TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH EFEKTECH

Pedály, multiefekty, procesory, ...
Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

TO ZÁKLADNÍ O KYTAROVÝCH EFEKTECH

Příspěvek od Nero » 20.03.2008 12:42

Tento text jsem sepsal jako rychlý přehled ve světě pedálů, začátečníkům by měl sloužit pro rychlejší poznání a zorientování se, pokročilí v něm třeba také najdou něco nového, přinejmenším si zopakují to, co už znají.

Pokusil jsem se tedy srozumitelně a lidsky popsat jednotlivé efekty, ty základní jsem snad pojal všechny, najdete zde i několik méně obvyklých. Je možné, že jednotlivé efekty budete znát pod jinými jmény, protože se často pojmenovávají různě. Mnoho z uváděných efektů se navíc třeba už ani nevyrábějí, některé bývají zase pouze součásti efektových procesorů.

Pokud zde najdete nějaké chyby, budete mít dotazy či návrhy na začlenění dalších informací, dejte mi vědět.

Edit: Zdroje přesunuty na konec.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dále najdete rozdělení efektů a jejich popis + příklady konkrétních krabiček, úplně dole několik informací o pořadí zapojení efektů, jejich napájení a true bypassu.


EFEKTY – elektronická zařízení sloužící k modulaci zvuku elektrických (klávesový syntetizátor), elektrofonických (elektrická kytara) a elektroakustických (el.-akustická kytara) nástrojů.

Kompaktní pedály – Jde o krabičky obsahující pouze jeden efekt a jeden spínač, zapojují se mezi kytaru a zesilovač nebo do efektové smyčky, někdy se oužívá označení stomp-box, foot-box a další.

Multiefekty
– Komplikovanější, v absolutní většině digitální přístroje, obsahují více druhů efektů, možnost nastavit je do mnoha presetů, stejně jako kompaktní pedály se zapojují mezi kytaru a aparaturu či do efektové smyčky.

Rackové efekty – Většinou profesionální, velmi kvalitní a drahé efekty, instalují se do racků.




:arrow: Zkreslovaní efekty (distorze) – fungují na principu změny průběhu sinusoidy zvuku

Overdrive – Má simulovat přebuzený lampový zesilovač. Jde o poměrně jemnou úpravu sinusoidy, křivce se pouze více zakulatí vrcholy.
Příklady: Ibanez Tube Screamer, Boss SD-1, Boss OD-3

Distortion – Tvoří agresivnější zkreslení s delším sustainem než overdrive, víc signál komprimuje, sinusoidě je vlastně uříznuta špička. Kvůli výrazné limitaci signálu je třeba pro zachování přirozeného zvuku dobře nastavit úroveň zkreslení.
Příklady: Boss DS-1, Pro Co Rat, Marshall Guv'nor

Crunch – Je velmi podobný overdrive, jen o něco agresivnější (ale výrazně méně než distorion), stejně se tvoří. Spíš bývá použit jako označení kanálu na zesilovači než jako efektová krabička – zde se totiž kryje s overdrive.
Pozn.: V dnešní době se můžou rozdíly stírat a je možné, že některé crunche lze řadit i mezi distortion. O to více je jasné, že název Crunch je u efektů poněkud zavádějící.

Fuzz – Produkuje velmi specifický, tlustý a nezaměnitelný tón. Byl vytvořen za účelem napodobení zvuku přebuzeného zesilovače zapojeného do boxu s potrhaným reproduktorem. Údajně málo z fuzzů je opravdu kvalitní a je velmi těžké mezi nimi najít nějaký skutečně dobrý. Fuzz sinusoidu místy řeže a místy zesiluje, aby se modifikovala do přibližně čtvercového tvaru.
Příklady: Maestro FZ-1 Fuzz Tone, Dallas Arbiter Fuzz Face, EHX Big Muff, Guyatone TZ-2 The Fuzz

Hi-Gain – Má za úkol docílit co nejhutnějšího, hlasitého, harmonicky bohatého tónu s dlouhým sustainem. Někdy se využívá zdvojení obvodů, aby se dosáhlo ještě většího zkreslení. Křivka průběhu zvuku je zde ještě zkreslenější než u fuzzu. (Tento výraz se používá i pro označení zesilovačů.)
Příklady: Boss MT2 Metal Zone, Line6 Uber-Metal, DigiTech Death Metal, EHX Metal Muff

