TaPetra píše: ↑27.10.2024 17:43
torst: díky za reakci. Ja právě zkouším real basu, po delší době nepoužívám Eurobass a real basa je i v tom pokusu. Já tam basu slyším celkem dost, možná by to chtělo reakci někoho dalšího, protože si nejsem jistá že by ta basa byla málo (ale neříkám že nemáš pravdu). Jo, středy jsem na base stáhla, ale to je spíš záměr. Chci víc hrát basu rytmicky s kopákem ne furt s kytarou, proto míň středů. Kopák asi ještě přidám. Torste, zkus použít něco jiného než šustítka, jestli to neuslyšíš jinak, protože pak přemýšlím jestli mám něco měnit a budu ráda za názor. Trochu jsem stáhla kytary na začátku: https://voca.ro/1fRjGr5pdNGy
Tak jsem se včera večer k tomu dostal. Basy mi tam přišlo až dost, hlavně ze začátku. To že kopák je málo je, dle mého názoru, právě tou basou která ho požere a zvýraznil bych tečku na kopáku. Poslouchal jsem to na obyč sluchátkách, nějaký Sony přes telefon a přes studiové monitory přes kvalitní zvukovku.
torst píše: ↑29.10.2024 10:45
Jen doplním, že to naučné video poslouchám také na bídných plasťáčkách, ale tu basu tam slyším úplně bez problémů. To je právě věc toho dobře nahraného a nastaveného zvuku.
A proto mají někteří pocit, že v moderní metle není basa.
Teď vážněji - mně tam ty basy přijdou hrozně “dlouhý” - není tam nějakej impulz? Po letech zkoušení všech simulací beden na basu sem se na simulace beden u basy vyprd. S úspěchem používám (i live) rozbočení signálu s tím, že základní zvuk mám bez simulací beden - jen comp a preamp a odbočenej jde do simulace engláckýho firebalu se staženejma basama (tam simulaci bedny mám).
S hodnocením kopáku souhlasím - jen ještě může pomoct sidechain - signálem z kopáku řízený kompresor na tý base, kdy při kicku se na pár milisekund ten basovej signál stlačí a tím tomu bubnu uhne..
A obecně prospívá ořez basových subfrekvencí - na 35Hz HPF.
G LPJ T DC B BS - L6 HXs - GK 400RB - SD NY 121 (B&C 12HPl64) (:
Sidechain koprese mě taky napadla. Jenže bicí jsou VSTi tak jsem se dotoho nechtěl pouštět. To by se musel ten kopák samostatně vyexportovat do audio stopy a v MIDI stopě - ve VSTi ho zmutovat. Popřípadě vyexportovat celé bicí na jednotlivé stopy tak jak to má tady Otoman https://www.youtube.com/watch?v=mEw_RGm8ork a pak už pracovat jen s audio stopama.
Nic proti Sidechain, ale myslím, že jsou to zbytečné extrabuřty. Ola v tom mém videu také nic spešl nepoužívá. Prostě nechá té base přirozený zvuk, který se prosadí tak jak je třeba. Myslím, že TaPetra by měla jít spíš touto cestou.
José, LUBOSH,Torst: Sidechain koprese- mrknu na to, protože vůbec netuším o co jde. Chápu, že se tím v nějakém momentu asi trochu stáhne basa (nějaké frekvence) a pak to otevře kopák. Zatím ale zkusím prostě změnit ten kopák v pluginu, to je asi rychlejší a jednoduchší.Byl to vlastně záměr, přemýšlela jsem nad tím, že chci zvýraznit basu a kopák spíš jako rytmický podmaz který vlastně ani nevnímáš (jako je slyšet ostrý kopák), ale je tam a funguje. Proto jsem si nakroutila basu tak jak byla a vybrala "tlumenější" a basovější kopák. Asi to dopadlo tak, že jedno požírá druhé a "dobře" to zní jen na monitorech a lepších repro.Nakonec si prostě dám jiný kopák, basu nastavím na jiný preset a pohraji si s tím. A taky asi je pravda, že v tom stylu je asi lepší když basa hraje to co kytary, jak pravil Torst.. Pak zase pošlu, snad to bude lepší. Díky všem za rady a zpětnou vazbu.
Souhlasím s tím se do SCh aktuálně nepouštět. V drtivé většině případů to není třeba. A kacíéřská myšlenka - v nemálo případech se tím může kompenzovat poněkud slabší "skill" v práci s EQ a porozumění frekvenčním charakteristikám nástrojů
P.
Skype: studio_kappka home recording: Cubase Pro 12, WaveLab Pro 11
Dynaudio BM6 + A500, Antelope Discrete 8 Pro SC
pavlii píše: ↑2.11.2024 15:24
Souhlasím s tím se do SCh aktuálně nepouštět. V drtivé většině případů to není třeba. A kacíéřská myšlenka - v nemálo případech se tím může kompenzovat poněkud slabší "skill" v práci s EQ a porozumění frekvenčním charakteristikám nástrojů P.
Chtěl jsem napsat totéž, ale bál jsem se, že bych byl za ignoranta a konzervu.
TaPetra: " A taky asi je pravda, že v tom stylu je asi lepší když basa hraje to co kytary, jak pravil Torst.. " Hele, žádné dogma. V minulosti jsem aranžoval přesně opačně - aby se nástroje "proplétaly" a měly platnost v aranžmá. Praxe a pohodlnost mě poučily, že je nejlepší, když basa, kytara, klávesy i ságo hrají unisono C, F, G. "Je to blbý, ale bude se to líbit." (J. Werich). " Filozof tak zastává názor, který zároveň vyvrací" (Divadlo J&C).
