Zdravím, chtěl bych se zeptat, co pořídit za aparát k baskytaře, když kámoš má ke kytaře 120W zesilovač a 320W reprobox? Nejsem původně basák, ale bubeník a kytarista samouk, takže vím jen co na base mačkat, ale aparatura je mi trochu cizí.. Zajímá mě tedy jestli musí být ten výkon bass aparátu stejný jako u kytary nebo jak?
Díky za odpovědi..
Obecně ještě záleží na reproboxu, on tě nezajímá ani tak výkon jako akustický tlak - více kvalitnějším reproduktorům stačí menší výkon ke stejné hlasitosti. Rovněž záleží na charakteru signálu, čím je zkomprimovanější, tím opět stačí menší výkon.
S kvalitní reprosoustavou je takové standardní minimum 200 W v tranzistoru a 100 W v lampě (zkomprimovanější signál). Ale jestli se to doplní levným reproboxem a nevyrovnaným signálem může to být dost málo..
P.S. maximální příkon reproboxu (to je to kytaristovo 320 W) je z hlediska hlasitosti nepodstatné, ten údaj ukazuje je jestli hrozí, že shoří. U boxu na vyzářený akustický tlak ukazuje parametr citlivost - a bacha škála je logaritmická, 6 db je dvojnásobek, a jak je to logaritmus, tak ti souvisí i s nutným výkonem u zesů - čtyřnásobný nárůst výkonu znamená dvojnásobný akustický tlak ze stejného boxu.
P.P.S a stejně ten akustický tlak není přímé vyjádření hlasitosti - to už záleží na nastavení u nás v palici. Někteří vnímají nárůst hlasitosti na dvojnásobek při nárůstu tlaku o těch 6 db, někteří to mají posunutý na i 10 db, ale tam už to závisí na miliardě dalších faktorů (frekvenční charakteristika, únava, kde ten skok jestli ten skok je mezi tichem a skoro tichem, nebo hodně nahlas a krev z uší apod.)
G LPJ T DC B BS - L6 HXs - GK 400RB - SD NY 121 (B&C 12HPl64) (:
Ono taky záleží, kolik chceš investovat. Předpokládám, že hrajete nějaký rock. Běžný standart je dnes cca 500W.
To je ale výkon, který je zesilovač schopný dát jen v největší špičce, protože skoro všechny už jsou D Klass. Samozřejmě zesilovače s trafem jsou účinnější a taky mnohem dražší. A k tomu vhodná bedna.
Nebo snad chceš kombo?
GK MB 150 S, GK MB 800
- P. Bass Hand Made / SPB1 p.u.
J. Bass Hand Made / Bare Knuckle 60 PE p.u.------P. Bass Hand Made/Lollar PB p.u.
A tranzistor snad nemá trafo? Teda pokavaď tam není spínaný zdroj… Z mé a evidentně i z moonovi zkušenosti, však spínané zdroje (které jsou v drtivé většině doprovozené pulzně spínanými trandy, tzv D třída zesilovačů) běžných aparátů nejsou zvukově to nejlepší (imo jsou ty apce takové líné).
G LPJ T DC B BS - L6 HXs - GK 400RB - SD NY 121 (B&C 12HPl64) (:
To jo, ale nemá to jako koncové trafo u lampy moc vliv na zvuk, ne?
Jinak v současnosti většina produkce basových aparátů je v D třídě. Toto bude ještě stará "poctivá" škola. Hocke bylo moje první kombo (na kytaru), hrálo to nahlas, takže jsem byl spokojený .
Na zvuk? To teda má. Páč v téhle cenové třídě, je u spínaných systémů malá výkonový rezerva či co a mají prostě pomalejší atak. Když následuješ trsátkem na hlubokých strunách bubeníkovy blast beaty, tak to zatraceně poznáš a pak si to začneš uvědomovat u každého tónu - jak prostě pevně nastavenej kompresor (s velice rychlým attackem, takže spíš limiter), ale zas to nekomprimujue tak hezky jako lampa.
Nemám úplně super širokej rozhled, ale jen s těmahle levnýma d-classema jsem moc velkejch basáků neviděl - aneb proč Wooten hraje na LH, když už má Hartke dávno D-class, proč Thundercat hraje na Aguilara Db750 a ne na Tonehammera? A v tvrdejch žádrech převažujou mimo lamp (skoro všichni) RBčka od gallienu (Blecha, Chancellor), občas Mesy (a Subway to nebývá).