Pro ilustraci doplním obrázek o tom, jak zkresluje germaniový, křemíkový obvod, LED a operační zesilovač (zde skutečně platí, že sinusoida je přetavena ve čtverec). Zde je důkaz, proč Ge tvoří více přirozený zkreslený zvuk. Podobně si můžete představit rozdíly mezi jednotlivými distorzemi. (Díky, Smrťokvítku...)

http://img201.imageshack.us/img201/5683 ... ionwb2.jpg



:arrow: Modulační efekty pracující se změnou frekvenčního pásma

Ekvalizér – Zkráceně EQ, slouží k zvýraznění nebo naopak potlačení některých frekvencí, většinou se používá výraz graphic equalizer. Umožňuje nastavovat hlasitost frekvencí v několika pásmech. V každém pásmu můžete zvolit zesílení/zeslabení v decibelech (většinou ± 12 – 20 dB), navíc EQ obsahuje i potenciometr pro ovládání celkové výstupní hlasitosti.
Příklady: Boss GE-7, MXR M-108 10-band Equalizer

Phase-Shifter / Phaser – K signálu přidá jeho fázově posunuté kopie (posune se sinusoida průběhu signálu), takže se navzájem překrývají. Tyto fáze jsou navíc posunuty směrem nahoru či dolů (co se výšky tónu týče).
Příklady: EHX Small Stone, MXR M-101 Phase 90, Boss PH-3 Phase Shifter

Wah-wah pedál – Jde o efekt ovládaný nohou, jde v podstatě o jakousi bránu, která nechává projít jen určité frekvence. Pokud se na kolébku tlačí patou, procházejí hlubší frekvence, při stlačení špičkou naopak výšky, běžně se pohybuje v rozsahu 400Hz až 2 kHz. Jeho použitím se docílí onoho „kváknutí“ (zvuk podobný jako při použití dusítka na dechových nástrojích – což byl také účel, za kterým byl wah-wah pedál vyroben), proto se wah-wah pedálům říká kvákadla.
Příklady: Dunlop Cry Baby, VOX V847 Wah Wah, Morley Classic Wah

Auto-wah / Envelope Filter – Envelope filter je správnější pojmenování auto-wahu. Auto-wah dociluje stejného efektu jako wah-wah pedál, jen není ovládaný nohou, rozsah „kváknutí“ je daný dynamikou signálu(laicky řečeno hlasitostí). Běžně funguje tak, že do efektu projde signál, zvuk je stejný jako při použití wah-wah pedálu stlačeného na patu, a při jeho průchodu je zvuk upraven tak, jako by došlo k rychlému sešlápnutí wah-wahu (či naopak, záleží na nastavení).
Příklady: EHX Q-Tron, MXR M-120 Auto Q, MXR Envelope Filter, Boss AW-3

Vibe / Rotary Speaker / Leslie Simulátor – slouží k napodobení rotujícího reproduktoru (Leslie Speaker – šlo o reprobox, ve kterém rotoval reproduktor, často se využíval ve spojení s Hammondovými elektrickými varhanami). Jde o kombinaci úpravy hlasitosti a frekvenčního spektra, vibrata, phase-shifteru a chorusu.
Příklady: Dunlop Univibe, Boss RT-20 Rotary Sound Processor

Talk-box – Slouží k úpravě frekvenčního spektra a ovládá se ústy. Starší verze používaly trubičku, do které se foukalo, dnes se často využívají mikrofony a vokodéry. Talk-box používá svůj vlastní malý zesilovač. Výsledek je podobný tomu, jako by kytara „mluvila“, samohlásky se tvoří poměrně snadno, souhlásky komplikovaněji.
Příklady: Dunlop Heilsound Talk Box, Danelectro Free Speech Talk Box, George Dennis GD 300 FBT

Booster – Je vlastně o speciální typ EQ, který pracuje v užším frekvenčním pásmu a vždy pouze zesiluje – buď jen basy, nebo jen středy, či jen výšky, někdy celé spektrum.
Příklady: Vox Treble Booster, MXR MC401 Booster, MXR Micro Amp

Resonator – Dělá to samé, jako kdyby se zapnutý wah-wah pedál nechal v jedné pozici, filtruje frekvenční spektrum a zesiluje ty frekvence, které propouští.
Příklady: Boss SP-1 Spectrum

