Jak se posunout dál
Pravidla fóra
Jak se posunout dál
Ahoj, chci se zeptat, jestli by neměl někdo tip, jak posunout můj um někam dál.
Jsem na klávesách čistý samouk. Chybí mi asi všechny oficiální správné návyky, takové ty že prsty mají být ohnuté, jako bych držel v hrstí pomeranč, že Cčko se má hrát palcem, D ukazovákem, E prostředníkem, F zase palcem atd. Tyhle věci jsem nikdy necvičil. Neumím hrát podle not. Hraju si jen doma sám pro sebe, nebo řekněme pro děti. Hraju to, co mě baví poslouchat v rádiu, tzn. hlavně pop.
Hraju tak, že pravou rukou hraju melodii co slyším a levou rukou hraju akordy. Klávesy jsem si koupil před cca 10 rokama, před tím jsem hrál na kytaru, ukulele atd. Dřív jsem pozoroval, jak se v tom "svém stylu" krůček po krůčku zlepšuju. V začátcích mi třeba chvíli trvalo, než jsem chytil počáteční tón, od kterého pravou rukou začít, a ve které tónině písnička je. Akordy jsem jsem musel vždycky hledat. Postupně jsem vycvičil sluch tak, že teď už tu pravou ruku trefím prakticky vždycky na první pokus, někdy trefím i akordy. Jenže do tohoto stavu jsem se vypracoval řekněme po 5 letech hraní, takže třeba před 5 lety, a od té doby už se myslím nikam dál neposouvám a nezlepšuju. Možná že tento můj samoukovský systém ani nikam dál posouvat nejde. Ale jak říkám, přeskočil jsem úplné základy, které se děti běžně učí v hudebce, takže předpokládám, že když se teď na stará kolena přihlásím do nějaké seriozní hudební školy, tak mě budou chtít učit úplně všechno od začátku, takže budu roky trénovat prstoklad, než se dostanu k nějaké pěkné hudbě. A navíc, jak říkám, baví mě hrát takovou hudbu, kterou mě baví i poslouchat, třeba v autě. Asi by mě nebavilo hrát v klasické hudebce nějaké staré klasické autory.
Takže nějaký nápad nebo návrh, co bych s mým klavírním (ne)umem mohl dělat? Předem díky za jakýkoliv tip
Jsem na klávesách čistý samouk. Chybí mi asi všechny oficiální správné návyky, takové ty že prsty mají být ohnuté, jako bych držel v hrstí pomeranč, že Cčko se má hrát palcem, D ukazovákem, E prostředníkem, F zase palcem atd. Tyhle věci jsem nikdy necvičil. Neumím hrát podle not. Hraju si jen doma sám pro sebe, nebo řekněme pro děti. Hraju to, co mě baví poslouchat v rádiu, tzn. hlavně pop.
Hraju tak, že pravou rukou hraju melodii co slyším a levou rukou hraju akordy. Klávesy jsem si koupil před cca 10 rokama, před tím jsem hrál na kytaru, ukulele atd. Dřív jsem pozoroval, jak se v tom "svém stylu" krůček po krůčku zlepšuju. V začátcích mi třeba chvíli trvalo, než jsem chytil počáteční tón, od kterého pravou rukou začít, a ve které tónině písnička je. Akordy jsem jsem musel vždycky hledat. Postupně jsem vycvičil sluch tak, že teď už tu pravou ruku trefím prakticky vždycky na první pokus, někdy trefím i akordy. Jenže do tohoto stavu jsem se vypracoval řekněme po 5 letech hraní, takže třeba před 5 lety, a od té doby už se myslím nikam dál neposouvám a nezlepšuju. Možná že tento můj samoukovský systém ani nikam dál posouvat nejde. Ale jak říkám, přeskočil jsem úplné základy, které se děti běžně učí v hudebce, takže předpokládám, že když se teď na stará kolena přihlásím do nějaké seriozní hudební školy, tak mě budou chtít učit úplně všechno od začátku, takže budu roky trénovat prstoklad, než se dostanu k nějaké pěkné hudbě. A navíc, jak říkám, baví mě hrát takovou hudbu, kterou mě baví i poslouchat, třeba v autě. Asi by mě nebavilo hrát v klasické hudebce nějaké staré klasické autory.
Takže nějaký nápad nebo návrh, co bych s mým klavírním (ne)umem mohl dělat? Předem díky za jakýkoliv tip
Naposledy upravil(a) Snowball dne 2.10.2024 11:59, celkem upraveno 1 x.
