Model: Mesa Boogie V-Twin
Foto:
Pořízeno: listopad 2008 z bůhví-kolikáté ruky ze Slovenska za cca 7000, rok výroby 1993
Testováno na: Mesa Boogie F-50 Combo, Roland Cube 30, Ibanez SZ520 (snímače DiMarzio)
Poznámka: Twina jsem nějakou dobu zpět prodal, nicméně si myslím, že napsat recenzi se bude hodit, protože se na něj poměrně často na fóru v různých diskuzích naráží, takže by to pro mnohé mohlo být zajímavé.
Základní charakteristika
Jde o podlahový preamp / distortion, který v sobě skrývá dvě ECC83 (12AX7), napájen je speciálním adaptérem (12V, 1A, v 99% prodáván spolu s Twinem). Jde o nástupce V1 Rocket. Disponuje dvěma kanály a 3 zvukovými módy (Clean, Blues, Solo), standardně se Clean a Blues skrývají v jednom kanále a Solo na druhém, nicméně lze Solo a Blues prohodit pomocí spínače přístupného zespoda pedálu.
K ovládání slouží jedna řada potenciometrů, a to Gain, Bass, Middle, Treble, Presence a Master Volume. Znovu zespoda je přístupný trimmer pro přesnější nastavení gainu na čistém kanálu – to kvůli vybalancování gainu mezi prvním a druhým kanálem. Ke spínání slouží dva switche, jeden Twina bypassuje, druhý slouží k přepínání prvního a druhého kanálu. Mezi módy na prvním kanálu se přepínají malým tlačítkem, které opravdu „footswitchable“ není.
Na zadní straně jsou všechny konektory – vstup pro kabel z nástroje, výstup „To Guitar Amp“, který slouží k standardnímu připojení do předzesilovače aparátu, výstup „To Power Amp“, kterým Twina propojíte přímo s koncovým zesilovačem a výstup Mixer / Headphones – mezi těmito dvěma parametry se přepíná switchem na straně Twina, mají samozřejmě simulaci reproboxu, aby bylo možné poslat zvuk přímo do sluchátek nebo mixáku. Taky tu jsou vstupy pro dva footswitche, které nahradí spínače na Twinovi, pokud byste chtěli mít Twina na aparátu a spínače byste potřebovali mít někde jinde.
Zpracování
Tahle potvora je postavená jako tank, přežije všechno. Solidní velmi silné kovové šasi, které je ještě zdvojeno u switchů, lampy jsou spolehlivě kryty. Pro mě bylo nepříjemné, že spínače vůbec neměly vůli a „neklikly“ při sepnutí. Potenciometry jsou umístěny tak, aby byly dobře přístupné, ale zároveň nebylo možné je omylem přepnout. Díky „zobáčku“ na jejich krytce je dobře vidět, jak jsou zrovna nastaveny. Co do zpracování nelze Twinovi vůbec nic vytknout.
Zvuk
Vezmu to bodově:
1) Všeobecné info – nejde asi o True-Bypass, ale ve vypnutém stavu jsem si nevšiml žádných změn v signálu. Mezi výstupy pro preampu a powerampu není žádný zvukový rozdíl, jde jen o parametry signálu. Zvuk opravdu hodně reaguje na nastavení potenciometrů ekvalizace, Presence obzvláště dělá divy. Lze z toho tak dostat docela dost širokou paletu zvuků. Rozsah gainu je ultimativní – dostanete zde opravdu cokoli od čistého zvuku po opravdu brutální řezničinu. Neumím si představit kytaristu při smyslech, který by točil gain naplno. Master Volume je velmi šikovnou záležitostí – díky němu lze totiž dostat hi-gain lampové zkreslení a zároveň zachovat celkovou nízkou hlasitostní úroveň. S lampovým aparátem je to opravdu žrádlo, ale i s tranzistorem umí dělat divy - zvuk najednou chytne mnohem víc dynamiky, mohutnosti, lepší barvu - no prostě k němu přidáte lampový preamp.
2) Zvuk do sluchátek je s kvalitními sluchadly dobře využitelný na cvičení. Osobně to nemám rád, takže jsem to nepoužíval, nicméně pro člověka, kterému nevadí hrát do sluchátek a který potřebuje tiše cvičit, to bude skvělé řešení – simulace repra je dle mého velmi dobře udělaná, zní realisticky a příjemně. Zvuk do mixu jsem nikdy neměl možnost vyzkoušet.
3) Clean – no co tu popisovat? Prostě čistý kanál, zvuk je poměrně dost mohutný, v závislosti na EQ dostává barvu dle vaší chuti, celkově jde o docela teplý tón. Není to cinkavý fender, ale ani gumovitá mesa, něco mezi tím, samozřejmě blíže k mese. Při gainu ve vyšších úrovních (kde závisí na síle výstupu snímačů) začíná zvuk lehce nakreslovat, dobře reaguje na dynamiku hraní.