Simulace boxů – Cílem tohoto efektu je modulovat signál tak, aby byl frekvenčně co nejpodobnější zvuku, který vychází z reproboxů za účelem získání zvuku „snímaného mikrofonem“ bez skutečného užití reproboxu a mikrofonu.
Příklady: Tech 21 Sans Amp

Simulace zesilovačů – Má za úkol signál frekvenčně upravit signál tak, aby zněl jako z určitého modelu zesilovače.
Příklady: Tech 21 Sans Amp



:arrow: Modulační efekty pracující se změnou hlasitosti zvuku

Volume pedál – Efekt ovládaný nohou, při stlačení špičkou signál zesiluje a naopak.
Příklady: VOX V850 Volume Pedal, Boss FV-50H Foot Volume

Auto-Volume / Envelope Volume – Pracuje na podobném principu jako auto-wah, pouze na základě dynamiky nekváká, ale postupně zesiluje tón. Výsledek je tedy takový, jako by se zahrál tón s úplně staženým ovladačem hlasitosti na kytaře a hlasitost se postupně přidávala.
Příklady: Boss SG-1 Slow Gear

Tremolo – Slouží k periodickému zesilování a zeslabování signálu, je to jeden z nejstarších efektů. (Někdy zaměňován s vibratem, ale to slouží k změně výšky tónu.)
Příklady: Line 6 Tap Tremolo, Boss TR-2 Tremolo, Electro-Harmonix Pulsar

Compressor – Slouží k automatickému sjednocení hlasitosti jednotlivých signálů, silné zeslabuje (zejména kvůli získání většího náběhu), slabé zesiluje. Výrazně můžu ovlivnit chování jiných efektů, např. distorzí. (Existují i optické kompresory, které ke kompresi signálu užívají lampu či LED a které většinou obsahují i ovladač Treble pro kompenzaci ztráty vyšších frekvencí.) Dříve nazýván Sustain, dnes je běžné označení Compressor/Sustainer, protože se právě se sustainerem kombinuje. O compressoru se často říká, že je poměrně návykový.
Příklady: Boss CS-3 Compression Sustainer, MXR M-102 DynaComp, EHX Black Finger (optický compressor)
(Expansion – je opakem compressoru, slabé signály zeslabuje, silné zesiluje.)

Limiter – Pracuje stejně jako kompresor, ale pouze se signálem nad nějakou úrovní. (Často v kombinaci s Enhancerem / Exciterem, který signál dynamicky upravuje ekvalizaci signálu a zároveň tím redukuje úroveň ruchů.)
Příklady: MXR Limiter, Boss LMB-3 Bass Limiter/Enhancer

Panning / Ping-pong – Jde o jakousi „stereo verzi“ tremola. Zatímco na jednom kanálu signál zesiluje, na druhém zeslabuje.
Příklady: Boss PN-2 Pan Tremolo, Ibanez Flying Pan



:arrow: Modulační efekty pracující s časovým průběhem zvuku

Delay – Vytváří zpožděnou kopii původního signálu. Je zde velký rozdíl mezi analogovými a digitálními delay efekty; u analogových se čas zpoždění pohybuje maximálně do několika stovek milisekund, digitální jsou schopny dosáhnout zpoždění i několika vteřin (u kompaktních pedálů např. i přes 5 sekund, studiové delaye zvládnou i více).
Příklady: Boss DD-6 Digital Delay, MXR Analog Delay, EHX Memory Man, Ibanez AD-9

Echo – Vytváří několik kopií původního signálu, ty se většinou (ale nemusí to tak vždy být) zeslabují a prodleva mezi nimi postupně klesá. (Často v kombinaci s delayem)
Příklady: Line 6 Echo Park

Looping – Jde vlastně o extrémně dlouhý delay, slouží k tvorbě smyček (patternů, např. je možné nahrát si několik taktů doprovodu a pak přes ně hrát solo).
Příklady: Boss RC-2 Loop Station, DigiTech JamMan Looper, EHX 2880

Reverb – Někdy se používá označení hall, jde o jeden z nejčastěji užívaných efektů, má ho zabudovaný mnoho komb a zesilovačů. Reverb dodává zvuku na prostorovosti, výsledkem je dojem, jako by se hrálo ve velké místnosti (zvuk se opakuje a pomalu mění, jako by ho odrážely a absorbovaly zdi).
Příklady: Electro-Harmonix Holy Grail, Boss RV-5 Digital Reverb, Line 6 Verbzilla