- Hendrek
- Site Admin
- Příspěvky: 8436
- Registrován: 23.07.2009 12:11
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se posunout dál
Měl jsem stejný problém po deseti letech samouky na basu. Nemohl jsem se dostat dál, narazil jsem na technický strop, kam jsem se mohl maximálně dostat se špatnými návyky, neexistencí správné techniky, a podobně.
Po necelém roce u učitele, který zabralo přeučování nešvarů, zlozvyků a učení se naprostým základům techniky hry, jsem se mohl konečně někam posunout dále.
Tedy ve zkratce, najdi si učitele, připrav se na to, že budeš muset odbourat spoustu špatných návyků, které sis vypěstoval, osvoj si základy pod kůži, ať na nich můžeš dále stavět a posunout se výš. Ať se daří.
Po necelém roce u učitele, který zabralo přeučování nešvarů, zlozvyků a učení se naprostým základům techniky hry, jsem se mohl konečně někam posunout dále.
Tedy ve zkratce, najdi si učitele, připrav se na to, že budeš muset odbourat spoustu špatných návyků, které sis vypěstoval, osvoj si základy pod kůži, ať na nich můžeš dále stavět a posunout se výš. Ať se daří.
Re: Jak se posunout dál
Souhlasím, že učitel rozhodně nemusí lpět na stupnicích a Bachovi. Pojal bych to spíš jako nějaké konzultace. Jinak ale mezi řádky čtu spíš problém toho "co hrát" (tj fakticky které tóny), než technický strop (jak hrát).
V tom vidím velké plus, že dokážeš uchem víceméně odchytit, co potřebuješ. Mě samotného hodně nebaví trefovat melodii a soustřeďuji se spíš na hledání zajímavých harmonií. Myslím, že i na netu by se našla spousta návodů a tutoriálů, ale je potřeba holt najít to, co ti vyhovuje.
Takže bych se především pokusil si stanovit, kam se chci posunout.
V tom vidím velké plus, že dokážeš uchem víceméně odchytit, co potřebuješ. Mě samotného hodně nebaví trefovat melodii a soustřeďuji se spíš na hledání zajímavých harmonií. Myslím, že i na netu by se našla spousta návodů a tutoriálů, ale je potřeba holt najít to, co ti vyhovuje.
Takže bych se především pokusil si stanovit, kam se chci posunout.
Re: Jak se posunout dál
Díky za reakce. Popořadě:
"najdi si učitele" ... nevím, tomu moc šancí nedávám. Mám 3 děti a mám ještě nějaké další koníčky (sport, ...) takže většina příležitostí, kdy si najdu čas na hraní je, když večer přečtu pohádku dětem, tak pak můžu tak hodinu-dvě hrát, než usnu i já. Nevím, kdy bych naše čas na nějaké serióznější (=pravidelnější) návštěvy učitele. Možná v důchodě Do té doby se bojím, že mi nezbývá než zůstat samoukem.
"...lpět na stupnicích a Bachovi..." -- tak v tom mám dost jasno, že Bacha a podobné nikdy hrát nebudu. Baví mě hrát to, co mě baví poslouchat, a poslouchám, řekněme, taneční pop.
"...mezi řádky čtu spíš problém toho "co hrát" (tj fakticky které tóny)..." -- tohle mě dost přimělo k přemýšlení. Nejdřív jsem na to chtěl odepsat, že co mám hrát vím, to přece slyším. Pak jsem se v přemýšlení posunul dál a došlo mi, že jsou prostě písničky, které byly napsané pro piano, a tam to slyšet je, a pak jsou písničky, které zrovna pro piano napsané nebyly (což je možná v popu většina) a tam to prostě neslyším, protože to tam není. A protože se to snažím hrát po svém, tak to zní blbě. Můj způsob hraní ještě zní snesitelně u písniček, kde se relativně rychle střídají akordy. Ale u písniček, kde zůstává stejný akord pár taktů za sebou, to prostě zní blbě tou levou rukou pořád mlátit do těch stejných kláves. Takže je to přesně tak: nevím co mám hrát. Měl bych hrát něco jiného než slyším. Dřív jsem o tom nikdy nepřemýšlel a hrál jsem pravou rukou prostě melodii zpěvu a levou rukou kytaru. Ale teď poslední dny se na to při poslechu soustředím a na stará kolena jsem zjistil, že třeba takoví Tim Minchin anebo Michal Horák vůbec nehrají pravou rukou to co zpívají. To, že levou rukou nehrají kytarové akordy, tak jako já, ale cosi chytřejšího, to jsem věděl dávno. Ale to, že