopak s jakou zátěží je schopný zesilovač pracovat. Přestože ...

Tranzistorové zesilovače – u tranzistorů platí, že impedance reproboxu musí být minimálně stejně velká jako impedance zesilovače. Pokud jsou stejné, aparát bude hrát na plný výkon. Tranzistorové zesilovače dokážou pracovat i s vyšší zátěží, než na kterou jsou stavěny, ale pak nepracují tak účinně a nejsou schopny dodat takový výkon. Při zapojení reproboxu s vyšší impedancí tedy výkon klesá. POZOR – nikdy nezapojujte nižší impedanci než je předepsáno! Muže dojít ke spálení aparátu!
Co pamatuju, tak vždycky platilo, že čím menší odpor (impedance), tím větší zátěž. Nejsem si jistej, jestli jsou tu myšleno to samé .. Možná jde o jiné pojmy. Ale jestli je myšleno "proudové zatížení" (v pojmech si zas tak jist nejsem) zesilovače, pak by mělo platit to, co jsem psal.
:DDDDDD Si vytlemenec máš velkej hrtan víš kdo sem ale nepiš to sem :DDDDDD SI MRTĚ HUBENEJ JES JOGURTY

Uživatelský avatar
woro90-1
Rádce
Příspěvky: 3604
Registrován: 30.05.2010 18:42
Bydliště: Hoštka, Praha, Litoměřice

Re: TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH APARÁTECH

Příspěvek od woro90-1 » 13.07.2010 2:44

Velmi pěkné. Ale tranzistoráky nezvýrazňují liché harmonické, nezvýrazňují žádné. Liché harmonické produkují až v saturaci, ke které by nemělo nikdy dojít, proto se občas mezi stupně dávají clipping stage, aby se dal využít plný dynamický rozsah až skoro po saturaci ale před saturací se to měkce ořízlo. Na svém cvičítku clipping stage mám a je to výborná věc - můžu to tavit naplno ačkoli nemám přesně seštelovaný preamp, chová se to pak trochu jako lampáč v tom ohledu, že se dostavuje i zkreslení na koncáku (resp. na jeho clipping stagi), které má jiný charakter než preampové.

Ty liché harmonické bych odstranil - můžeš místo toho napsat že nezvýrazňují nic a díky tomu mají hnusně studený zvuk, ale ze zvýrazňování lichých harmonických tranzistory neobviňuj, to neumí.
Jsem woro90, původní účet přestal fungovat.
rushfan píše:They want to be equal, but point out how they are different. That's hypocrisy.

Uživatelský avatar
Jester
Rádce
Příspěvky: 2296
Registrován: 10.07.2008 8:10
Bydliště: Brno

Re: TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH APARÁTECH

Příspěvek od Jester » 13.07.2010 5:31

Panebože. Nero teda klobouk dolů. Na tohle bych neměl ani čas, ani chuť.

P.S. No teď už to je naprosto jednoduchý, když se někdo zeptá na něco s kombem, stačí ho odkázat na tento thread. Tady najde ouplně všechno. :wink:

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH APARÁTECH

Příspěvek od Nero » 13.07.2010 8:17

Díky za reakce...

Jester: to víš, nepočítám, že to lidi budou číst, ale aspoň vím hned, kam je odkazovat...
woro: díky za upřesnění, upravím
mtmccox: trochu tady narážíme na slovíčkaření a co tou zátěží (zatížením) je myšleno - čeština zde umožňuje dva výklady, bohužel se mi nepodařilo vymyslet jednoznačnou formulaci, která by byla pochopitelná i pro začátečníka. Proto tam píšu "laicky řečeno". Má myšlenka spočívá v tom, že při zapojení boxu s vyšší impedancí nepracuje tranzistorový zesilovač tak účinně, tedy klesá výkon. Je pro něj náročnější přenést svůj výkon, přenášení výkonu mu je ztíženo, pracuje s vyšší zátěží. Jako sportovec, který musí místo 20 kilo zvedat 60 :wink:
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Amid
Příspěvky: 876
Registrován: 13.08.2009 17:55

Re: TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH APARÁTECH

Příspěvek od Amid » 13.07.2010 9:07

Nero:Jak si již zmiňoval u některých lampových aparátu dobrou spolupráci s efekty, tak co ten Vox AC4TV? Nebude to dělat neplechu, když do něj zapojím hi-gain krabku?

Uživatelský avatar
Red Bull
Globální moderátor
Příspěvky: 5673
Registrován: 27.04.2007 21:02
Bydliště: Česká Třebová
Kontaktovat uživatele:

Re: TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH APARÁTECH

Příspěvek od Red Bull » 13.07.2010 9:35

Amid píše:Nero:Jak si již zmiňoval u některých lampových aparátu dobrou spolupráci s efekty, tak co ten Vox AC4TV? Nebude to dělat neplechu, když do něj zapojím hi-gain krabku?
IMHO sem nepatří konkrétní dotazy na konkrétní modely aparátů, nejlépe uděláš, když se budeš ptát v tématu k tomu určeném:

post229414.html?hilit=AC4TV#p229414

tebou založené: post313209.html?hilit=AC4TV#p313209

Stačí se zeptat opětovně, pokud si nedostal konkrétní odpověď.
"MOJO" kills modern music...

Je tu spousta otázek, které již byly zodpovězeny.
Fender Stratocaster photo flame MIJ [1994] -> Ibanez AW3000NT ]

http://www.7daysgallery.com

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH APARÁTECH

Příspěvek od Nero » 13.07.2010 10:08

Amid píše:Nero:Jak si již zmiňoval u některých lampových aparátu dobrou spolupráci s efekty, tak co ten Vox AC4TV? Nebude to dělat neplechu, když do něj zapojím hi-gain krabku?
U lampových aparátů globálně s tím nejsou problémy.

Nicméně jak psal Bull, tento thread není určen pro takto konkrétní dotazy, hned uVox AC4TV máš dva linky na relevantní thready, takže to řeš tam...
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Joey01
Příspěvky: 902
Registrován: 22.05.2009 22:54

Re: TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH APARÁTECH

Příspěvek od Joey01 » 6.08.2010 20:04

Jsi borec! :wink: Velmi kvalitní článek pro ty, kteří si nevědí rady. Jo a proč není u lampových aparátů takový Marshall, či Mesa?
ESP Horizon NT II DBSB --> Laney GH50L --> VHT Special 6

"Z profilového avataru se dá vyčíst ledacos"

Paul Gray (1972-2010) R.I.P.

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Re: TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH APARÁTECH

Příspěvek od Nero » 6.08.2010 20:13

Jestliže vše výše napsané bylo čistě teoretické, poslední část zabrousí do oblasti praxe. Pokud přece jen hledáte nějakou berličku při výběru aparátu, níže najdete informace o nejznámějších výrobcích a jejich nejpopulárnějších modelech. Budu se věnovat samozřejmě spíše levnějším modelům, u dražších počítám s tím, že si je bude vybírat zkušenější kytarista.
Cílová skupina tohoto článku nejsou lidé, kteří budou kupovat aparáty vyšších cenových skupin, proto se o nich nezminuju. Navíc pak bych mohl psát o několika desítkách firem.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Odpovědět

Zpět na „Komba, zesilovače, reproboxy“