Flanger – Výsledkem jeho použití je zvuk, který připomíná přelétávající letadlo. Jde o efekt znějící jako zpomalované a zrychlované přehrávání pásky, je jakousi kombinací úpravy časového průběhu se slabým auto-wahem a chorusem.
Příklady: EHX Deluxe Electric Mistress, MXR M-117R Flanger, Boss BF-3 Stereo Flanger



:arrow: Modulační efekty pracující se změnou výšky tónu

Vibrato – Sám o sobě se více méně neužívá, častější je jeho použití v chorusu. Výsledkem je vytvoření zvuku jako při klasickém vibratu hraném prsty nebo jako při použití dvouzvratné páky na kytaře (např. typu Floyd Rose) – periodické zvyšování a snižování výšky.
(True Vibrato – Vibrato skombinované s krátkým delayem. Příklady: Boss VB-2, EHX Clone Theory)

Octaver – Tento efekt signál rozdělí, jeden kanál nechá jen projít a v druhém tóny upraví o oktávu, poté tyto signály ve (většinou nastavitelném) poměru znovu smíchá. Původní octavery signál pouze posouvaly o oktávu níž, později bylo možné ho posunout i o 2 oktávy hlouběji, nyní jde ho i o oktávu (někdy i 2) zvednout.
Příklady: EHX Octave Multiplexer, Boss OC-3

Pitch Shifter – Efekt umožňující změnu výšky tónu o nastavený počet (půl)tónů.
(Whammy – Tento název byl odvozen od konkrétního modelu efektu, Digitech Whammy, je na něm pedál ovládaný nohou, stlačením špičky se tón zvyšuje a naopak.)
Příklady: Digitech Whammy, Boss PS-5 Super Shifter, EHX Harmonic Octave Generator

Chorus – Rozděluje signál a k původnímu přimíchává další, které jsou lehce modulovány, co se výšky tónů týče. Výsledkem je jakýsi mohutnější zvuk, jako by hrálo více kytar najednou.
Příklady: Boss CH-1 Super Chorus, EHX Small Clone, Ibanez CF-7 Chorus/Flanger

Harmonizer / Harmony Generator – Efekt, který je velmi komplikovaný (čemuž odpovídá i jeho cena). Po nastavení tóniny, ve které se hraje, přidává k původnímu tónu tóny v intervalech, které k němu harmonicky patří (nejčastěji tercie a kvinta, ale možné jsou i další).
Příklady: Eventide Harmonizer, Boss HR-2



:arrow: Další efekty

Acoustic Simulator – Má za úkol napodobovat zvuk akustické kytary, někteří kytaristé jím vylepšují zvuk elektroakustických nástrojů. Stále je to ale jen simulátor a zvuk skutečné akustiky zajišťuje jen akustika jako taková snímaná mikrofonem.
Příklady: Boss AC-3

Feedbacker / Sustainer – Cílem je vytvoření zpětné vazby či napomoci jejímu přirozenému vzniku. Většinou bývá součástí distorzí nebo compressoru (zde funguje na principu zesílení signálu) nebo delaye (zde je zvláštní okruh, který nepřetržitě posílá signál znovu do vstupu), může být i zvlášť.
Příklady: Boss DF-2 Feedbacker

Noise Gate – Ruchová brána fungující na principu toho, že nepropustí signál, který je pod určitou hranicí. Tento efekt neeliminuje ruchy, pouze pracuje s tím, že většina ruchů je slabší než normální signál, takže je nepropustí. Nevýhodou je, že takto utne signál od postupného náběhu a ztlumení. Bývá zabudován i do jiných efektových pedálů (nejčastěji distorze).
Příklady: Boss NS-2 Noise Suppressor (u něj se ostatní efekty zapojují do jeho vlastní efektové smyčky), MXR M-135 Smart Gate, EHX Silencer, EHX Hum Debugger




:arrow: Pořadí zapojení efektů

Často se řeší, kam v řetězci efektů zapojit jakou krabičku. Bohužel (nebo bohudík), na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět. Zapojení efektů za sebe je silně individuální věc a každému může vyhovovat jinak, protože každá možnost zapojení tvoří zcela jedinečné možnosti práce se zvukem. Je např. velký rozdíl v zapojení wah-wah pedálu před nebo za zkreslení. Dá se ale naznačit, jak je to většinou běžné:

