Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Zvukové karty, sluchátka, procesory, software, akustika, ...
Uživatelský avatar
starypard
Příspěvky: 523
Registrován: 29.08.2016 14:36

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od starypard » 11.02.2019 17:24

torst píše:
11.02.2019 12:06
no přinejmenším je úsměvné to bazírování na vzorkovací frekvenci, které mnohonásobně překračuje slyšitelné zvukové spektrum. To už se tu přeci hloubkově řešilo.
Digitalizace signálu přináší již z principu jeho naprostou degradaci, nevratnou. Vzorkovací frekvence ovšem nemá nic společného se slyšitelností či neslyšitelností nějakého zvuku, jde prostě jen o míru degradace průběhu signálu, bez ohledu na jeho frekvence. Digitalizace nahrazuje spojitý signál, aproximuje ho, množstvím pomyslných "obdélníků" o nějaké šířce (dané vzorkovací frekvencí) a výšce (dané dynamikou signálu, amplitudami, jednak nastaveným rozlišením, jednak nastavením minim a maxim - tedy brutalitou zamýšleného omezení dynamiky). Vlastně jde o technické provedení původních myšlenek infinitezimálního počtu - tedy diferenciální, integrální počet, limity, teorie nekonečně velkého a nekonečně malého. V matematice jde o čistou filosofii, ideální model světa, bez přeměny světa. V praxi se jedná o zcela konečné, tedy velmi hrubé, ovšem velmi praktické (pro určitý účel), přetvoření původního. Pokud bychom chtěli "co nejvěrnější zvuk", museli bychom užít, pokud možno, ještě větší vzorkovací frekvenci a ještě jemnější vzorkování dynamiky. Technicky není problém to mít ještě vše desetinásobně vyšší, ale obdrželi bychom poněkud hodně dat. I to by nevadilo. Ale kdo zaplatí ty mašiny, které to dají? S digitalisací signálů lidstvo přistoupilo na určitá omezení, s tím, že ta technologie má zase jiné své, prokazatelné a všeobecně přijímané a žádané, výhody. U hudby jde o to, že ne že by lidé neslyšeli, oni slyší sakra dobře, i když ti to nejsou schopni říct. Spíše jde o to, že lidské tělo funguje tak, že má jistá omezení v rychlosti reakcí. Mluví se o reakční době řidiče, můžeme zkoumat třeba i to, za jak dlouho po podnětu se zvedají hladiny určitých hormonů, jak rychle dochází k chemickým reakcím, které vedou ku "pocitům". Dá se říci, že u většiny lidí vzbudí digitalisovaná (degradovaná) hudba skoro stejné emoce jako ta plně spojitě produkovaná, protože prostě nedokáží dost rychle reagovat. Také klidně můžeme zahrnou do hry to, že konečný podnět je tvořen interakcí naprosto "nedigitálních" membrán reproduktorů a masy vzduchu a nějakého prostoru. Ty hlavní emoce, pocit ze skladby, jsou dány stejně miliony odrazů a přimíchaného bordelu. Dále je potřeba zmínit, že jakákoliv technika, řekněme, ta moderní, polovodičová, rozhodně neprodukuje, resp. nereprodukuje spojitý signál. Princip polovodičů je prostě takový. Starým transistorovým magnetofonům říkáme analogové, přitom degradace signálu není dána ani tak kvalitou výroby, jako spíše podstatou věci.
Osobně si myslím, že kompromis v podobě aproximace signálu je stejného druhu jako jsou kompromisy ohledně kvality jakýchkoliv lidských výtvorů. je nesmysl, aby cokoliv bylo vyrobeno dráž, z lepšího materiálu, z mnohem víc materiálu, nežli jest to pro daný účel potřeba. Digitalisovaný signál je horší, ale plně postačuje.

Uživatelský avatar
JirkaT
Příspěvky: 145
Registrován: 31.10.2011 13:01
Kontaktovat uživatele:

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od JirkaT » 11.02.2019 17:24

