EVH 5150 III 100S (Stealth)

Místo pro recenze Vaší výbavy
Odpovědět
Uživatelský avatar
innerself
Příspěvky: 1838
Registrován: 20.04.2013 19:13

EVH 5150 III 100S (Stealth)

Příspěvek od innerself »

2250250000_amp_frt_001_nr.png

Vzhled
Co se týče vzhledu, tak mi přijde v pohodě. Nenadchne ani neurazí. Jako jedinou nevýhodu vidim v tom, proč nutně musel bejt panel v jedný řadě. Kvůli tomu je zapínání aparátu včetně stand by a resonance umístěný nepohodlně vzadu.

Obecně
Aparát je továrně upravenou verzí originální velký hlavy 5150 III. Oproti ní byl kompletně překopanej druhej (modrej) kanál, podle potřeb Van Halena. Mělo by se teda pořád jednat o tříkanál, ale pro 100W verzi Stealth a 100w verzi EL34 to právě moc neplatí. Tyhle dvě verze maj totiž tajnou funkci a když člověk používá třetí (červenej) kanál, tak je ve funkci i gainovej poťák druhýho kanálu. Ten nepřidává dodatečnej gain, ale spíš upravuje basový frekvence, který lezou do zkreslení a právě proto mě ten zesilovač tolik zajímal.

Jak byl překopanej druhej kanál pro větší gain, tak se to samozřejmě dotklo i prvního čistýho kanálu, kterej by měl použvat s druhym kanálem společnou cestu. Dál oproti původní hlavě přibyla možnost ručního nastavení resonance pro všechny tři kanály. Nevýhodou je, že je umístěnej zezadu aparátu. Červenej kanál by měl mít oproti originálu víc gainu, ale taky rozšířený pásmo o basy, takže pro stejnej zvuk bude zapotřebí odlišnýho nastavení. Jinak zase tolik změn oproti původní předloze by bejt nemělo. Trochu nevýhodu vidim old school řešenej zesilovač bez absence zařízení, který by uměly žrát šum a taky jednoho volume, který je ještě k tomu umístěný ještě před smyčkou, díky čemuž nějaký efekty hůř fungujou a musí na nich člověk měnit nastavení, podle toho, jak zrovna se nastavila hlasitost. Prostě stejnej typ konstrukce jako jeho Van Halenovo původní zesilovač z roku 92. Nevýhodou je i to, že nějaký efekty umístěný do smyčky vyvolaj zemnící smyčku a zesilovač může trochu, nebo i hodně brumět. To stejný maj právě původní peave 5150/6505 i novější 5150II/6505+. Všechny kanály i se smyčkou jsou samozřejmě přepínatelný pomocí footswitche.

Zvuk

Společný funkce
Ačkoliv má každej kanál rozdělený presence a resonance pro každej kanál, tak vlastně fungujou frekvenčně stejně a tak , jak jsme byli zvyklý už na starý 5150 od Peavey. Je tu akorát větší variabilita, že je možnost si nastavit záběr koncáku pro každej kanál jinak. To je sice fajn, ale pro mě osobně ta funkce význam nemá. Všechny tři kanály sdílí i standardně jednu efektovou smyčku. Jako velkou nevýhodou je absence požírače šumu. Preamp vytváří samozřejmě šumu dost, což jde sice vyřešit externim zařízenim ve smyčce, ale neni to tolik jednoduchý. Problémem je právě zmiňovaný volume, který se nachází ještě před samotnou smyčkou. Podle toho jakou máme hlasitost, musíme teda měnit nastavení thresholdu na bráně. Třeba zařízení rocktron hush, který požírá čistě jenom tu frekvenci šumu tady při docela normální hlasitosti požírala zvuk, i když byl threshold na samotnym minimu. Například Engl Fireball 60, má taky jenom jedno volume, ale to je umístěný až za smyčkou, proto hodnotu na externim zařízení měnit nemusim, i když hejbu s výslednou hlasitostí jak chci a kde i onen hush fungoval úplně bez problému. Na Stealthu a podobně řešenejch zesilovačích s jednim volume a ještě před smyčkou, to bohužel nejde. O skokově nastavitelný hlasitosti ani nemluvim, protože tim trpí skoro všechny zesilovače s jednim volume.