Kytara -> efekty upravující hlasitost (Compressor) -> efekty modulující frekvenční spektrum (pre-distortion EQ) -> zkreslení -> efekty modulující frekvenční spektrum (post-distortion EQ) -> modulační efekty -> efekty upravující hlasitost (Volume, Tremolo, Limiter, Noise Gate…) -> efekty pracující z časovým průběhem (delay, echo, reverb) -> zesilovač

V případě užití efektové smyčky se pořadí nemění, jen se do ní nedávají distorze, tudíž odpadá rozdělení pre/post-distortion ekvalizace. Stejně tak se před zesilovač zapojuje wah-wah pedál.



:arrow: True Bypass

U efektů, které true-bypass nemají, můžu docházet k tomu, že i při vypnutí nějakým způsobem ovlivňují signál. To je způsobeno tím, že i při vypnutém stavu musí signál procházet přes jejich obvody (kvůli tomu musí být pedál stále napájen proudem, bez nabité baterie nebo zapojení do elektrické sítě ne-true-bypass efekt nenechá signál vůbec projít). To je způsobeno tím, že ne-true-bypass efekty mají elektronické spínání.

Tru-bypass efekty tento problém eliminují, obsahují mechanický spínač, který umožňuje to, že signál jde rovnou z jacku ve zdířce input do jacku v zdířce output. Signál tedy není nijak ovlivněn průchodem skrz obvody efektu.

Výrobci, kteří poslední dobou zjistili, že true-bypass je poměrně velké lákadlo, se toho ted snaží využít, takže své efekty označují přívlastky podobnými true-bypass, ne vždy však musí jít o skutečný bypass.



:arrow: Napájení efektů

Pro to, aby efekt pracoval, je nutné do něj dodat el. proud. Toho se dá docílit několik způsoby, nejjednodušší je použití klasické baterie (nejčastěji se používá 9V). Její nevýhodou je ovšem to, že může dojít, což je obzvlášť u ne-true-bypass efektů hodně nepříjemné (viz výše).

Spolehlivějším způsobem je tedy napájení pomocí adaptérů – zde je nutné dál si pozor na polaritu (plus/minus uvnitř/vně). Efekty většinou potřebují jen velmi málo proudu (řádově v desítkách mA). Pokud je třeba napájet více efektů, je lepší brát proud jen z jednoho zdroje než tahat pro každý adaptér zvlášť (pokud tedy nemají rozdílné požadavky ohledně voltáže a polarity). Je možnost nechat z jednoho adaptéru vést více kabelů s koncovkami, pro každý pedál zvlášť. Nevýhodou tohoto řešení je, že tak vzniká zdvojené zemnění (jedno přes signálové kabely, druhé přes napájecí), které může způsobit vznik ruchů nebo jejich zesílení. Proto je vhodné napájení rozdělit a jednotlivé zdroje galvanicky oddělit, tím se zabrání vzniku druhého uzemnění. Nevýhodou je, že takto vyrobené zdroje jsou dražší.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Na Muzikusu se objevil pěkný článek o pedalboardech psaný samotným panem Smrčkou, kouknětě sem - http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-cla ... rpen~2008/

Pro případné další samostudium doporučuji hledat na Wikipedii, ale většina toho je jen v angličtině, dobrá stránka (také anglická) je

http://www.geofex.com/ a na ní záložka Effects FAQ,

pak http://users.sa.chariot.net.au/~gmarts/index.html

česky samozřejmě Muzikus, např.:

http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-ser ... rven~2003/

http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-ser ... eden~2005/

http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-cla ... eden~2009/

http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-cla ... ezen~2009/

http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-cla ... zari~2003/

Pro získání představy o zvuku jednotlivých efektů je dobré http://media.bossus.com/interactive/pd.html

Popis některých efektů a soupis jejich uživatelů lze najít na http://guitargeek.com
Naposledy upravil(a) Nero dne 14.03.2009 21:37, celkem upraveno 11 x.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
KIWI
Příspěvky: 4397
Registrován: 3.01.2007 16:16
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od KIWI » 20.03.2008 20:00

Chtěl bych se ujistit jestli je Pitch Modulation to stejné jako Pitch Shifter?
Fender 51 RI PB, Trace Elliot 715 SMC, Trace Elliot Boxer 30, EHX Q-Tron, COG Effects Green Tarkin, EBS Unichorus, Digitech Hardwire HT-2, TC Electronic Ditto Looper, EHX Headphone Amp, kabely Smrčka + Planet Waves + Vox + Hendrex,...