Jaroslav Zelený píše:
11.02.2019 17:16
Asi diskusi o vzorkování (rozlišení) moc nepomůžu, ale zkusil bych analogii s mou prací. Když skenuju obrázek, tak si ho taky naskenuju na 1200 dpi, přičemž rozlišení pro tisk je pouhých 300 dpi. Mám pak v obrázku jakoby víc detailů a když pak třeba dělám gradienty v těch 1200 dpi (přirovnal bych to k efektování), tak ty jsou hladší než při 300 DPI. Pak když to resampluju na 300, efekty zůstanou jasnější než kdyby se to rovnou dělalo na 300 dpi. Podle mě vysoký rozlišení zafunguje podstatně líp i u hallů a reverbů.... A tak nějak argument, že se tady bavíme o slyšitelnym pásmu a že pak už dál nemá cenu nic, to mi přijde fádní a nelogický z hlediska toho, že 192 kHz vlastně existuje :D Ale na druhou stranu, když se někdo může mylně domnívat, že Cubase je na živou hudbu a Ableton na techno a rap, tak to se musí respektovat :D
Moc dobře trefené, je to naprosto analogicky stejné pro zvuk... :)

EDIT:
torst píše:
11.02.2019 17:21
Asi jsem v tomhle větší kverulant, uznávám, ale dogmata moc neberu a snažím se myslet hlavou.
Ale potřeba používat co nejvyšší vzorkovací kmitočet, zejména ve studiu, přece není dogma, to je skutečnost.
Naposledy upravil(a) JirkaT dne 11.02.2019 17:36, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
torst
Příspěvky: 3562
Registrován: 26.01.2010 14:19

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od torst » 11.02.2019 17:35

podle mě máte obsedantní poruchu :-E Hrůza ze samplování.
Jen uvedu příklad - hudba prohnaná asi 15x AD/DA převodníkama (zvukovkou), slyšitelná degradace žádná.
Kramer Pacer Imperial, Cherrystone headless, Jolana Diamant, Cort X-5, Ibanez RG550/570, SX FST57, Gibson SGJ, Westone LP Std., Fender Stratocaster Jim Root, Dimavery Jazz Bass, jumbo Cremona, efekty Behringer (OD100, OD300, GDI21, GI100), BOSS SD-2, DS-2, MD-2, Digitech DF-7, Deathmetal, Korg PX1 Pandora, Tom Scholz X100, ZOOM G1on, 1010, 505, GM-200, Line6 POD2, Edge PM-4, Marshall DRP-1, MS-2, Ibanez GE-601, PL-5 Powerlead, volume pedál Proel, Tesla 50(JCM800 MOD), Vermona 212, Peavey Bandit 112, Laney GC30

Uživatelský avatar
Hendrek
Site Admin
Příspěvky: 6301
Registrován: 23.07.2009 12:11
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od Hendrek » 11.02.2019 17:41

Řekl člověk, který má permanentně aktivován in-ear LPF nad 15kHz. Tak to musí být asi fakt :).
Obrázek

Uživatelský avatar
SUK
Příspěvky: 2396
Registrován: 17.03.2008 22:19
last.fm: last.fm/user/sukcz
Bandzone: http://bandzone.cz/fan/sukovec
Bydliště: Pr(aha|del|ase)
Kontaktovat uživatele:

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od SUK » 11.02.2019 17:50

To, co JZ provedl ovsem spise odpovida resamplingu z 44.1k na 192k, vykonani efektu na zvuku a naslednemu downsamplingu na 44.1k.

To, co je v clanku popisovano je spis analogicke naskenovani podkladu/fotek v extremne vysokem rozliseni, posleze vytvoreni fotomontaze v photoshopu (nedestruktivnim zpusobem) nasledovane velmi kvalitnim vytisknutim na papir a naslednym znovunaskenovanim mene kvalitnim skenerem ;)
torst píše:
11.02.2019 17:21
Trochu se divím, proč se píše o koncertech, kde se poznají špatní zpěváci. Autotune se přeci může nasadit i na live, ne?
Autotune neni dokonaly - drobne rozdily (ktere ale zive zase tolik nevadi) zahladi, ze to nepozna nikdo, vetsi rozdily uz jsou slyset a totalni pruser uz zni jako silnej harmonizer/chorus, navic se muze stat, ze "preskoci" (na vedlejsi ton nebo treba o oktavu). Ale jinak jako jo - muze.
Digitalizace signálu přináší již z principu jeho naprostou degradaci, nevratnou.
To analog taky - prakticky neexistuje zadne consumer-grade zaznamove medium, ktere by casem nedegradovalo. Zatimco digitalni signal nedegraduje (i kdyz kdejaky vymastenko hifista bude klidne tvrdit, ze vypalene CD zni hur) i kdyz ho 100000000x prehrajes, vytvoris kopii kopie, posles okolo sveta, okolo vesmiru...
Jen uvedu příklad - hudba prohnaná asi 15x AD/DA převodníkama (zvukovkou), slyšitelná degradace žádná.
Zkus to s nejakou dynamickou hudbou, ne s modernim zkomprimovanym zvukem. Degradaci uslysis, nebot prijdes o pomerne velike mnozstvi dynamickeho rozsahu a nejtissi pasaze postupne nahradi sum. Mozna pokud budes mit pri vsech 15 prevodech (proc by to kdo, vlastne, proboha, delal?) presne nastaveny gain - pokud si ponechas trosku headroomu, prijdes o dost podstatnou cast DR ;)
Hodně budem někde...