Nicméně trvám na tom, že všechny nástroje by měly hrát v ´univerzálním´ spektru, abys je slyšela na hifi i z tranzistoráku.
Tak jsem změnila bicí, i basu. Úvod předělám a v druhém riffu změním basu tak aby hrála to co kytary, nahrála jsem pokračování a ještě něco vymyslím. Jak jsem na tom s kopákem a basou teď? https://voca.ro/12eMrCdj0jPN
Hele, poslouchám na těch svých šuntech, záměrně. Ten kopák mlaská už pěkně, noproblema, nade mě by moh být i míň nápadný. "kopák spíš jako rytmický podmaz který vlastně ani nevnímáš (jako je slyšet ostrý kopák), ale je tam a funguje" Tohle podepisuju !!!!! Mám taky rád ty jen ´tušené´ kopáky. U tebe je ho tam teď vlastně až moc! :-J
U basy je to horší. Pořád jí jen s námahou hledám a jakž takž nalézám. V té druhé polovině v sólu (mimochodem nápaditém !) samozřejmě vyleze víc, ale na konci jsou ty numetal sekačky a tam zas zmizí. Basa se vynoří a zase zanoří. Tady prostě tý base chybí to zdravé jádro, maso, krev, prostě středy, dřevo.
P.S.: Tak beru zpět. Poslech jsem si pár profi referencí z YT, a ty basy tam taky obtížně identifikuju. Ola byl světlá vyjímka. Prostě skladníci a svačinářky co poslouchaj rozhlas po drátě si už dnes neškrtnou. Nová doba. Asi to máš v pořádku, počkej si na lepší posluchače.
P.P.S.: Na druhou stranu Dahmer - moje někdejší nedostižná zvuková meta, a docela tam tu basu čuju, i na plastech! Kláduje tam mocně!
Torste, odkud ty hlášky bereš?? Co věta to perla (v dobrém myslím, je to vtipné).. Zatím jsem lepší basu nenakroutila, tak to asi nechám tak a možná se to časem nějak vyvine, když občas někde něco trochu pokroutím tím či oným směrem. Otázka je i ve stylu, když bych hrála typický punk rock (míň gain na kytarách), tak bych určite řešila i tu basu jinak, nevímm no. Kopák možná uberu, možná ne, zatím mi to přijde tak akurát, ale zítra to může být jinak.
Častým "trikem" je použití zkreslení (distortion) na tu basovou linku v paralelní větvi a vytáhnout z ní spíš ty frekvenčně výš položené harmonické, čímž se poněkud upřednostní ta konkretizace "kde je ten tón", takže ucho si už samo o sobě najde "to tělo a maso" ve spodku, i když ho tam poslechový řetězec úplně nedá. Rozbočení se dá udělat buď Sendem do efektové stopy, kde bude ten Distortion typ efektu, nebo se udělá "na prasáka" kopie té basové linky a Distortion se dá do jejího insertu. Pokud bude pevný vzájemný poměr hlasitosti (obvykle), dají se ty stopy linkovat, takže stačí pracovat jen s jedním faderem a automaticky se tak hýbe i ten druhý.
Můžeš vyzkoušet na nějakém dalším materiálu
P.
Skype: studio_kappka home recording: Cubase Pro 12, WaveLab Pro 11
Dynaudio BM6 + A500, Antelope Discrete 8 Pro SC
José, Pavlii: oba jste řešili i to zdvojení basové linky- jedna stopa čistě basa s amp.simulací bez IR a kopie linky s kytarovou amp. simulací s IR. A pak si najít ten správný poměr hlasitosti. Nevím jestli jsem to pochopila správně, pokud ano, tak to jsem zkoušela a ta basa mi přišla horší oproti té co mám teď. Samozřejmě je to i o tom si s tím pak pohrát, nakroutit zvuk na "hlavách", ale spíš mi přijde lepší ten Parallax a ty možnosti které nabízí. Je tam EQ, samostatně nastavitelné basy, středy, výšky a to všechno s nastavitelným zkreslením samostatně. Zkusím pak nastavit tu basu na střed na tvrdo (i když mi to nesedne zvukově do mého ucha) a pošlu na porovnání a jestli tam tedy Torst zacítí tu krev a trhající se maso.. Já mám pocit, že s tou basou to bude podobný jako s kytarami, kde si najít schopný zvuk trvá vlastně věčně.
Ty 2. zkreslenou basovou stopu určitě nenahrávat extra, stačí kopie v HDR. Ola to tak taky dělá a co Ola činí, dobře činí! Ani na to zkreslení basové stopy bych nedával žádný super plugin. Stačí obyč kyt. simulace, která z té basy udělá "středové drnčítko".
Neeee - hlaně NENAHRÁVAT 2x, to je dost blbost (u basy). Jinak varianty (2) postupu jsem psal. Ale pokud udělá práci dle vlastních požadavků něco jiného lépe, tak proč by ne, žeano. O tom to přeci je.
Jen připomínám, proč se celá diskuse rozběhla: nečitelnost/špatná vnímavost hlubokých frekvencí (basa, kopák) na audio systému, který pro takový přednes nemá parametry. Vypíchl jsem věci, na které se zaměřit, aby to čitelnější bylo. Zatím mi přijde, že si to nikdo nepřečetl, ale to je fuk
P.
Skype: studio_kappka home recording: Cubase Pro 12, WaveLab Pro 11
Dynaudio BM6 + A500, Antelope Discrete 8 Pro SC