pravou rukou nehrají zpěv, to mi dřív fakt nedošlo. Věnoval jsem se trochu googlení a narazil jsem na něco, čemu se říká "chord progressions". Na první pohled mi připadlo, že to přece zná každé něcko (nebo aspoň to, co někdy hrálo na kytaru) a že to přece dávno znám a používám i na klávesách (pro transpozice). Ale když jsem si našel pár youtubových videí, tak jsem se dozvěděl, že oni tím myslí trochu něco víc, než obyčejný kvartový kruh. Zjistil jsem, že oni vlastně hrají akordy oběma rukama, přičemž kombinují různé varianty akordů (akord C může být CEG nebo EGC nebo GCE), často když jde "hlavní melodie" (melodie zpěvu) nahoru, tak pravou rukou jdou na další akordy taky nahoru, ale levou rukou jdou pro stejný akord dolů. Začal jsem toto zkoušet a zní to až překvapivě pěkně. Sice se tím pádem ztratí ta hlavní melodie, kterou jsem hrával pravou rukou, takže se z piana stane jen doprovodný nástroj a hlavní melodii je potřeba zazpívat. Ale to možná nevadí. Budu to chvíli takhle zkoušet a uvidím
"Takže bych se především pokusil si stanovit, kam se chci posunout." -- no a to je možná nejtěžší otázka Abych se přiznal, tak celá ta myšlenka, která vyústila v tuhle otázku na tomto fóru, vznikla na letišti, kde jsem nedávno čekal 5 hodin a v odletové hale stálo piano. Nejdřív si tam nějaká malá holčička něco brnkala jedním prstem, nějaké místní Ovčáky čtveráky. Nikdo tomu nevěnoval pozornost. Pak tam nějaká puberťačka dala dva kusy nějakého Bacha, nikdo tomu nevěnoval pozornost. Pak jsem si tam já "brnknul" pár písniček tím svým samoukovským způsobem, nikdo mi nevěnoval pozornost. Pak tam bylo chvíli ticho a pak se tam objevil nějaký virtuoz, který tam hodinu hrál tak, že když nakonec vstal, sklidil ovace ve stoje celé letištní haly (v 1 hodinu ráno pár set lidí). A já jsem si musel sebekriticky přiznat, že moje hraní má mnohem blíž k té malé holčičce s jedním prstem než k tomu týpkovi na konci, a tak jsem začal přemýšlet, jak to asi dokázal, že se naučil hrát takhle Jako možná že bych se na takový level taky dokázal dostat (a možná taky ani při největším úsilí ne), ale stálo by mě to stovky nebo tisíce hodin dřiny, trénování otravných etud které by mě nebavily, k tomu další spoustu času stráveného dojíždění k učitelům, musel bych se pro to vzdát jiných (všech ostatních?) koníčků. Za to mi to určitě nestojí. Nebudu trénovat žádné etudy, chci hrát hudbu, která mě baví, i kdyby to bylo za cenu toho, že se na žádný další level už neposunu. Možná je to jednoduše tak, že mě naplňuje zdolávat nové mety. Hrál jsem 15 let na kytaru. Když to vypadalo, že jsem se přestal posouvat dopředu, koupil jsem si klávesy. Když to vypadalo, že ani tam už se neposouvám moc dopředu, koupil jsem si basskytaru... Tak teď je zase asi potřeba k nějakému dalšímu kroku. Buď si koupím něco dalšího, třeba housle (ale s těma se asi blbě zpívá, takže ty asi ne) anebo zkusím nějak vykopnout to piano o stupeň výš. Možná že žádný další cíl v tom není. Celebrita už ze mě na stará kolena asi nebude, budu asi dál hrát jenom doma a kamarádům. Takže pro teď jsem si nastavil jako cíl vypilovat tu techniku, co jsem popsal v odstavci výše, a časem se uvidí, jestli to bude nějaký pokrok v kvalitě, anebo to byla blbost a budu zase na začátku hledání nových cílů
"najdi si učitele" ... nevím, tomu moc šancí nedávám. Mám 3 děti a mám ještě nějaké další koníčky (sport, ...) takže většina příležitostí, kdy si najdu čas na hraní je, když večer přečtu pohádku dětem, tak pak můžu tak hodinu-dvě hrát, než usnu i já. Nevím, kdy bych naše čas na nějaké serióznější (=pravidelnější) návštěvy učitele. Možná v důchodě Do té doby se bojím, že mi nezbývá než zůstat samoukem.
"...lpět na stupnicích a Bachovi..." -- tak v tom mám dost jasno, že Bacha a podobné nikdy hrát nebudu. Baví mě hrát to, co mě baví poslouchat, a poslouchám, řekněme, taneční pop.