Uživatelský avatar
torst
Příspěvky: 3562
Registrován: 26.01.2010 14:19

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od torst » 11.02.2019 17:56

Hendrek píše:
11.02.2019 17:41
Řekl člověk, který má permanentně aktivován in-ear LPF nad 15kHz. Tak to musí být asi fakt :).
Já ten test nedělal, ani jsem o něj jako první nereportoval.
Ale proč se hádat? Vemte gramec, nahrajte kus do PC a pak si zavažte oči a ať vám někdo náhodně pouští oba zdroje. Kdo pozná rozdíl nad rámec statistického průměru, má u mě flašku.
P.S.: Jsem trochu zmaten. jak jsem uved dříve, míval jsem přesně vaše názory a byl jsem skeptickej ke kvalitě digitálního záznamu a mixu. Argumentoval jsem totožně, jako vy nyní. A byli to právě kumpáni z HF (nebo Imenta ?), kteří mi blud vymlátili z hlavy. No a teď, když mám konečně správný názor, dostávám čočku zas !
Kramer Pacer Imperial, Cherrystone headless, Jolana Diamant, Cort X-5, Ibanez RG550/570, SX FST57, Gibson SGJ, Westone LP Std., Fender Stratocaster Jim Root, Dimavery Jazz Bass, jumbo Cremona, efekty Behringer (OD100, OD300, GDI21, GI100), BOSS SD-2, DS-2, MD-2, Digitech DF-7, Deathmetal, Korg PX1 Pandora, Tom Scholz X100, ZOOM G1on, 1010, 505, GM-200, Line6 POD2, Edge PM-4, Marshall DRP-1, MS-2, Ibanez GE-601, PL-5 Powerlead, volume pedál Proel, Tesla 50(JCM800 MOD), Vermona 212, Peavey Bandit 112, Laney GC30

Placka
Příspěvky: 480
Registrován: 17.10.2013 12:45

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od Placka » 11.02.2019 19:35

starypard píše:
11.02.2019 17:24
Dále je potřeba zmínit, že jakákoliv technika, řekněme, ta moderní, polovodičová, rozhodně neprodukuje, resp. nereprodukuje spojitý signál. Princip polovodičů je prostě takový.
Jen tak mimochodem - veškerá audiotechnika nakonec reprodukuje spojitý signál, to jen aby nedocházelo k mýlce. Zaprvé se ty výše zmíněné obdélníky všelimožnými způsoby rekonstruují na spojitý signál a i kdyby se to nedělo a na výstupu byly skokové změny napětí, tak by je reproduktor stejně nezahrál a setrvačnost jeho pohyblivých hmot by z nich vytvořila víc nebo míň spojitý signál.

Je to častá mýlka, že se z hudby udělají obdélníky a na konci zase posloucháme obdélníky. Na výstupu je spojitý signál a otázkou je, jak dobře se podaří zrekonstruovat původní signál.

Vzhledem k tomu, že spousta lidí vůbec nic nepozná, tak bych řekl, že docela dobře. Rozhodně bych to nenazýval naprostou degradací

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 6047
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od pavlii » 11.02.2019 19:51

Proč to tak dělá, se můžeme jenom domnívat, já se domnívám, že v té analogové podobě se mu lépe dotváří efekty...
Jirko - o tom přesně mluvím. Hlavní je nedomnívat se, to je cesta do pekel. V článku jasně píše zdůvodnění.

Na celé věci je nejzajímavější jen to, jak o vlastně seriózním článku nedebatují pouze lidi, kteří "vědí". Diskuse se strhne prakticky jen v té druhé skupině lidí 8) peace.

