Článek - Audio routing (nahrávání)

Místo pro zajímavé články ...
Odpovědět
Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 6098
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Článek - Audio routing (nahrávání)

Příspěvek od pavlii » 27.01.2019 16:56

Routování při nahrávání
Opět jsem na FB narazil na zmínku, že autor má problémy při mixu, neboť v jedné nástrojové lince má například artefakty, jež by se daly vystřihnout, ale rozhodí se mu tím delay. Pár dotazy jsem zjistil, že delay je již v záznamu, takže vysvětlení je jasné, nicméně v dalším vývoji diskuse se ukázalo, že je velká neznámá v tom, jak nahrát zvuk nástroje BEZ efektu, ale mít efekt v příposlechu (tj. mít možnost se „ponořit“ do atmosféry).
V zásadě jsou dvě možnosti: mít HW s dostatečnými možnostmi (tj. například zvuková karta s DSP) nebo – při dostatečně výkonném počítači – využít možností DAW. Výhoda prvního řešení je jednoznačně ve zcela bezlatenční signálové cestě (faktické hodnoty zpoždění jsou velice mizivé) a bez jakéhokoli vlivu SW v počítači, neboť vše si zajistí interní software zvukové karty za podpory vestavěného DSP. Problémem může být cenová hladina, neboť takový HW není zcela „za hubičku“, takže ne-každý může/chce investovat. Pro ty je tu varianta č. 2, která speciální HW nevyžaduje, ale je zcela závislá na výkonu počítače. V každém případě se zde pracuje od samého začátku s latencí minimálně o řád až dva větší, což může být neřešitelnou překážkou (v takovém prostředí se pracovat nedá). Nicméně zde uvedu příklad nastavení všech komponent pro obě varianty. Pro detailisty by bylo třeba i řešení pomocí HW, kdy sice zvukovka nedisponuje DSP, ale má dostatečný počet vstupů/výstupů a je k dispozici externí FX krabička, která provádí vlastní práci. Bude-li zájem, doplním do textu.
Postup 1: HW řešení pomocí interního DSP
Vše ilustruje následující obrázek:
Obrázek
Zdroj zvuku (zde mikrofon) je přiveden přímo na vstup zvukové karty. V rámci jejího DSP se provede routing tak, aby byl signál „odbočen“ do příposlechové cesty. V mém případě je to výstup Aux1+2, kam jsou fyzicky zapojena sluchátka:

Obrázek

Input 9 je v rámci DSP karty propojen s HW vstupem IOA2-1, což je vlastně první vstup na externí HW jednotce převodníků označené jako IOA. Bude nahráván – to je zarámečkováno výše v sekci „BUS“; aktivní je sběrnice „1“ a signál nebude nijak zeslabován.

Obrázek

Output Patchbay jen ukazuje, jak je nastaveno HW routování „uvnitř“. Zvuková karta DS2416 disponuje externím boxem vstupů/výstupů (4x4) označeným zde jako „IOB“. Sluchátka příposlechu jsou zapojena do výstupů 1+2, proto je u IOB 1/2 uvedeno „Aux 1/2“; cokoli bude z interního mixu posíláno do Aux 1+2 výstupů, objeví se na HW výstupech 1+2 té jednotky IOB. Podobně se do příposlechové cesty naroutuje i hlavní mix, aby zpěvák slyšel příslušný podklad:

Obrázek

Aktuálně mám vstupy 1+2 nastaveny pro DAW (všimněte si označení „VST 1“ na obrázku výše; u druhého vstupu je pochopitelně „VST 2“, což značí, že sem je směrován výstupní signál z DAW). Potřebujeme efektovat příposlech, takže vybereme požadovaný FX a naroutujeme do něj další „odbočku“ ze vstupu:

Obrázek

Obrázek

Aby byl efekt slyšet ve sluchátkách u zpěváka, naroutujeme do nich i výstup z FX jednotky:

Obrázek

Audio stopa pro zpěv se nastaví pro záznam, vybere se příslušný vstup a vesele se nahrává. Zpěvák v jakémkoli případě slyší veškerý existující audio materiál, který je součástí hlavního mixu (samozřejmě lze udělat i submix a posílat zpěvákovi ten – pokud je požadavek, tohle je již detail) a navíc i svůj projev na mikrofon, který je efektovaný vybraným FX z možných na DSP zvukové karty. Pokud na příslušné audio stopě máme nějaký plug-in modul, pracuje se zaznamenaným audiem nedestruktivně, tj. například zmíněný delay není nijak ovlivněn prostříháváním zaznamenaného zvuku.