"...mezi řádky čtu spíš problém toho "co hrát" (tj fakticky které tóny)..." -- tohle mě dost přimělo k přemýšlení. Nejdřív jsem na to chtěl odepsat, že co mám hrát vím, to přece slyším. Pak jsem se v přemýšlení posunul dál a došlo mi, že jsou prostě písničky, které byly napsané pro piano, a tam to slyšet je, a pak jsou písničky, které zrovna pro piano napsané nebyly (což je možná v popu většina) a tam to prostě neslyším, protože to tam není. A protože se to snažím hrát po svém, tak to zní blbě. Můj způsob hraní ještě zní snesitelně u písniček, kde se relativně rychle střídají akordy. Ale u písniček, kde zůstává stejný akord pár taktů za sebou, to prostě zní blbě tou levou rukou pořád mlátit do těch stejných kláves. Takže je to přesně tak: nevím co mám hrát. Měl bych hrát něco jiného než slyším. Dřív jsem o tom nikdy nepřemýšlel a hrál jsem pravou rukou prostě melodii zpěvu a levou rukou kytaru. Ale teď poslední dny se na to při poslechu soustředím a na stará kolena jsem zjistil, že třeba takoví Tim Minchin anebo Michal Horák vůbec nehrají pravou rukou to co zpívají. To, že levou rukou nehrají kytarové akordy, tak jako já, ale cosi chytřejšího, to jsem věděl dávno. Ale to, že pravou rukou nehrají zpěv, to mi dřív fakt nedošlo. Věnoval jsem se trochu googlení a narazil jsem na něco, čemu se říká "chord progressions". Na první pohled mi připadlo, že to přece zná každé něcko (nebo aspoň to, co někdy hrálo na kytaru) a že to přece dávno znám a používám i na klávesách (pro transpozice). Ale když jsem si našel pár youtubových videí, tak jsem se dozvěděl, že oni tím myslí trochu něco víc, než obyčejný kvartový kruh. Zjistil jsem, že oni vlastně hrají akordy oběma rukama, přičemž kombinují různé varianty akordů (akord C může být CEG nebo EGC nebo GCE), často když jde "hlavní melodie" (melodie zpěvu) nahoru, tak pravou rukou jdou na další akordy taky nahoru, ale levou rukou jdou pro stejný akord dolů. Začal jsem toto zkoušet a zní to až překvapivě pěkně. Sice se tím pádem ztratí ta hlavní melodie, kterou jsem hrával pravou rukou, takže se z piana stane jen doprovodný nástroj a hlavní melodii je potřeba zazpívat. Ale to možná nevadí. Budu to chvíli takhle zkoušet a uvidím
"Takže bych se především pokusil si stanovit, kam se chci posunout." -- no a to je možná nejtěžší otázka Abych se přiznal, tak celá ta myšlenka, která vyústila v tuhle otázku na tomto fóru, vznikla na letišti, kde jsem nedávno čekal 5 hodin a v odletové hale stálo piano. Nejdřív si tam nějaká malá holčička něco brnkala jedním prstem, nějaké místní Ovčáky čtveráky. Nikdo tomu nevěnoval pozornost. Pak tam nějaká puberťačka dala dva kusy nějakého Bacha, nikdo tomu nevěnoval pozornost. Pak jsem si tam já "brnknul" pár písniček tím svým samoukovským způsobem, nikdo mi nevěnoval pozornost. Pak tam bylo chvíli ticho a pak se tam objevil nějaký virtuoz, který tam hodinu hrál tak, že když nakonec vstal, sklidil ovace ve stoje celé letištní haly (v 1 hodinu ráno pár set lidí). A já jsem si musel sebekriticky přiznat, že moje hraní má mnohem blíž k té malé holčičce s jedním prstem než k tomu týpkovi na konci, a tak jsem začal přemýšlet, jak to asi dokázal, že se naučil hrát takhle Jako možná že bych se na takový level taky dokázal dostat (a možná taky ani při největším úsilí ne), ale stálo by mě to stovky nebo tisíce hodin dřiny, trénování otravných etud které by mě nebavily, k tomu další spoustu času stráveného dojíždění k učitelům, musel bych se pro to vzdát jiných (všech ostatních?) koníčků. Za to mi to určitě nestojí. Nebudu trénovat žádné etudy, chci hrát hudbu, která mě baví, i kdyby to bylo za cenu toho, že se na žádný další level už neposunu. Možná je to jednoduše tak, že mě naplňuje zdolávat nové mety. Hrál jsem 15 let na kytaru. Když to vypadalo, že jsem se přestal posouvat dopředu, koupil jsem si klávesy. Když to vypadalo, že ani tam už se neposouvám moc dopředu, koupil jsem si basskytaru... Tak teď je zase asi potřeba k nějakému dalšímu kroku. Buď si koupím něco dalšího, třeba housle (ale s těma se asi blbě zpívá, takže ty asi ne) anebo zkusím nějak vykopnout to piano o stupeň výš. Možná že žádný další cíl v tom není. Celebrita už ze mě na stará kolena asi nebude, budu asi dál hrát jenom doma a kamarádům. Takže pro teď jsem si nastavil jako cíl vypilovat tu techniku, co jsem popsal v odstavci výše, a časem se uvidí, jestli to bude nějaký pokrok v kvalitě, anebo to byla blbost a budu zase na začátku hledání nových cílů
Re: Jak se posunout dál
Dik za reakci. Podle meho dobre uvahy, nebo rekneme "mne blizke". At se dari!