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
JirkaT
Příspěvky: 145
Registrován: 31.10.2011 13:01
Kontaktovat uživatele:

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od JirkaT » 11.02.2019 20:45

Myslel jsem, že už nic dál psát nebudu, ale nedá mi to. On řekl tohle:
Kdybych ten převod ze 192 kHz na 48 kHz dělal napřímo, digitálně v počítači, výsledek bude horší. Při digitálním převodu se ztratí část rozlišení a spousta podrobností. Máme naposloucháno, že převod do analogové domény a následná digitalizace - na špičkové studiové technice - je zvukově mnohem lepší.

Převod z vysokých na nižší vzorkovací frekvence není pěkný. Při tom procesu se jednoduše zahodí část rozlišení, část zvukových informací. Pokud ale hi-res digitální signál dokonale převedete do analogové podoby a poté jej ve vysoké kvalitě převedete do digitální podoby v požadovaných parametrech, ten výsledek je mnohem lepší.

Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/audio-foto ... -video_nyv
A já se domnívám, že to nedělá jenom kvůli tomu, co je psáno, ale že v té analogové doméně s tím ještě něco dodatečně provádí. To jsem tím příspěvkem chtěl říct.

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 6047
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od pavlii » 11.02.2019 20:51

OK - koneckonců může být. Nicméně prakticky se zde baví o finální fázi; takže jsem to bral spíše jednoduše, ale vlastně proč ne. Ale spíš bych z textu usuzoval, že to právě dělá jen kvůli tomu převodu.

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
torst
Příspěvky: 3562
Registrován: 26.01.2010 14:19

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od torst » 11.02.2019 22:48

http://www.instrumento.cz/diskuse-tema- ... vence.html
Tady je jedna z diskusí, která mě vyléčila z mých protidigitálních bludů. A argumentují pánové Sandon a fbm (=hyenik) jejichž znalosti a zkušenosti z praxe jsou značné (nesrovnatelné s mými) a jejichž názory respektuju jako racionální.
Zmiiňují se např. i o tomto : https://cs.wikipedia.org/wiki/Shannon%C ... eor%C3%A9m
(to už přesahuje mou IQ kapacitu).
A v neposlední řadě potěší i video, které jsem si drze vykopíroval z FBM vášnivého příspěvku :
Kramer Pacer Imperial, Cherrystone headless, Jolana Diamant, Cort X-5, Ibanez RG550/570, SX FST57, Gibson SGJ, Westone LP Std., Fender Stratocaster Jim Root, Dimavery Jazz Bass, jumbo Cremona, efekty Behringer (OD100, OD300, GDI21, GI100), BOSS SD-2, DS-2, MD-2, Digitech DF-7, Deathmetal, Korg PX1 Pandora, Tom Scholz X100, ZOOM G1on, 1010, 505, GM-200, Line6 POD2, Edge PM-4, Marshall DRP-1, MS-2, Ibanez GE-601, PL-5 Powerlead, volume pedál Proel, Tesla 50(JCM800 MOD), Vermona 212, Peavey Bandit 112, Laney GC30

Uživatelský avatar
JirkaT
Příspěvky: 145
Registrován: 31.10.2011 13:01
Kontaktovat uživatele:

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od JirkaT » 12.02.2019 6:50

Shannonův teorém říká tohle: mám-li vůbec zrekonstruovat signál s kmitočtem například 10 kHz, musím jako vzorkovací kmitočet použít NEJMÉNĚ 20 kHz. Už to tady bylo psáno: ze signálu 10 kHz budou tedy k dispozici 2 vzorkované body. Z těch dvou bodů věrnou podobu původního signálu 10 kHz NIKDY nesložím, to co uslyší nedokonalé lidské ucho bude něco podobného původnímu signálu. Proto je potřeba těch vzorků víc (nejlépe mnohem víc), ale naráží se na technické omezení a tou je maximální možná rychlost zařízení...

Uživatelský avatar
Hendrek
Site Admin
Příspěvky: 6301
Registrován: 23.07.2009 12:11
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od Hendrek » 12.02.2019 8:09

A navíc mám takový pocit, že takto lze relativně věrně vrorkovat jen sinusovky. Pokud máš signál o obdélníkovém průběhu o základní frekvenci např. 10kHz, na jeho "přesnou" modelaci potřebuješ ještě několik desítek vyšších harmonických, tedy se určitě dostaneš nad oněch 44,1kHz. Je to pro lidské ucho relevantní? Na ať si odpoví každý sám, pán zvukař je přesvědčen, že ano a má na svůj názor právo.
Z toho mi vyplývá toto: CD průmysl diskriminuje hráče na synťáky :D.
Obrázek