Na kontrabas je taky daleko větší jistota 150MB než novější a lehčí 200MB atd.
Hocke, když má slušné repra hraje velice dobře (rovně), nevím čím si zasluhuje onu mírnou dehonestaci.
Jinak to co popisuju, je docela dobře slyšet v tomhle videu (snad relativně podobné preampy a snaha spousty inženýrů udělat ty apce +- identické, akorát lehčí) a naživo mi to přijde ještě výraznější:
G LPJ T DC B BS - L6 HXs - GK 400RB - SD NY 121 (B&C 12HPl64) (:
Jo, dobrý reprák je základ. Já teda nehraju žádný hejvy mentál, abych potřeboval mega výkon, normální blues rock... A celkem mi stačí d-class warwick gnome, 130w do 8 ohm, ale v bedně mám 10CLA64 od B&C speakers. Takže reprák s citlivostí skoro 100 dB. Proti levnějším běžným kouskům je to svinsky cítit.
Možná si řeknete že jeden 10" je málo, ale na pódiu potřebuju ostrý, jedovatý zvuk, abych se slyšel a byl slyšet. Do lidí už si to vezme zvukař do PA. A tohle aspoň nedělá kouli která se chytá na mikraky a nedělá to zvukaři bordel.
Nejraději Warwick Streamer pětka přesTrace Elliot Transit B a TE Elf do bedny s B&C speakers 10CLA64. V jednoduchosti je síla, zvlášťe je-li gain pořádně nakrmený Bezpražec většinou přes chorus.
Blues/boogie/zydeco/reggae/funk. Prostě pohoda jazz. Mám uši, hlavu i zkušenosti. Ale NEMÁM patent na rozum.
… když reprobox Fender Rumble Cabinet 210 ma max vykon 700W (program) a 350W (continuous). Vobec nerozumiem, co je akoze “program”... Aky max vykon je bezpecne do toho caba pichnut?
Dik
Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme o tom vést i spory, ale to je tak vše, co s tím můžeme dělat. YouTube | Bandcamp | Spotify
Ivan píše: ↑6.01.2024 21:25
… když reprobox Fender Rumble Cabinet 210 ma max vykon 700W (program) a 350W (continuous). Vobec nerozumiem, co je akoze “program”... Aky max vykon je bezpecne do toho caba pichnut?
Dik
Myslím, že můžeš použít jakýkoliv zesilovač 500W úplně bez obav a možná i 700W. Tomu obratu "program" také moc nerozumím. Snad doplnění o 1x15, 8 ohm, 350W ???
GK MB 150 S, GK MB 800
- P. Bass Hand Made / SPB1 p.u.
J. Bass Hand Made / Bare Knuckle 60 PE p.u.------P. Bass Hand Made/Lollar PB p.u.
Program je doporučený vykon zesilovače aby bez zkreslovani nakrmil dane repro ve špičkách, pokud se nepletu
Neznamena to ze na 300w repro nahulis 600w zesilovac naplno, ale že ten 600w zesik má při 300w dostatečnou rezervu ve špičce signálu kdy 300w zesik by už mohl kreslit, ořezavat signál
Provádím základní měření elektronek a drobné opravy a úpravy elektronkových aparátů a věcí kolem hraní. Vše je na domluvě - Severní Čechy
Dotazy prosím do SZ
Jednou jsem to už někde viděl, nahrazovalo to ten známější výraz "peak".... tzn špička 700W, výkon 350W. Ten druhý je vždycky smysluplnější údaj. A citlivost repro je s tím spojená a nejdůležitější.
Ale zpět k původnímu dotazu - výkon kytarového aparátu je přímo závislý na umírněnosti či zodpovědnosti kytaristy, jak chce "hrát s ostatními" nebo spíš častěji "hrát nahlas". Když se v kapele snaží jeden přeřvat druhého, je to vždycky voser!
Pro většinu profi basáků, co znám, stačí kvalitní aparát od 250,300W na 90% českých pódií. Na velkých akcích venku stejně všude stojí erár lednice 8x10 (Ampeg), když nemůžeš tahat svoje.
(A ke kytarám: když někdo přinese do malého klubu 100W lampu a 4x12 bednu, otevírá se mi kudla v kapse...)
Jo, to s tím peakem je zajímavý point, taky jsem si všiml, že většina lidí to plést s tím skutečným výkonem. A jak říkáš, 350W je většinou dostačující. Je to jak s piercingem do ucha - může to vypadat skvěle, ale musíš to umět nosit s rozumem, aby to nebylo přehnaný.