Postup 2: SW řešení v DAW
Opět základ viz následující obrázek:
Obrázek
V tomto uspořádání je vstupní signál veden opět do audio stopy, jako obvykle, ale využije se funkce Monitor v DAW. Tj. aktivuje se vlastně poslech z výstupu této audio stopy – včetně veškerého processingu, který se jí týká. Vzhledem k tomu, že u sebe nemohu tento způsob využít (příliš velká latence – a navíc vše řeším hardwarově, tudíž tento postup nemá pro mne smysl), příslušné obrázky jsou z prostředí Cubase 7 (mám nainstalovanou mimo studio). Protože se tento processing ale děje v počítači, je zatížen minimálně základní latencí definovanou Audio bufferem zvukové karty (s tím lze pracovat v tzv. „Control panel“ – vyvoláte v některém z menu DAW; v Cubase to je Device Setup > VST Audio Subsystem:

Obrázek

Obrázek, jak se tento režim aktivuje v Cubase:

Obrázek

Majitelé systému, který jim umožňuje pracovat s celkovou (tj. vstupní + výstupní) latencí <5 ms se ale nemají co radovat, protože obvykle se tuto hodnotu podaří udržet pouze při pár audio stopách v projektu a nijak extrémním efektování. Čím více materiálu má ale počítač zpracovat, tím dřív dojde na hranici svého výkonu při daném nastavení Audio bufferu a začne se degradovat audio signál (známé „drop-outy“, neboli praskání ve zvuku). Buď je třeba snížit výpočetní zátěž nebo zvýšit Audio buffer. První varianta znamená ochuzení podkladů, takže ne všechny audio stopy lze poslouchat zároveň při nahrávání (takže minimálně omezení komfortu). Druhá varianta ssebou nese zvýšení latence, takže je možné, že se monitoring cestou DAW stane nepoužitelným (začne být vnímatelné zpoždění nahrávaného signálu). Každopádně ale výkon počítačů neustále roste, takže se tato hranice posouvá; osobně neumím odhadnout, jaké jsou limity dnes, je zde spousta proměnných – od použité zvukovky přes kvalitu jejího ovladače až po vyladění celé sestavy HW komponent a operačního systému.
Nicméně – je to cesta tzv. „Direct monitor“ způsobu; popíši v závěru článku na konkrétním příkladu.

Postup 3: Verze s HW, ale bez DSP
Prakticky se jedná o poněkud modifikovaný Postup 1, kdy zvuková karta neobsahuje vlastní DSP, ale disponuje nejméně 4 vstupy a 4 výstupy (a dobrou „routovací maticí“, kdy lze signál různě směrovat mezi vstupy a výstupy:
Obrázek
Potřebný efektový procesor je zde ve formě externí HW krabice (třeba rackový multiefekt). Vybere se požadované procesování (například „delay LR“, v sestavení 1x IN -> 2x OUT) a kabelové zapojení se provede dle obrázku. Předpokládám výstupy 1+2 zvukové karty jako tzv. „Main“, čili „Hlavní“ – obvykle to tak bývá – takže v nich bude hlavní mix. Protože potřebujeme v příposlechu zpěváka mít i ten, je třeba ho interně ve zvukovce nebo v DAW naroutovat i do výstupů 3+4. Signál z mikrofonního vstupu „1“ již interně ve zvukovce přivedeme i do výstupů 3+4 a stejně tak to uděláme i pro vstupy 3+4, kam je veden FX signál z externí efektové jednotky. Jen připomínám, že zvolený processing by měl být nastaven na 100% WET, jinak se v této návratové cestě bude „dublovat“ i signál původní, což je nežádoucí. Dál v routovací matici zvukovky přenastavíme sluchátkový výstup na výstupy 3+4. A je to hotovo. Mikrofonní signál je ze vstupu „1“ nahráván; zároveň je odbočen do výstupů 3+4 a výstup 3 je fyzicky kabelem propojen se vstupem FX jednotky. Ta tento signál zpracuje a výsledek (pouze efekt „delay LR“) posílá ze svých výstupů na vstupy 3+4 zvukovky, které již nahrávané nejsou a jen jsou přesměrovány na výstupy 3+4. Zpěvák tak má v odposlechu jak podkladové audio, tak i vlastní mikrofon a efekt, čili vše, co potřebuje.

Add-on: Varianta Postupu 1 pro relativně aktuální HW/SW
Abych nastínil, jak rozmanité je nastavení routování pro jiný typ HW a i třeba jinou verzi SW, tak přikládám průběh nastavení pro DAW Cubase 7 a zvukovku Steinberg UR248.
Zcela základní a nejjednodušší varianta je čistě monitoring vstupního kanálu s přispěním interního FX (reverb), který není nahráván (ale je slyšet):

Obrázek

Obrázek

Pro složitější práci (která ale nabízí více možností) je tu v plných verzích Cubase tzv. „Control room“, což už je opravdu jakási „vyšší dívčí“ a myslím, že v aktuální rovině přesahuje rámec tohoto článku. Samozřejmě pro fajnšmekry mohu doplnit – bude-li zájem.
Takže jednoduché, že? :-) Je to jen o cviku a o znalostech problematiky a vlastního systému. Navíc je v daném případě velice fajn, že ovládací prvky HW jsou integrovány do DAW – pokud by tomu tak nebylo, veškeré routovací práce by se musely dělat v interním mixeru zvukovky (zde „DspMixFX UR824):

Obrázek

Každopádně kdo potřebuje nějakou z výše popsaných funkčností, nevyhne se jednomu z postupů, protože pak je to jen o kompromisech. Kdo nepreferuje možnost přibližného „feelingu“ s efektem, nemusí nic ze zde popisovaného řešit a stačí mu prostě nemít jedno sluchátko na uchu, aby se slyšel, případně použít Direct Monitor funkci. Je to jen o požadavcích.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Odpovědět

Zpět na „Články“