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 6047
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od pavlii » 12.02.2019 8:30

:-D není to špatná myšlenka, ale přijde mi, že můj původní záměr se zcela zvrhnul :-D no dělat vám tak trochu most mezi (polo)profi a amatérským světem fakt nejni žádnej med, to vám povím! 8)

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
torst
Příspěvky: 3562
Registrován: 26.01.2010 14:19

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od torst » 12.02.2019 9:06

doporučuji slepý test. Ale toho se analogoví zuřivci bojí jak čert kříže. Víme proč.
Kramer Pacer Imperial, Cherrystone headless, Jolana Diamant, Cort X-5, Ibanez RG550/570, SX FST57, Gibson SGJ, Westone LP Std., Fender Stratocaster Jim Root, Dimavery Jazz Bass, jumbo Cremona, efekty Behringer (OD100, OD300, GDI21, GI100), BOSS SD-2, DS-2, MD-2, Digitech DF-7, Deathmetal, Korg PX1 Pandora, Tom Scholz X100, ZOOM G1on, 1010, 505, GM-200, Line6 POD2, Edge PM-4, Marshall DRP-1, MS-2, Ibanez GE-601, PL-5 Powerlead, volume pedál Proel, Tesla 50(JCM800 MOD), Vermona 212, Peavey Bandit 112, Laney GC30

Uživatelský avatar
pavlii
Globální moderátor
Příspěvky: 6047
Registrován: 2.04.2009 11:47
Skype: studio_kappka
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od pavlii » 12.02.2019 9:46

Torste, tady z mého pohledu nejde až tak o slepý test. Ale je to fuk. Já třeba v MP3 neslyším věci, co slyší jiní (a nejedná se o žádné studiové maniaky). Takže každý to máme jinak. Jde třeba o technické aspekty věci, které prostě jsou; že se zhusta "neupotřebí", protože je lidské ucho nedokonalé, je sice fajn, ale proč to hned dementovat? Já třeba po přečtení toho článku nepřejdu na 192 kHz samplovačku - minimálně i proto, že vím svoje omezení. A pořád teda nerozumím tomu, proč tyhle technické aspekty spousta lidí prostě sráží a vyloženě se schovává jen za slepý test. Přijde mi to jako doba temna ve středověku :-D A vůbec se tu nebavím o analogových zuřivcích :-D a už vůbec ne o nedejbože kovaných hifistech.
Nic - jsem zvědavý, co se tady ještě objeví.

P.
Obrázek
Skype: studio_kappka
home recording: Cubase VST/32 5.2 & C7, WaveLab 4 & 6/7
Dynaudio BM6 + A500, Yamaha DSP Factory, Yamaha MOTIF ES 8

Uživatelský avatar
grock
Příspěvky: 1121
Registrován: 25.04.2011 15:30

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od grock » 12.02.2019 12:39

Jeden oponuje že
-koncerty jsou zvučené líp než dřív
-koncerty jsou podhodnocené a nikdo na ně nechodí.
Má pravdu, jenže z pohledu okresní kapely, která před 10 lety hrála pře Dexon a dnes ji zvučili v klubu na už značkový cajk - a nikdo na ně nepřišel. Má svou pravdu.
V článku ale měli na mysli někoho jako např. Blackmore, který je podepsaný pod spoustou muziky a miliony alb - a dnes ho živí (tedy má příjem větší než z desek a práv) koncerty, které jsou zvučené sterilně - .
Do toho jeden hyperaktivní pisatel 30% všeho na fóru, který byť by se měl ptát, tak radí a tak dalších 30% příspěvků jsou reakce na jeho tvrzení. a zbytek ? Kdo má ještě chuť se tím prokousávat..?
Pořád nevím, zda svět řídí chytří lidé a dělají si z nás legraci a nebo blbci a myslí to vážně.

Uživatelský avatar
jastud
Příspěvky: 1900
Registrován: 5.11.2009 12:35
Bydliště: Brno/Lysice

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od jastud » 15.02.2019 12:32

Je k tomu všemu dodám vlastní zkušenost:

Srovnávám staré desky Led Zeppelin, Deep Purple nebo Beatles (dobové UK orginály), CD se stejnými alby a MP3 ripy z těchto CD. Vše posloucháno přes sluchátka Sennheiser HD558.