Petrpeter *1.5.1975 +1.8.2008 Odpočívej v pokoji...

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 20.03.2008 21:33

Jo, je.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Lachim
Příspěvky: 880
Registrován: 1.06.2007 16:04

Příspěvek od Lachim » 20.03.2008 22:04

to máme ale šikovného admina 8)
- MusicMan Axis bay Pořízka, HOHNER Revelation RTX, Seagull Artist Mosaic Quantum II, Tele MIK,
- VOX V847 TB, BBE Opto Stomp, ZenDrive HM, BlackStar Dual, ZOOM MS-100BT
- Mmjuz Junior

Uživatelský avatar
framikoin
Příspěvky: 2313
Registrován: 8.05.2006 21:12
Bydliště: Kroměříž/Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od framikoin » 21.03.2008 15:05

k tem fuzzum, nejista zvukova kvalita je zpusobeno, jestli se ovsem nepletu :-), germaniovymi obvody, ktere si spatne drzi vlastnosti (jeden clovek pry daval pred vystoupenim svuj fuzz do lednicky, protoze pak mel nejlepsi sound).
Gibson Les Paul Studio,Epi SG400,Vintage Strat Icon Series,efekty,vox

Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 267
Registrován: 9.03.2008 21:32
Bydliště: Znojmo

Příspěvek od DwPetr » 21.03.2008 15:15

framikoin píše:k tem fuzzum, nejista zvukova kvalita je zpusobeno, jestli se ovsem nepletu :-), germaniovymi obvody, ktere si spatne drzi vlastnosti (jeden clovek pry daval pred vystoupenim svuj fuzz do lednicky, protoze pak mel nejlepsi sound).
germaniové diody a tranzistory se nějaký pátek snad nevyrábí, takže by to nemělo platit
Ibanez RG 2550E Prestige, Marshall JVM 410H, Boss TU2, 1960A - kopie

Uživatelský avatar
wikxzen
Rádce
Příspěvky: 3409
Registrován: 31.01.2007 8:12
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od wikxzen » 21.03.2008 15:16

^ Germaniove obvody (dnes hure dostupne), maji tu vlastnost, ze jsou nestabilni prave kvuli te teplote. Takze je rozdil hrat s german. fuzzem venku, kde je treba 15-20 stupnu a v narvanem klubu, kde je narvano a horko jako v pekle. Coz o to, ze diky tomu si clovek muze najit ruzne zvuky za ruznych podminek ... vyhoda ci nevyhoda? Tot otazka. :)
G&L USA Comanche Custom 2015 • Ampeg J-12T JET II • Reprobox s Celestion G12-35XC LE

Uživatelský avatar
framikoin
Příspěvky: 2313
Registrován: 8.05.2006 21:12
Bydliště: Kroměříž/Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od framikoin » 21.03.2008 15:17

DwPetr píše:
framikoin píše:k tem fuzzum, nejista zvukova kvalita je zpusobeno, jestli se ovsem nepletu :-), germaniovymi obvody, ktere si spatne drzi vlastnosti (jeden clovek pry daval pred vystoupenim svuj fuzz do lednicky, protoze pak mel nejlepsi sound).
germaniové diody a tranzistory se nějaký pátek snad nevyrábí, takže by to nemělo platit
http://www.smrckaeffects.com/kytarove-e ... one-tb-60/
Gibson Les Paul Studio,Epi SG400,Vintage Strat Icon Series,efekty,vox

Uživatelský avatar
Borda13
Příspěvky: 101
Registrován: 18.11.2006 16:59
Bydliště: Havířov

Příspěvek od Borda13 » 21.03.2008 15:18

Skvělý přehled, děkuju :-)
Obrázek
Ničim struny, ničim trsátka, ničim si prsty, ale nejsem tak bohaty abych si mohl dovolit ničit kytary.
Kytara Cort-X6, Squier Bullet Strat C-Drop, Fender FRONTMAN 15W, Peavey Bandit 65W, Digitech - RP250.