4) Blues – začíná zhruba tam, kde končí Clean, při gainu nad půl už dostáváte ne bluesové, ale rockové zkreslení a při pootočení ještě trochu dál je zvuk dle mého klidně použitelný i na metal – pokud máte tedy silnější snímače, se singlama to nepůjde. Nicméně z hlediska charakteru je tento kanál přece jen doma v té bluesové a rockové části. Znovu velmi dobře reaguje na dynamiku hraní, znovu hodně dělá nastavení ekvalizéru. Zvuk je charakterově spíše do kulata, do tepla., tón jde hezky za rukou. Tento kanál patří sám o sobě rozhodně mezi jedny z nejhezčích a rozhodně nejuniverzálnějších zkreslení, co jsem kdy v krabičkách slyšel.
3) Solo – od rocku po tak šílené zkreslení, které si neumím představit v praxi použité. Oproti Blues samozřejmě výrazně více gainu (možná skoro až moc velký skok, jeden z mála mínusů, které pro mě Twin měl), méně teplý tón, o něco méně dynamický (logicky – čím větší zkreslení, tím větší komprese…), zvuk se ale rozhodně neslévá, pořád je konkrétní a dobře čitelný, pokud vyloženě nezmršíte nastavení EQ, tak si bez problémů prorazí cestu kapelou. Pokud hledáte metalové zkreslení, tak Twinovo Solo nemá mezi krabičkami konkurenci (aspoň co jsem měl zatím možnost poznat) – tohle je opravdu Mesa v krabičce. Pozor ale – nejde o mesu á la Recto, jde spíše o starší modely typu Caliber, možná lehce do „Mark-ovata“, aspoň tak mi to zní.
Poznámka: Teď nemluvím z vlastních zkušeností, ale z toho, co jsem se dočetl všude možně na webu – na zvuk má poměrně značný vliv typ použitých elektronek. Já tam měl jednu nějakou no-name a jedno od Ruby, mám dojem, nemám tušení, jak staré byly. Rozhodně co do míry gainu lze velmi experimentovat s tím, jaké lampičky použijete.
Spolehlivost
Jak jsem již napsal – postaveno jak tank. Nevěřím, že Twina vůbec lze rozbít či nějak poškodit. V tomhle směru bych se o Twina nikterak nebál. Těžký a velký to je jak kráva, z místa se vám určitě nehne.
Shrnutí
Ano, Twin patří mezi ty dražší zkreslovadla, co se dají sehnat – na bazaru bývají nejčastěji kolem cca 7500,- Kč, což mi ale přijde jako rozumná cena vzhledem k tomu, co to umí. Ať jde o kvalitu zvuku, univerzálnost použití, technické možnosti, dělá Twin tak trochu kategorii sám pro sebe. Sice za poměrně dost peněz, ale je to sakra hodně muziky. Rozhodně můžu jen a jen doporučit…
Kdyby mi efekt ukradli, koupil bych si ho znovu?
No, už jsem ho prodal, takže… Ale důvodem bylo jen to, že k Mese F50 jsem ho už prostě nepotřeboval. Nicméně pokud bych ho využíval či nyní začal hledat krabičku na zkreslení, tak bych se ho rozhodně snažil sehnat znovu, protože neznám jinou podlahovou krabku, která umí to, co lze vytáhnout z Twina.
Ukázky
Není to ode mě (na to už je jaksi pozdě, když Twina nemám), ale je to poměrně zdařilá ukázka zvuku, zároveň tam je popsáno i vše, co popisuji já výše, avšak s ukázkou kde co na Twinovi přímo je. Je to nahráno s kytarou s poměrně slabými snímači, s HB z toho lze na Blues a Solo vytáhnout výrazně silnější zkreslení
Mesa Boogie V-Twin (lampový podlahový preamp / distortion)
- Nero
- Rádce
- Příspěvky: 29517
- Registrován: 15.07.2007 13:21
- last.fm: http://www.last.fm/user/Nero1
- Bydliště: Brno
Mesa Boogie V-Twin (lampový podlahový preamp / distortion)
"Náš problém není v tom, že toho víme málo. Náš problém je, že mnoho z toho, co víme, není pravda."
PetrPeter 1975 - 2008
Re: Mesa Boogie V-Twin (lampový podlahový preamp / distortion)
Uvažuji že ho na bazaru koupím. Jen mě zajímá z jakéhou výstupu se zapojuje do ir load boxu? Předpokládám že z "To Power Amp" ?
Naposledy upravil(a) Nik 555 dne 17.04.2024 19:03, celkem upraveno 1 x.
Hudba si vyžaduje své přednosti, které nemají kompromisy.
Re: Mesa Boogie V-Twin (lampový podlahový preamp / distortion)
Kdybys to nějak moc nutně potřeboval vědět, tak ti to můžu vyzkoušet... ale buď tohle nebo "to power amp" určitě fungovat bude.
Jenom upozorňuju, že v tomhle zapojení zvuk není úplně hotovej. V-Twin je podle mě spíš stompbox než komplet preamp.
Jenom upozorňuju, že v tomhle zapojení zvuk není úplně hotovej. V-Twin je podle mě spíš stompbox než komplet preamp.