1. kanál (zelenej)
Na čistý zvuky moc nejsem, ale určitě čistě to hrát umí. Protože se ale oproti původní verzi dělaly nějaký úpravy na druhym kanálu, tak se změna dotkla i tohohle kanálu, proto je možný při vytočení gainu nahoru dostat i poměrně crunchovej zvuk. Nicméně když člověk vytočí volume na max a hlasitost se zvedá gainem, je ve výkonu dostatenčá rezerva, aby zvuk nezačal výrazně kreslit a čistej zvuk jsme z toho v pohodě dostali.

2. kanál (modrej)
Spousta lidí ho podobně jako Van Halen používá jako hlavní kanál. Na mě je to ale pro high gain málo silný a pár políček zkreslení by to ještě chtělo.

- Charakter zkreslení
Ten je konkrétní podobně jako třetí (červenej) kanál originální 5150 III. Nedosahuje ale takovýho zkreslení, proto v něm využiití nevidim. Hodnota poťáku gainu je snad 250k, takže logicky neposkytne tak silný zkreslení. Ale využití pro styly 80. let metalu bych v tom viděl. Což asi byl i záměr Van Halena, protože on nějakou pilu nikdy prostě neměl. Takže pro moje osobní použití jsem stejně tenhle kanál přeskočil.

Barva zvuku 2. kanálu
Basy
Oproti staršim Halenovo zesilovačum od Peavey mi přijde, že tady maj basy větší a průběžnější záběr. U Peavey fungujou jako zapnuto a vypnuto a aby to vždycky dostatečně basovalo, záleželo to hlavně na vytočení resonance, což ne vždycky přidalo ty správný frekvence. Tady si člověk může vybrat jeslti víc hulit basy, nebo resonance.

Středy
Frekvenčně podobný jako na starších Peavey a neslyšim, že by byla nějaká větší změna. Ostatně právě ty průrazný středy byl onen podpisovej zvuk.

Vejšky
Tady bych oproti peavey viděl trochu nedostatek. Na pocitovku před reproboxem ve zkušebně nemá tolik příjemný vejšky, jako má třeba právě 6505. Neni to, že by se to nedalo poslouchat, ale je to někde mezi 6505 a JSX. Neni to zkrátka na poslech takovej záběr typu shelf, kdy vejšky se tahaj jako ramenem, ale spíš je to jakoby se tahala středovější frekvence určitýho pásma. Neni to ale tolik agresivní jako třeba JSX, nicméně si myslim, že modernější zesilovače to maj řešený právě timhle způsobem. Dalšim příkladem by moh bejt třeba Engl Savage 120. Nicméně na nahrávce to nejspíš funguje líp a působí to pevnějšim dojmem, než ty uchrčenější vejšky.

3. kanál (červenej)
Tenhle kanál je už stoprocetně určenej na high gain a tady je gainu už rozhodně dostatek. I když jsem čet, že to má gainu o dost víc, než peavey, tak mě to nepřišlo a nastavoval jsem podobnou hodnotu, jako na peavey 6505+. Nejsilnější gainem je teda rozhodně stará 6505, která má v preampu ale větší přítomnost basů, který ale zapříčiní horší srozumitelnost.