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 21.03.2008 15:19

To s fuzzama a lednicí je pravda, slyšel jsem to o dost lidehc, že pak měli lepší zvuk... (Cože je ovšem blbý, když hraješ v hale, kde je 30 stupňů.)
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 267
Registrován: 9.03.2008 21:32
Bydliště: Znojmo

Příspěvek od DwPetr » 21.03.2008 16:10

Tak pan Smrčka bude mít určitě pořádné zásoby, germaniové polovodiče se používaly v dřívějších dobách. Dneska když potřebuješ nějaký sehnat na opravu, tak horko těžko. Pokud se prodávají, tak to nejspíš budou staré zásoby, doprodej.
Pokud si všimneš, tak je tam 60´ to by mohlo značit 60tý léta??? V dnešní produkci krabiček vyjma zakázkových jako Smrčka, si myslím že germanium nenajdeš, a pokud tam nebude přímo IO, tak to bude řešený křemíkovejma prvkama.
Ibanez RG 2550E Prestige, Marshall JVM 410H, Boss TU2, 1960A - kopie

Uživatelský avatar
framikoin
Příspěvky: 2313
Registrován: 8.05.2006 21:12
Bydliště: Kroměříž/Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od framikoin » 21.03.2008 16:24

Gibson Les Paul Studio,Epi SG400,Vintage Strat Icon Series,efekty,vox

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 21.03.2008 16:33

Germaniové prvky se používaj právě u těch vintage modelů (ten Dallas Arbiter byl jeden z prvních fuzzů vůbec), nově se přistupuje spíš ke křemíku (levnější, stálejší vlastnosti) - i proto jsou ty moderní fuzzy ne tak zajímavé...
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
pigdestroyer
Příspěvky: 1900
Registrován: 2.09.2007 13:37
last.fm: tlumok
Bandzone: pigdestroyer
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od pigdestroyer » 21.03.2008 16:35

ptal sem se na to uz milionkrat ale da se s pitch shifterem nad/podladit presne ??

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 21.03.2008 16:46

Tak určitě sem vkročí otázka kvality, jde o to jaký pitch-shifter použiješ, ale ty kvalitní by měly ladit přesně.
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
stita
Příspěvky: 75
Registrován: 4.12.2007 12:12

Příspěvek od stita » 21.03.2008 18:05

Mam multiefekt Zoom 707 II a Line pod 6 uber metal.Když je zapojim za sebe,tak to nemá takovou štávu,jako když je zapojený jenom jeden.Čím to?
Kytara Jackson DXMG,Cort,Hlava Engl - Powerball 100 W, Reprobox Engl standard 4+12 celestion vintage 60,Efekt Boss super chorus CH1,Boss delay D6,mikrofón SHURE SM57

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 24.03.2008 15:26

Pravděpodobně tím, že nebudou true-bypass a žerou signál...
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Alcarmo
Příspěvky: 799
Registrován: 12.02.2007 19:40
Bydliště: Mladá Boleslav
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Alcarmo » 27.03.2008 16:44

Můžu se zeptat jaké využití má expansion? Ne co to dělá, jak se to využije:)

Uživatelský avatar
Nero
Rádce
Příspěvky: 29517
Registrován: 15.07.2007 13:21
last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
Bydliště: Brno

Příspěvek od Nero » 27.03.2008 18:53

Využiješ to tehdy, když chceš slyšet to, co to dělá... :lol: Ty jo, to je otázka. To že se to nevyrábí jako kompaktní pedál neznamená, že to není... Náhodou jsem se s tím setkal na jednom historickým mixpultu s FX procesorem. Jinak je pravda, že jde spíš o zajímavost...
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."

PetrPeter 1975 - 2008

Uživatelský avatar
Moleek
Příspěvky: 3573
Registrován: 8.03.2007 7:08
Bydliště: Prague / Bítovany

Příspěvek od Moleek » 27.03.2008 22:05

Možná když chceš hrát s hodně kontrastní hlasitostí ale nemáš to v rukách nebo nechceš urvat struny...
:Apollo LP junior::Molk telecaster::Dimavery Precision Bass::Cort AD810 NS::Bugera 6262::Molk custom box 412:
:Mapex Voyager(22",10",12",14",14")::Anatolian, Paiste, Zildjian a Amati činely::HW Mapex, Sonor::Vater 5A


http://bandzone.cz/fadetogrey
http://last.fm/user/Moleek

Odpovědět

Zpět na „Kytarové efekty“