Re: Jak se posunout dál
Hrát dobře na klavír znamená odcvičit zhruba deset tisiíc hodin pod odborným vedením, které tě nechá cvičit efektivně bez prošlapávání slepých cest. Cvičit znamená hrát cvičení, tedy ne to, co tě baví, ale to, co rozvine tvou techniku. K tomu právě vznikly ty etudy - jsou to cvičné skladby, nezáleží na tom, kdo je napsal. Najít si na to hodinu za týden až čtrnáct dní by neměl být problém. Je to jen kontrola jak ti to jde a zadávání nových úkolů, jinak můžeš cvičit hodiny po večerech sám. Z tvého vyprávění se mi jeví, že hraješ jen pravou rukou, začni hrát i levou rukou, buď melodie nebo rozložené akordy. Najdi si na to noty. A také by to chtělo zvládnout hudební teorii, abys rozuměl, co v té hudbě děláš. Vědění o hudbě, porozumnění hudbě ti mohou dát čtyři věci - velmi dobrý učitel, studium not, studium hudební teorie nebo hudební genialita. Hudebně geniální nejsi, a zbytek - zdá se mi - odmítáš.
Mimochodem, hrát na klávesy a na piáno není to samé. Klávesista musí zvládat jiné věci než pianista. Ale školýy hraní na klávesy nejsou rozvinuté a téměř nikdo to neumí učit, alespoň v česku. České ZUŠ na to imho jdou dost špatně a bídně, systémově. O těch lidech, kteří to učí, radši pomlčet, to je další kapitola, většina jsou outsideři.
Mimochodem, hrát na klávesy a na piáno není to samé. Klávesista musí zvládat jiné věci než pianista. Ale školýy hraní na klávesy nejsou rozvinuté a téměř nikdo to neumí učit, alespoň v česku. České ZUŠ na to imho jdou dost špatně a bídně, systémově. O těch lidech, kteří to učí, radši pomlčet, to je další kapitola, většina jsou outsideři.
Re: Jak se posunout dál
Urcite se nechci prit nebo mluvit za autora, ale rekl bych, ze tohle presne nechce a nehleda...
Re: Jak se posunout dál
To jsem pochopil, on chce, aby mu někdo potvrdil, že to dělat nemusí i když sám tuší, že to dělat musí, jestli se chce zlepšit. Je to jako když tlusťoch přijde na kulturistické fórum a říká, chlapi, já viděl fakt vypracovaného borce, taky tak chci vypadat, ale nechci cvičit a držet dietu, chci dělat jen to co mě baví. Tak to prostě nefunguje. Neví co má hrát levou rukou a nechce jít za učitelem aby mu to řekl ani si to přečíst v notách - tak co s tím.
Re: Jak se posunout dál
Mimochodem, mám tři děti, nejstarší syn chodí už deset let do zuš na keyboard a sedm let na klavír a hraje velmi dobře. Druhý to neustále střídá, sbor, klávesy, výtvarka, sólový zpěv, kytara, fotbal, tenis, aikido, basketbal. Cca po dvou letech mění jak sport tak hudebku a po osmi letech neumí dobře nic. Končí přesně ve chvíli, kdy už to přestává být zábava a musel by opustit komfortní zónu a dělat potřebné věci, aby se posunul dál a ostatní mu neutekli. Takže je potřeba říct jasně, chceš se zlepšit? Musíš na sobě makat a ne vždy je to jen zábava. V podstatě nikdy to není zábava, učit se je dřina, zábava je až když používáš to, co jsi se naučil. Sněhové vločky se z toho zhroutí a jdou dělat něco jiného, co je chvíli bude bavit, než se zase zaseknou, ostatní jdou makat, aby byli dobří v tom v čem chtějí.