- Charakter zkreslení
Tady je to hodně závislý právě na tom, jak se nastaví gain 2. kanálu, protože to mění charakter celýho zkreslení. Čím je gain druhýho kanálu vejš, tim víc je propuštěno gainu a zároveň je tím víc ořezáno i basů. Tim jak člověk poťák stahuje, tak to trochu přibrzdí gain a zároveň proudí do zvuku víc basů. Pro nastavení charakteru, jako na originální 5150 III by měla bejt hodnotota modrýho gainu asi na 3-4. Mě osobně to přišlo stejný na 3,5. V tomhle nastavení lze ještě používat známý nakopávače typu Tube Screamer, kdy charakterem připomínaj vylepšenou verzi 6505+. Osobně mi přijde, že je tam oproti 6505+ víc středů, který následně i víc zařezávaj a koušou. Jinak ale u obou slyšim podobný "vykousnutí" nižších středů, nebo možná i basů, což je pro mě osobně trochu nedostatek. Moje dosadavdní nejoblíbenější JSX tam to určitý pásmo má a pocitově to víc tlačí. Asi podobnej rozdíl, jako rozdíl magnatů keramika vs. alnico ve snímačích, kdy se stavim pořád na stranu alnico. Jistá podobnost mezi 6505+ a 5150 III jde rozhodně slyšet a asi bych se nebál říct, že 5150 III je zkrátka nabroušenější 6505+, kdy tam ta podobnost pořád zůstává. Když začnu kroutit s poťákem druhýho kanálu směrem doprava, tak ty basy a nižší středy vykousnu natolik, že zvuk začíná klouzat a je potom i hůř použitelnej. Jediný funkční řešení teda je vypnout Tube Screamer a gain druhýho kanálu vytočit na maximum. To uřízne určitý basy a jako jedinej zesilovač na světě (nebo alespoň ten kterej jsem doteď zkusil) umí hrát použitelně i bez overdriveru. Nicméně to použitelný je víc než dost, ale neni to rozhodně ještě dostačující. Pořád je potřeba něčim nakopnou středy, ale basy už tolik neřezat. Takovym zařízenim, co tohle umí, je parametrickej EQ, kde se mírně nakopnou středy tam, kde je kope i overdrive, ale zároveň bez ořezu vejšek a hlavně teda těch basů, který už oříznulo právě vytočení gainu druýho kanálu. Osobně postačuje Artec SE-PEQ. S touhle kombinací jsme doákazi dosáhnout asi nejlepšího zvuku, kterej pro naší potřebu fungoval poslechově nejlíbivějš. Neni to ale nijak vzdálený tomu, jak dokážou hrát s Tube Screamerem například Peavey JSX, nebo Engl Savage 120. Je ale bezesporu výhodou, že kromě nějakejch řad marků od mesa boogie, je tohle jeden z mála zesilovačů, kde si může člověk nakroutit charakter zrkeslení. Nevýhodou je ale to, že se z toho stává dvoukanál a ono nastavení gainu druhýho kanálu nemusí vyhovovat pokud používáme i 2. kanál na jinej zvuk. Nicméně je to jedinej zesilovač, kterej umí hrát nejlíp bez přídavný krabičky. Bohužel ale aby to bylo ono, musí člověk stejně nějakou krabičku přidat. A ještě k tomu tu, která na ostatní tak dobře nefunguje.

Barva zvuku
Basy
Podobná funkčnost záběru jako u druhýho kanálu, ale s tim rozdílem, že tady jsou basy ještě silnější, takže nějaký nastavení na max asi nepřichází v úvahu.

Středy
Podobný fungování jako na 2. kanálu, možná se musí kroutit trochu jinak díky tomu, že jsou posílený ty basy.

Vejšky
Tady je to asi úplně stejnej popis viz 2. kanál.


Důvod proč mít Stealth
Je to vylepšená verze toho, co už dělalo Peavey jako 5150 II, případně 6505+. Pokud to mam vyloženě na high gain, můžu si nastavit i svuj vlastní charakter zkreslení, což nikdo další v týhle cenový relaci nenabízí. Pokud se mi rozbije nějaký moje nakopávadlo, nemusim věsit hlavu, protože tohle umí hrát dost srozumitelně i samotný.

Plusy
- oddělený presence a resonance pro každej kanál (osobně nevyužiju)
- konkrétnější charakter zkreslení než předchůdci od Peavey
- možnost měnit charakter zkreslení třetího kanálu


Mínusy
- změna charakteru zkreslení třetího kanálu se projeví na použitelnosti 2. kanálu a jeho omezení
- nepřítomnost žrouta šumu
- pouze jednoho volume a ještě před smyčkou, což znamená jednak skoková hlasitost a druhak změna nastavení pedálů ve smyčce vůči hlasitosti zesilovače
- možný brum při zapojení pedálů do smyčky
- cena a nízká dostupnost

Závěr
Působí na mě dojmem, že se jedná pouze o vytuněnej zesilovač z roku 99, kdy se zmodernizovalo jenom to, co se týče samotnýho zvuku, ale pohodlnosti se nic nedotklo. Samozřejmě jsem z něj dostal asi nejlíbivější zvuk díky nestandardnímu nastavení, nicméně podobně líbivej zvuk hned v záběsu umí i o polovinu levnější Peavey JSX, který dokonce ty rušící a nepohodlný elementy má vyřešený.
Apce: Peavey JSX, Peavey 6505(+), Peavey 3120, Laney TF700 (mk. I)
Reprobox: Mesa Recto Traditional 4x12
Krabičky: Maxon OD808, Boss NS-2 (metal mod)
Kytara: B.C. Rich Warlock NJ Deluxe (SD AHB-2)
Odpovědět

Zpět na „Recenze Vaší výbavy“