Shrnutí 46 let praxe muzikanta, co prošel kapelama od r. 1978 a hrál živě na stovky nástrojů, tak jak přicházely na trh od r. 1978 po 2024:
nejlepší a jediný i na feeling a přednes použitelný digital nástroj pro stage na klavíry, e-piana a varhany je Nord Stage (nikoliv Korg SV, Fantom, Kronos, Hammond SK apod)
nejlepší a nejlevnější polysynt, když už máte Nord Stage, je přidat k němu přes midi staré Casio HT3000 (Hohner KS61), které má vintage Oberheim filtr a dodá pevnému a středovějšímu zvuku Nordu (wave, samply, kombinace jako oscilátory) ten měkký sametový nádech a témbr ve výškách až do 20kHz, zní to pak puštěné do mixu s hlasitostí 1:1 o level líp než třeba samotný vintage Korg Polysix a srovnatelně s polysynty a smyčcovými synty 70. let. S jakýmkoliv jiným vintage syntem už to tak dobře dohromady nezní.
zvukově nejlepší na podklady drums+bass+seq je Elektron Analog Keys (na bass a seq linky) a Elektron Analog Rytm na bicí. Na tom ale nejsou dobré bass linky (protože má proti Analog Keys osekanou editaci zvuků), takže kdo by chtěl pouze jeden, skoro je lepší Analog keys a bicí si udělat jen na dvou stopách z multi - namapované zvuky bicích po klaviatuře a na zbylé dvě stopy parádní moogovský nebo Roland acid bass + seq linku). Vyvaroval bych se jakýmkoliv digital a sample grooveboxům, pokud se nechcete mimoděk šklíbit z jalového digitálního, fázově rozhozeného zvuku nebo dokonce ztrácet z rytmu i z harmonie při jamování na analog synty nebo kytary přes lampy, do svých podkladů. S analog Elektrony to nehrozí, naopak to rytmicky i zvykem inspiruje.
myslete si co chcete, ale na imitaci saxofonů, trubky, houslí, foukačky, steelkytary a banja existuje pouze jediný nástroj, kde lze tyto nástroje imitovat 100% tak, že ani spoluhráči v kapele nepoznají rozdíl od živého nástroje, je to Roland XP-30, který jako jeden z prvních na světě jel na 24 bitech a samply z SR-JV knihoven mají i "tělo", tj zní pak z PA plně a průrazně shodně s akustickým nástrojem (ale pouze ty jmenované nástroje, vše ostatní je špatné). Na ostatních typech XP a následných Fantomech už tak dokonale tyto imitace nezněly, netuším proč...
člověk si fakt musel projít průběžně skoro všemi digitály a digital i VST simulacemi a zbytečně vyhodit už snad půl mega, aby dospěl k tomu, že analogové efekty, analog synty a sequence a lampová komba jsou nenahraditelné a zvuk vintage syntů je nenahraditelný současnými analogy. Ty se k tomu pouze blíží, ale mráz po zádech z těch nových neběhá, z těch starých může.