1/ plně analogový zvuk z LP - jo je to hezké, že je to z LP se pozná hlavně podle lupanců. Zvuk je trochu "placatější" než u CD. Trochu vyšší šum, ale to je asi hlavně dáno průměrným gramofonem (Tesla 1135A "Studio", přenoska Ortofon OM5e). Na LP je nejlepší ten fetiš, když si člověk prohlíží obal a dává tu placku na gramec.
2/ CD se slušnými mixy originálních nahrávek. Nejlepší zvuk, nejdetailnější, nejčistší.
3/ MP3 s bitrate 192 kbit/s a vyšším (standardně používám pro ripování 320 kbit/s) - nerozeznám od CD ani flac formátů. Při bitrate 128 kbit/s už jsou na slušných sluchátkách poměrně dost slyšet různé nežádoucí artefakty. Při ještě nižším bitrate je to špatné.

To jen tak z pohledu posluchače.

Jinak k článku samotnému: je to dobrý, informacemi nabitý rozhovor s člověkem, který toho má za sebou víc než všichni z fóra dohromady. Možná si občas přihřívá vlastní polívčíčku, ale to jeho závěry nijak nesnižuje.
Při tanci nesmiju byt žadne prostoje
a hrať se musi aji na levne nastroje.

Uživatelský avatar
Fořt
Příspěvky: 2342
Registrován: 30.09.2009 12:31
Bydliště: Praha-západ

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od Fořt » 15.02.2019 13:20

Jastudův příspěvek mi nedá, abych se neopičil.
Asi před rokem jsem pořídil synkovi gramofon kvůli poslechu šelakových desek 78 rpm. Při té příležitosti jsem si hned dovezl od rodičů svou starou zakonzervovanou sbírku LP, a taky si nějaká nová pořídil.
Počáteční nadšení, kdy jsem si nalhával, že to hraje líp než CD, mě brzy opadlo. Lupance mi nevadí. Naštve ale občasné přeskakování u některých desek, které dřív na tesláckém gramofonu s VM2102 nebo VM2013 nepřeskakovaly. Nevím, jak jsem ho měl tehdy nastavený, protože o nějakém vyvažování ramínka a nastavování přítlačné síly a antiskatingu jsem neměl páru, natož o nastavení polohy přenosky protractorem. A pak taky IGD - inner groove distortion. Zvláštní je, že se projevuje jen na některých deskách. Nejvíc na J. Priest - Turbo, které mám na nějaké brazilské licenční reedici. Možná to souvisí s materiálem, protože na téhle desce se jím vyloženě šetřilo, nemá daleko k takovým těm sovětským fóliovým deskám.Proto si taky vinylisti pořizují několik přenosek, každá si s trackingem a IGD poradí jinak.
Možná ty vyšší harmonické, které na vinylu někteří netopýři slyší, je IGD a jiná zkreslení. Vždyť všelijaké ty excitery, maximizery a enhancery často využívají pro vylepšení v oblasti vyšších frekvencí přidání zkreslení (a v nízkých frekvencích vícepásmovou kompresi). Na druhou stranu mám dojem, že se mi z vinylu víc líbí basy, když porovnám tutéž nahrávku na vinylu a CD.
Takže shrnuto - na LP mě štve ta nekonzistentnost a nutnost případně řešit problémy investicí do dalšího a dražšího vybavení. Ale samozřejmě, pokud je to hobby, má to něco do sebe. I ten obřad, než nastavím gramofon, očistím desku, při poslechu se kochám obalem ...
Naposledy upravil(a) Fořt dne 15.02.2019 14:21, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
SUK
Příspěvky: 2396
Registrován: 17.03.2008 22:19
last.fm: last.fm/user/sukcz
Bandzone: http://bandzone.cz/fan/sukovec
Bydliště: Pr(aha|del|ase)
Kontaktovat uživatele:

Re: Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař (diskuse k článku)

Příspěvek od SUK » 15.02.2019 14:08

Fořt píše:
15.02.2019 13:20
Na druhou stranu mám dojem, že se mi z vinylu víc líbí basy
Matne si pamatuju, ze jsem jednou poslouchal (kvalitni) nahravku z vinylu pres (kvalitni) sluchatka a libily se mi na tom prave ty basy.

A tak si rikam - nemuze to byt treba tim, ze bezna digi muzika se zhusta komprimuje (vcetne moderniho jazzu, heh) a tak tam ty basy tolik nevyniknou?

Jako uznavam, ze to je uplne debilni otazka, ale ...
Hodně budem někde...

Odpovědět

Zpět na „Studio a recording“