Předmět: Klávesový zvuk z kytary (bez syntezátoru)
Cybermuff píše:No každý převod na jiný formát znamená latenci. Tuhle latenci mají i normální digitální efekťáky při převodu analog/digitál a zpět, u převodu na MIDI je to samozřejmě ještě náročnější vzhledem k tomu, že struna nedrží absolutně přesně a pořád to nějak vibruje okolo.
Osobně hraju s MIDI kytarovým synťákem už pár pátků a tak mám svůj názor. Řešení za pár šupů od Petersona je podle zkušeností náročnějších uživatelů celkem na draka právě kvůli latenci a velmi omezeným možnostem. Nemůže se to rovnat pořádným kytarovým synťákům.
Analogový věci typu POG neuměj piána a další divočiny (nepřeváděj na MIDI).
Pokud to chceš na seriózní tvorbu klávesových zvuků, potřebuješ oddělený převod z každé struny zvlášť, tedy MIDI snímač + převodník a pak nějaký zvukový modul dle chuti a peneženky.
Když vynechám historické pokusy Casio, Yamaha a další, zůstanou nám v podstatě dva hráči: finančně silný Roland a podstatně menší Axon - tedy dnes již pod hlavičkou Terratecu.
Roland pracuje s klasickým převodem typu "slyším notu, počkám, až se ustálí, nějak zprůměruju odchylky a pustím dál to, co jsem změřil". Takže je to celkem pomalá technologie - to je asi zřejmý... (teda samozřejmě se na to hrát dá)
Osobně používám starší ještě původní (tedy ne Terratec) převodník Axon + zvukový modul. Axon pracuje na zcela odlišném principu: podle brnknutí je hned z těch úvodních přechodových jevů schopen poznat, jak dlouhá byla struna, která byla hrána (tj. kde byl prst na hmatníku), takže nemusí čekat, až se něco někde ustálí a změří. Díky tomu taky je schopen reagovat na pohyb pravé ruky s trsátkem a člověk může mít až 3 zóny pod pravou rukou, které budou vysílat jiné informace (příklad: posunu trsátko ke krku a brnknutím místo piána přehraju ze sampleru křik potrefené husy). Tohle Roland neumí a ani nemůže, protože jeho technologie je založená na jiném principu, který nerozezná polohu trsátka. Axon je prostě superrychlej a nemám žádný problém s ním hrát i dost rychlý běhy. Princip tedy spočívá v tom, že ve zvuku zahrané noty je na začátku slyšet trsátko/atak. A ten atak trvá jen pár vln, ale je specifický jak pro levou ruku (délka struny, poloha na hmatníku), tak i pro pravou (poloha trsátka při brnknutí). Takže zjištění výšky hraného tónu trvá jen pár vln oproti Rolandu, kde se čeká...
O penězích to samozřejmě je. Potřebuješ MIDI snímač (tedy je to nesprávný termín, protože na MIDI to posílá až převodník) za 3.5 + převodník za cca 10-15 + něco, co bude dělat požadovaný zvuky (pokud nebudeš mít převodník rovnou se zvukovým modulem, nové Axony mají v sobě základní Yamaha zvuky). Takže nic levnýho to není, ale je to docela legrace.
Detaily funkce Axonu viz http://www.axon-technologies.net
O kytarových sviňtácích jsem tady ale už v nějakým příspěvku psal, tohle je asi duplicitní, stačilo by hledat...
Předmět: Kytarový syntezátor ROLAND GR 20 GK
Cybermuff píše:Jestli je rychlost reakce prioritou, jdi do Axonu. Osobně mám ještě ten původní černý Bluechip Axon (ještě než to koupil Terratec), takže mohu referovat reálné dlouhodobé zkušenosti.
Synth potřebuje zjistit výšku hrané noty pro převod na MIDI notu - a v tom je ten průšvih, že málokdo na to jde nějak chytře. Většina synťáků (tedy i Roland) prostě po zahrání měří frekvenci, která leze ze struny. Jenže struně chvíli trvá, než se ustálí, takže i ta rychlost výpočtu je tím ovlivněná (zachytím impuls -> měřím -> když je to chvilku stálá frekvence nebo jsem schopen to nějak zprůměrovat, pošlu dál jako MIDI notu). Může to být malé zpoždění, ale prostě pár vln musí po ustálení projít, aby to spočítal správně... To je prostě strašně primitivní způsob a nemůže to pracovat moc rychle.
Bluechip na to šli tehdy jinak: zjistili, že po trsnutí trsátkem se liší tvar toho prvotního impulsu podle toho, jak byla struna dlouhá - tedy na kterém pražci do kytarista zmáčkul. Čili vůbec se neměří klasická výška tónu, ale pouze podle tvaru toho prvního impulsu je procesoru jasné, kterému tónu to odpovídá. Ano - tomuto principu rozumím a oceňuji ten nápad (taky si to patentovali, bohužel německý Bluechip neměl tolik peněz jako Roland, aby z toho udělal standard).
Má to ještě další výhodu: pokud se poznávají pouze ty ataky trsátka, je snadné poznat, kde to trsátko bylo. Systém tak má 3 zóny pro pravou ruku a stačí zahrát u kobylky a ozve se trubka, brnknout uprostřed a zakokrhá kohout a po zahrání u krku si člověk může spustit ze sampleru zvuk otvíraného šampaňského. Na tohle už jen tak něco nemá a je to dáno tím rozdílem mezi klasickým systémem, kdy se měří výška, a výborným nápadem, kdy se analyzuje tvar trsnutí.
Z toho, co jsem napsal, je asi jasný, že na tomhle synťáku můžu hrát jak chci rychle - on to stíhá bez problémů. K tomu se samozřejmě napojují normální GK snímače, mám na španělce rolanďácký GK-2 a můžu hrát rychlý sóla na hammondky bez komplikací.
Jj... takhle vypadá i ten můj Bluchip Axon převodník: